Råd søges vedr. beklædning
Fra : Jan Tuxen

Dato : 22-01-05 18:33

Efter tre årtier uden MC er det nu tid til at anskaffe et lille
køretøj (Honda ANF 125 el.lign.) til daglig transport til arbejde (ca.
10 km.) og andre småture. Jeg er dog lidt afskrækket af de tøjpriser,
som jeg ser i MC butikkerne, hvor jakke, bukser, hjelm, støvler og
handsker nemt løber op imod 8-10.000 kr., uden at man flotter sig.

Hos f.eks. thansen ser priserne straks lidt rimeligere ud, og man kan
vel blive ekviperet fra top til tå for rundt regnet det halve.
Hjelmene er godkendt til MC, stofferne til tøjet (f.eks. Cordura) er
det samme, og også thansen's tøj ser ud til at have sikkerhedsindlæg
de rigtige steder. Mærkerne kender jeg ikke, men jeg kender heller
ikke dem, som MC forhandlerne sælger.

Er der en behjertet sjæl, som har gode/dårlige erfaringer at dele ud
af, og som kan fortælle mig, hvad jeg egentlig giver køb på? Er det
kun avancen, eller er der f.eks. noget sikkerhedsmæssigt, som jeg skal
være opmærksom på? Er der nogen standarder for sikkerhed, vandtæthed
o.l., som jeg kan og bør kigge efter?

--
Jan Tuxen
Nej til spam. Fjern postnummeret i min e-mail

Fra : Ronni Jensen

Dato : 22-01-05 19:29

Jan Tuxen <jan.tuxen@get2net.dk5300> wrote in

> [...]
> som jeg ser i MC butikkerne, hvor jakke, bukser, hjelm, støvler og
> handsker nemt løber op imod 8-10.000 kr., uden at man flotter sig.

Jeg er nu ganske godt tilfreds med mine indkøb, som er;

Caberg hjelm, 1800,- (Jens Munkedal Motorcykler, Vanløse)
Held bukser + jakke + handsker (dog ikke Held), 2500,- (MC Forum, Ølstykke)

Støvler er det ikke lige blevet til endnu

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Pede Larsen

Dato : 23-01-05 17:10

Jeg kan kun henvise dig til min side www.pedelarsen.dk og kigge under MC tøj
(man må jo ikke reklamere her)
Det sæt tøj jeg har derfra er ganske godt, plus de har mange gode tilbud !
Nu skal du jo heller ikke ud at køre 250km/t så et sæt som dette er ganske
fint.
Jeg er godt tilfreds med det sæt jeg har nu, men jeg ved så også at jeg skal
have noget læder, den dag jeg får en større cykel som kan køre lidt stærkere
:)

MVH
Pede larsen (Næstved)
www.pedelarsen.dk - http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=219
Suzuki GN 250

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 24-01-05 12:59

> [...]
> som jeg ser i MC butikkerne, hvor jakke, bukser, hjelm, støvler og
> handsker nemt løber op imod 8-10.000 kr., uden at man flotter sig.

.... ja, sådan er det jo ofte... desværre!

> [...]
> det samme, og også thansen's tøj ser ud til at have sikkerhedsindlæg
> de rigtige steder. Mærkerne kender jeg ikke, men jeg kender heller

IMO tangere MC-tøj snopperi, da priserne pustes op, hvis der er tale om det
rigtige "brand". Prøv f.eks. at tænke på, hvad man egenlig betaler for, når
man har et GoreTex(R)-mærke på tøjet?
Desuden må der være en høj avance i de danske butikker, da man gerne kan
købe den samme vare i Tyskland til en (ofte meget) billigere pris.
Hjelmen vælger du udfra komfort, men selvfølgelig med sikkerheden for øje.
Hjelmene er godkendte; og jeg tror ikke, at en super-duper-kevlar-glasfiber
hjelm der sidder løs, yder meget mere beskyttelse, end en standard hjelm,
der sidder som støbt på dit hoved. Ingen hoveder er ens, derfor er der kun
een vej frem: Prøv, prøv, prøv. Evt. prøve-KØRE, så du kan danne et
fornuftig overblik over dét hjelmstøj, der er i hjelmen.

Jeg kender ikke tøjet fra THansen, men har kørt en del år i Lookwell, der
også hører blandt "billig-produkterne". Det /er/ ved at være lidt slidt, men
det er også brugt rigtig-meget. Så alt-i-alt, så er jeg meget tilfreds.
Samtidigt er tøjet rimlig neutral, modsat meget andet MC-tøj. F.eks.
Rukka-tøj, hvor nærmest alt er tapeseret med:
RukkaRukkaRukkaRukkaRukkaRukka.... en reklame, som forbrugeren ikke får
økonomisk gavn af... nærmest det modsatte... underlig, underlige verden! :)

Men faktum er, at dit tøj naturligvis skal indeholde noget beskyttelse, samt
at syninger- og lynlåse skal være kraftig udført... og sidst, men *slet ikke
mindst*: Alt under "vandtæt" er ikke velegnet til MC-kørsel!

Hilsen
Lars

Fra : Peter

Dato : 24-01-05 19:35

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message

> [...]
> ikke
> mindst*: Alt under "vandtæt" er ikke velegnet til MC-kørsel!

Hvis det skal være behageligt at have på når det er varmt skal det også være
"åndbart". Det er ofte her kæden springer af for nogle af de billige mærker.

Jeg har f.eks. et sæt Dane med Goretex membran. Det er rimelig åndbart, og
derfor til at holde ud, at have på i varmt vejr. Min kone har et sæt Bering
med ??? membran (det er lagt væk, så jeg kan ikke se navnet). Det er helt
vandtæt, desværre også indefra og ud. Det fungerer normalt ok, men er
ulideligt at have på når det er varmt, man bliver nærmest gennemblødt.
Selvom det kun er et år gammelt, skifter hun det derfor ud til foråret.

--
Peter
XJ600S

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-05 10:08

Jan Tuxen wrote:

> [...]
> kun avancen, eller er der f.eks. noget sikkerhedsmæssigt, som jeg skal
> være opmærksom på? Er der nogen standarder for sikkerhed, vandtæthed

Køb kvalitet - gerne på udsalg. Sidste års model lader til at være til grin
i tyskland, så du kan få god kvalitet til rimelige priser - sikkert ikke
thansen priser, men min erfaring er at det kan være dyrt at spare. Du bliver
aldrig ked at at have købt kvalitet, men udskrivningen glemmer du "hurtigt".

Jeg gav min kone en UVEX Typhoon cordurajakke hos www.louis.de (vare
50615703) der matcher hendes XJ (http://www.dfmc.dk/?id=425) til jul - det
kostede mig ca. 700kr. Siden er den blevet endnu billigere.

vh
Torben