XJ600 i selvsving
Fra : Troels Jensen

Dato : 22-01-05 16:50

Hej NG

Min næsten nye XJ600, der kun har kørt 6.000 km, har en irriterende vane med
at få forhjulet til at gå i selvsving ved nøjagtig 60 km/t, hvis jeg slipper
styret eller kun holder med en hånd. Hvis jeg kører bare en anelse
langsommere eller stærkere, er der intet at mærke.

Jeg har ikke den store mc-erfaring endnu, så jeg vil meget gerne have nogle
bud på, hvad der kan være galt, og om det i givet fald er dækket af
garantien, eller om jeg bare skal lære at leve med det.

mvh
Troels

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 22-01-05 16:54

Troels Jensen wrote:

> [...]
> bud på, hvad der kan være galt, og om det i givet fald er dækket af
> garantien, eller om jeg bare skal lære at leve med det.

Er det ikke bare forhjulet der trænger til at blive balanceret?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-01-05 17:29

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> writes:

> [...]
> styret eller kun holder med en hånd. Hvis jeg kører bare en anelse
> langsommere eller stærkere, er der intet at mærke.

Har du checket dit kronrørsleje?

Måske er det for løst. Check det ved at køre forhjulet op mod en mur,
og skub fremad på styret, så må du ikke kunne mærke noget slør.

Der er normalt let at efterspænde, men må heller ikke spændes for
hårdt.

> Jeg har ikke den store mc-erfaring endnu, så jeg vil meget gerne have nogle
> bud på, hvad der kan være galt, og om det i givet fald er dækket af
> garantien, eller om jeg bare skal lære at leve med det.

Hvis det er fordi dit kronrørsleje allerede er dødt (det er vist
desværre set at de dør ret hurtigt), så er det naturligvis dækket af
garantien.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Schlæger

Dato : 22-01-05 17:36

Troels Jensen wrote:

> [...]

> at få forhjulet til at gå i selvsving ved nøjagtig 60 km/t, hvis jeg slipper
> styret eller kun holder med en hånd. Hvis jeg kører bare en anelse

Det er et kendt XJ600 problem. Udover kronrørsleje og slidt fordæk hævdes
det også, at fænomenet fremkaldes af en monteret topboks.

Jeg lærte at leve med det på min XJ600, fordi jeg i forvejen ser megen
fornuft i at have lapperne på styret ......

Mch Schlæger

Fra : Moller

Dato : 22-01-05 17:43

Troels Jensen wrote:
> [...]
> bud på, hvad der kan være galt, og om det i givet fald er dækket af
> garantien, eller om jeg bare skal lære at leve med det.

   Hvad dæk har du på foran ? og hvor mange km er der kørt på det ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 22-01-05 18:11

Moller wrote:

> Hvad dæk har du på foran ? og hvor mange km er der kørt på det ???

- - - -
Og ikke mindst: hvilket dæktryk har du i?
XJ'eren skal have mindst 2 bar i fordækket. Har man mindre vil det
slides "spidst" og dét vil have stor indvirkning på forhjulets opførsel!
Kontrollér derfor både dæktryk og om dækkets tværprofil føles spids når
man stryger slidbanen med en hånd. I givet fald er der kun én vej frem:
nyt dæk

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 22-01-05 18:58

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bud på, hvad der kan være galt, og om det i givet fald er dækket af
> garantien, eller om jeg bare skal lære at leve med det.

Hej Troels.

Lær at leve med det, for det gør XJ 600 Diversion, _især_ hvis du har
monteret bagage Rack/topboks !

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-01-05 19:43

Tjek lige sliddet på dit fordæk. Er det slidt uens hhv. høj og lav knop hele
vejen rundt er det sikkert fejlen (hæl / tå). Og så er det ikke kun et XJ
problem.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ped

Dato : 22-01-05 21:58

Troels Jensen wrote:
> [...]
> bud på, hvad der kan være galt, og om det i givet fald er dækket af
> garantien, eller om jeg bare skal lære at leve med det.

Min GPZ 1100 kan godt finde på det samme, især hvis fordækket er slidt.
Men hvis kronrørslejet er spændt fuldstændig korrekt bør selvsving ikke
kunne opstå. Hvis dit fordæk er i orden ville jeg prøve at sætte den op
på centralstøttebenet, løsne de øverste forgaffel "clamps" og så spænde
kronrørslejet et ganske lille nøk. Spænd clamps'ene igen og kør en
prøvetur, hvor du udover at prøve at få styret til at gå i selvsving
også laver et 8-tal på vejen. Det sidste er for at sikre, at styringen
fortsat er i orden, og at kronrørslejet ikke er spændt for stramt. Hvis
det ikke har hjulpet gentager du justeringen, enten indtil du har opnået
et resultat, eller til styringen begynder at føles mærkelig. Hvis det
sidste er tilfældet skal du justere et nøk tilbage. Det BURDE hjælpe.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100

Fra : Kent

Dato : 23-01-05 00:17

Troels Jensen wrote:
> [...]
> styret eller kun holder med en hånd. Hvis jeg kører bare en anelse
> langsommere eller stærkere, er der intet at mærke.

Jeg har haft samme problem med en cbr 1000. Min erfaring er, at man skal
holde sig fra de mere modern dæk. Et godt dæk var Michelin Macadam 50,
hvilket fik al rysten i forhjulet til at forsvinde. Også når dækket var
slidt. Og kronrørslejet var både blevet skiftet og spændt et par gange.

Måske det også kan virke på din motorcykel.

mvh

Kent