Købe MC i Tyskland... Erfaringer ?
Fra : Lars

Dato : 21-01-05 19:24

Nogen derude, som har lyst til at offentliggøre deres erfaringer med køb af
MC i Tyskland ?

Jeg tænker selv på muligheden for at købe MC via www.ebay.de ...

Men er det sikkert ?
Hvordan får man maskinen fragtet hjem, eller til den danske grænse ?

Det burde vel være nogenlunde sikkert at købe på ebay, eller hva mener I ?

mvh
Lars

Fra : Jan Bachman

Dato : 21-01-05 20:27

Kig også på www.mobile.de

>Hvordan får man maskinen fragtet hjem, eller til den danske grænse ?

Skaf/lej en varevogn, og hent selv. Alternativt kan du hyre nogen.
Jeg brugte www.let7.dk til at klare det grove. Gik fint. MC til døren.

/Jan

Fra : Mick

Dato : 21-01-05 20:53

Sidste år i november købte jeg en Suzuki GSX 750F årg. 92 i Tyskland,
nærmere betegnet fra Bayern.
Cyklen fandt jeg via. www.automarkt.de og købte den efter at have haft nogle
samtaler med sælger (flink fyr), hvor jeg spurgte til cyklens stand, udstyr,
vedligeholdelse, eventuelle styrt/vælteskader, fik tilsendt flere billeder
og lignende.

Maskinen fik jeg fragtet direkte til døren af en fragtmand, som fragter
MC'ere, både i Tyskland, men også til Danmark og Sverige.
Se evt. her : http://www.mk-imtrex.de/e-index.htm .
Jeg måtte godt nok vente ca. 10 dage på cyklen, men fik 50eur i rabat da
fragtmanden alligevel skulle til DK.

Mit indtryk er at handlen var meget reel, jeg fik også Farzeugbrief,
Abmeldebescheinigung og den seneste TÜV tilsendt med posten, enda før cyklen
ankom.

/Mick

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 21-01-05 22:15

On Fri, 21 Jan 2005 19:24:17 +0100, "Lars" <lovegreenFJERN@mailme.dk>
wrote:

> [...]
>Hvordan får man maskinen fragtet hjem, eller til den danske grænse ?
>
>Det burde vel være nogenlunde sikkert at købe på ebay, eller hva mener I ?

Jeg hentede en FZR600R i Tyskland i starten af denne månede, forløbet
var ca. sådan her:

Jeg surfede noget rundt på ebay.de og mobile.de - overvejede stært at
købe en på ebay og ville sådan set ikke have noget imod det, men det
endte med at jeg fandt en på mobile.de hvor sælgeren hørte hjemme i
nærheden af Lubeck. Jeg skrev en besked til den tyske sælger om at jeg
måske var interesseret og dagen efter ringede han, vi fik en snak om
standen, hvad der var af fejl og mangler og han sendte en stak ekstra
billeder i bedre kvalitet.

Vi skrev et par emails frem og tilbage og blev enige om at mødes i
Puttgarden Lørdag en uge efter,hvor jeg kunne se maskinen på nært
hold. Vi aftalte specifikt at jeg ikke bandt mig til at købe den hvis
den ikke var som forventet.

Lørdag den 8. Januar trodsede jeg og den nærmeste familie den ventede
storm og tog færgen til tyskland og mødte sælgeren og gik cyklen
igennem, en prøvetur blev det også til. Efter lidt forhandling om
prisen blev den kørt på den medbragte trailer, vi tog en tur i
boardershoppen og var hjemme i Danmark igen inden de begyndte at lukke
broer og færger.

Turen kostede 520kr retur inkl. 4 person, en bil + trailer. Heraf blev
250kr refunderet hvis man nåede færgen tilbage inden 3 timer.

Lige nu står maskinen hos Flemming Disc her fra gruppen, der er ved at
gå den igennem inden den skal til toldsyn. Der har været et par
småting, bla. bremseskiver der skulle skiftes, men alt i alt har det
været en positiv oplevelse at handle i tyskland - ind til videre i
hvertfald :)

Fra : Armand

Dato : 22-01-05 13:33

Brian Lund Larsen wrote:

> Turen kostede 520kr retur inkl. 4 person, en bil + trailer. Heraf blev
> 250kr refunderet hvis man nåede færgen tilbage inden 3 timer.

Hvorfor tog i dog ikke blot over på personbilletter og i købstilfælde
trak motorcyklen ombord, og derved spare bil+trailer -billetten
Og havde du været endnu mere økonomisk udspekuleret, havde du sendt
manden til en færgebillet forlods, så i kunne mødes i Rødby istedet :-/

--
Armand.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 22-01-05 13:50

On Sat, 22 Jan 2005 13:33:11 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>Og havde du været endnu mere økonomisk udspekuleret, havde du sendt
>manden til en færgebillet forlods, så i kunne mødes i Rødby istedet :-/

En enkelt billet for en motorcykel kostede 230kr. en person billet til
tyskland mener jeg ligger på 30 kr.

Så jeg personligt kunne have sparet 10kr, hvis man ser bort fra de 3
personer der tog med over.

Samtidig benyttede vi lejligheden til at fylde den resterende plads i
traileren og bagagerummet op med 25kg sække med koks.

// brian
Mvh,

Brian Lund Larsen

FZR600R & CB400F

Fra : Armand

Dato : 22-01-05 15:24

Brian Lund Larsen wrote:

> [...]
> Samtidig benyttede vi lejligheden til at fylde den resterende plads i
> traileren og bagagerummet op med 25kg sække med koks.

Aha!
Du er altså endnu mere økonomisk udspekuleret end som så!

--
Armand.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 22-01-05 18:26

On Sat, 22 Jan 2005 15:24:05 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
wrote:

>Aha!
>Du er altså endnu mere økonomisk udspekuleret end som så!

Man er vel vokset op på landet :)

Jeg syntes dog de små udgifter det måtte være i forbindelse med selve
afhentningen blegner lidt i forhold til den sum man skal ligge i
Danmark.

Jeg tror dog det er et ok køb, jeg gav 17000,- for den i tyskland,
depositum fra Told & Skat hedder 41000,- så i alt 58000,- for en '95
FZR600R (nu må vi se hvad den endelige afgift bliver på).

For mig var en besparelse dog ikke det vigtigste ved at hente modellen
i Tyskland, men da jeg bor på falster skulle en given maskine i
danmark ikke befinde sig ret langt nord på før Puttgarden var nærmere.

Udover den ret nemme transport fik jeg også en cykel med kun en
tidligere ejer og i den farve jeg bedst syntes om.
Mvh,

Brian Lund Larsen

FZR600R & CB400F

Fra : Richard

Dato : 22-01-05 00:30

Lars wrote:

> Nogen derude, som har lyst til at offentliggøre deres erfaringer med køb af
> MC i Tyskland ?

Ja, vi er vist ret mange herinde, der har gode erfaringer med det. ud over
dem her i tråden finder du en mængde andre ved at søge på tidligere indlæg.

Så jeg vil blot tilføje, at det største problem faktisk kan være at få
overbevist den tyske sælger om, at en her fra DK reelt vil købe, betale og
aftage hans/hendes cykel! Det gælder hovedsageligt private, men jeg har
været ude for det flere gange i eget ærinde og for andre. I den situation
er det nødvendigt at have tlf.nr. og ikke blot e-mailadressen for at få
brudt isen...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Nicolaj C.

Dato : 22-01-05 12:08

"Lars" <lovegreenFJERN@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan får man maskinen fragtet hjem, eller til den danske grænse ?
>
> Det burde vel være nogenlunde sikkert at købe på ebay, eller hva mener I ?

Jeg købt stort set alt mit mc outfit incl. mc på ebay. excl. hjelm dog.
Det er der ikke nogen ben i.

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-01-05 22:51

Lars wrote:
> Nogen derude, som har lyst til at offentliggøre deres erfaringer med
> køb af MC i Tyskland ?

Jeg har hentet 2 stk. hhv. forrige og sidste år. Jeg er godt tilfreds, du
kan se maskiner og priser på min profil. Sælgerne (tyskere) har været ærlige
med standen osv. og jeg er selv tilfreds med købene. Sørg for at være _helt_
afklaret med hvor meget du max. vil byde, så du ikke bliver grebet af
stemningen i de sidste minutter før "auktionsende". Du risikerer jo
afhentningsprisen og følgeomkostninger ved en ebayhandel, så husk at spørge
til det du er i tvivl om før du byder. Det giver også gerne en god
fornemmelse af sælger at emaile lidt med ham først. Kun hvis standen ikke
lever op til det lovede kan du fortryde handelen.

--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Jan

Dato : 22-01-05 22:58

"Lars" <lovegreenFJERN@mailme.dk> wrote in message
> Nogen derude, som har lyst til at offentliggøre deres erfaringer med køb
af
> MC i Tyskland ?

Hej Lars.

I kraft af alle de positive oplevelser, som folk har givet til kende, så får
du lige et enkelt modstykke.

Jeg havde foråret 04 bestemt mig for at anskaffe en CBR 929 RR model 00/01.
Da udvalget var begrænset i DK og med håb om en mindre besparelse, tog jeg
turen til tyskland. Jeg havde mulighed for at låne en varebil gratis et par
dage, så transporten var billig. Derfor udvalgte jeg mig ca. 5 interessante
cykler af samme model fra mobile.de og automarkt.de. Det mest interessante
eksemplar stod desværre nede på den anden side af munchen men hvad faen. Jeg
ringede til forhandleren, og han forklarede at cyklen stod som ny. Jeg
pointerede for ham, at jeg var ekstremt "pillen", og at han derfor meget
gerne måtte definere evt. ridser osv., da jeg ellers ikke ville køre så
langt. Hans svar var, at den stod som ny. Jeg ringede til en anden
forhandler nær Køln, for at have en i baghånden, og der fik jeg samme
historie.

Jeg tog så turen til munchen og overnattede da jeg næsten var dernede. Dagen
efter nåede jeg forhandler 1. Jeg så cyklen og efter at have kigget på den i
15 sekunder kunne jeg konstatere, at cyklen havde været nede at ligge på den
ene side. Halvdelen af kåben vær knækket og ridset samt greb etc. Desuden
var cyklen dårligt vedligeholdt. Møgbeskidt.. lignede faktisk noget der
aldrig havde set vand og aldrig var blevet smurt. Jeg kørte naturligvis uden
at købe.
Videre til Køln. På vej mod køln lavede jeg en aftale med en privat mand,
som også havde en cykel til salg. Der skulle jeg komme forbi efter jeg havde
været ved forhandler 2. Fast aftale kl. 17.30.
Forhandler 2. Her var cyklen vasket. Den havde dog også været nede og ligge.
Knap så mange ridser men en stor flænge på nederste 3. del af kåben. Cyklen
var desuden monteret med "streetbike" styr, med ændret gaffelbro. Ikke lige
min smag. Forhandleren sagde, at cyklen kun kunne købes som den stod, og at
der ikke var noget afslag i den forholdsvis dyre pris på grund af skaden.
Jeg kørte videre.
Kl. var 16.30 og jeg ringede til den private. Ingen kontakt. Jeg sad og
ringede jævnligt i en halv time, og til sidst fik jeg fat i konen.
Motorcykel??.. jamen den havde manden da solgt i dag. (det lød som en dårlig
forklaring på, at han ikke ville sælge alligevel)

Mit humør var efterhånden helt nede i kulkælderen. Mit sidste håb var en
privat mand i Hamborg. Han havde en som dog var lidt dyr. Jeg ringede til
ham, og aftale, at jeg kunne komme forbi sent om aftenen, på vej hjem fra
Køln. Det var ikke noget problem at klokken blev mange. Jeg ringede til ham
omkring kl. 22, da jeg nærmede mig Hamborg. Han tog ikke telefonen. Prøvede
at ringe ca. 15 gange over en periode på 45 min. uden held. Derefter gik
turen til DK uden cykel.

Dette skal ikke virke afskrækkende. Det er kun mine erfaringer. Jeg lavede
muligvis nogle naive fejl, men jeg har en tendens til at tro det bedste om
mennesker indtil andet er bevist. Jeg vil sige, at jeg ER "pillen" med
cykler, men de cykler jeg så havde deciderede skader (ud over at de ikke var
særlig godt vedligeholdt). Jeg fandt heldigvis et super eksemplar i
København, så jeg er glad for, at jeg ventede et par måneder, og havde
tålmodigheden til at finde en i DK.

Mit bedste råd må være at få tilsendt digitale billeder med høj opløsning,
sådan at man kan spotte evt. skader.

Mvh.
Jan
MC Elgene