|
| Udbrændt... Fra : Michael Holm |
Dato : 18-01-05 23:06 |
|
Jeg er på udkig efter en ca. 650cc motor til en hovercraft jeg påtænker
at bygge. Så da jeg så en større fuldstændig udbrændt motorcykel på vej
til arbejde slog det mig at finde ejer, og købe maskinen, med det formål
at restaurere motoren.
Men hvad fejler en motor der er udbrændt? - Der er nogen på arbejde som
siger at cylinder og stempel skal udskiftes, og at det ikke er praktisk,
eller kan lade sig gøre. Jeg tænker at den er lavet til at blive varm,
og bare skal have fixet el-systemer, renses og smøres, så skal den nok
virke.
Hvad tror I?
På forhånd tak.
Michael
| |
Armand (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-01-05 02:44 |
|
Michael Holm wrote:
> Jeg er på udkig efter en ca. 650cc motor til en hovercraft jeg påtænker
> at bygge. Så da jeg så en større fuldstændig udbrændt motorcykel på vej
> til arbejde slog det mig at finde ejer, og købe maskinen, med det formål
> at restaurere motoren.
>
> Men hvad fejler en motor der er udbrændt? - Der er nogen på arbejde som
> siger at cylinder og stempel skal udskiftes, og at det ikke er praktisk,
> eller kan lade sig gøre. Jeg tænker at den er lavet til at blive varm,
> og bare skal have fixet el-systemer, renses og smøres, så skal den nok
> virke.
Alt efter varmepåvirkningen omkring motoren, så er der et par pakdåser
hvor aksler stikker ud af motoren (ved en tørtløbende generator på
kruntappen; ved tørtløbende tændingsanlæg på krumtappen; ved
gearpedalens aksel, ved koblings-aktiveringen og ved gearkasse-udgangen.
Hvis disse har været for varme kræves det at de udskiftes og især den
omkring gearkasse-udgangen kræver ofte total adskillese af motoren
--
Armand.
| |
Michael Holm (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Michael Holm |
Dato : 19-01-05 03:09 |
|
Armand wrote:
> Michael Holm wrote:
>
>> Jeg er på udkig efter en ca. 650cc motor til en hovercraft jeg
>> påtænker at bygge. Så da jeg så en større fuldstændig udbrændt
>> motorcykel på vej til arbejde slog det mig at finde ejer, og købe
>> maskinen, med det formål at restaurere motoren.
>>
>> Men hvad fejler en motor der er udbrændt? - Der er nogen på arbejde
>> som siger at cylinder og stempel skal udskiftes, og at det ikke er
>> praktisk, eller kan lade sig gøre. Jeg tænker at den er lavet til at
>> blive varm, og bare skal have fixet el-systemer, renses og smøres, så
>> skal den nok virke.
>
>
> Alt efter varmepåvirkningen omkring motoren, så er der et par pakdåser
> hvor aksler stikker ud af motoren (ved en tørtløbende generator på
> kruntappen; ved tørtløbende tændingsanlæg på krumtappen; ved
> gearpedalens aksel, ved koblings-aktiveringen og ved gearkasse-udgangen.
> Hvis disse har været for varme kræves det at de udskiftes og især den
> omkring gearkasse-udgangen kræver ofte total adskillese af motoren
>
Det er da en dejlig udfordring. Hvad er værdien af en udbrændt motorcykel?
--Michael
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 19-01-05 09:18 |
|
>> Alt efter varmepåvirkningen omkring motoren, så er der et par
>> pakdåser hvor aksler stikker ud af motoren (ved en tørtløbende
>> generator på kruntappen; ved tørtløbende tændingsanlæg på
>> krumtappen; ved gearpedalens aksel, ved koblings-aktiveringen og ved
>> gearkasse-udgangen. Hvis disse har været for varme kræves det at de
>> udskiftes og især den omkring gearkasse-udgangen kræver ofte total
>> adskillese af motoren
> Det er da en dejlig udfordring. Hvad er værdien af en udbrændt
> motorcykel?
Hej Michael
Jeg kan høre du ikke kender MC reservedles priser. Bare et pakningssæt
koster mindst 500kr. Derudover kommer de pakdåser du nævnte. Glem den.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Matthias H Matthiess~ (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 19-01-05 05:23 |
|
"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:YWiHd.84050$Vf.3745989@news000.worldonline.dk...
Karburator og ventildæksel samt andre alu.-dele kan også nemt være smeltet i
udu.
Hilsen Matthias
| |
Ukendt (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-01-05 14:46 |
|
"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> skrev i en meddelelse
news:csk146$l11$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er på udkig efter en ca. 650cc motor til en hovercraft jeg påtænker at
> bygge. Så da jeg så en større fuldstændig udbrændt motorcykel på vej til
> arbejde slog det mig at finde ejer, og købe maskinen, med det formål at
> restaurere motoren.
Det skulle vel aldrig være den der er smidt op ad en lysmast på Vigerslevvej
?
kender ikke ejeren men føler med vedkommende. tror i øvrigt at det er en
XJ600
fra sidst i firserne, der har ihvertfald holdt sådan en på det hjørne indtil
nytår
Dannie
www.dfmc.dk/?id=75
| |
Soren Lindholt (18-01-2005)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 18-01-05 17:14 |
|
"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> wrote in message
news:csk146$l11$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er på udkig efter en ca. 650cc motor til en hovercraft jeg påtænker at
> bygge. Så da jeg så en større fuldstændig udbrændt motorcykel på vej til
> arbejde slog det mig at finde ejer, og købe maskinen, med det formål at
> restaurere motoren.
>
Det var en meget bedre ide at finde en uheldsmaskine hvor motoren er i
orden, mens resten er bukket og ridset... så er du igang med det samme...
hvor har du 650 cc fra, er den stor nok til hoovercraft??
Soren
| |
Jens Arnfast (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Jens Arnfast |
Dato : 19-01-05 17:35 |
|
Soren Lindholt wrote:
> Det var en meget bedre ide at finde en uheldsmaskine hvor motoren er i
> orden, mens resten er bukket og ridset... så er du igang med det samme...
> hvor har du 650 cc fra, er den stor nok til hoovercraft??
Jeg har set hjemmebyggede hovercrafts med en plæneklippermotor som
løftemotor
Men, jeg ville nok regne lidt mere på omdrejninger/kraft/vægt istedet
for at sige 650cc hvis jeg skulle bygge et luftpudefartøj
--
-jens
RSV1000
| |
Michael Holm (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Michael Holm |
Dato : 19-01-05 17:51 |
|
Jens Arnfast wrote:
> Soren Lindholt wrote:
>
>> Det var en meget bedre ide at finde en uheldsmaskine hvor motoren er i
>> orden, mens resten er bukket og ridset... så er du igang med det
>> samme... hvor har du 650 cc fra, er den stor nok til hoovercraft??
>
>
> Jeg har set hjemmebyggede hovercrafts med en plæneklippermotor som
> løftemotor
>
> Men, jeg ville nok regne lidt mere på omdrejninger/kraft/vægt istedet
> for at sige 650cc hvis jeg skulle bygge et luftpudefartøj
>
Ja, det er den på vigerslevvej :)
Der skal ikke så meget til at løfte, for den svæver på ground effect.
Jeg har set hovercrafts som bruger en 12hk motor til løft, og virker fint.
Jeg skal bruge ca. 50-70hk til den store propel, så den kan accelerere
godt, og komme op på 60-80 km/h, hvis vægten med 2 voksne om bord er
350-400kg, og jeg bruger en 6-bladet 90cm propel fra multi-wing.
Jeg er kun igang med at planlægge, lave beregninger, tegninger osv. så
jeg checker bare hvad priserne er, og køber selvfølgelig noget, hvis der
dukker et godt tilbud op.
Jeg har også kig på en 1700cc VW motor fra en Porche 914 (74hk), som jeg
kan få for 1900.-
--Michael
| |
Matthias H Matthiess~ (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 19-01-05 18:21 |
|
"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> skrev i en meddelelse
news:csm32u$2h3n$1@news.cybercity.dk...
klip:
>
> Jeg har også kig på en 1700cc VW motor fra en Porche 914 (74hk), som jeg
> kan få for 1900.-
>
> --Michael
Det var måske også en mulighed for at benytte en Rotax 503 motor til
fremdrift. Den har ca 52 hk og bruges i stor udstrækning i ultralette fly.
Der monteres en gearkasse direkte på krumtappen og så en propel herpå.
Motoren er to-takt og luftkølet. Bruger ca 12 til 15 liter benzin i timen.
Mange skifter motoren ud efter 4-500 timer af sikkerhedsgrunde. Der kan
udmærket være lige så mange timer tilbage i den, inden den skal renoveres.
En sådan motor kan evt. efterlyses via
www.dulfu.dk
Hilsen Matthias
| |
Armand (19-01-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-01-05 18:48 |
|
Michael Holm wrote:
>
>
> Jeg har også kig på en 1700cc VW motor fra en Porche 914 (74hk), som jeg
> kan få for 1900.-
Og dét er nok at gå den forkerte vej - Sådan en VW Boxer vejer nok op
mod det 10-dobbelte af en motorcykel-motors 50-70Kg :-/
Og det gavner vel en hoovercraft at tænke i letbyg :-/
--
Armand.
| |
TA (20-01-2005)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 20-01-05 01:44 |
|
"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> wrote in message
news:csk146$l11$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er på udkig efter en ca. 650cc motor til en hovercraft jeg påtænker
> at bygge. Så da jeg så en større fuldstændig udbrændt motorcykel på vej
> til arbejde slog det mig at finde ejer, og købe maskinen, med det formål
> at restaurere motoren.
>
> Men hvad fejler en motor der er udbrændt? - Der er nogen på arbejde som
> siger at cylinder og stempel skal udskiftes, og at det ikke er praktisk,
> eller kan lade sig gøre. Jeg tænker at den er lavet til at blive varm,
> og bare skal have fixet el-systemer, renses og smøres, så skal den nok
> virke.
>
> Hvad tror I?
Det kommer vel an på, hvor kraftig branden har været? I værste fald er alle
kunststofdele (slanger, kontakter, følere, ledninger, el-viklinger,
membraner, pakninger mv) brændt op eller hærdet så de bliver skøre.
En anden ting er (svjv), at moderne fluor-kunststoffer i pakninger, o-ringe
og slanger mm (fx Teflon) kan danne fluor-syre når de udsættes for høje
temperaturer. Det er en meget alvorlig sag at få fluor-syre på huden:
Medmindre man omgående får korrekt lægehjælp, er kuren i bedste fald
amputation af pågældende legemsdel. Det var måske værd at undersøge nærmere
inden man kaster sig over en udbrændt motor?
--
TA
| |
|
|