Min Suzuki lægger olie fra det lille kæde~
Fra : Kresten

Dato : 16-01-05 15:43

Hej

Jeg har en Suzuki GN 250 som jeg er meget glad for. Mit problem er at
den lægger olie fra det lille kædehjul og det ser ikke så pænt ud. Jeg
formoder jeg skal ha skiftet hvad der ligger af simmeringe og måske
lejer inde bag ved.
Er der nogen her der har erfaringer med en sådan operation, eller
måske kender et sted hvor jeg kan læse noget om hvordan indgrebet skal
gennemføres. Manualer til denne model findes desværre ikke.

Håber der er nogen der ved noget om dette problem.

Mvh Kresten

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 15:48

> [...]
> den lægger olie fra det lille kædehjul og det ser ikke så pænt ud. Jeg
> formoder jeg skal ha skiftet hvad der ligger af simmeringe og måske

Jeps En ny simmerring burde da kunne gøre tricket
Den ene gang jeg har skiftet en sådan, har jeg fået hevet den ud med en
kniv, altså lirket den ud.. ved ikke om der er en mere proff metode, det er
der sikkert..
Og så brugte jeg en stor top til at hjælpe den nye i, og så var den tæt

> Manualer til denne model findes desværre ikke.

Nej det er da for underligt, ved at Pede også leder efter en manual til
sin..

> Håber der er nogen der ved noget om dette problem.

Jeg har ihvertfald givet mit bidrag, men som sagt der er sikkert en mere
proff metode..

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 16-01-05 16:31

Juel wrote:

> [...]
> kniv, altså lirket den ud.. ved ikke om der er en mere proff metode, det er

Utvivlsomt Morten!

Til Kresten:
Har du set olielækken med egen øjen, eller er det svineri omkring
forreste kædehjul der får dig til at konkludere at den lækker?
Det er sjældent set at lige dén pakdåse bliver utæt, og når det sker er
det ofte i forbindelse med et udgangsleje der er færdigt
(wheelie-belastning?) og det skønner jeg umiddelbart ikke GN'eren til at
matche. Det er langt mere sandsynligt at lortet inde bag forreste
kædehjuls-dæksel er kædefedt/olie der lettest bliver slynget af ved det
mindste tandhjul, og i givet fald kan du ved at ændre din
kædesmørings-procedure gøre meget ved "problemet":
- Smør hellere mindre, men oftere!
- Smør ikke lige før du skal køre, men derimod bedre lige efter at du
har kørt (ved hjemkomst om aftenen), hvor kæden dels er lun og således
bedre vil afdampe kædesprayens opløsningsmidler og dels har hele natten
til indtrængen/afdampen!

Èr det pakdåsen, er det ikke givet at den kan skiftes udefra - Hvis ikke
at der ligefrem er en kant på motorblokken som den ikke kan komme ud
for, kan selve pakdåsen have en kant der enten spærrer inderst eller
ligefrem sidder i en rille i selve pasningen :-/
At fremskaffe sig en pakdåse er den enkleste metode at forvisse sig om
konstruktionen - hvis ikke at forhandleren ligefrem kan se det på sin
reservedels-fiche!

I første fald kan man (á: vold!!) fjerne den spærrende kant mekanisk og
skifte pakdåsen udefra; men står så med problemet med at konstruere en
spærring der forhindrer pakdåsen i fremover at blive skudt ud
Ellers er der kun den lange vej - Og lige dén pakning ligger så fjernt
inde i motoren som man næsten kan komme
I så fald er det et spørgsmål om ikke at lidt kosmetisk svineri er til
at leve med :-/

--
Armand.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 19-01-05 13:47

Så var det lige at Armand Skrev

> Utvivlsomt Morten!
[zip]
> [...]
> sig
> om konstruktionen - hvis ikke at forhandleren ligefrem kan se det
[zip]

GN250?
Hvis man se på de eksploderede tegninger der er over
udgangsakslem/tramsmissionen, er olietætningsringen holdt på plads
af en "oilseal holder" pos. 28 part nr. 24751-38201 - hvilket for
mig indikerer at det er muligt at skifte ringen "udefra".
Følg evt link fra andet indlæg "eksploderede tegninger Suzuki"

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Hekto

Dato : 19-01-05 15:56

In article <41ee5e93$0$48326$14726298@news.sunsite.dk>,
dunantFjernX@mail.tele.dk says...
> [...]
> mig indikerer at det er muligt at skifte ringen "udefra".
> Følg evt link fra andet indlæg "eksploderede tegninger Suzuki"

Ja, det har jeg jo sagt for længe siden!
På GS'erne kan man også gøre det.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : J.C.Kløve

Dato : 19-01-05 22:00

Så var det lige at Hekto Skrev
> In article <41ee5e93$0$48326$14726298@news.sunsite.dk>,
> dunantFjernX@mail.tele.dk says...
>>
> Ja, det har jeg jo sagt for længe siden!
> På GS'erne kan man også gøre det.

ja - nemlig - ja
Jeg dokumenterer bare

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 16:44

Juel skrev i meddelelsen <41ea7e87$0$48326$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>kniv, altså lirket den ud.. ved ikke om der er en mere proff metode, det er

Eller slå to huller med en syl, og så skrue selvskærende skruer i, og trække
i skruerne. MEN MEN, det går bare ikke altid, rigtig mange af den slags
simmerringe har en ring som hindrer dem i at blive trukket ud. De sidder,
ligesom lejerne, låst i et spor i motorblokken, og så er total adskillelse
nødvendig. Det kan man ikke afgøre udefra, det kan ikke ses, men det kan en
forhandler sikkert oplyse om, eller man kan bestille en original simmerring,
og derved se om blokken skal åbnes. :-/

Kniv i nærheden af pakflader lyder ikke godt i mine ører.....

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 16:56

> Eller slå to huller med en syl, og så skrue selvskærende skruer i, og
trække
> i skruerne.

Hvordan gør værkstederne ?

> Kniv i nærheden af pakflader lyder ikke godt i mine ører.....

Man peger selvfølgeligt spidsen ind imod akslen og ikke imod motorblokken..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 17:17

Juel skrev i meddelelsen <41ea8e8f$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>...

>Man peger selvfølgeligt spidsen ind imod akslen og ikke imod motorblokken..

Akslen er(også)en pakflade En ridse i akslen ødelægger lynhurtigt den
nye simmerring.

Hvad gør værkstederne ? Tjae det kommer an på..... Er det nu hjulakslen på
en Ferrari traktor, så bruger man metoden med selskærende skruer. Der er
ikke andre muligheder, da "bagtøjet" på en sådan er samlet indefra - ud. Når
pakdåsen er revet ud, så fjerner man låseringen, der holder lejet inde, og
derefter trækker man aksel med leje ud, og skifter lejet.

Men på horisontalt delte motorblokke, som på langt de fleste nyere MC'er, så
sidder simmerringen med en krave i et spor i blokken, og så er det "the full
monthy".

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 17:34

> Men på horisontalt delte motorblokke, som på langt de fleste nyere MC'er,

> sidder simmerringen med en krave i et spor i blokken, og så er det "the
full
> monthy".

ok synes det er lidt skørt at det ikke er bare er lavet med en låsering
udvendigt..

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 18:54

Kresten wrote:
> [...]
> gennemføres. Manualer til denne model findes desværre ikke.
>
> Håber der er nogen der ved noget om dette problem.

På flere Suzuki-modeller kan den skiftes udefra. Den sidder holdt på
plads af en lille plade, som let fjernes, og bagefter genmonteres.
Er blokken samlet vandret, er det nok en adskildelse som flere har
påpeget; men jeg mener at den lille etbenede er samlet vertikalt?

Det er ihverfald hurtigt at finde ud af, uden at få olie på fingrene!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Jesper Gadegaard

Dato : 16-01-05 20:06

Kresten wrote:
> Manualer til denne model findes desværre ikke.

Et gæt: Har du evt. kigget på det nærmeste universitetsbibliotek? Både i
Esbjerg(AUE) og Aalborg(AAU) ved jeg at de har op til flere Suzuki
manualer.. Om de så lige har til GN250 skal jeg ikke kunne sige, men
både min gamle GT250 og min GSX400/GS450 har de da..

-Jesper G

Fra : Jørgen

Dato : 17-01-05 23:04

Hej Kresten
Jeg har selv haft en GN250. Jeg fik en læk fra det lille tandhjul da jeg
udskiftede det. Jeg troede det var pakningen, der var utæt og udskiftede
den, men uden resultat. Det viste sig, at olien sivede ud langs rillerne i
trækakslen og ud gennem en genbrugt låseskive. Problemet blev løst effektivt
med ganske almindelig fugemasse imellem aksel, tandhjul, låseskive og møtruk
inden fastspænding.

Mvh
Jørgen