Kan man renovere disse dæmpere ?
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 17:19

Hejsa Igen alle..

Er der nogle der kender denne slags bagdæmpere:

http://starchild.dk/gsx400/bagdaemper.jpg

Det er en slags luft dæmpere, den lille sorte hætte dækker nemlig over en
luft ventil !!
Kan man adskille sådan en ? og hvis ja, hvordan er fremgangsmåden ?

Har sq aldrig set bagdæmpere med luft før... på en mc altså..

Mvh
Morten

Fra : Bjørn S

Dato : 15-01-05 18:07

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Har sq aldrig set bagdæmpere med luft før... på en mc altså..

Det er nu nitrogen (har jeg lige lært på et udmærket Øhlinskursus idag), men
det er ikke så usedvanligt. Jeg har det på både min Honda NTV(-93) og min
Duc 900(-03) .
Der er da endel MC-firmaer som gør det i renovering af dæmpere, forsøg at
søg tilbage på gruppen.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 15-01-05 21:27

Bjørn S wrote:
> [...]
> det er ikke så usedvanligt. Jeg har det på både min Honda NTV(-93) og min

Øheh ?
Har du været 100% opmærksom under hele kurset??
Svjh er der en adskillelse á en gummivæg/membran i påhældende (paioli
eller Marzocchi) dæmpere hvorved at den atmosfæriske luft man kan pumpe
i v.h.a. den ganske almindelige ventil, holdes adskilt fra olieindholdet.

Til Morten:
Det med ekstra reservoir er ellers ikke så sjældent og slet ikke idag,
men ellers skelner man mellem enkelt-rørs og dobbelt-rørs - dæmpere,
hvor en traditionel bagstøddæmper er af enkelt-rørs typen
(stempel/cylinder som i en cykelpumpe) og en traditionel forgaffel er af
dobbeltrørstypen (á rør i rør).
Forskellen ligger i at i teleskopet befinder der sig et luftrum der er
spærret inde mellem inder og yder -røret, og dét har dels en funktion
som luftfjeder og dels en funktion á modtryk på "undersiden" af olien
under indfjedring!
At tilføje et reservoir i bunden af en enkeltrørs-støddæmper har i bund
og grund samme funktion; men spørg mig ikke om den nærmere brug af
højt/lavt tryk som man har mulighed for qua ventilen - Derom er min
viden kun perifiær!!

--
Armand.
(der gerne ville have været med Bjørn på Ducatiklubbens(?) Öhlin-kursus)

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 21:47

> [...]
> og grund samme funktion; men spørg mig ikke om den nærmere brug af
> højt/lavt tryk som man har mulighed for qua ventilen - Derom er min

Nej jeg ved godt at der er mange med reservoir, det havde öhlins
oliedæmperen på min DR350SET også, har bare ikke set den i luft versionen
før, blev noget overrasket da der under gummi dutten sad en luftventil, og
der kom luft ud, når man trykkede på den !!

Mvh
Morten

Fra : Bjørn S

Dato : 15-01-05 23:25

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> Øheh ?
> Har du været 100% opmærksom under hele kurset??

Det tror jeg da, men nu talte han jo jysk
Alm. kompressorluft kunne også bruges, men nitrogen er vel for at det skal
være en "død" gas ? Samt at den ikke har eksplosive egenskaper, blandet op
med varme og olidampe ?
Det er ihvertfald også standard på flydæk.
På mine dæmpere er den i kompresjonsbeholderen.

> Armand.
> (der gerne ville have været med Bjørn på Ducatiklubbens(?) Öhlin-kursus)

Det kan du da muligens stadig tiltuske dig ;
http://ducati.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=901&sid=473ecc8e5e8f2577b5c2b8cac55b574d

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 15-01-05 23:37

Bjørn S wrote:
> [...]
> Det er ihvertfald også standard på flydæk.
> På mine dæmpere er den i kompresjonsbeholderen.

> Det kan du da muligens stadig tiltuske dig ;

Tror du at det ville kunne lade sig gøre?
Og kunne man evt. blot møde op og tage chancen??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 00:25

Armand wrote:

> Tror du at det ville kunne lade sig gøre?
> Og kunne man evt. blot møde op og tage chancen??

Gør et forsøg!?
Der er sikkert en seance for Ducatister, og een for Hondaister.
De skulle jø nødigt blandes!
Kurserne har dog været overtegnede; men man ved jo aldrig!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 00:33

On Sun, 16 Jan 2005 00:25:19 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Der er sikkert en seance for Ducatister, og een for Hondaister.
>De skulle jø nødigt blandes!

Nej fy for pokker da, det ville aldrig gå - Men Armand skal jo slå en
så stor krølle på sig selv for at gå undercover som Honda'ist at han
kan lugte sig selv i nakken, måske Ducatist så alliwl er bedre..

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 00:49

Michael K. S. wrote:

> Nej fy for pokker da, det ville aldrig gå - Men Armand skal jo slå en
> så stor krølle på sig selv for at gå undercover som Honda'ist at han
> kan lugte sig selv i nakken, måske Ducatist så alliwl er bedre..

I forvejen er der lagt op til religiøst slagsmål, for dem der fortæller
om de fjedrende elementer har jo opnået nirvana igennem den sande
tro!!!!
Det er bl.a. Henning Larsen fra MC Hospitalet .... og han kører IKKE Honda!

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 00:58

On Sun, 16 Jan 2005 00:49:12 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Det er bl.a. Henning Larsen fra MC Hospitalet .... og han kører IKKE Honda!

Det _ved_ jeg 100% er løgn - Han _kører_ Honda....Og han har indrømmet
det!!

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 01:16

Michael K. S. wrote:

> Det _ved_ jeg 100% er løgn - Han _kører_ Honda....Og han har indrømmet
> det!!

Alle har vel noget i skabet?

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 01:27

On Sun, 16 Jan 2005 01:16:05 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Alle har vel noget i skabet?

Det viser bare at selv den største Duc-ekstremist må se sandheden i
øjnene .

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 12:03

Michael K. S. wrote:

> Det viser bare at selv den største Duc-ekstremist må se sandheden i
> øjnene .

Naaah ... så galt står det nok alligevel ikke til!

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 12:34

On Sun, 16 Jan 2005 12:03:23 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Naaah ... så galt står det nok alligevel ikke til!

Joh det gør det rent faktisk, jeg har en mail fra Henning (DK's nok
største Duc-ekstremist) der beviser det .

(Den bliver dog ikke offentliggjort, men du kan selv spørge ham ved
lejlighed)

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 13:29

Michael K. S. wrote:

> Joh det gør det rent faktisk, jeg har en mail fra Henning (DK's nok
> største Duc-ekstremist) der beviser det .

Det er nok noget han siger, for at komme i kontakt med dig!!! =

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 13:42

On Sun, 16 Jan 2005 13:28:56 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Det er nok noget han siger, for at komme i kontakt med dig!!! =

Heller ikke nej - Du er virkelig på helt bar bund her hva' Brian - Det
var faktisk efter, og jeg har ikke talt med ham siden .

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 18:47

Michael K. S. wrote:

> Heller ikke nej - Du er virkelig på helt bar bund her hva' Brian - Det
> var faktisk efter, og jeg har ikke talt med ham siden .

Ja, jeg sidder stadig her, dybt traumatiseret!

Nej, jeg talte ikke så meget med ham igår, spørgelysten var stor.
Han havde nu sin Duc' med, og udtalte sig ikke specielt rosende
om Nippons tohjulede lyksaligheder.

Det kan da godt være at han har en hemmelig drøm om at køre Honda. Det
virkede bare ikke sådan. Det vil jo nok åbenbares før eller siden!

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 20:08

On Sun, 16 Jan 2005 18:47:28 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Det kan da godt være at han har en hemmelig drøm om at køre Honda. Det
>virkede bare ikke sådan. Det vil jo nok åbenbares før eller siden!

Jah, du kan jo spørge ham f.eks - Det er nu ret simpelt, sagen er den
at han købte min sidste CBR, ikke til sig selv men i forbindelse med
MC-hospitalet, han er en spøjs fætter der benytter enhver lejlighed
til at rakke ned på alt der kommer fra den opgående sols land og at
rose alt fra støvlelandet, i en grad så det ret hurtigt bliver rimelig
anstrengende i andet end et rent itai-miljø.

Nå men altså han skulle jo så køre cyklen nordpå og bagefter fik jeg
så en mail hvor han skrev at sådan en CBR måske alligevel ikke var så
ringe endda. Når man har mødt ham ved man hvor stor en indrømmelse det
reelt er. Simple as that.

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 21:23

Michael K. S. wrote:

> [...]
> så en mail hvor han skrev at sådan en CBR måske alligevel ikke var så
> ringe endda. Når man har mødt ham ved man hvor stor en indrømmelse det

Ja, d'er må han ha' slået knuder på sig selv, når man påtænker det
normale ordvalg m.h.t. japanske cykler!
Selv ville jeg have troet han skulle have et varmt karbad, og sprittes
grundigt af efter turen; men han må jo have fundet noget der tiltalte
ham!

Fra : Armand

Dato : 16-01-05 01:27

Michael K. S. wrote:

> Nej fy for pokker da, det ville aldrig gå - Men Armand skal jo slå en
> så stor krølle på sig selv for at gå undercover som Honda'ist at han
> kan lugte sig selv i nakken, måske Ducatist så alliwl er bedre..

Og dér ville én og anden måske også kaste sig over mig ud fra mine lidet
flatterende udtalelser om dét mærke =

--
Armand.
(der slet ikke får tid i morgen )

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-01-05 01:31

On Sun, 16 Jan 2005 01:26:58 +0100, Armand <armand@mcchaufforerne.dk>
wrote:

>Og dér ville én og anden måske også kaste sig over mig ud fra mine lidet
>flatterende udtalelser om dét mærke =

Hvor er det altså synd, måske der kan laves et team-green kursus også,
guderne skal vide at de ofte har brug for det .

--
-Michael

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-01-05 09:01

Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> Hvor er det altså synd, måske der kan laves et team-green kursus også,
> guderne skal vide at de ofte har brug for det .

Ahem... <prikker MKS på skulderen>

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Bjørn S

Dato : 16-01-05 10:12

> Tror du at det ville kunne lade sig gøre?
> Og kunne man evt. blot møde op og tage chancen??
Det tror jeg da nok, der var ledige pladser på vest-holdet, men du var nok
aligevel ikke vågen )

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 15-01-05 20:13

Juel wrote:
> [...]
> Kan man adskille sådan en ? og hvis ja, hvordan er fremgangsmåden ?
>
> Har sq aldrig set bagdæmpere med luft før... på en mc altså..

Det lignner grangiveligt en Mazzochi dæmper, som dem der originalt var
monterede på Ducati Pantah!
De udmærkede sig net ved ... ikke at være renovérbare!!!

Du henvises til eBay! www.ebay.de

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 21:06

> Det lignner grangiveligt en Mazzochi dæmper, som dem der originalt var
> monterede på Ducati Pantah!
> De udmærkede sig net ved ... ikke at være renovérbare!!!

Pis lort ville jo bare skille dem ad så de blev pæne

> Du henvises til eBay! www.ebay.de

Så må jeg jo bare adde dem til listen af dele der mangles til projektet

Tak for infoen

Mvh
Morten

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 15-01-05 20:33

> [...]
> Kan man adskille sådan en ? og hvis ja, hvordan er fremgangsmåden ?
>
> Har sq aldrig set bagdæmpere med luft før... på en mc altså..

Det er Marzocchi dæmpere, det var en populær støddæmper i
sluthalvfjerdserne, min far har vist et sæt liggende til sin cb750, om de
kan adskilles er jeg ikke helt sikker på...

Der findes nu flere cykler der har luftunderstøtning i affjedringen, min
nuværende Honda har det, det begyndte de med i 80'erne, min fars CBR1000 har
det osse
Yamaha har så vidt jeg ved osse et lignende system...

--
Mvh Claus Jakobsen
Honda CBX750F '84 + MZ TS150 '79 + Audi 80 1.8E '88

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 21:07

> Det er Marzocchi dæmpere, det var en populær støddæmper i
> sluthalvfjerdserne, min far har vist et sæt liggende til sin cb750, om de
> kan adskilles er jeg ikke helt sikker på...

tjaa når 2 stk siger at det er dem, er det jo nok rigtigt...

> [...]
har
> det osse
> Yamaha har så vidt jeg ved osse et lignende system...

også bagpå ? men GPZ750 havde det foran kan jeg huske

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 15-01-05 22:02

Juel wrote:

> også bagpå ? men GPZ750 havde det foran kan jeg huske

Dét er et helt andet princip: I forgaflen er mer-trykket på oversiden af
olien og fungerer som en ekstra fjeder (á gummibold), på bagstøddæmpere,
der som Ruglund også nævner efterhånden alle har det som såkaldt
"piggy-bag" eller som løst siddende med en slange imellem, er det i
modsatte ende at trykket supleres!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 22:05

> [...]
> der som Ruglund også nævner efterhånden alle har det som såkaldt
> "piggy-bag" eller som løst siddende med en slange imellem, er det i

Arhh ok, altså lige omvendt.. så må vi håbe de kan renoveres, fandt lige
et kit her:

http://www.zupin.de/pdf/katalog2005/150-151.pdf

Mvh
Morten

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-01-05 00:11

> Arhh ok, altså lige omvendt.. så må vi håbe de kan renoveres,
> fandt lige et kit her:
>
> http://www.zupin.de/pdf/katalog2005/150-151.pdf

Hej Morten

De kan renoveres Louis har den på tilbud til 29,95 Euro Bestell nr: 10045981
og 6,5Euro i porto.

Jeg ville købe repkittet. Du skal vide hvilekn olie der skal i og hvilket
ryk gas. Normalt er det 10W olie og ca 10 bar tryk, men der varierer en del,
så tag ikke mine ord for gode varer. Trawl nettet igennem for
renoveringstips.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 00:27

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> ryk gas. Normalt er det 10W olie og ca 10 bar tryk, men der varierer en del,
> så tag ikke mine ord for gode varer. Trawl nettet igennem for

Der står en smule her:
http://www.ducati.dk/teknik/pantah_tips.html

Jeg er selv gået igang med at finde noget om renovering af mine Oehlins
dæmpere; men det er ikke meget der falder af på WWW!!!???

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 08:28

> Der står en smule her:
> http://www.ducati.dk/teknik/pantah_tips.html

hmm har du login til den side ?? kan man ikke finde en email til ham Otto
Valvole ??
Han må jo vide hvorn hulen man skiller de dæmpere ad...

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 16-01-05 12:06

'Otte ventiler' kan sikkert nås på valvole*uden stjerner*@ducati.dk.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-01-05 09:31

> Der står en smule her:
> http://www.ducati.dk/teknik/pantah_tips.html

> Jeg er selv gået igang med at finde noget om renovering af mine
> Oehlins dæmpere; men det er ikke meget der falder af på WWW!!!???

Hej Hekto

Det er ikke meget der står på Ducati siden!

Jeg har fakstisk en VHS video liggende om hvordan man renoverer en moderne
gasstøddæmper. Jeg tror dog ikke en gælder Mazzochi dæmpere. Jeg er i
klubben i dag. Ring og lav on afhentnings aftale. (7742-4425 klubben eller
6133-5412 mobil). Der er dårlig mobil dækning i klubben.

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 08:22

> Hej Morten
>
> De kan renoveres Louis har den på tilbud til 29,95 Euro Bestell nr:
10045981
> og 6,5Euro i porto.

Alt for lækkert så skal jeg bare finde ud af hvorn hulen man skiller dem
ad

> [...]
del,
> så tag ikke mine ord for gode varer. Trawl nettet igennem for

Er skam i fuld gang google er rødglødende i disse dage, med alt det jeg skal
ha fundet ud af

Tak for info

Mvh
Morten

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-01-05 09:38

> Alt for lækkert så skal jeg bare finde ud af hvorn hulen man
> skiller dem ad

Hej Morten

Hvis de dæmpere ikke er gasdæmpere, men almindelige dæmpere, så er det nemt
nok. Jeg har renoveret MZ dæmpere mange gange, og det er nemt. De er boltet
og holdt sammen med clips. Når de er adsklit renser man dem grundigt i
petroleum og rensebenzin (husk god udluftning), Så de er klinisk rene
indvendigt og uden sorte aflejringer fra gammel olie. Jeg har set de
mystiske ting i MZ dæmpere alt fra vand til larver! Når dæmperen så er ren,
så fylder man olie på igen og skruer den sammen igen. Pludseligt virker
bagdæmperen bedre. Dæmperen skal bare være fyldt med olie, og med så lidt
luft som muligt. De skal luftes godt ud.

Fra : Tom Larsen

Dato : 15-01-05 21:50

"Claus Ruglund Jakobsen" skrev:
> Det er Marzocchi dæmpere, det var en populær støddæmper i
> sluthalvfjerdserne, min far har vist et sæt liggende til sin cb750, om de
> kan adskilles er jeg ikke helt sikker på...
Ganske rigtigt, det er Marzocchi dæmpere. Jeg har også et par fra mit
hængende Honda 750 projekt på loftet.
De er fra starten af 80'erne og man kunne købe et "renoveringssæt" til dem
(spørg ikke om hvorfor jeg ved det!). Der var vistnok både membran og
O-ringe med, men om det kan opdrives i dag tvivler jeg stærkt på. Jeg
forsøger at grave mig ind til reolen med "nyttig MC relateret litteratur til
en regnvejrsdag" i aften. Hvis der er nyttig info sender jeg det.

Mvh Tom.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 22:01

> [...]
til
> en regnvejrsdag" i aften. Hvis der er nyttig info sender jeg det.

for sørensen se lige nederst på denne side:

http://www.zupin.de/pdf/katalog2005/150-151.pdf

Er det mon ikke sådan et rep kit man skal bruge ??? kan man være så heldig
??
Hvis ja, så mangler jeg kun en vejledning i adskildelse af dæmperne !

Mvh
Morten

Fra : Tom Larsen

Dato : 15-01-05 23:16

Juel fandt lige følgende:
> http://www.zupin.de/pdf/katalog2005/150-151.pdf
Tot und lakritzen, es seehst ganz korrekt aus!
Med mit lidt anstrengte forhold til det tyske sprog vil jeg tro at det lige
er det du mangler.
I gamle dage var der en veljedning med sættet. Tro mig, det er ikke til
adskillelsen du har brug for en vejledning!
Jeg leder efter hvad jeg evt har på lager og vender tilbage hvis der er
noget brugbart.
Bemærk i øvrigt at de tidlige udgaver af dæmperne havde løse bøsninger med
gevind nederst.
De var af aluminium med en meget tynd 6-kantet flange på. Utroligt så nemt
man kunne trække flangen af når man skruede bolten igennem.........
Tom
Som også har en Marzocchi forgaffel med Honda 750 K1/K2 monteringshuller til
bremseskiveophænget. KRÆS!

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 08:30

> [...]
> Tot und lakritzen, es seehst ganz korrekt aus!
> Med mit lidt anstrengte forhold til det tyske sprog vil jeg tro at det

Ja og bager fandt et sæt på louis

> I gamle dage var der en veljedning med sættet. Tro mig, det er ikke til
> adskillelsen du har brug for en vejledning!

Hehe, i cant wait

> Jeg leder efter hvad jeg evt har på lager og vender tilbage hvis der er
> noget brugbart.

Guld

> [...]
> De var af aluminium med en meget tynd 6-kantet flange på. Utroligt så nemt
> man kunne trække flangen af når man skruede bolten igennem.........

hehe lyder som dårlige erfaringer :o/

> Som også har en Marzocchi forgaffel med Honda 750 K1/K2 monteringshuller
til
> bremseskiveophænget. KRÆS!

Lækkert, min får en RD350 forgaffel med 2 skiver, men alm affjedring, indtil
videre..

Mvh
Morten

Fra : Shsj

Dato : 16-01-05 09:08

> Hehe, i cant wait

> Guld

> Mvh
> Morten

Jeg følger spændt med i denne tråd; jeg har de samme (magen til dæmpere
på min Sukisuki GS750, og jeg sad netop med fingeren på
"køb-nye-Hagon-dæmpere-knappen" - så hvis der dukker en
adskillelsesvejledning op, vil det også være guld for mig .

Mvh.
Sølve

Fra : Armand

Dato : 16-01-05 13:05

Shsj wrote:

> [...]
> "køb-nye-Hagon-dæmpere-knappen" - så hvis der dukker en
> adskillelsesvejledning op, vil det også være guld for mig .

Har du haft fjedrene afmonterede og vurderet dæmperens virkning ved at
"pumpe" med den?
Måske er de ikke så slemme som man, i Mortens tilfælde, vil tro ud fra
udseendet :-/

--
Armand

Fra : Hekto

Dato : 15-01-05 23:41

Juel wrote:

> [...]
> ??
> Hvis ja, så mangler jeg kun en vejledning i adskildelse af dæmperne !

Jeg har ellers altid hørt at de ikke kunne renoveres!?
På min egen sidder der Oehlins.

Fra : kc

Dato : 16-01-05 23:06

> [...]
> Kan man adskille sådan en ? og hvis ja, hvordan er fremgangsmåden ?
>
> Har sq aldrig set bagdæmpere med luft før... på en mc altså..

Du kunne bare haft spurgt mig )
jeg købte sådan et par i 81 til min kawa kz750 og kørte med den i 3 år og de
kan renoveres.

Men det har du fundet ud af

kc