Blinklys på MZ.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 14-01-05 18:15

Jeg har en gammel MZ TS 150, som jeg skal have til syn. Jeg synes
blinklysene opfører sig lidt undeligt. De blinker egentlig i et meget
normalt interval. Jeg har ikke lige målt på det, men jeg vil tro det ligger
på 60-90 blink pr minut. Problemet er, at de ikke rigtigt slukker. Det er
lige som om, blinkene fader ud og ind, så der ikke når at blive nogen total
mørkeperiode. Er det et kendt problem, eller skal MZ bare gøre sådan? Vil
den kunne synes med det?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Karl-Ove Pedersen

Dato : 14-01-05 20:37

Jeg ville checke stelforbindelsen, det tyder på at det er dér fejlen ligger.

KOP

Fra : Moller

Dato : 14-01-05 21:31

Ole Axelsen wrote:
> [...]
> mørkeperiode. Er det et kendt problem, eller skal MZ bare gøre sådan? Vil

   Som nævnt stell forbindelsen, typisk ir inde i selve blinklysende, men
efter en god adskillese, og rensning er dette fikset, eller de er
skifteklar ;) kan så anbefale blinklys fra en TDR125 fra T-hansen, et
sæt med 4 stks. kan fås for omkring 125 eller 175Kr. sådan nogen sider
på min, og de lyser meget kraftigere.

   Et andet problem er det blinkrelæ som sider på, dette er typisk et
to-polet, og stinker så snart der er den mindste lille ir i
ledningsnettet, altså skider altid på en MZ ;) så ned til den nærmeste
pusher og få et godt 3-polet, helst et som kan trække ekstra strøm ala
det fra louis.de som kan trækker 8 blinklys + trailer ;) det køre jeg
selv med, og siden det er kommet på så virker alle blink lys som de
skal, og med ekstra kraftigt lys så folk ikke er i tvivl om jeg skal
dreje ;)

   Ups, en lille detalje... dit ladesystem køre det optimalt som det skal
??? og er batteriet i god stand ? ellers skal det fikses først inden du
fejlfinder på de andre dele :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ole Axelsen

Dato : 14-01-05 23:13

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Som nævnt stell forbindelsen, typisk ir inde i selve blinklysende, men

Der er nye blinklygter hele vejen rundt, og alle forbindelser ser fine og
rene ud.

> [...]
> ledningsnettet, altså skider altid på en MZ ;) så ned til den nærmeste
> pusher og få et godt 3-polet, helst et som kan trække ekstra strøm ala

Det er et topolet, som også ser ret nyt ud.
Hvis jeg køber et trepolet, hvordan skal det da forbindes? Får det
stømforsyning mere direkte fra ladeanlægget/batteriet?

> Ups, en lille detalje... dit ladesystem køre det optimalt som det skal ???
> og er batteriet i god stand ? ellers skal det fikses først inden du
> fejlfinder på de andre dele :)

Batteriet er også helt nyt, og fuldt opladet. Laderen sidder stadig på.

Fra : Moller

Dato : 14-01-05 23:35

Ole Axelsen wrote:

> Det er et topolet, som også ser ret nyt ud.
> Hvis jeg køber et trepolet, hvordan skal det da forbindes? Får det
> stømforsyning mere direkte fra ladeanlægget/batteriet?

   Det 3 ben på et 3-polet skal til stel. det som er vigtigst er at du
for fat i et relæ som ikke sætter blinkhastigheden efter modstanden i
El-nettet, og da det er let at se på en MC om der er gået en pære, så
har man ikke brug for denne funktion.

   Som det lyder på de andre ting du skrev, så er jeg sikker på det er
blinkrelæet som er den store synder, eller at der er nogen stik som ikke
har det så godt.

   Jeg selv har været turen igennem og har prøvet med en masse 2 og 3
polet, de 3 polet gir det bedste resultat, men efter min mening ikke
godt nok alligevel, så jeg endte med at montere følgende :

   "http://www.louis.de/_10144f5376cdcf86219b10f26c1eaa3791/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=490&wgr=410&total=53&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D490%252526wgr%25253D410%252526page%25253D0&artnr_gr=10033822"

Hvis du bruger en 6V model, mener kun det er ES maskiner der er det, men
ellers så er der en 6V version her :

"http://www.louis.de/_10144f5376cdcf86219b10f26c1eaa3791/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=490&wgr=410&total=53&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D490%252526wgr%25253D410%252526page%25253D0&artnr_gr=10033810"

Det er dyre relæ'er men de virker :) jeg ved at hvis jeg købte dette fra
starten for mit vedkommende, havde jeg sparet nok til at kunne købe 1-2
mere af dem ;(

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-01-05 19:15

> [...]
>
> Som det lyder på de andre ting du skrev, så er jeg sikker på det er
> blinkrelæet som er den store synder, eller at der er nogen stik som ikke

Jeg har nu delvist løst problemet. Der var et temmelig stort spændingsfald i
den kombinerede lys- og tændingskontakt. Den ser ellers fin ud og alle
kontaktpunkter er pæne og rene. Jeg har monteret et relæ, så jeg nu kun
bruger tændingskontakten til styrestrøm. Nu er der tydelige blink, dog
stadig med meget kort mørkeperiode. Hvis det ikke bliver godkendt til syn,
víl jeg gå videre og købe et andet blinkrelæ.Nu er der så kun det lille
problem tilbage, at det almindelige lys blinker en lille smule, når
blinklyset aktiveres. Det er ikke manglende stel, for selvom jeg trækker en
frisk ledning direkte til stel på batteriet er det der stadig. Jeg har også
prøvet med en ekstra ledning til den stømførende del. Jeg tilskriver det
simpelthen det generelle spændingsfald der vel automatisk vil være større i
et 6 volt anlæg i forhold til 12 volt.