Glasfiber hobby/hjemme hygge....
Fra : Moller

Dato : 11-01-05 23:09

Heysa,
   Sider og planlægger hvilken herlige projekter jeg skal lave min min
snart erhvervet garage/værksted... Og så var det jeg tænkte på at jeg
længe gerne ville prøve mig ud i glasfiber kunstens glæder, og hvis
dette går godt Kulfiber måtternes glæder ;) her tænkes der i side
dæksler, skærme, bagende, eller enda måske lave sin egen tank ;)

   Men min problem er nu at jeg har let den sidste time på google, og jeg
kan virkelig ikke finde andet end en masse cykler som er bygget ud af
carbonfiber rør, eller hvor jeg kan købe model fly lavet i carbon :( så
er der nogen herinde der kan henvise til nogen rigtig fede sider, eller
anbefale nogen gode bøger om det osv. ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 11-01-05 23:21

Moller wrote:
> [...]
> så er der nogen herinde der kan henvise til nogen rigtig fede sider,
> eller anbefale nogen gode bøger om det osv. ???

Hmmm .... rooolig nu!
Hvis du skal lave kulfiber der kan holde, skal det bages i en autoklave!
Jeg har set dem lave F1-chassis'er m.m., hos TWR i england. De købte
nogle specielt imprægnerede måtter (hele ruller) som blev lamineret i en
form, og så bagt. Så det var ikke helt som at lve glasfiber, med lag af
glasfiber og polystyren.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Moller

Dato : 11-01-05 23:44

Hekto wrote:

> Hmmm .... rooolig nu!

   Altid ;) rolig...

> [...]
> nogle specielt imprægnerede måtter (hele ruller) som blev lamineret i en
> form, og så bagt. Så det var ikke helt som at lve glasfiber, med lag af

   Tjaaa... nu har jeg set diverse steder hvor det blev gjort med carbon
måtterne, som blev lagt ud med epoxy, efter samme princip som glasfiber
måtterne, så jeg går da ud fra at det kan da lade sig gøre, og jeg går
ud fra at vægtforskellen mellem disse to ting, er selve måtterne, men
polysyren delen er så lille i vægt, så den ikke har så meget at sige :)

   Men man skal jo starte et sted, så bare noget om glasfiber hobby byg
ville være fedt ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-01-05 07:25

Moller wrote:

> [...]
> og jeg går ud fra at vægtforskellen mellem disse to ting, er selve
> måtterne, men polysyren delen er så lille i vægt, så den ikke har så

Det kan man godt - men undlad at bruger Polyester til det - det skal være
Epoxy for at du bliver tilfreds med farve og holdbarhed. (medmindre du kan
lide gulnede ting der bliver svagere med alderen. Desuden er Polyester
langt mere besværligt at håndtere - Epoxy er normalt kun giftigt ved
hudkontakt - Polyester indeholder masser af opløsningsmidler. Køb de rigtige
handsker (en del handsker passerer epoxyen hurtigt igennem).

Tag evt. et kursus hos en bådebygger eller HF marine i svendborg der
importerer epoxyprodukter - dog skal du ikke regne med at du lærer at lave
en form. Det kan du til gengæld studere her :
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whatsup.htm

Regn med M A N G E timers forsøg før du kan lave en form du er tilfreds
med.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 08:31

> [...]
> ud fra at vægtforskellen mellem disse to ting, er selve måtterne, men
> polysyren delen er så lille i vægt, så den ikke har så meget at sige :)

Tror nu mest at Hekto mente at du ikke kan lave et stel der holder uden en
autoklave

Mvh
Morten
GSX400 Soon Streetfighter..

Fra : Moller

Dato : 12-01-05 09:20

Juel wrote:

> Tror nu mest at Hekto mente at du ikke kan lave et stel der holder uden en
> autoklave

   ååhhh... nej nej, mit stell er lettet nok ;) det er til at erstatte den
mega stor stål bagskærm osv. måske hvis man blir rigtig god at lave sin
egen tank ;) eller 2-takts olie tank :)

> Mvh
> Morten
> GSX400 Soon Streetfighter..

   Uh, en udfordrer til MZ projektet... så er det godt man kommer tættere
på dig d.1/3... på den anden side, vil du ik bare smide en GS500 motor i
? de fås sygt billigt på den anden side af grænsen, og med lidt snilde
kan du få næsten 650cc ud af den ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 09:23

> ååhhh... nej nej, mit stell er lettet nok ;) det er til at erstatte den
> mega stor stål bagskærm osv. måske hvis man blir rigtig god at lave sin
> egen tank ;) eller 2-takts olie tank :)

Ja kom endeligt med updates på det, det kunne være rigtigt spændende..

> Uh, en udfordrer til MZ projektet... så er det godt man kommer tættere
> på dig d.1/3...

HuH fortæl !?

på den anden side, vil du ik bare smide en GS500 motor i
> ? de fås sygt billigt på den anden side af grænsen, og med lidt snilde
> kan du få næsten 650cc ud af den ;)

Igen HuH fortæl !? hvordan 650ccm ?

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 12-01-05 10:26

Juel wrote:

> HuH fortæl !?

   Jeg flytter til en lille hytte i Ørslev sammen med konen d. 1/3, så jeg
kommer syd for dig denne gang.

> på den anden side, vil du ik bare smide en GS500 motor i

> Igen HuH fortæl !? hvordan 650ccm ?

   ;) tjek nettet for GS500 race CUP, og projekter dertil, der er både
sygt overboret, portet, og enda Turbo GS500'ere rundt omkring :) ellers
er det Mads Lunds/sidevogns projectet herhjemme som virkelig har vist
hvad der kan komme ud af de GS'ere ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 10:29

> Jeg flytter til en lille hytte i Ørslev sammen med konen d. 1/3, så jeg
> kommer syd for dig denne gang.

lækkert, det er da meget sydpå, skal du så pendle hver dag ??

hmm må jeg lige lure

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 12-01-05 10:58

Juel wrote:

> lækkert, det er da meget sydpå, skal du så pendle hver dag ??

   Yeps, den vil stå på tog de fleste dage, jeg nægter at side i en bil i
kø(bare det at køre bil siger mig ik meget)... De dage hvor der er klub
ting hos PMC, vil jeg køre på Banditten, samt de dage hvor vejret er så
skønt at man ik kan lade være ;) Det vil også betyde at MZ'en vil blive
splittet ad helt og aldeles, og så skal den glasblæses, males osv.. og
så vil der blive nusset med at montere alle de dele der er skaffet ind
til den det sidste halve år, ala anden gaffelbro(front sænkes 3-4cm),
batteriet skiftes til et mindre som bygges ind i stellet, Gixxer
fodvilerne vil blive monteret, og de originale forsvinder... den store
bagskærm forsvinder til fordel for en let og elegang glasfiber eller
carbon plade, og så vil det stor skumgummisæde blive erstattet med en
lille fræk ducati 748 røv eller lignende ;)

   Og det vigtigste af det hele ;) de nye 17" fælge 2,50" for og 3,50" bag
vil blive monteret ;) er færdig med at tråde bagfælgen op, og den ser
satme godt ud sådan en blankpoleret Alu fælg med blankpoleret rustfri
eger osv.. :) og et frækt 120/70 BT-010 dæk ...

--
VH
Lars Molnit

Fra : Futte & Co.

Dato : 12-01-05 16:07

Moller wrote:

> Jeg flytter til en lille hytte i Ørslev sammen med konen d. 1/3, så
> jeg kommer syd for dig denne gang.

Jamen, altså...øøhh......... det er jo lige i nærheden af sommerhuset.
Jeg kører jo en del rundt på de kanter i weekenderne om sommeren, så er
det helt fint med et mc værksted lige henne i ørslev
Jeg er ved at handle en '54 victoria, så du får noget at se til

--
Jørgen , Brøndby, sommeradr. i Langebæk
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Hekto

Dato : 12-01-05 12:56

In article <41e4d22d$0$80195$14726298@news.sunsite.dk>, "Juel"
<xSnAbElAstarchild.dk> says...
> Tror nu mest at Hekto mente at du ikke kan lave et stel der holder uden en
> autoklave

Jep! Man kan nok godt lave skærme m.v. uden problemer; men et stel er
nok værre!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 12:58

> Jep! Man kan nok godt lave skærme m.v. uden problemer; men et stel er
> nok værre!

hehe jeg vil ihvertfald gerne se første køretur hvor han laver fuld acc
eller laver en stoppie, tager med glæde et videocam med

Mvh
Morten
GSX400