Batteri
Fra : Lisbeth Jensen

Dato : 11-01-05 22:05

Hej Alle
Vinteropbevaring af mc-batteri.Hvad gør jeg ?????
Mvh Jan

Fra : k

Dato : 11-01-05 21:53

"Lisbeth Jensen" <lisbeth.thorsvang@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Alle
> Vinteropbevaring af mc-batteri.Hvad gør jeg ?????
> Mvh Jan

Tag batteriet ud af motorcyklen.
Sørg for at batteriet er rent.
Fjern propperne og kontroller at syrenniveauet er i orden.
Oplad batteriet til fuld styrke. Jeg har altid brugt en lille lader fra Hein
Gericke, som er ca. 2 døgn om at helt op. Jeg tror ikke, at man skal lade
for kraftigt.
Sæt propperne i og skyld syren af batteriet. Det vil altid sprøjt lidt, så
dæk af omkring batteriet.
Gem batteriet væk fra børn og fulde mennesker.
Gentag efter 1 måned.

Ved sæson start smøres polerne med lidt vaseline efter motering.

Og skulle der være fejl i denne fremgangesmåde er der sikkert en eller
flere, som nok skal gøre opmærksom på det

mvh

Kent

Fra : Biker Mike

Dato : 11-01-05 22:11

Ja, nu tør man så næsten ikke at nævne det af frygt for at blive beskyldt
for at være et brokkehoved men syre niveauet skal justeres efter
opladningen, og hvis man skal være helt firkantet bør man chekke både før og
efter, dvs, før ladningen kontrolleres at blypladerne akkurat er dækket, det
fordi at man ikke bør lade på et batteri hvor bly pladerne ikke er dækket
med syre, men man skal ikke fylde op til max niveau før efter at batteriet
er fuldt opladet, (hedder egentligt en akkumulator) det er så fordi at syre
niveauet stiger i takt med at batteriet bliver ladet op, og derfor kan løbe
over hvis man "fylder op" inden ladningen, dette gælder naturligvis kun hvis
batteriet er halvfladt inden ladningen, men det kan man jo aldrig vide.

Din forklaring er perfekt, jeg kunne bare ikke lige dy mig da jeg læste dine
sidste linier

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Peter

Dato : 11-01-05 22:41

"k" <kbm_f_j_e_r_nd_e_t_t_e@city.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og skulle der være fejl i denne fremgangesmåde er der sikkert en eller
> flere, som nok skal gøre opmærksom på det

Fremgangsmåden er god nok med mindre der er tale om et vedligeholdelsesfrit
batteri.
Hvis det er sådan et, skal det blot lades ca. 1 gang om måneden.

--
Peter
XJ600S

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 23:46

"Lisbeth Jensen" <lisbeth.thorsvang@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Alle
> Vinteropbevaring af mc-batteri.Hvad gør jeg ?????
> Mvh Jan

Nu vi er ved batterierne. Jeg har købt en billig lille oplader hos Louis.de
varenr 10003666, som selv skulle slå fra når den fulde kapacitet er opnået.
Desværre ser det ud som om laderen aldrig slår fra og altså bare lader på
livet løs. Er det et udtryk for at min batteri er i en tilstand hvor det
ikke længere kan oplades til rette niveau?

Studen

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-01-05 00:21

On Tue, 11 Jan 2005 23:45:38 +0100, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:

Hej.

> [...]
>livet løs. Er det et udtryk for at min batteri er i en tilstand hvor det
>ikke længere kan oplades til rette niveau?

Prøv at lade på det et par dage og mål så spændingen over polerne med
laderen på.
Den burde slå fra et eller andet sted mellem 13,8 og 14,2 volt.
Hvis batteriet ikke når 13,8 volt er det forståeligt at den ikke slår
fra, og hvis den trækker batteriet over 14,2 volt er laderen
formentlig defekt eller forkert justeret.
Hvis laderen ikke kan lade batteriet til 13,8 volt kan det være
batteriet der ikke har det for godt, men det kan også være laderen der
ikke trækker spændingen højt nok.
Prøv at måle spændingen på laderen ubelastet.

Jeg købte sidste år en ladeautomatik hos Conrad Elektronic som
byggesæt for 17,95 Øvro (ca. 140 Kr).
Den kan justeres til at slå fra hvor man ønsker det, og automatisk
genoptage ladningen når batterispændingen er sunket til en forud
indstillet værdi.
Jeg har stillet den til at indkoble ved 12,5 volt og stoppe ved 13,8
volt.
Den kan sættes mellem enhver lader (max. ladestrøm 10 Amp.) og et
batteri.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen E.

Dato : 12-01-05 12:06

Vinteropladning af batterier har været drøftet grundigt her tidligere.

Der er vist almindelig enighed om, at batterier skal holdes opladet
under vinteropbevaring, ellers forkortes deres liv.

Opladning af lukkede (MF/Gel) batterier og traditionelle åbne bly/syre
batterier er forskellig.

De åbne kan man såmænd bare lade løs på, der bruges bare vand.

De lukkede er en helt anden snak :

For at undgå ødelæggelse skal man enten holde øje med ladespænding/strøm
eller bruge en elektronisk reguleret lader.

Ladespænding for et lukket MF-type er 16-17 volt, og måling af spænding
på batteri skal ske ca.30 minutter efter ladning er ophørt, hvor den så
er stabiliseret ved 12,8 Volt når det er fuldt opladet (ved 20 grader)

En god lille lader, som f.eks. den omtalte fra Louis, har en
indikatorlampe som tænder når den er tilsluttet rigtigt og lader. Lampen
slukker aldrig, men laderen sænker ladestrømmen til
vedligeholdelsesladning (få mA) når batteriet er fuldt opladet.
Check evt. ladestrømmen som under ladning er ca. 300 mA og vedligeholdes
med 20-50 mA.

Hvis laderen er i orden, så er det bedst for batteriet at være
tilsluttet konstant

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-01-05 22:36

On Wed, 12 Jan 2005 12:06:03 +0100, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

Hej Steen.

>Vinteropladning af batterier har været drøftet grundigt her tidligere.

Ork ja, jeg har tidligere deltaget i en maraton tråd desangående for
år tilbage, og selv om det er et af de emner der har taget mest plads
i denne NG vender det jævnligt tilbage.

>De åbne kan man såmænd bare lade løs på, der bruges bare vand.

Naeh - Det er en sandhed med modifikationer, men rigtigt nok - Et
blybatteri med vand/syre er mere robust end et ditto med GEL og tåler
en mere hårdhændet behandling.

>De lukkede er en helt anden snak :

Hvis man nu betragter situationen set fra et bly/gel batteris side og
så overfører det til vand/syre typen kommer man ikke galt af sted.
Ingen af dem kan lide at komme under 9-10 volt - det tager de skade
af.
Ingen af dem kan lide at blive ladet med for høj spænding/strøm.
Så hvis man har en lader der er begrænset til 13,8 volt kan man såmænd
lade sen stå på konstant, idet ladestrømmen ved den spænding falder
til vedligeholdelsesstrøm hvilket for 10-15 Ah batterier andreger 25 -
50 mA.

>For at undgå ødelæggelse skal man enten holde øje med ladespænding/strøm
>eller bruge en elektronisk reguleret lader.

Ganske enig.
Man kan sagtens lade en MC akku med en lader der forsøger at jage
spændingen over 14,5 volt, men man bør stoppe ladningen efter en
rimelig tid.

>Ladespænding for et lukket MF-type er 16-17 volt, og måling af spænding
>på batteri skal ske ca.30 minutter efter ladning er ophørt, hvor den så
>er stabiliseret ved 12,8 Volt når det er fuldt opladet (ved 20 grader)

Jeg vil ikke udsætte en akku for længere tids ladning med en lader der
forsøger at jage spændingen op på 16-17 volt.
Det er netop det den styreautomatik jeg omtaler skal sikre imod.
Det var faktisk for at gøre "pilfingre" opmærksom på den at jeg skrev
foregående indlæg

> [...]
>vedligeholdelsesladning (få mA) når batteriet er fuldt opladet.
>Check evt. ladestrømmen som under ladning er ca. 300 mA og vedligeholdes

Gode ladere er spændingsbegrænsede.
Fidusen er netop at når akkuen har nået samme spænding, og vel at
mærke batteriets maksimale langtidsladespænding, falder strømmen af
sig selv til en rimelig lav værdi.
Den reststrøm der går kan med lidt god vilje betragtes som batteriets
lækstrøm, selv om lækstrømmen er lavere.
Det svarer lidt til reglerne om forbundne kar, hvor det ene kar har et
knappenålstyndt hul i bunden
Den spænding hvor batteriet trækker mindst strøm er omkring 13,8 volt,
så det er hvad laderen bør være stillet til.
Det er netop den ladespænding der anvendes til batteribackup i mindre
computer UPS, alarmanlæg mm.

Faktisk er den bedste lader et moderne køretøjs EL anlæg.
Hvis det er i orden vil ladespændingen ligge fast mellem 14,0 og 14,4
volt.
Batteriet vil blive "intervalladet" med køretøjets anvendelse, og hvis
der blot køres nogenlunde rimelige strækninger / tid vil batteriet
blive genopladet til fuld kapacitet hver gang køretøjet anvendes.

>Hvis laderen er i orden, så er det bedst for batteriet at være
>tilsluttet konstant

Det er jeg enig i selv om det ikke forlænger batteriets levetid
væsentligt.
Jeg har en stak bly/gel batterier jeg anvender til noget
transportabelt radioudstyr.
Jeg har tidligere ladet på dem konstant for at forsøge at få længere
levetid ud af dem, men de holder max. 5 - 6 år, før de begynder at
have tabt så meget kapacitet at de ikke er værd at slæbe med mere.
Jeg var derfor gået over til at lade dem på samme måde som MC
batterierne - Lidt en gang i mellem når jeg huskede dem
Derfor har jeg nu lavet intervalladeren - Så ka' de sørme passe sig
selv )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen E.

Dato : 12-01-05 23:01

> Derfor har jeg nu lavet intervalladeren - Så ka' de sørme passe sig
> selv )
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Steen - vi kan kun være enige - og så er emnet drøftet grundigt en gang
til