On Wed, 12 Jan 2005 12:06:03 +0100, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:
Hej Steen.
>
>Vinteropladning af batterier har været drøftet grundigt her tidligere.
>
Ork ja, jeg har tidligere deltaget i en maraton tråd desangående for
år tilbage, og selv om det er et af de emner der har taget mest plads
i denne NG vender det jævnligt tilbage.
>
>De åbne kan man såmænd bare lade løs på, der bruges bare vand.
>
Naeh - Det er en sandhed med modifikationer, men rigtigt nok - Et
blybatteri med vand/syre er mere robust end et ditto med GEL og tåler
en mere hårdhændet behandling.
>De lukkede er en helt anden snak :
>
Hvis man nu betragter situationen set fra et bly/gel batteris side og
så overfører det til vand/syre typen kommer man ikke galt af sted.
Ingen af dem kan lide at komme under 9-10 volt - det tager de skade
af.
Ingen af dem kan lide at blive ladet med for høj spænding/strøm.
Så hvis man har en lader der er begrænset til 13,8 volt kan man såmænd
lade sen stå på konstant, idet ladestrømmen ved den spænding falder
til vedligeholdelsesstrøm hvilket for 10-15 Ah batterier andreger 25 -
50 mA.
>For at undgå ødelæggelse skal man enten holde øje med ladespænding/strøm
>eller bruge en elektronisk reguleret lader.
>
Ganske enig.
Man kan sagtens lade en MC akku med en lader der forsøger at jage
spændingen over 14,5 volt, men man bør stoppe ladningen efter en
rimelig tid.
>Ladespænding for et lukket MF-type er 16-17 volt, og måling af spænding
>på batteri skal ske ca.30 minutter efter ladning er ophørt, hvor den så
>er stabiliseret ved 12,8 Volt når det er fuldt opladet (ved 20 grader)
>
Jeg vil ikke udsætte en akku for længere tids ladning med en lader der
forsøger at jage spændingen op på 16-17 volt.
Det er netop det den styreautomatik jeg omtaler skal sikre imod.
Det var faktisk for at gøre "pilfingre" opmærksom på den at jeg skrev
foregående indlæg
>En god lille lader, som f.eks. den omtalte fra Louis, har en
>indikatorlampe som tænder når den er tilsluttet rigtigt og lader. Lampen
>slukker aldrig, men laderen sænker ladestrømmen til
>vedligeholdelsesladning (få mA) når batteriet er fuldt opladet.
>Check evt. ladestrømmen som under ladning er ca. 300 mA og vedligeholdes
>med 20-50 mA.
>
Gode ladere er spændingsbegrænsede.
Fidusen er netop at når akkuen har nået samme spænding, og vel at
mærke batteriets maksimale langtidsladespænding, falder strømmen af
sig selv til en rimelig lav værdi.
Den reststrøm der går kan med lidt god vilje betragtes som batteriets
lækstrøm, selv om lækstrømmen er lavere.
Det svarer lidt til reglerne om forbundne kar, hvor det ene kar har et
knappenålstyndt hul i bunden
Den spænding hvor batteriet trækker mindst strøm er omkring 13,8 volt,
så det er hvad laderen bør være stillet til.
Det er netop den ladespænding der anvendes til batteribackup i mindre
computer UPS, alarmanlæg mm.
Faktisk er den bedste lader et moderne køretøjs EL anlæg.
Hvis det er i orden vil ladespændingen ligge fast mellem 14,0 og 14,4
volt.
Batteriet vil blive "intervalladet" med køretøjets anvendelse, og hvis
der blot køres nogenlunde rimelige strækninger / tid vil batteriet
blive genopladet til fuld kapacitet hver gang køretøjet anvendes.
>Hvis laderen er i orden, så er det bedst for batteriet at være
>tilsluttet konstant
Det er jeg enig i selv om det ikke forlænger batteriets levetid
væsentligt.
Jeg har en stak bly/gel batterier jeg anvender til noget
transportabelt radioudstyr.
Jeg har tidligere ladet på dem konstant for at forsøge at få længere
levetid ud af dem, men de holder max. 5 - 6 år, før de begynder at
have tabt så meget kapacitet at de ikke er værd at slæbe med mere.
Jeg var derfor gået over til at lade dem på samme måde som MC
batterierne - Lidt en gang i mellem når jeg huskede dem
Derfor har jeg nu lavet intervalladeren - Så ka' de sørme passe sig
selv
)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk