Centrere hjul på bagaksel
Fra : Studen

Dato : 11-01-05 13:27

Hej alle,

Så er den gal igen og endnu et teknisk spørgsmål presser på. Jeg er ved at
tilpasse et CBR F3 baghjul til en Bandit1200 bagsvinger, men er gået lidt i
stå nu hvor afstandstykkerne skal laves.

Planen var at finde det indvendige mål (akselafstand mellem armene CBR) og
mål for afstandstykke (kædedrevssidenCBR) - tage forholdet mellem disse og
med målet for den nye aksel skulle jeg kunne finde målet for et nyt
tilsvarende afstandsstykke!? Desværre har jeg ikke lige adgang til en CBR F3
bagsvinger og har ikke rigtigt kunnet "lokke" nogen til at hjælpe mig fra
diverse internationale fora. (desuden er der opstået lidt tvivl i mit hoved
mht. om målene skal tages med bagaksel "pakket og spændt" eller bare
uspændt?)

Så det kunne jo være lidt fristende at droppe denne fremgangsmåde og "bare"
måle mig frem til det. Dvs. centrere baghjulet så godt jeg nu kan og så
prøve at måle overskydende plads (kædedrevssiden). Jeg fisker derfor efter
et tip til hvordan dette gøres på den mest præcise måde? Jeg håber det er
nogenlunde tydeligt hvad jeg fabler om :)

På forhånd tak
Studen

Fra : Moller

Dato : 11-01-05 14:03

Studen wrote:
> [...]
> tilpasse et CBR F3 baghjul til en Bandit1200 bagsvinger, men er gået lidt i
> stå nu hvor afstandstykkerne skal laves.

   hmmm, hvorfor ? ... Nå, men ting der skal til efertanke, husk at selv
om du for centreret baghjulet, så skal tandhjulet til kæden også være
linet op så denne passer over til det foreste tandhjul, for sider kæden
bare lidt skævt mellem hjul og motor, så kan du være sikker på at få
flået det i stykker.

   Men det store spørgsmål er mest... hvorfor ? jeg kan forstå du montere
en mere stiv bagsvinger fra en Gixxer 1100 af de nyere, altså dem med
bøjlen, men at skifte fælgen kan jeg ikke helt lure fordelen i ? den
kan ikke være for at spare penge til en fælg efter man har smadret den
gamle ;) det er der for meget bøvl i.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 15:21

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> hmmm, hvorfor ? ... Nå, men ting der skal til efertanke, husk at selv om
> du for centreret baghjulet, så skal tandhjulet til kæden også være linet
> op så denne passer over til det foreste tandhjul...

Det er der tænkt på!

> Men det store spørgsmål er mest... hvorfor ? jeg kan forstå du montere en
> mere stiv bagsvinger fra en Gixxer 1100 af de nyere, altså dem med bøjlen,
> men at skifte fælgen kan jeg ikke helt lure fordelen i ?

Jeg er ved at tilpasse forgaffel og fælge fra en CBR F3. Desværre kunne
bagfælgen ikke være i den originale katana bagsvinger, og så er Bandit1200
et godt valg. Passer med meget få modifikationer og det ser godt ud.....

Fra : Hekto

Dato : 11-01-05 14:15

In article <41e3c62d$0$33706$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
studenREM@gmail.com says...
> [...]
> et tip til hvordan dette gøres på den mest præcise måde? Jeg håber det er
> nogenlunde tydeligt hvad jeg fabler om :)

Det er slet ikke sikkert at den gaffel hjulet sad i er symetrisk!

Du må først finde målene fra centeret (midterlinien) på fælgen og ud
til siderne. Så må du måle bredden på gaflen. Ud fra det kan du
næææsten regne dig til afstandsstykkerne. Næææsten - fordi den ofte er
forspændt en lille smule d.v.s. gaflen er en smule for smal, så fælgen
sidder lidt i spænd.

Det næste er så at finde kædelinien. Det gøres ved at lægge en
retteskinne (fx en stållineal) op ad bageste kædehjul, og se om det
flugter med forreste kædehjul. Det skal være rimeligt præcist, for ikke
at slide kæder og hjul!
Passer linien ikke, skal der hekses lidt med nogle afstandsstykke -
bøsninger, så det kommer på linie.

'I did it My way!' : http://www.ducati.dk/teknik/pantahmonsterdk.htm

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 16:45

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> Det er slet ikke sikkert at den gaffel hjulet sad i er symetrisk!

Tanken har strejfet mig, men er de ikke oftest symetriske?

> Du må først finde målene fra centeret (midterlinien) på fælgen og ud
> til siderne. Så må du måle bredden på gaflen. Ud fra det kan du
> næææsten regne dig til afstandsstykkerne.

Det er jo bare lige det med præcisionen. Hmm må vel bare måle løs til jeg er
nogenlunde sikker, men let er det sgi ikke.

> [...]
> retteskinne (fx en stållineal) op ad bageste kædehjul, og se om det
> flugter med forreste kædehjul. Det skal være rimeligt præcist, for ikke

Kædelinien skulle der vist være styr på. Bredden af bandit 1200 gaflen er
præcist den samme som katanaens (ved akslen). Så det nye "offset" af
fortandhjul kan beregnes ud fra differencen mellem gammelt og nyt
afstandstykke (i kædedrevssiden)

> 'I did it My way!' : http://www.ducati.dk/teknik/pantahmonsterdk.htm

Spændende læsning

Fra : Hekto

Dato : 11-01-05 17:14

In article <41e3f46e$0$36699$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
studen@gmail.com says...
> Det er jo bare lige det med præcisionen. Hmm må vel bare måle løs til jeg er
> nogenlunde sikker, men let er det sgi ikke.

Skulle hjulet være 'forsat' en smule til een af siderne, vil du ikke
opdage det. Det er vigtigere at få linet kæden op.

> [...]
> præcist den samme som katanaens (ved akslen). Så det nye "offset" af
> fortandhjul kan beregnes ud fra differencen mellem gammelt og nyt

'skulle' ... check lige!

Fra : KubikH

Dato : 11-01-05 16:45

"Studen" <studenREM@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilpasse et CBR F3 baghjul til en Bandit1200 bagsvinger, men er gået lidt
> stå nu hvor afstandstykkerne skal laves.

Hej
Som skrevet i tråden er det ikke sikkert at svingeren er symmetrisk.
Du har jo svinger monteret ??
Sæt hjulet op i svingeren ved at stikke akslen, et stykke rundjern eller
lign. igennem.
Brug en retskinne (lang stållineal, lige fladjern .. whatever) og ret
kædehjulene ind, så de ligger på linie, og "sporer".
Tag skydelæren og mål afstandene, så det hele lige passer stramt.
Skriv målene ned på et papir.
Tør sveden af panden og nyd en kold pils

Mvh
Niels

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 18:21

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message
> [...]
> Tag skydelæren og mål afstandene, så det hele lige passer stramt.
> Skriv målene ned på et papir.
> Tør sveden af panden og nyd en kold pils

Jo tak for tippet, men hvis jeg ikke vidste bedre og fulgte din metode,
ville baghjulet godt nok komme til at sidde forskudt....

Mvh
Studen

Fra : Armand

Dato : 11-01-05 20:25

Studen wrote:
> "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message

> Jo tak for tippet, men hvis jeg ikke vidste bedre og fulgte din metode,
> ville baghjulet godt nok komme til at sidde forskudt....

- - - mod venstre?
Ifald er det enkelt at lægge et mellemlag mellem tandhjul og nav for at
flytte kædehjulslinien mod venstre!

Hvilken CBR600 kom hjulet fra?
Ved at surfe lidt rundt blandt dimensioneringerne på JT-sprockets
hjemmeside kunne man være heldig at finde et tandhjul med samme
nav-dimensioner, men med rette forsætning så fikumdik'et med mellemlag
kan undgåes :-/

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 21:49

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> wrote in message
> - - - mod venstre?
> Ifald er det enkelt at lægge et mellemlag mellem tandhjul og nav for at
> flytte kædehjulslinien mod venstre!

Mod "kædesiden. Så den løsning duer vist ikke. Nu har jeg "desværre" ikke
motoren i stellet da det skal males, så jeg kan ikke måle noget præcist.
Når jeg har søgt info om at rette tandhjulene ind, er det oftest et offset
front tandhjul der benyttes. De kan bestilles flere stder i Tyskland men er
lidt halvdyre.

> [...]
> hjemmeside kunne man være heldig at finde et tandhjul med samme
> nav-dimensioner, men med rette forsætning så fikumdik'et med mellemlag kan

Også en god løsning. Hvis altså tandhjulet "krængede" indad. Tror nu
egentlig offset front tandhjul er en bedre (men måske dyrere) løsning.

Mvh
Studen

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 21:59

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> wrote in message
> [...]
> front tandhjul der benyttes. De kan bestilles flere stder i Tyskland men

Baghjulet kom fra en CBR600F3 (FW '98)

Fra : Hekto

Dato : 11-01-05 22:11

Studen wrote:

<klip!>

Husk endelig at se om der er plads til kæden og lidt spillerum i
overskud. Det er ike kønt hvis den napper en bid af blokken!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Hekto

Dato : 11-01-05 22:00

Studen wrote:

> Også en god løsning. Hvis altså tandhjulet "krængede" indad. Tror nu
> egentlig offset front tandhjul er en bedre (men måske dyrere) løsning.

Nu ved jeg ikke hvordan tandhjulet monteres?
Jeg vendt ydersiden indad, og lavede så afstandsstykket i alu, som så
igen fastholdes af en tandskive der drejes så tænderne låser. Den
fastholdes så af to skruer der sidder i det oprindelige gevind i tandhjulet.
Det bageste tandhjul blev rykket ved at lave en stor 'skive' der ligger
inellem tandhjul og chokkoblingen.

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 22:10

> [...]
> af to skruer der sidder i det oprindelige gevind i tandhjulet.
> Det bageste tandhjul blev rykket ved at lave en stor 'skive' der ligger

Nu kan jeg ikke 100% se for mig hvad du har gjort, men hvis jeg forstår det
rigtigt, kan jeg desværre heller ikke bruge den løsning. I mit tilfælde er
det det forreste tandhjul der skal bringes UD på linie med bagtandhjulet
(eller evt. bagtandhjulet der skal bringes IND på linie med fronttandhjul).
Det du beskriver afhjælper vist det modsatte - ikke sandt??

Studen

Fra : KubikH

Dato : 11-01-05 22:37

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fronttandhjul).
> Det du beskriver afhjælper vist det modsatte - ikke sandt??

Okay.
I mit tilfælde skulle jeg have bagerste tandhjul ud, det gjorde jeg med
mellemlæg.
Det lyder som om du skal have lavet et forkrøbbet fortandhjul.
Det har jeg tidligere lavet af et standard tandhjul.
Først har jeg stukket midten ud på drejebænken.
Derefter har jeg svejst et rørstykke imellem midterstykket og tandkransen.
Med en smule omhu, kan man rette det op, så det matcher et originalt
tandhjul.
Var det en ide´??

Mvh
Niels

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 22:52

> [...]
> Derefter har jeg svejst et rørstykke imellem midterstykket og tandkransen.
> Med en smule omhu, kan man rette det op, så det matcher et originalt

Nemlig ja, det er det der skal til. (har jeg vist allerede nævnt et par
gange ;) Som jeg skriver kan de fåes færdigt lavede flere steder i Tyskland,
men de er desværre ikke billige (ca. 80EUR + fragt) Jeg har før hørt om
folk, der med held laver dem selv, men da jeg desværre ikke har adgang
(eller evnerne) til sådant værktøj må jeg nok krybe til korset og betale -
jeg har faktisk arbejdstegningerne til det :(

En venlig tysker har sendt mig et aflagt (egentlig slet ikke slidt ned, men
nok synd at smide en ny kæde på det)

Studen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-05 22:40

Studen skrev i meddelelsen
<41e43bcd$0$33730$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Tror nu egentlig offset front tandhjul er en bedre (men måske dyrere)
løsning.

Njae, kædehjulet er vel bare skubbet ind over strålerne på udgangsakslen, og
sikret mod at falde af af en låsering, eller en bolt med skive... Dvs.
kædehjulet ligger "løst" på strålerne. En forudsætning for at den slags
overhovedet kan lade sig gøre, uden at akslen slides urimeligt meget, er at
trækket ligger midt over strålerne. Et forsat kædehjul vil gøre hurtig
proces med et "vrikkende" slid på akslen. Havde kædehjulet siddet fastspændt
på en konus, eller som ved fælgkædehjul fastspændt med bolte, så havde sagen
været en ganske anden. Bemærk også, at et forsat kædehjul vil belaste
udgangslejet i motoren væsentligt mere.

Desværre er Du jo nok tvunget ud i at bruge forsat forkædehjul af hensyn til
dit nye bredere hjul, Du bliver "pålagt" mange spændende udfordringer og
valg i dit byggeproject. Når Du engang er færdig med at købe ind, så lad
være med at tælle regningerne sammen.. Du kunne have byttet dig til
din drømmecykkel for det samme beløb

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 11-01-05 23:11

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41e448fa$0$36634$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> valg i dit byggeproject. Når Du engang er færdig med at købe ind, så lad
> være med at tælle regningerne sammen.. Du kunne have byttet dig til

Hmm, nu ved du jo ikke hvad jeg køber og hvad jeg betaler for det. Jeg har
brugt en MASSE tid og energi på at finde de fleste stumper billigt på eBay.
Du har da helt ret i at det løber op. Men at jeg ligefrem skulle kunne få en
ny maskine til prisen, er way off

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 07:39

Studen skrev i meddelelsen
<41e44efe$0$33714$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>Du har da helt ret i at det løber op. Men at jeg ligefrem skulle kunne få

E-bay er en god ting Men jeg taler om at Du også skal ud at køre, og at
Du ikke selv har maskinværkstedet til at gøre tingene selv. Hvad gør Du når
det viser sig at udgangsakslen ikke kan holde til det forkrøbbede kædehjul ?
Finder en anden motor på E-bay ja, men det løber altså op. Hvad med
kædehjulsdæksel ? Skal der også lige laves en spacer ? Og i den tid "lortet"
er brækket ned kører man ingen steder.

Men selve arbejdet med ombygningen kan da være meget inspirerende.
Hvad vil Du i øvrigt fortælle til Jens-betjent

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 12-01-05 11:37

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41e4c535$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> når
> det viser sig at udgangsakslen ikke kan holde til det forkrøbbede kædehjul

Kan godt se hvad du mener, men f.eks. mht. forkrøbbet kædehjul er det
"nærmest" en standard ændring for tyske, engelske og hollandske
katana-ejere, og hvis det virkede så dårligt ville jeg nok have læst om det
et par gange eller tre. Så jeg krydser fingre...

> Finder en anden motor på E-bay ja, men det løber altså op.

Tjaa, men det var jo planen under alle omstændigheder. 1135cc er da meget
sjovere end 750 ;)

>Hvad med kædehjulsdæksel ? Skal der også lige laves en spacer ? Og i den
>tid "lortet"
> er brækket ned kører man ingen steder.

Den fanger jeg ikke lige - men summasummarum; der bliver noget der skal
pilles ved

> Men selve arbejdet med ombygningen kan da være meget inspirerende.
> Hvad vil Du i øvrigt fortælle til Jens-betjent

Mht. Jens, jeg har faktisk forhørt mig lidt omkring ang. lovligheden af
sådanne "småændringer". Havde faktisk fået indtryk af at det var i orden.
Tror jeg nu ikke bliver noget problem, da jeg jo ikke er ved at "buffe" den
op til en eller anden ildsprudlende streetfighter.

Mvh
Studen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 18:09

Studen skrev i meddelelsen
<41e4fdd8$0$33693$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>message news:41e4c535$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

>Tjaa, men det var jo planen under alle omstændigheder. 1135cc er da meget

Damn ! Du er hårdere angrebet end jeg havde troet, farvel penge....

>Den fanger jeg ikke lige - men summasummarum; der bliver noget der skal
>pilles ved

Ja, kædehjulet skulle jo gerne kunne være under dækslet, og der er jo nok
ikke uendelig megen plads.

>Mht. Jens, jeg har faktisk forhørt mig lidt omkring ang. lovligheden af
>sådanne "småændringer". Havde faktisk fået indtryk af at det var i orden.

Det kan jeg betro dig at det ikke er, men det er der jo så så meget der ikke
er, men ser "noget" lidt for amatøragtigt ud, eller for anderledes i forhold
til årgang, så er det en magnet på myndighederne. Synsfolk er meget lidt
flexible i den sammenhæng.

>Tror jeg nu ikke bliver noget problem, da jeg jo ikke er ved at "buffe" den
>op til en eller anden ildsprudlende streetfighter.

En kammerat fik allernådigst lov til at montere en skivebremse på sin Yamaha
R5, fordi at den originale tromlebremse var helt defekt, og ikke kunne
skaffes som reservedel. Faktisk _skulle_ det have været dokumenteret at
stellet kunne tåle den ekstra/anderledes belastning, men da den senere RD350
havde samme stel, så blev der ikke forsket mere i den sag.

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 12-01-05 23:08

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41e55a02$0$51989$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Damn ! Du er hårdere angrebet end jeg havde troet, farvel penge....

Det var lidt for sjov. Men da jeg ikke kan se mig selv sælge katanaen for at
købe en anden mc lige foreløbigt (læs mange år), kunne det jo være et sjovt
projekt på et tidspunkt... Men motoropgradering er måske heller ikke
lovligt?

> [...]
> RD350
> havde samme stel, så blev der ikke forsket mere i den sag.

Hmmm, ja det overrasker mig meget at det er så strikt. Havde en anelse om
der måske var nogle begrænsninger for galskaben, men at det er så
stramt...... :(
Nå, det ændrer ikke synderligt på mine planer, og da det endelige resultat
ikke bliver alt for højtråbende går det nok. Så skulle det være hvis Jens
Betjent er skarp nok til at vide at gamle maskiner (hvis han llers kender
modellen) ikke kører med den slags dækbredder.... Syn skal den jo ikke til
lige foreløbigt.

Studen

Fra : Hekto

Dato : 12-01-05 23:39

Studen wrote:

> [...]
> købe en anden mc lige foreløbigt (læs mange år), kunne det jo være et sjovt
> projekt på et tidspunkt... Men motoropgradering er måske heller ikke

Jo, jo, bare man kan få den konstruktive ændring godkendt af SBI!
Nå, ja ... så er der jo lige T&S der kunne finde på at stille op som nr.
2 i køen!!! =

> [...]
> modellen) ikke kører med den slags dækbredder.... Syn skal den jo ikke til

Det kommer lidt an på hvilket mærke/model der er tale om. Ikke alle er
typegodkendte, men er enkelt-godkendte/fremstillede. I disse tilfælde er
der meget få beskrivelser af hvad der egentlig er godkendt.

Fra : Armand

Dato : 13-01-05 00:45

Hekto wrote:

> [...]
> typegodkendte, men er enkelt-godkendte/fremstillede. I disse tilfælde er
> der meget få beskrivelser af hvad der egentlig er godkendt.

Man burde kunne trække paralleller til brede alu-sutter på privatbilen:
Blot sporvidden ikke øges, så er der frit slag.
Så hvorfor ikke pgså for motorcyklerne :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 10:12

In article <eDiFd.82802$Vf.3723110@news000.worldonline.dk>,
armand@mcchaufforerne.dk says...
> Man burde kunne trække paralleller til brede alu-sutter på privatbilen:
> Blot sporvidden ikke øges, så er der frit slag.
> Så hvorfor ikke pgså for motorcyklerne :-/

Ja, og lighed for loven!
Målemetoden bør være ens, og SBI bør ikke forfalde til en simpel måling
af dækbredden!

Fra : Armand

Dato : 13-01-05 00:33

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> til årgang, så er det en magnet på myndighederne. Synsfolk er meget lidt

- - - Og Motorcykelbetjente hár ofte et alt for godt blik for hvorledes
at motorcykler skal se ud

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 12-01-05 16:46

Studen wrote:

> Også en god løsning. Hvis altså tandhjulet "krængede" indad. Tror nu
> egentlig offset front tandhjul er en bedre (men måske dyrere) løsning.

Off-set "indad" vil der næppe være plads til p.g.a. dækkanten, ergo MÅ
det blive fælgen der skal omplaceres.
Men vent nu til stellet er blevet "af-lilla'et" så du kan få motoren i
og måle derudfra!

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 13-01-05 20:48

> Off-set "indad" vil der næppe være plads til p.g.a. dækkanten, ergo MÅ det
> blive fælgen der skal omplaceres.

Det forstår jeg ikke. Off-set fronttandhjul "udad" er efter alt hvad jeg har
hørt en god/mulig løsning. Det kan da heller ikke være særligt attraktivt at
køre med en "ikke"-centreret fælg?

> Men vent nu til stellet er blevet "af-lilla'et" så du kan få motoren i og
> måle derudfra!

Helt enig! Mit indledende spørgsmål gik også på hvordan jeg kan sikre mig at
bagfælgen er centreret på bagakslen, så jeg kan få målt op og lavet
afstandsstykker. Det er jo oplaget at få ordnet her i den mørke tid.
"Kædelinien" må vente lidt endnu.

Studen

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 21:11

Studen wrote:
> [...]
> bagfælgen er centreret på bagakslen, så jeg kan få målt op og lavet
> afstandsstykker. Det er jo oplaget at få ordnet her i den mørke tid.

Hvis tandhjulet ikke sidder spændt urokkeligt fast på udgangsakslen, er
det begrænset hvor meget det kan tåle at blive trukket skævt på. Hvis
tykket ikke overføres via 'centerlinien' på tandhjulet og ned til
akslen, vil dette tryk få det til at kæntre.
Hvis ikke et offset tandhjul tager højde for dette, vil det sidde og
'vrikke' på udgangsakslen = slid.

Du vil ikke mærke at baghjulet ikke centrerer 100% - alt med måde
selvfølgelig! Derfor kan det være en ide at fordele opliningen imellem
tandhjul og kædehjul.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 22:03

Hekto skrev i meddelelsen
<41e6d5c9$0$33713$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>akslen, vil dette tryk få det til at kæntre.
>Hvis ikke et offset tandhjul tager højde for dette, vil det sidde og

Det var jo hvad jeg også forsøgte at forklare... :-| Men vor ven vil ikke
høre efter. Man kan få et kædehjul, og så må det jo være godt! Og det
er det sikkert også til dem, som kører 1.000 - 2.000 Km om året, så vil det
holde i adskillige år. Men givet er det, at ved normal brug så vil strålerne
være slidt alvorligt inden at kædekittet er slidt op, det mener jeg er
alvorligt, jeg ville nødigt skifte udgangsaksel i gearkassen hvert andet år
:-|

>Du vil ikke mærke at baghjulet ikke centrerer 100% - alt med måde
>selvfølgelig! Derfor kan det være en ide at fordele opliningen imellem
>tandhjul og kædehjul.

Næeh, en fem - seks mm. vil næppe bemærkes, ligesåvel som en smule forskudt
vægt jo heller ikke bemærkes, og det er mange cykler jo "plaget" af fra
fabrikken.

mvh
Orla

Fra : Studen

Dato : 13-01-05 23:02

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:41e6ea60$0$157$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det var jo hvad jeg også forsøgte at forklare... :-| Men vor ven vil
> ikke
> høre efter.

Hmm, nu syntes jeg ikke du er helt fair. Jeg gør mig faktisk meget umage med
at lytte til og forstå alle udsagn. Men der er jo ofte mange meninger om de
samme ting.

> Næeh, en fem - seks mm. vil næppe bemærkes, ligesåvel som en smule
> forskudt
> vægt jo heller ikke bemærkes, og det er mange cykler jo "plaget" af fra
> fabrikken.

OK - tak for den oplysning. Det er noteret

Mvh
Studen

Fra : Hekto

Dato : 14-01-05 10:04

In article <41e6ea60$0$157$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> [...]
> alvorligt, jeg ville nødigt skifte udgangsaksel i gearkassen hvert andet år

Det bliver man jo hurtigt træt af!

Det afgørende er hvordan tandhjulet er monteret på akslen.

Er det låsering, skruer, eller en stor møtrik? --- 'Stud'?

Fra : Armand

Dato : 14-01-05 15:47

Orla Pedersen wrote:

> Næeh, en fem - seks mm. vil næppe bemærkes.....

Og given forskel udligner man ved at justere for og bag -hjulene ind
efter hinanden v.h.a. kædeopspændingen - Derefter eksisterer skævheden
kun ved at svinger-akslen er vredet ½° i forhold til tvær-aksen, og dét
vil kun være feinschmeckere der vil kunne mærke dét - Ikke mindst på en
halvgammel konstruktion som Katana'en, der jo heller ikke er ny mere og
derfor også lidt "løs" hist og pist :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 14-01-05 15:42

Studen wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> wrote in message

> Det forstår jeg ikke. Off-set fronttandhjul "udad" er efter alt hvad jeg har
> hørt en god/mulig løsning.

Nu er det bagtandhulets modsvarende off-set ændring jeg nævner!

> Det kan da heller ikke være særligt attraktivt at køre med en
> "ikke"-centreret fælg?

Nej, men det kán jo være eneste alternativ ved en sådan ombygning :-|
Forreste tandhjuls placering er designet omkring 1980 hvor bagdækkene
ikke var bredere end 130mm og nudtidige 160'ere gør jo en forskel på
1½cm i forholdet mellem kæde og dækkant, så det ér tænkeligt at der skal
fikumdik til :-/
Fikumdik kan f.eks også indebære at man forrykker motoren mod venstre
ved at modificere beslag og ophæng

--
Armand.