/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
xj 600 problemer...
Fra : Bruno lind


Dato : 09-01-05 10:24

Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i tomgang.
Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer over ca 1500. (Men
jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at trække koblingen...)

Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.

Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en Haynes rep. bog
at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren, kan det være denne
kæde der larmer i tomgang?

Har i eller nogen bud på denne raslelyd?

Mvh b.l



 
 
Matthias H Matthiess~ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 09-01-05 10:38


"Bruno lind" <stempelvejen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41e0f80e$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i
> tomgang.
> Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer over ca 1500. (Men
> jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at trække koblingen...)
>
> Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.
>
> Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en Haynes rep.
> bog
> at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren, kan det være
> denne
> kæde der larmer i tomgang?
>
> Har i eller nogen bud på denne raslelyd?
>
> Mvh b.l
>
>
Mit bud er fejl ved koblingen.
Hilsen Matthias



Bruno lind (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 09-01-05 10:56

Kan du forklare lidt mere konkret?? Koblingen består jo af mange ting....

mvh b.l



"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:41e0fb81$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bruno lind" <stempelvejen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:41e0f80e$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i
> > tomgang.
> > Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer over ca 1500.
(Men
> > jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at trække koblingen...)
> >
> > Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.
> >
> > Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en Haynes rep.
> > bog
> > at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren, kan det være
> > denne
> > kæde der larmer i tomgang?
> >
> > Har i eller nogen bud på denne raslelyd?
> >
> > Mvh b.l
> >
> >
> Mit bud er fejl ved koblingen.
> Hilsen Matthias
>
>



Matthias H Matthiess~ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 09-01-05 11:21


"Bruno lind" <stempelvejen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41e0ffac$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kan du forklare lidt mere konkret?? Koblingen består jo af mange ting....
>
> mvh b.l
>
>
Jeg ved at koblingen tit kan rasle, men hvad der er der gør det, er jeg ikke
lige klar over. Måske Armand kan hjælpe?
Hilsen Matthias



Henrik Nielsen - Rap~ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 09-01-05 11:16

Nu ved jeg ikke hvor slemt det er. Men det er ikke unormalt at de "snakker"
lidt. Hvis jeg husker rigtigt fik jeg engang at vide at det er primærkæden
som "snakker".

Jeg har selv haft en som snakkede og kender flere andre. De har alle kørt
upåklageligt, ud over den raslelyd

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Armand (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-05 12:36

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> Nu ved jeg ikke hvor slemt det er. Men det er ikke unormalt at de "snakker"
> lidt. Hvis jeg husker rigtigt fik jeg engang at vide at det er primærkæden
> som "snakker".
>
> Jeg har selv haft en som snakkede og kender flere andre. De har alle kørt
> upåklageligt, ud over den raslelyd

Prøv at sæte modellen på centralstøttebenet og sæt den i gear. Drej
dernæst baghjulet rundt mens koblingen er trukket, og oplev at koblingen
ikke kobler 100% ud!
Det er denne svage modstand der får motoren til at arbejde således at
den ikke "flakser" i diverse løse forbindelser á primærkæde(*) og gearkasse!
Det er nok sidstnævnte du kan høre på XJ'eren :-/
Kan det passe at lyden er tydeligst med varm motor? Varm motor = tynd
olie, som ikke lyddæmper motorstøj så godt som tyk olie!
Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der snakker
med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang - En synkronisering af
karbunaderne vil sikkert gøre sit omkring minimering af problemet!

(*):
XJ-serien har svjh ikke primærkæde!

--
Armand.


Bruno lind (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 09-01-05 14:12

> Prøv at sæte modellen på centralstøttebenet og sæt den i gear. Drej
> dernæst baghjulet rundt mens koblingen er trukket, og oplev at koblingen
> ikke kobler 100% ud!
> Det er denne svage modstand der får motoren til at arbejde således at
> den ikke "flakser" i diverse løse forbindelser á primærkæde(*) og
gearkasse!
> Det er nok sidstnævnte du kan høre på XJ'eren :-/
> Kan det passe at lyden er tydeligst med varm motor? Varm motor = tynd
> olie, som ikke lyddæmper motorstøj så godt som tyk olie!
> Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der snakker
> med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang - En synkronisering af
> karbunaderne vil sikkert gøre sit omkring minimering af problemet!
>
> (*):
> XJ-serien har svjh ikke primærkæde!
>
> --
> Armand.
>


Hej guru
Lyden er den samme selv om motoren er kold eller varm...
Lyden syntes at stamme fra områden bag/under generatoren (der ligger øverst
på motoren lige bag cylindrene).

> Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der >snakker
>med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang

Motoren går pænt i tomgang uden at halte eller andre unoder.

Hvordan kan det være at lyden bliver svagere/forsvinder når jeg trækker
koblingen?

hilsen b.l



Armand (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-01-05 14:46

Bruno lind wrote:
>>
>
>>Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der >snakker
>>med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang
>
> Motoren går pænt i tomgang uden at halte eller andre unoder.

Tilsyneladende ikke så jævnt som du tror :-/
>
> Hvordan kan det være at lyden bliver svagere/forsvinder når jeg trækker
> koblingen?

Som jeg skrev: Fordi koblingen virker som en friktions-modstand der
belaster motoren så den arbejder og ikke blot "flakser"!

--
Armand.

Bruno lind (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 09-01-05 16:30


"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:nzaEd.81751$Vf.3693251@news000.worldonline.dk...
> Bruno lind wrote:
> >>
> >
> >>Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der
>snakker
> >>med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang
> >
> > Motoren går pænt i tomgang uden at halte eller andre unoder.
>
> Tilsyneladende ikke så jævnt som du tror :-/
> >
> > Hvordan kan det være at lyden bliver svagere/forsvinder når jeg trækker
> > koblingen?
>
> Som jeg skrev: Fordi koblingen virker som en friktions-modstand der
> belaster motoren så den arbejder og ikke blot "flakser"!
>
> --
> Armand.



Mener du dermed at det ikke kan lade sig gøre at fjerne lyden?? og i så
fald, hvad skal der til??

mvh b.l



Armand (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-05 03:04

Bruno lind wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:nzaEd.81751$Vf.3693251@news000.worldonline.dk...
>
>>>
>>>Motoren går pænt i tomgang uden at halte eller andre unoder.
>>
>>Tilsyneladende ikke så jævnt som du tror :-/
>>
>>>Hvordan kan det være at lyden bliver svagere/forsvinder når jeg trækker
>>>koblingen?
>>
>>Som jeg skrev: Fordi koblingen virker som en friktions-modstand der
>>belaster motoren så den arbejder og ikke blot "flakser"!
>
> Mener du dermed at det ikke kan lade sig gøre at fjerne lyden?? og i så
> fald, hvad skal der til??

Du har endnu ikke svaret på om problemet er forekommende ved kold hhv.
halvvarm motor - Dén oiplysning ville være rar at have inden videre bud
på kuren :-|

Men først og fremmest så tror jeg IKKE at den går så jævnt som du selv
mener, og en grundig synkronisering af karburatorerne vil sikkert gøre
noget ved sagen :-|
Hvordan har tændrørene det? mon ikke at dé kunne trænge til en
udskiftning også :-/

--
Armand.

Bruno lind (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 11-01-05 17:52


> Du har endnu ikke svaret på om problemet er forekommende ved kold hhv.
> halvvarm motor - Dén oiplysning ville være rar at have inden videre bud
> på kuren :-|
>

> --
> Armand.


Jo jeg har - den 9/1

mvh b.l



Armand (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-05 21:33

Bruno lind wrote:
>>Du har endnu ikke svaret på om problemet er forekommende ved kold hhv.
>>halvvarm motor - Dén oiplysning ville være rar at have inden videre bud
>>på kuren :-|
>>
> Jo jeg har - den 9/1

Hvor gammel er olien, og hvilken viskositet har (havde) den?

--
Armand.

Bruno lind (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 12-01-05 18:21

Det ved jeg faktisk ikke... hvorfor?

mvh b.l




"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:_JWEd.82567$Vf.3710652@news000.worldonline.dk...
> Bruno lind wrote:
> >>Du har endnu ikke svaret på om problemet er forekommende ved kold hhv.
> >>halvvarm motor - Dén oiplysning ville være rar at have inden videre bud
> >>på kuren :-|
> >>
> > Jo jeg har - den 9/1
>
> Hvor gammel er olien, og hvilken viskositet har (havde) den?
>
> --
> Armand.



Armand (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-01-05 23:26

Bruno lind wrote:
> Det ved jeg faktisk ikke... hvorfor?
>
> mvh b.l
>
>
>
>
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:_JWEd.82567$Vf.3710652@news000.worldonline.dk...
>
>>
>>Hvor gammel er olien, og hvilken viskositet har (havde) den?
>>
>>--
>>Armand.

Fordi det jo kan være at det er en gang opslidt og tynd olie der
befinder sig i motoren, og (unødig) tynd olie dæmper ikke forekommende
tandhjuls-larm i samme grad som en tykkere ville gøre det!

Hvis du ikke ved hvad og hvornår, er der al mulig grund til at skifte
snarligst alligevel, så hæld en fornuftig ikke for tynd multigrade-olie
på og se om ikke alene det hjælper!!

--
Armand.

Bruno lind (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 13-01-05 16:53

Okay - det vil jeg prøve, (man har jo lov at håbe at det dæmper lidt som du
beskriver)
P.S tak for svarene...

mvh b.l




"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:FthFd.82781$Vf.3721812@news000.worldonline.dk...
> Bruno lind wrote:
> > Det ved jeg faktisk ikke... hvorfor?
> >
> > mvh b.l
> >
> >
> >
> >
> > "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:_JWEd.82567$Vf.3710652@news000.worldonline.dk...
> >
> >>
> >>Hvor gammel er olien, og hvilken viskositet har (havde) den?
> >>
> >>--
> >>Armand.
>
> Fordi det jo kan være at det er en gang opslidt og tynd olie der
> befinder sig i motoren, og (unødig) tynd olie dæmper ikke forekommende
> tandhjuls-larm i samme grad som en tykkere ville gøre det!
>
> Hvis du ikke ved hvad og hvornår, er der al mulig grund til at skifte
> snarligst alligevel, så hæld en fornuftig ikke for tynd multigrade-olie
> på og se om ikke alene det hjælper!!
>
> --
> Armand.



J.C.Kløve (09-01-2005)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 09-01-05 23:28

Så var det lige at Bruno lind Skrev
> Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i
> tomgang. Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer
> over ca 1500. (Men jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at
> trække koblingen...)
>
> Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.
>
> Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en
> Haynes
> rep. bog at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren,
> kan det være denne kæde der larmer i tomgang?
>
> Har i eller nogen bud på denne raslelyd?
>
> Mvh b.l


Min gør det samme og det er primærkæden eller som haynes kalder den
"starterchain" der er ved at være slidt.

Når du trækker koblingen belastes kæden nok til at den ikke
"knevrer" så meget, det samme når du giver gas. Min har gjort det de
sidste 30.000 - 40.000 km (jeg fik at vide det en XJ'er skulle lyde
sådan hvis den var i orden - ja hvad viste jeg dengang!)

Jeg har ikke tænkt mig at skifte den - mest fordi jeg søger nyt
jern - og det er lidt af en udskrivning at skille hele motoren ad
for at skifte den.



Om du skal anlægge samme holdning skal jeg ikke råde dig til.....
det er på til dig og dine nerver

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745



Bruno lind (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Bruno lind


Dato : 10-01-05 07:06


"J.C.Kløve" <dunantFjernX@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:41e1b001$0$51246$14726298@news.sunsite.dk...
> Så var det lige at Bruno lind Skrev
> > Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i
> > tomgang. Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer
> > over ca 1500. (Men jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at
> > trække koblingen...)
> >
> > Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.
> >
> > Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en
> > Haynes
> > rep. bog at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren,
> > kan det være denne kæde der larmer i tomgang?
> >
> > Har i eller nogen bud på denne raslelyd?
> >
> > Mvh b.l
>
>
> Min gør det samme og det er primærkæden eller som haynes kalder den
> "starterchain" der er ved at være slidt.
>
> Når du trækker koblingen belastes kæden nok til at den ikke
> "knevrer" så meget, det samme når du giver gas. Min har gjort det de
> sidste 30.000 - 40.000 km (jeg fik at vide det en XJ'er skulle lyde
> sådan hvis den var i orden - ja hvad viste jeg dengang!)
>
> Jeg har ikke tænkt mig at skifte den - mest fordi jeg søger nyt
> jern - og det er lidt af en udskrivning at skille hele motoren ad
> for at skifte den.
>
>
>
> Om du skal anlægge samme holdning skal jeg ikke råde dig til.....
> det er på til dig og dine nerver
>

Mange tak for svaret J.C!
Lige netop den kæde som du beskriver havde jeg selv mistænkt som synderen.
Hvad gik galt for Armand, den overså han

mvh b.l



Arne Rohr Pedersen (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Arne Rohr Pedersen


Dato : 10-01-05 22:06

Bruno lind wrote:
> "J.C.Kløve" <dunantFjernX@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:41e1b001$0$51246$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Så var det lige at Bruno lind Skrev
>>
>>>Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i
>>>tomgang. Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer
>>>over ca 1500. (Men jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at
>>>trække koblingen...)
>>>
>>>Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.
>>>
>>>Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en
>>>Haynes
>>>rep. bog at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren,
>>>kan det være denne kæde der larmer i tomgang?
>>>
>>>Har i eller nogen bud på denne raslelyd?
>>>
>>>Mvh b.l
>>
>>
>>Min gør det samme og det er primærkæden eller som haynes kalder den
>>"starterchain" der er ved at være slidt.
>>
>>Når du trækker koblingen belastes kæden nok til at den ikke
>>"knevrer" så meget, det samme når du giver gas. Min har gjort det de
>>sidste 30.000 - 40.000 km (jeg fik at vide det en XJ'er skulle lyde
>>sådan hvis den var i orden - ja hvad viste jeg dengang!)
>>
>>Jeg har ikke tænkt mig at skifte den - mest fordi jeg søger nyt
>>jern - og det er lidt af en udskrivning at skille hele motoren ad
>>for at skifte den.
>>
>>
>>
>>Om du skal anlægge samme holdning skal jeg ikke råde dig til.....
>>det er på til dig og dine nerver
>>
>
>
> Mange tak for svaret J.C!
> Lige netop den kæde som du beskriver havde jeg selv mistænkt som synderen.
> Hvad gik galt for Armand, den overså han
>
> mvh b.l
>
>
Nu kan selv Armand jo ikke kende alle modeller til bunds. Han har dog
ret i at motoren accellererer hvergang der tændes, og løber lidt fart af
sig inden næste tænding, og at dette især ved langsom tomgang kan få en
masse dele i gearkassen til at klabre mod hinanden.

Arne Rohr Pedersen
ST 1100

Armand (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-05 03:24

Bruno lind wrote:
>
> Mange tak for svaret J.C!
> Lige netop den kæde som du beskriver havde jeg selv mistænkt som synderen.
> Hvad gik galt for Armand, den overså han

Egentlig ikke!
Jeg har præciseret at dén primær-kæde som høres rasle tydeligt på f.eks
ældre Honda'er, ikke forekommer i XJ-motoren hvor forbindelsen mellem
krumtap og kobling foregår alene med tandhjul!
Derudover omtaler jeg at ujævn motorgang vil få slup i gearkassen til at
snakke med - Og dét indbefatter som sådan også starterkæden, som sidder
mellem starteren og den gearkasse-aksel som koblingen er monteret på :-|

Noget andet er at starterkæden er støttet af en glideskinne som burde
varetage en opspændende funktion, hvorved at starterkæden ikke burde
kunne rasle :-/

--
Armand.

Armand (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-01-05 03:07

J.C.Kløve wrote:
>
> ............og det er primærkæden eller som haynes kalder den
> "starterchain" der er ved at være slidt.

Definitions-præcisering:
Primærkæden, er den der måtte forbinde krumtappen og kobling/gearkasse!
Starterkæden er noget helt andet.

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste