Ang de springende pærer, så kan man jo sætte en eller to dioder i
serie med pærerne, så lyser de lige knap så meget, men deres levetid
forlænges betragteligt, specielt når de er udsat for rystelser hvor
glødetråden jo bliver ganske blød.
MVH
On Fri, 7 Jan 2005 11:35:11 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
>>> Er der lovligt at have to baglygter (med stoplys) monteret bag på en mc.
>>> Begge placeret midt for og over hinanden.
>>
>> Nej
>
>Takker
>
>Men en omgåelse er:
>> a) En eller to tågebaglygter.
>
>Det er selvfølgelig en kombineret tågebaglygte og stoplygte, som jeg
>monterer i topboksen - hvis en betjent skulle spørge til den
. Men bøden
>for forkert lygteføring (i.e tændt tågebaglygte i klar vejr) er sikkert
>mindre end overtrædelse af reglerne i "Detailforskrifter for køretøjer" - De
>jo også kan medføre indkaldelse til syn ....
>
>Det kræver så "kun" at jeg kan tænde slukke den seperat
>
>Mit problem blev faktisk større på vejen hjem igår .... Inden færgen (hvor
>jeg skrev indlægget) var den ene baglygtepære sprunget og omkring randers
>sprang den anden så.
>
>Ikke pisse fedt at ligge at køre uden lys bagpå, så jeg var nødt til at
>bruge stoplyset til at vise bagfrakørende at jeg var der.
>
>Jeg kunne selvfølgelig godt have prøvet at finde en tankstation at købe et
>par nye pærer på (hvis jeg kunne finde en der var åben), men jeg havde ikke
>værktøj (nok) med til at kunne skifte dem. Det tager 1/2 time og jeg skal
>som minimum have en 10mm top og en forlænger for at kunne komme til (udover
>skruetrækker og umbrako som jeg oftest har med).
>
>De pærer der begge valgte at dø igår var købt og monteret 30/11 og var
>Generel Electric P21/5W. De LED pærer jeg havde købt hos thansen i maj holdt
>kun 1/2år.
>
>Så løsningen hedder nok montering af bag/stop lygte igen i topboksen - og så
>kun have stoplygten tilsluttet, men have nem muligthed for at tilslutte
>baglygten hvis jeg igen skulle stå med 2 sprungne pærer i den almindelige
>lygte, eller der er tåget
>
>/A
>
>
>