/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fortolkning af "køretøjers indretning og u~
Fra : anders majland


Dato : 06-01-05 19:07

Er der lovligt at have to baglygter (med stoplys) monteret bag på en mc.
Begge placeret midt for og over hinanden.

Jeg har haft monteret en ekstra stoplygte i min topboks - den overvejer jeg
at erstatte med en kombineret baglygte og stoplys.

Jeg blev igen overset en af en bilist der kom hurtigt bagfra - han har
sikkert set min baglygte som den ene af to på en bil der lå væsenligt
længere fremme - Men han kom da udenom uden at ramme....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk



 
 
Jan (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 07-01-05 05:18


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:41dda699$1$51244$14726298@news.sunsite.dk...
> Er der lovligt at have to baglygter (med stoplys) monteret bag på en mc.

Ja

> Begge placeret midt for og over hinanden.

Nej

> Jeg har haft monteret en ekstra stoplygte i min topboks - den overvejer
> jeg at erstatte med en kombineret baglygte og stoplys.

Ikke når reglerne siger de skal sidde lige højt over vejbanen

-Inden diskussionen går på hvad busser og andre typer køretøjer må, så er
nedenstående KUN regler for tohjulede køretøjer, sakset fra www.fstyr.dk
(færdselsstyrelsen) der kan man find alt om udstyr og indretning.


(2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme farve og

lysstyrke. De skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets

midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen.

Enkelt positionslygte og baglygte skal være anbragt i køretøjets

midterplan i længderetningen.

6.03.031 TO-HJULET MOTORCYKEL

(1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med

a) en eller to positionslygter,

b) en eller to baglygter, og

c) en eller flere nummerpladelygter.

(2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:

a) En eller to tågebaglygter.

b) Sidemarkeringslygter.

(3) Positions- og baglygter skal ikke opfylde bestemmelserne om

største afstand fra køretøjets yderste kant og om mindste indbyrdes

afstand mellem lygter i et lygtepar.

Jan



anders majland (07-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-01-05 11:35

>> Er der lovligt at have to baglygter (med stoplys) monteret bag på en mc.
>> Begge placeret midt for og over hinanden.
>
> Nej

Takker

Men en omgåelse er:
> a) En eller to tågebaglygter.

Det er selvfølgelig en kombineret tågebaglygte og stoplygte, som jeg
monterer i topboksen - hvis en betjent skulle spørge til den . Men bøden
for forkert lygteføring (i.e tændt tågebaglygte i klar vejr) er sikkert
mindre end overtrædelse af reglerne i "Detailforskrifter for køretøjer" - De
jo også kan medføre indkaldelse til syn ....

Det kræver så "kun" at jeg kan tænde slukke den seperat

Mit problem blev faktisk større på vejen hjem igår .... Inden færgen (hvor
jeg skrev indlægget) var den ene baglygtepære sprunget og omkring randers
sprang den anden så.

Ikke pisse fedt at ligge at køre uden lys bagpå, så jeg var nødt til at
bruge stoplyset til at vise bagfrakørende at jeg var der.

Jeg kunne selvfølgelig godt have prøvet at finde en tankstation at købe et
par nye pærer på (hvis jeg kunne finde en der var åben), men jeg havde ikke
værktøj (nok) med til at kunne skifte dem. Det tager 1/2 time og jeg skal
som minimum have en 10mm top og en forlænger for at kunne komme til (udover
skruetrækker og umbrako som jeg oftest har med).

De pærer der begge valgte at dø igår var købt og monteret 30/11 og var
Generel Electric P21/5W. De LED pærer jeg havde købt hos thansen i maj holdt
kun 1/2år.

Så løsningen hedder nok montering af bag/stop lygte igen i topboksen - og så
kun have stoplygten tilsluttet, men have nem muligthed for at tilslutte
baglygten hvis jeg igen skulle stå med 2 sprungne pærer i den almindelige
lygte, eller der er tåget

/A





Jan (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 07-01-05 12:51


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:41de6605$0$51249$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Er der lovligt at have to baglygter (med stoplys) monteret bag på en mc.
>>> Begge placeret midt for og over hinanden.
>>
>> Nej
>
> Takker
>
> Men en omgåelse er:
>> a) En eller to tågebaglygter.
>
Jeg tror nu ikke nogen vil give en bøde for det, da jeg mener at flere
goldwing og den slags maskiner har baglygter både i boksen og på skærmen.
Og der er lidt utroligt hvad man kan slippe afsted med hvis man har lidt grå
stænk i håret og ellers kører fornuftigt

Pærer fra THansen, tjaaa man kan måske også købe for billigt LoL noget lader
til at kvaliteten ikke helt har fulgt med.

Jan
Som maler delene denne weekend, og så skal monstret "bare" samles
http://hjemmesider.eucsyd.dk/jdnew1
(Her hjælper et par grå stænk nok ikke hvis man bliver stoppet LoL)



anders majland (07-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-01-05 13:09

>Og der er lidt utroligt hvad man kan slippe afsted med hvis man har lidt
>grå stænk i håret og ellers kører fornuftigt

Jeg har 7-9-13 kun haft fornøjelse af at snakke med en betjent en gang siden
jeg købte xt'en. Det var en kørekort/spritkontrol hvor han ikke kunne lide
at min nummerplade var beskidt (det ene hjørne er lidt sort da den sidder
lige bag udstødningen), og at den sveder lidt fra motoren.

Men det kan jo være svært hele tiden at køre efter lovens bogstav ...

> Pærer fra THansen, tjaaa man kan måske også købe for billigt LoL noget
> lader til at kvaliteten ikke helt har fulgt med.

Det var lysdiode pærerne der var fra thansen. Ja deres glædepærer er ligeså
ringe som de Generel Electric jeg har fra statoil ....

Sådan en 600ccm enstamper ryster jo noget, og det er ikke nemt at opdrive
"heavy duty" pærer medmindre man køber dem i hele kasser engros (med mit
forbrug var det måske også en ide)

> Som maler delene denne weekend, og så skal monstret "bare" samles
> http://hjemmesider.eucsyd.dk/jdnew1
> (Her hjælper et par grå stænk nok ikke hvis man bliver stoppet LoL)

Det ser ud til at du hygger dig

/A



Jens Jacob Bager Jen~ (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 07-01-05 14:01

> Sådan en 600ccm enstamper ryster jo noget, og det er ikke nemt at
> opdrive "heavy duty" pærer medmindre man køber dem i hele kasser
> engros (med mit forbrug var det måske også en ide)

Hej Anders

Mål lige hvor meget den lader med over batteriet ved 5000rpm.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Matthias H Matthiess~ (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 07-01-05 16:18



> Hej Anders
>
> Mål lige hvor meget den lader med over batteriet ved 5000rpm.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Polyteknisk MC Forening (PMC)
Lige hvad jeg også tænkte på.
Diodepærer går normalt aldrig i udu af rystelser. Så er kvaliteten
ihertfald meget dårlig.
Hilsen Matthias



anders majland (07-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-01-05 18:00

> Diodepærer går normalt aldrig i udu af rystelser. Så er kvaliteten
> ihertfald meget dårlig.
> Hilsen Matthias

De var jo også fra thansen... Dioderne er sikkert også iorden, men bagved
sidder en fuglerede med formodstande ...

/A



anders majland (08-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 08-01-05 10:20

> Mål lige hvor meget den lader med over batteriet ved 5000rpm.

Fra tomgang til 5000rpm holdes 14volt med lyset slukkes og 13.8v med nærlys
tændt - så det burde være ok.

/A



Jens Jacob Bager Jen~ (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 09-01-05 09:44

> Fra tomgang til 5000rpm holdes 14volt med lyset slukkes og 13.8v med
> nærlys tændt - så det burde være ok.

Det lyder fornemt. Jeg har bare oplevet tit at det er forhøjet ladespændning
der får baglygtepærer til at springe.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Brassball (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Brassball


Dato : 07-01-05 23:28

Ang de springende pærer, så kan man jo sætte en eller to dioder i
serie med pærerne, så lyser de lige knap så meget, men deres levetid
forlænges betragteligt, specielt når de er udsat for rystelser hvor
glødetråden jo bliver ganske blød.

MVH


On Fri, 7 Jan 2005 11:35:11 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>>> Er der lovligt at have to baglygter (med stoplys) monteret bag på en mc.
>>> Begge placeret midt for og over hinanden.
>>
>> Nej
>
>Takker
>
>Men en omgåelse er:
>> a) En eller to tågebaglygter.
>
>Det er selvfølgelig en kombineret tågebaglygte og stoplygte, som jeg
>monterer i topboksen - hvis en betjent skulle spørge til den . Men bøden
>for forkert lygteføring (i.e tændt tågebaglygte i klar vejr) er sikkert
>mindre end overtrædelse af reglerne i "Detailforskrifter for køretøjer" - De
>jo også kan medføre indkaldelse til syn ....
>
>Det kræver så "kun" at jeg kan tænde slukke den seperat
>
>Mit problem blev faktisk større på vejen hjem igår .... Inden færgen (hvor
>jeg skrev indlægget) var den ene baglygtepære sprunget og omkring randers
>sprang den anden så.
>
>Ikke pisse fedt at ligge at køre uden lys bagpå, så jeg var nødt til at
>bruge stoplyset til at vise bagfrakørende at jeg var der.
>
>Jeg kunne selvfølgelig godt have prøvet at finde en tankstation at købe et
>par nye pærer på (hvis jeg kunne finde en der var åben), men jeg havde ikke
>værktøj (nok) med til at kunne skifte dem. Det tager 1/2 time og jeg skal
>som minimum have en 10mm top og en forlænger for at kunne komme til (udover
>skruetrækker og umbrako som jeg oftest har med).
>
>De pærer der begge valgte at dø igår var købt og monteret 30/11 og var
>Generel Electric P21/5W. De LED pærer jeg havde købt hos thansen i maj holdt
>kun 1/2år.
>
>Så løsningen hedder nok montering af bag/stop lygte igen i topboksen - og så
>kun have stoplygten tilsluttet, men have nem muligthed for at tilslutte
>baglygten hvis jeg igen skulle stå med 2 sprungne pærer i den almindelige
>lygte, eller der er tåget
>
>/A
>
>
>


anders majland (08-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 08-01-05 11:31

> Ang de springende pærer, så kan man jo sætte en eller to dioder i
> serie med pærerne, så lyser de lige knap så meget, men deres levetid
> forlænges betragteligt, specielt når de er udsat for rystelser hvor
> glødetråden jo bliver ganske blød.

Har du nogen kilde på det ?

Jeg ved godt at pærer generelt holder længere når spændingen sænkes (til en
hvis grænse) men at de også skulle blive mere modstandsdygtige for
vibrationer er nyt for mig.

Jeg tror stadig løsningen må være at få fat i nogle "heavy duty" pærer der
kan tåles vibrationerne - ofte har de flere støtter på glødetråden - eller
nogle kvalitetes LED's.

Osram har f.eks en serie kaldet LIGHT@DAY der måske kan være interessant.
http://www.osram.com/pdf/products/general/lightatday.pdf

Generel Electic (statoil) og thansen's oem holder ikke ....

Men jeg fik konsumeret et par øl i værkstedet i aftes og monteret et par nye
thansen LED's - De sidste var røde, men denne gang købte jeg hvide til 169,-
ahs til nummerpladelyset. Dernæst var det topboksen... Desværre er der ikke
plads til en alm. bag/stoplygte bag glasset, så jo lod den 10w pære sidde
der var der - Men jeg har så trukket både strøm til baglygte og stoplygte
derop. Så jeg har uden brug af værktøj kan skifte mellem at bruge den som
bag eller stoplygte.

Den er nu koblet som den stoplygte den er beregnet til - det er nok det
smarteste da de hvis LED's ikke er helt så kraftige som en alm 21w
stoppære... Jeg håber så at de LED'er holder mere end et halvt år, men
skulle de begge dø samtidigt kan jeg trods alt få lys på alligevel.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste