Hekto skrev i meddelelsen ...
>In article <41dcdcca$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
>Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
>> Men det er vel fordi at svinggaflen er lejret i samme linie som akslen
der
>> bærer forreste remhjul ?
>
>Ja, sådan tilnærmelsesvis. Der er ikke gjort det store ud af at sikre
>små variationer i forspændingen, som f.eks. kort afstand imellem
>udgangsakslen og svinggaffellejringen.
>>
>> Det er der nu nogle stykker der har oplevet med tandremme til
>> knastaksler.....
>>
>Så skal de være meget løse.
Egentlig ikke, de tander bare over, og det skal de jo gøre. Hvor kæden har
sit træk "nede" midt i tanden på kædehjulet, så er trækket i en rem et
stykke uden for tænderne i hjulene. Specielt den ældre remtype, med
trapezformede tænder, søger hele tiden ud af remhjulet, remme med halvrunde
tænder klarer sig bedre.
>M.h.t. Duc'en er de ikke egentlig forspændt; men 'løse'. Der
>foreskrives at de spændes med en 'fjedervægt' på 4 kg. Den mest gængse
>metode er dog at anvende en 5 eller 6mm ( dette diskuteres!)
>unbrakonøgle som 'søgerblad'. Remmene er dog forholdsvis korte,
>sammenlignet med f.eks. en bil. Her anvedes der f.eks. at remmen kan
>'tvistes' 90 grader imellem to fingre.
Jo-jo, men prøv at "opspænde" remmen som du ville gøre med en kæde.... :-|
>at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!
Godt design !
mvh
Orla
>--
>/Hekto
>Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
>Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
>Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
>industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!