Kæde vs Rem
Fra : Anders

Dato : 04-01-05 18:31

Hej NG.

Jeg sad og rodede lidt efter artikler om drømme cyklen, Buell XB12R.
Til min overraskelse fandt jeg ud af at man kan købe kædekit til den, og
skifte det originale remkit ud med det.

Og så er mit spørgsmål, hvad er fordelen ved det?

Remmen er så godt som vedligeholdelsesfri, det er kæden jo så absolut ikke.
Kan det have noget med "strækket" i en rem i forhold til kæde at gøre?

Er det mig der har fået galt fat i noget?

Vh Anders.

Fra : Lyrik

Dato : 04-01-05 20:23

Anders wrote:
> [...]
> ikke. Kan det have noget med "strækket" i en rem i forhold til kæde
> at gøre?
>

> Er det mig der har fået galt fat i noget?

++++++++++++++++++++++++++
Jeg undrede mig også over at nogen ville gøre det. Men jeg så en iskold
beregning over hvor mange kilometer en kæde holdt og hvor mange kilometer en
rem holdt.
Derefter sammenlignedes priserne og de faldt ud til kædens fordel.
Noget i retning af(hæng mig ikke op på det) at en kæde holdt 20.000
kilometer og en rem 40.000 kilometer men at remmen var mere end dobbelt så
dyr.

Hilsen
Jens

Fra : anders majland

Dato : 04-01-05 21:09

> [...]
> Noget i retning af(hæng mig ikke op på det) at en kæde holdt 20.000
> kilometer og en rem 40.000 kilometer men at remmen var mere end dobbelt så

Så er der nok ikke medregnet prisen til en god kædespray

Jeg tror nærmere at "folk" ønsker noget der er anderledes end standard -
derfor ombygges kædemaskiner til rem og omvendt....

/A

Fra : Hekto

Dato : 04-01-05 21:44

Lyrik wrote:

> [...]
> Noget i retning af(hæng mig ikke op på det) at en kæde holdt 20.000
> kilometer og en rem 40.000 kilometer men at remmen var mere end dobbelt så

Jeg ved ikke hvor længe remmen holder på en Buell; men på en Savage
holder den stort set evigt.
Faren er at der kommer sten i tændrene og beskadiger den.

Remmen er dejlig vedligeholdelsesfri!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Rittig

Dato : 05-01-05 08:57

Hekto wrote:

> Jeg ved ikke hvor længe remmen holder på en Buell; men på en Savage
> holder den stort set evigt.
> Faren er at der kommer sten i tændrene og beskadiger den.
> Remmen er dejlig vedligeholdelsesfri!

Sådan forholder det sig på stort set alle remtrukne cykler.
Hvorfor man så skifter til kæde? Det ved jeg ikke...

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 05-01-05 11:09

In article <crg6ju$3ff$1@abbeden.bunk.cc>, Rittig@jubiipost.dk says...
> Sådan forholder det sig på stort set alle remtrukne cykler.
> Hvorfor man så skifter til kæde? Det ved jeg ikke...

Tjaaa ... nogle er jo underlige!?
Til LS650 kan man godt få kædekit; men det er helt gakket, da kæden som
bekendt 'svirper' ved træk ved lave omdrejninger.
Remmen optager 'rykkene' bedre.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 05-01-05 02:28

"Anders" <maria_og_anders@FJERN tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Og så er mit spørgsmål, hvad er fordelen ved det?

Nu har jeg kun meget få erfaringer med remme men jeg har kørt på en Buell
XB9R hvor remmen knækkede efter kun godt 10.000 km pga for frisk kørsel ..

Der er en del som tuner deres Buells, måske derfor ?

/J

Fra : Jens Nielsen

Dato : 05-01-05 09:11

"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:crfg16$3fs$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> XB9R hvor remmen knækkede efter kun godt 10.000 km pga for frisk kørsel ..
>
> Der er en del som tuner deres Buells, måske derfor ?

Jeg mener også det er for at få hestekræfterne mere kontant ud i baghjulet.

Et remtræk har mere "flex" end en kæde, så når man leger er det nemmere at
smide en kædetrukket på baghjulet end en remtrukket.

Mvh Jens

Fra : Hekto

Dato : 05-01-05 11:11

In article <41dba129$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
snopp@webmailidanmarkogandrelande.dk says...
> Et remtræk har mere "flex" end en kæde, så når man leger er det nemmere at
> smide en kædetrukket på baghjulet end en remtrukket.

Jamen, så er det jo helt overflødigt at spekulere i montering af kæde!

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-05 18:06

Jens Nielsen skrev i meddelelsen
<41dba129$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Et remtræk har mere "flex" end en kæde, så når man leger er det nemmere at
>smide en kædetrukket på baghjulet end en remtrukket.

Det var da godt nok nyt for mig Remfabrikanterne har da ellers lovet
at der er væsentlig mindre eftergivelighed, og dermed bedre præcision i et
tandremstræk, så "flex" forstår jeg nu ikke en brik af. Yderligere er en rem
altid stram, modsat kædetrækkets nødvendige spillerum. Kunne en tandrem
"fjedre" nævneværdigt ville den takke over. :-|

mvh
Orla

Fra : anders majland

Dato : 05-01-05 20:18

> Yderligere er en rem
> altid stram, modsat kædetrækkets nødvendige spillerum.

Hvorfor det ?

/A

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-05 21:51

anders majland skrev i meddelelsen
<41dc43c4$1$51249$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hvorfor det ?

Simpel nødvendighed ! En tandrem med "slup" kammer over, dvs. den har ikke
som en kæde et positivt greb i "tandhjulet". Derfor skal tandremstrækket på
en MC normalt have en fjederbelastet strammerulle af hensyn til variationer
i forbindelse med affjedringen.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 05-01-05 23:36

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> en MC normalt have en fjederbelastet strammerulle af hensyn til variationer

Jeg har ikke nogen rulle til at stramme remmen på min!!!?
Jeg tror heller ikke at remmen kammer over, for den har jo også fat hele
vejen rundt om drivhjulene, ligesom en kæde. Den her ikke lettere ved at
løfte sig af, end en kæde har. (hvis den er strammet korrekt)

Til min medfølger der en 'fjedervægt' til justering af remmen.

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 07:41

Hekto skrev i meddelelsen <41dc6bc9$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Jeg har ikke nogen rulle til at stramme remmen på min!!!?

Men det er vel fordi at svinggaflen er lejret i samme linie som akslen der
bærer forreste remhjul ?

>Jeg tror heller ikke at remmen kammer over, for den har jo også fat hele
>vejen rundt om drivhjulene, ligesom en kæde. Den her ikke lettere ved at
>løfte sig af, end en kæde har. (hvis den er strammet korrekt)

Det er der nu nogle stykker der har oplevet med tandremme til
knastaksler.....

>Til min medfølger der en 'fjedervægt' til justering af remmen.

Exactly ! Remmen skal være forspændt.

mvh
Orla
Lad være med at eksperimentere på Duc'en, det bliver alt for dyrt

Fra : Hekto

Dato : 06-01-05 09:12

In article <41dcdcca$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Men det er vel fordi at svinggaflen er lejret i samme linie som akslen der
> bærer forreste remhjul ?

Ja, sådan tilnærmelsesvis. Der er ikke gjort det store ud af at sikre
små variationer i forspændingen, som f.eks. kort afstand imellem
udgangsakslen og svinggaffellejringen.

> Det er der nu nogle stykker der har oplevet med tandremme til
> knastaksler.....

Så skal de være meget løse.
M.h.t. Duc'en er de ikke egentlig forspændt; men 'løse'. Der
foreskrives at de spændes med en 'fjedervægt' på 4 kg. Den mest gængse
metode er dog at anvende en 5 eller 6mm ( dette diskuteres!)
unbrakonøgle som 'søgerblad'. Remmene er dog forholdsvis korte,
sammenlignet med f.eks. en bil. Her anvedes der f.eks. at remmen kan
'tvistes' 90 grader imellem to fingre.

- men nej, remmen skal ikke falde af på Duc'en; men jeg fandt da ud af
at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!

Fra : anders majland

Dato : 06-01-05 09:31

> - men nej, remmen skal ikke falde af på Duc'en; men jeg fandt da ud af
> at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!

Det er du ikke den eneste der har været heldig med (~5år gammel punto van
hvor remmen sprang inden 60000km)

/A

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-05 17:29

Hekto skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Ja, sådan tilnærmelsesvis. Der er ikke gjort det store ud af at sikre
>små variationer i forspændingen, som f.eks. kort afstand imellem

Egentlig ikke, de tander bare over, og det skal de jo gøre. Hvor kæden har
sit træk "nede" midt i tanden på kædehjulet, så er trækket i en rem et
stykke uden for tænderne i hjulene. Specielt den ældre remtype, med
trapezformede tænder, søger hele tiden ud af remhjulet, remme med halvrunde
tænder klarer sig bedre.

> [...]
>unbrakonøgle som 'søgerblad'. Remmene er dog forholdsvis korte,
>sammenlignet med f.eks. en bil. Her anvedes der f.eks. at remmen kan

Jo-jo, men prøv at "opspænde" remmen som du ville gøre med en kæde.... :-|

>at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!

Godt design !

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 07-01-05 11:43

In article <41dd6969$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Orla
> [...]
> stykke uden for tænderne i hjulene. Specielt den ældre remtype, med
> trapezformede tænder, søger hele tiden ud af remhjulet, remme med halvrunde

OK, det var det du mente!

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 05-01-05 16:33

> [...]
> Kan det have noget med "strækket" i en rem i forhold til kæde at gøre?
>

> Er det mig der har fået galt fat i noget?

Med risiko for at få samtlige Harley Davidson m. fl. fans på nakken....
Jeg har egentligt altid syntes at sådan en rem ikke hører hjemme på en
motorcykel. Den ser sgu da underligt feminin ud. Jeg synes da at sådan et
stykke vævet gummi misklæder en flot motorcykel.

Men bortset fra remmen er sådan en Buell da noget af det fedeste.

PS. Jeg og min familie var i sommer på ferie i USA. Her besøgte vi bl.a.
Harley Davidsons motorfabrik i Milwaukee. Et besøg der absolut kan anbefales
også selvom man til daglig kører på en japaner.

Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972