/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kæde vs Rem
Fra : Anders


Dato : 04-01-05 18:31

Hej NG.

Jeg sad og rodede lidt efter artikler om drømme cyklen, Buell XB12R.
Til min overraskelse fandt jeg ud af at man kan købe kædekit til den, og
skifte det originale remkit ud med det.

Og så er mit spørgsmål, hvad er fordelen ved det?

Remmen er så godt som vedligeholdelsesfri, det er kæden jo så absolut ikke.
Kan det have noget med "strækket" i en rem i forhold til kæde at gøre?


Er det mig der har fået galt fat i noget?


Vh Anders.



 
 
Lyrik (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 04-01-05 20:23

Anders wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg sad og rodede lidt efter artikler om drømme cyklen, Buell XB12R.
> Til min overraskelse fandt jeg ud af at man kan købe kædekit til den,
> og skifte det originale remkit ud med det.
>
> Og så er mit spørgsmål, hvad er fordelen ved det?
>
> Remmen er så godt som vedligeholdelsesfri, det er kæden jo så absolut
> ikke. Kan det have noget med "strækket" i en rem i forhold til kæde
> at gøre?
>
>
> Er det mig der har fået galt fat i noget?
>
>
> Vh Anders.
++++++++++++++++++++++++++
Jeg undrede mig også over at nogen ville gøre det. Men jeg så en iskold
beregning over hvor mange kilometer en kæde holdt og hvor mange kilometer en
rem holdt.
Derefter sammenlignedes priserne og de faldt ud til kædens fordel.
Noget i retning af(hæng mig ikke op på det) at en kæde holdt 20.000
kilometer og en rem 40.000 kilometer men at remmen var mere end dobbelt så
dyr.

Hilsen
Jens



anders majland (04-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-01-05 21:09

> Jeg undrede mig også over at nogen ville gøre det. Men jeg så en iskold
> beregning over hvor mange kilometer en kæde holdt og hvor mange kilometer
> en rem holdt.
> Derefter sammenlignedes priserne og de faldt ud til kædens fordel.
> Noget i retning af(hæng mig ikke op på det) at en kæde holdt 20.000
> kilometer og en rem 40.000 kilometer men at remmen var mere end dobbelt så
> dyr.

Så er der nok ikke medregnet prisen til en god kædespray

Jeg tror nærmere at "folk" ønsker noget der er anderledes end standard -
derfor ombygges kædemaskiner til rem og omvendt....

/A



Hekto (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-01-05 21:44

Lyrik wrote:

>
> ++++++++++++++++++++++++++
> Jeg undrede mig også over at nogen ville gøre det. Men jeg så en iskold
> beregning over hvor mange kilometer en kæde holdt og hvor mange kilometer en
> rem holdt.
> Derefter sammenlignedes priserne og de faldt ud til kædens fordel.
> Noget i retning af(hæng mig ikke op på det) at en kæde holdt 20.000
> kilometer og en rem 40.000 kilometer men at remmen var mere end dobbelt så
> dyr.
>

Jeg ved ikke hvor længe remmen holder på en Buell; men på en Savage
holder den stort set evigt.
Faren er at der kommer sten i tændrene og beskadiger den.

Remmen er dejlig vedligeholdelsesfri!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Rittig (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Rittig


Dato : 05-01-05 08:57

Hekto wrote:

> Jeg ved ikke hvor længe remmen holder på en Buell; men på en Savage
> holder den stort set evigt.
> Faren er at der kommer sten i tændrene og beskadiger den.
> Remmen er dejlig vedligeholdelsesfri!

Sådan forholder det sig på stort set alle remtrukne cykler.
Hvorfor man så skifter til kæde? Det ved jeg ikke...

Rittig



Hekto (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-01-05 11:09

In article <crg6ju$3ff$1@abbeden.bunk.cc>, Rittig@jubiipost.dk says...
> Sådan forholder det sig på stort set alle remtrukne cykler.
> Hvorfor man så skifter til kæde? Det ved jeg ikke...
>
Tjaaa ... nogle er jo underlige!?
Til LS650 kan man godt få kædekit; men det er helt gakket, da kæden som
bekendt 'svirper' ved træk ved lave omdrejninger.
Remmen optager 'rykkene' bedre.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

[6705] Jesper Sørens~ (05-01-2005)
Kommentar
Fra : [6705] Jesper Sørens~


Dato : 05-01-05 02:28

"Anders" <maria_og_anders@FJERN tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:41dad2d9$0$36640$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Og så er mit spørgsmål, hvad er fordelen ved det?

Nu har jeg kun meget få erfaringer med remme men jeg har kørt på en Buell
XB9R hvor remmen knækkede efter kun godt 10.000 km pga for frisk kørsel ..

Der er en del som tuner deres Buells, måske derfor ?

/J



Jens Nielsen (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Nielsen


Dato : 05-01-05 09:11


"[6705] Jesper Sørensen" <fjerndetteotiss@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:crfg16$3fs$1@news.cybercity.dk...
> "Anders" <maria_og_anders@FJERN tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> news:41dad2d9$0$36640$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Og så er mit spørgsmål, hvad er fordelen ved det?
>
> Nu har jeg kun meget få erfaringer med remme men jeg har kørt på en Buell
> XB9R hvor remmen knækkede efter kun godt 10.000 km pga for frisk kørsel ..
>
> Der er en del som tuner deres Buells, måske derfor ?
>
> /J
>

Jeg mener også det er for at få hestekræfterne mere kontant ud i baghjulet.

Et remtræk har mere "flex" end en kæde, så når man leger er det nemmere at
smide en kædetrukket på baghjulet end en remtrukket.

Mvh Jens
>



Hekto (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-01-05 11:11

In article <41dba129$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
snopp@webmailidanmarkogandrelande.dk says...
> Et remtræk har mere "flex" end en kæde, så når man leger er det nemmere at
> smide en kædetrukket på baghjulet end en remtrukket.
>
Jamen, så er det jo helt overflødigt at spekulere i montering af kæde!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Ukendt (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-01-05 18:06


Jens Nielsen skrev i meddelelsen
<41dba129$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Et remtræk har mere "flex" end en kæde, så når man leger er det nemmere at
>smide en kædetrukket på baghjulet end en remtrukket.


Det var da godt nok nyt for mig Remfabrikanterne har da ellers lovet
at der er væsentlig mindre eftergivelighed, og dermed bedre præcision i et
tandremstræk, så "flex" forstår jeg nu ikke en brik af. Yderligere er en rem
altid stram, modsat kædetrækkets nødvendige spillerum. Kunne en tandrem
"fjedre" nævneværdigt ville den takke over. :-|

mvh
Orla

>
>Mvh Jens




anders majland (05-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 05-01-05 20:18

> Yderligere er en rem
> altid stram, modsat kædetrækkets nødvendige spillerum.

Hvorfor det ?

/A



Ukendt (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-01-05 21:51


anders majland skrev i meddelelsen
<41dc43c4$1$51249$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Yderligere er en rem
>> altid stram, modsat kædetrækkets nødvendige spillerum.
>
>Hvorfor det ?


Simpel nødvendighed ! En tandrem med "slup" kammer over, dvs. den har ikke
som en kæde et positivt greb i "tandhjulet". Derfor skal tandremstrækket på
en MC normalt have en fjederbelastet strammerulle af hensyn til variationer
i forbindelse med affjedringen.

mvh
Orla

>
>/A




Hekto (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-01-05 23:36

Orla Pedersen wrote:
> anders majland skrev i meddelelsen
> <41dc43c4$1$51249$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>>>Yderligere er en rem
>>>altid stram, modsat kædetrækkets nødvendige spillerum.
>>
>>Hvorfor det ?
>
>
>
> Simpel nødvendighed ! En tandrem med "slup" kammer over, dvs. den har ikke
> som en kæde et positivt greb i "tandhjulet". Derfor skal tandremstrækket på
> en MC normalt have en fjederbelastet strammerulle af hensyn til variationer
> i forbindelse med affjedringen.
>
Jeg har ikke nogen rulle til at stramme remmen på min!!!?
Jeg tror heller ikke at remmen kammer over, for den har jo også fat hele
vejen rundt om drivhjulene, ligesom en kæde. Den her ikke lettere ved at
løfte sig af, end en kæde har. (hvis den er strammet korrekt)

Til min medfølger der en 'fjedervægt' til justering af remmen.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Ukendt (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-05 07:41


Hekto skrev i meddelelsen <41dc6bc9$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>>
>Jeg har ikke nogen rulle til at stramme remmen på min!!!?


Men det er vel fordi at svinggaflen er lejret i samme linie som akslen der
bærer forreste remhjul ?

>Jeg tror heller ikke at remmen kammer over, for den har jo også fat hele
>vejen rundt om drivhjulene, ligesom en kæde. Den her ikke lettere ved at
>løfte sig af, end en kæde har. (hvis den er strammet korrekt)


Det er der nu nogle stykker der har oplevet med tandremme til
knastaksler.....

>Til min medfølger der en 'fjedervægt' til justering af remmen.

Exactly ! Remmen skal være forspændt.

mvh
Orla
Lad være med at eksperimentere på Duc'en, det bliver alt for dyrt
>
>
>--
>/Hekto
>
>Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
>Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
>Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
>semi-rockets ... no thanks!



Hekto (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-01-05 09:12

In article <41dcdcca$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Men det er vel fordi at svinggaflen er lejret i samme linie som akslen der
> bærer forreste remhjul ?

Ja, sådan tilnærmelsesvis. Der er ikke gjort det store ud af at sikre
små variationer i forspændingen, som f.eks. kort afstand imellem
udgangsakslen og svinggaffellejringen.
>
> Det er der nu nogle stykker der har oplevet med tandremme til
> knastaksler.....
>
Så skal de være meget løse.
M.h.t. Duc'en er de ikke egentlig forspændt; men 'løse'. Der
foreskrives at de spændes med en 'fjedervægt' på 4 kg. Den mest gængse
metode er dog at anvende en 5 eller 6mm ( dette diskuteres!)
unbrakonøgle som 'søgerblad'. Remmene er dog forholdsvis korte,
sammenlignet med f.eks. en bil. Her anvedes der f.eks. at remmen kan
'tvistes' 90 grader imellem to fingre.

- men nej, remmen skal ikke falde af på Duc'en; men jeg fandt da ud af
at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

anders majland (06-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 06-01-05 09:31

> - men nej, remmen skal ikke falde af på Duc'en; men jeg fandt da ud af
> at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!

Det er du ikke den eneste der har været heldig med (~5år gammel punto van
hvor remmen sprang inden 60000km)

/A



Ukendt (06-01-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-05 17:29


Hekto skrev i meddelelsen ...
>In article <41dcdcca$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
>Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
>> Men det er vel fordi at svinggaflen er lejret i samme linie som akslen
der
>> bærer forreste remhjul ?
>
>Ja, sådan tilnærmelsesvis. Der er ikke gjort det store ud af at sikre
>små variationer i forspændingen, som f.eks. kort afstand imellem
>udgangsakslen og svinggaffellejringen.
>>
>> Det er der nu nogle stykker der har oplevet med tandremme til
>> knastaksler.....
>>
>Så skal de være meget løse.


Egentlig ikke, de tander bare over, og det skal de jo gøre. Hvor kæden har
sit træk "nede" midt i tanden på kædehjulet, så er trækket i en rem et
stykke uden for tænderne i hjulene. Specielt den ældre remtype, med
trapezformede tænder, søger hele tiden ud af remhjulet, remme med halvrunde
tænder klarer sig bedre.

>M.h.t. Duc'en er de ikke egentlig forspændt; men 'løse'. Der
>foreskrives at de spændes med en 'fjedervægt' på 4 kg. Den mest gængse
>metode er dog at anvende en 5 eller 6mm ( dette diskuteres!)
>unbrakonøgle som 'søgerblad'. Remmene er dog forholdsvis korte,
>sammenlignet med f.eks. en bil. Her anvedes der f.eks. at remmen kan
>'tvistes' 90 grader imellem to fingre.

Jo-jo, men prøv at "opspænde" remmen som du ville gøre med en kæde.... :-|

>at en FIAT Fire motor er af typen 'non impact'!!! Pyyyyyh!

Godt design !

mvh
Orla

>--
>/Hekto
>Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
>Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
>Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
>industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!



Hekto (07-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-01-05 11:43

In article <41dd6969$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Egentlig ikke, de tander bare over, og det skal de jo gøre. Hvor kæden har
> sit træk "nede" midt i tanden på kædehjulet, så er trækket i en rem et
> stykke uden for tænderne i hjulene. Specielt den ældre remtype, med
> trapezformede tænder, søger hele tiden ud af remhjulet, remme med halvrunde
> tænder klarer sig bedre.
>
OK, det var det du mente!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

Ivan Nielsen (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 05-01-05 16:33

> Remmen er så godt som vedligeholdelsesfri, det er kæden jo så absolut
> ikke.
> Kan det have noget med "strækket" i en rem i forhold til kæde at gøre?
>
>
> Er det mig der har fået galt fat i noget?
>
>
> Vh Anders.
>
>
Med risiko for at få samtlige Harley Davidson m. fl. fans på nakken....
Jeg har egentligt altid syntes at sådan en rem ikke hører hjemme på en
motorcykel. Den ser sgu da underligt feminin ud. Jeg synes da at sådan et
stykke vævet gummi misklæder en flot motorcykel.

Men bortset fra remmen er sådan en Buell da noget af det fedeste.

PS. Jeg og min familie var i sommer på ferie i USA. Her besøgte vi bl.a.
Harley Davidsons motorfabrik i Milwaukee. Et besøg der absolut kan anbefales
også selvom man til daglig kører på en japaner.


--
Med venlig hilsen
Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste