/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Renovering af bremsecalibere !
Fra : Jens Lyck


Dato : 28-12-04 22:03

Hej,

Jeg har lige renoveret mine bremsecalibere, og som vanligt kan jeg ikke lade
være med at fortælle om det - se en vejledning og et antal billeder her:
http://www.guzzitech.dk/05/05-13/05-13.htm

/Jens Lyck
www.guzzitech.dk



 
 
Tue (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 28-12-04 22:24

On Tue, 28 Dec 2004 22:03:29 +0100, Jens Lyck wrote:

> Hej,
>
> Jeg har lige renoveret mine bremsecalibere, og som vanligt kan jeg ikke lade
> være med at fortælle om det - se en vejledning og et antal billeder her:
> http://www.guzzitech.dk/05/05-13/05-13.htm
>
> /Jens Lyck
> www.guzzitech.dk

Fornuftigt! Det er dejligt med sådanne vejledninger.

--
Tue Jensen
SV650S
dfmc.dk/?id=389

Uffe R. B. Andersen (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 28-12-04 23:11

On Tue, 28 Dec 2004 22:03:29 +0100, "Jens Lyck" <jenslh@guzzitech.dk>
wrote:

>Jeg har lige renoveret mine bremsecalibere, og som vanligt kan jeg ikke lade
>være med at fortælle om det - se en vejledning og et antal billeder her:
>http://www.guzzitech.dk/05/05-13/05-13.htm

Du bruger petroleum til afrensning ser jeg? Det er vel kun til
metaldelene? Svjv. tåler gummipakningerne ikke oliebaserede
opløsningsmidler - jeg bruger selv kun husholdningssprit. Jeg tager
muligvis fejl, men jeg har en idé om, at olierester efter rengøringen
ikke just er godt for bremsevæsken, så jeg bruger også sprit til
afrensning af kalibrene.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Jens Lyck (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Jens Lyck


Dato : 28-12-04 23:44

> Du bruger petroleum til afrensning ser jeg? Det er vel kun til
> metaldelene? Svjv. tåler gummipakningerne ikke oliebaserede
> opløsningsmidler - jeg bruger selv kun husholdningssprit. Jeg tager
> muligvis fejl, men jeg har en idé om, at olierester efter rengøringen
> ikke just er godt for bremsevæsken, så jeg bruger også sprit til
> afrensning af kalibrene.
>

Petroleum er bare godt til at rense med.......

Alle gummipakninger fornyes jo efter afrensning (og tørring), så der er nok
ikke den store risiko.

Er bremsevæske for resten ikke også oliebaseret ?

Jeg er ikke specielt stærk i bremsevæsker - mener at kunne huske noget om at
DOT 4 er siliconebaseret og helt speciel....

Jeg vurderer at det er meget vigtigere at man bruger et rensemiddel der kan
fjerne alle urenheder - små hårde partikler er en rigtig caliber-killer.
hvis nogen er nervøse kan man jo skylle i sprit, eller bremsevæske.

/Jens Lyck
www.guzzitech.dk



Arne Lorenzen (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 29-12-04 08:48

"Jens Lyck" <jenslh@guzzitech.dk> skrev i
news:41d1e1ab$0$17917$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

>> Du bruger petroleum til afrensning ser jeg? Det er vel kun til
>> metaldelene? Svjv. tåler gummipakningerne ikke oliebaserede
>> opløsningsmidler - jeg bruger selv kun husholdningssprit. Jeg tager
>> muligvis fejl, men jeg har en idé om, at olierester efter rengøringen
>> ikke just er godt for bremsevæsken, så jeg bruger også sprit til
>> afrensning af kalibrene.
>>
>
> Petroleum er bare godt til at rense med.......
> Alle gummipakninger fornyes jo efter afrensning (og tørring), så der er
> nok ikke den store risiko.
> Er bremsevæske for resten ikke også oliebaseret ?
> Jeg er ikke specielt stærk i bremsevæsker - mener at kunne huske noget
> om at DOT 4 er siliconebaseret og helt speciel....
> Jeg vurderer at det er meget vigtigere at man bruger et rensemiddel der
> kan fjerne alle urenheder - små hårde partikler er en rigtig
> caliber-killer. hvis nogen er nervøse kan man jo skylle i sprit, eller
> bremsevæske.

Hallo! Når man lægger en vejledning om renovering af bremsekalibre ud til
fælles oplysning og udbredelse, kan det ikke nytte noget at man kun tror og
mener. "..der er nok ikke den store risiko", "..mener at kunne huske" "...jeg
vurderer at det er meget vigtigere" må ikke danne grundlag for en vejledning
i et vedligeholdsarbejde, der kan få indflydelse på om MCén bremser
ordentligt bagefter. Det er jo langt fra sikkert at gummipakningerne skal
skiftes hver gang, under alle omstændigheder vil nogle vælge ikke at gøre
det.

Fra http://www.dmc-org.dk/faq-bremser.html: "(bensin, diesel, fortynder osv.
må ikke bruges, da de beskadiger gummipakningerne). "

Godt initiativ, men om igen efter min mening.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Ib Jakobsen (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-12-04 10:10

Arne Lorenzen wrote:

>
> Hallo! Når man lægger en vejledning om renovering af bremsekalibre ud til
> fælles oplysning og udbredelse, kan det ikke nytte noget at man kun tror og
> mener. "..der er nok ikke den store risiko", "..mener at kunne huske" "...jeg

Der til er vi enige. Der kan hurtigt blive for meget gætteri. Man kan egentlig
undre sig. Trods en solid håndværkeruddannelse og mange års erfaring. Samt en
videregående teknisk uddannelse, så må jeg ikke skifte pakningen i min vandhane.
Men vognmanden må gerne sende kontoreleven ud og lave bremser på dobbeltdækkeren.
Så føler man at man ikke helt er sikker på sine bremser, så mener jeg man skal
holde fingrene væk.

> Fra http://www.dmc-org.dk/faq-bremser.html: "(bensin, diesel, fortynder osv.
> må ikke bruges, da de beskadiger gummipakningerne). "

Og hvem er det så lige der iger at det er den skinbarlige sandhed?. Nok lige som
at hvis det har stået i FDM bladet, så er det sandt. Igen er der tale om
forskellige typer gummi. Bremsevæske er som regel vandopløseligt. Så en gang
almindelig opvaskemiddel kan også klare paragrafferne.

> Godt initiativ, men om igen efter min mening.

Ikke "om igen". Men et par små tilføjelser kunne jeg da godt komme med. Istedet
for en skrutrækker til at fjerne gummiringene med, så kan man bruge en stump 0.8
svejsetråd. Buk den som et U. Og "grav" ringen ud med den u-formede ende. Samt
brug et mellemstort søm, som er bukket og filet til i enden, til at rense nede i
ringrillen. Det er oftest der der er rust/ir, som får caliperen til at hænge.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Uffe R. B. Andersen (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 29-12-04 11:35

On Tue, 28 Dec 2004 23:43:56 +0100, "Jens Lyck" <jenslh@guzzitech.dk>
wrote:

>Petroleum er bare godt til at rense med.......

Sandt nok.

>Alle gummipakninger fornyes jo efter afrensning (og tørring), så der er nok
>ikke den store risiko.

Ja, lige i dit tilfælde, men nogen vil måske bare rense kalibre og
pakninger - det gør jeg selv med jævne mellemrum. Hvis pakningerne
ikke fejler noget, så bliver de sgu' ikke skiftet

>Er bremsevæske for resten ikke også oliebaseret ?

Aner det ikke, men det er vildt godt til at optage vand og det
forbinder jeg mere med spritbaserede produkter. Derudover er
bremsevæske ret agressivt overfor f. eks. maling, hvilket jeg heller
ikke lige forbinder med oliebaserede produkter.

>Jeg er ikke specielt stærk i bremsevæsker - mener at kunne huske noget om at
>DOT 4 er siliconebaseret og helt speciel....

Kan ikke huske hvilken DOT, men det er rigtigt, at der er en
silikonebaseret - den skal man holde sig fra, hvis ikke ens
bremsesystem er lavet til det.

>Jeg vurderer at det er meget vigtigere at man bruger et rensemiddel der kan
>fjerne alle urenheder - små hårde partikler er en rigtig caliber-killer.
>hvis nogen er nervøse kan man jo skylle i sprit, eller bremsevæske.

Der er jo også trykluft og knofedt - sprit fjerner altså det meste
snavs, uden det store besvær.

Mon ikke der dukker nogen (selvbestaltede) eksperter op og korrekser
os, hvis vi er galt på den?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Mikkel Christensen (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-12-04 13:17

Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net> writes:

> On Tue, 28 Dec 2004 23:43:56 +0100, "Jens Lyck" <jenslh@guzzitech.dk>
> wrote:
>
> >Jeg er ikke specielt stærk i bremsevæsker - mener at kunne huske
> >noget om at DOT 4 er siliconebaseret og helt speciel....
>
> Kan ikke huske hvilken DOT, men det er rigtigt, at der er en
> silikonebaseret - den skal man holde sig fra, hvis ikke ens
> bremsesystem er lavet til det.

Som I da snakker...

DOT 5.1 er ihvertfald silikonebaseret og bør kunne bruges i systemer
oprindeligt beregnet til DOT 4. DOT 4(.0) er ikke silikonebaseret og
vil gerne drikke vand.

Men en flaske almindelig, dumt DOT 4 koster jo ikke mange kroner i Biltema
så der er jo nærmest ingen undskyldning for ikke at skifte det en gang
om året.

Jeg er iøvrigt også på sprit og trykluft vognen når der skal renses
calipre (men er derudover en rookie - også på bremser).

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko

Michael K. S. (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 29-12-04 13:31

On 29 Dec 2004 13:16:38 +0100, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen@gmail.com> wrote:

>Som I da snakker...
>
>DOT 5.1 er ihvertfald silikonebaseret og bør kunne bruges i systemer
>oprindeligt beregnet til DOT 4. DOT 4(.0) er ikke silikonebaseret og
>vil gerne drikke vand.

Er du helt sikker Mikkel ?? DOT 5.1 er _ikke_ silikonebaseret, det
er derimod DOT 5.
DOT 3, DOT 4 og DOT 5.1 er alle glycolesterbaseret og indbyrdes
blandbare og hygrofile (optager vand) omend i stærkt variende omfang -
de bruges i langt de fleste systemer.

http://www.h-e-l.co.uk/HEL_Performance_Brake_Doctor_FAQ.htm

--
-Michael

Mikkel Christensen (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-12-04 14:06

Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> On 29 Dec 2004 13:16:38 +0100, Mikkel Christensen
> <mikkel.christensen@gmail.com> wrote:
>
> >Som I da snakker...
> >
> >DOT 5.1 er ihvertfald silikonebaseret og bør kunne bruges i systemer
> >oprindeligt beregnet til DOT 4. DOT 4(.0) er ikke silikonebaseret og
> >vil gerne drikke vand.
>
> Er du helt sikker Mikkel ?? DOT 5.1 er _ikke_ silikonebaseret, det
> er derimod DOT 5.

Aargh. Det er altså noget uskik at DOT 4 er glycolbaseret når DOT 5 ikke
er. Dem der sætter numrene på bremsevandet skal se at bestemme sig...

Nå, så meget for min hukommelse.

Hov! Nu blev jeg jo lige nødt til at læse op på sagerne på DMCs FAQ
(http://www.dmc-org.dk/Index-faq.html) og her står DOT 5.1 nævnt som
en silikonebaseret bremsevæske. h-e-l.co.uk påstår godtnok at 5.1 er
glycolbaseret, men med mange at de rare egenskaber fundet ved de silikone-
baserede.

Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko

Michael K. S. (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 29-12-04 14:29

On 29 Dec 2004 14:06:02 +0100, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen@gmail.com> wrote:

>Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret

Er det ikke Mads der har skrevet noget af den FAQ - han pærer nemlig
også altid rundt i det og blander tingene sammen...

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Mikkel Christensen (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 30-12-04 09:03

Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> On 29 Dec 2004 14:06:02 +0100, Mikkel Christensen
> <mikkel.christensen@gmail.com> wrote:
>
> >Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret
>
> Er det ikke Mads der har skrevet noget af den FAQ - han pærer nemlig
> også altid rundt i det og blander tingene sammen...

Heh, jo det er muligt. Jeg skal nævne det næste gang han bliver for
kæphøj, selvom jeg nok skal passe lidt på. Han er jo også projektleder
på Projekt male mit stel & fjerne raslelyden i min motor

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko

Michael K. S. (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 29-12-04 17:09

On 29 Dec 2004 14:06:02 +0100, Mikkel Christensen
<mikkel.christensen@gmail.com> wrote:

>Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret

But not for long ehhh...?

http://www.belray.com/consumer/Q&A%20pages/q&abf.html

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Kåre Nejmann (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 30-12-04 10:17

Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> wrote:

>>Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret
>
>But not for long ehhh...?
>http://www.belray.com/consumer/Q&A%20pages/q&abf.html

Hmm. Jeg skriver lige en mail til Rolf Skovløkke, så teksten kan blive
rettet.

--
Kåre

Armand (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-12-04 15:23

Kåre Nejmann wrote:
> Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> wrote:
>
>
>>>Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret
>>
>>But not for long ehhh...?
>>http://www.belray.com/consumer/Q&A%20pages/q&abf.html
>
> Hmm. Jeg skriver lige en mail til Rolf Skovløkke, så teksten kan blive
> rettet.

UPS!
Min skyld!

Der er allerede en her fra gruppen der har gjort DMC opmærksom på dén
fejl og jeg er af DMC blevet bedt om at verificere indsigelsen, men har
fået syltet den mail indtil jeg erindrede dens eksistens p.g.a. denne
streng!
Arbejdet er nu gjort og jeg håber at det falder ud til alles
tilfredstillese når DMC får teksten udskiftet!!

--
Armand.

Mikkel Christensen (30-12-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 30-12-04 10:33

Michael K. S. <mks74temp@tiscali.dk> writes:

> On 29 Dec 2004 14:06:02 +0100, Mikkel Christensen
> <mikkel.christensen@gmail.com> wrote:
>
> >Så jeg må nødvendigvis antage den position at DMCs FAQ har ret
>
> But not for long ehhh...?
>
> http://www.belray.com/consumer/Q&A%20pages/q&abf.html

Hrmpf. 2 mod 1. Okay så...

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.
| -Paul Tomko

Jens Lyck (31-12-2004)
Kommentar
Fra : Jens Lyck


Dato : 31-12-04 10:12

> Ja, lige i dit tilfælde, men nogen vil måske bare rense kalibre og
> pakninger - det gør jeg selv med jævne mellemrum. Hvis pakningerne
> ikke fejler noget, så bliver de sgu' ikke skiftet
>

Ja, det havde jeg ikke lige forestillet mig - jeg har altid skiftet
pakningerne, netop for at være sikker på at mine bremser virkede korrekt
(måske er jeg overforsigtig).

Derfor har jeg jo heller aldrig oplevet at pakningerne ikke kan tåle
petroleum.

Jeg har efterfølgende hørt fra en kendt pålidelig kilde, at mange af disse
pakninger faktisk har en grim vane med at "vokse" altså svulme op, efter en
afvaskning i petroleum.

Det er ny viden for mig, men naturligvis meget væsentligt, så jeg har rettet
siden til med disse oplysninger.

/Jens Lyck
www.guzzitech.dk



Kåre Nejmann (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 29-12-04 13:32

"Jens Lyck" <jenslh@guzzitech.dk> wrote:

>Petroleum er bare godt til at rense med.......
>
>Alle gummipakninger fornyes jo efter afrensning (og tørring), så der er nok
>ikke den store risiko.
Men her har sprit så den fordel, at det fordamper helt og hurtigt, så
man ricikerer ikke at efterlade en lille rest, man ikke fik tørt af.

>Er bremsevæske for resten ikke også oliebaseret ?
Rigtig mange ting er oliebaseret - men derfor er det ikke sikkert at
de skal blandes. O-ringskæder kan fx. godt tåle smøreolie, men ikke
dieselolie.

Statoils bremsevæske er "et syntetisk væske på
glykolbasis (Polyalkylenglykoleter 60-100 %) med bl.a.
korrosjonshindrende tilsetninger. Kokepunkt >260 °C." Ifølge
http://www.statoilnorge.no/mar/LU/sto00131.nsf/31DCE98AC005B1614125699D00351044/$FILE/Bremsevæske.pdf)
Hvor langt det kemisk set ligger fra petrolium kan jeg ikke sige.

>Jeg er ikke specielt stærk i bremsevæsker - mener at kunne huske noget om at
>DOT 4 er siliconebaseret og helt speciel....
DOT 3, DOT 4 og DOT 5.1 kan blandes (Q8 skriver om deres DOT4 her:
http://www.q8.dk/productservice-pdf/BrakeFluid.pdf). DOT 5 er
silokonebaseret og ikke "kompatibel" med de andre.

I Norge bruger de for resten også en anden type:
http://bartenderen.no/drinkDetails.asp?DrinkID=446

--
Kåre


Peter Sjong (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Peter Sjong


Dato : 29-12-04 06:33

Jens Lyck wrote:

> Hej,

> Jeg har lige renoveret mine bremsecalibere, og som vanligt kan jeg ikke lade
> være med at fortælle om det - se en vejledning og et antal billeder her:
> http://www.guzzitech.dk/05/05-13/05-13.htm

> /Jens Lyck
> www.guzzitech.dk

Mange tak
jeg skal igang med min BIMMER, den ene forbremse sveder lidt.
Mvh.
Sjong



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste