mikkel paulsen wrote:
>
> Jeg har følgende problemer:
> Nyt baghjul "jeg har et liggende fra reservecykel" kædekit var nyt
> da jeg købte cyklen. Men skal jeg få pillet det nye hjul af
> reservefælgen og over på den fælg med det slidte hjul, eller skal jeg
> bare sætte tandhjulet over på det nyedæk? og er det uden problemer?
Et "hjul" består af "fælg" og "dæk"!
Egentlig er fælgen kun den del hvorpå dækket er monteret, men på
helstøbte fælge skelner man ikke nødvendigvis mellem fælg, eger og nav,
som hvis det havde været en egerfælg (som på en trædecykel)
Ovenfor roder du frem og tilbage mellem de tre ting, og det er ikke
fordi at jeg ikke forstår det (i 2. gennemlæsning) men mere for
Definitions-præciseringens skyld at jeg lige vil have det med :-|
Det er ganske enkelt at bytte om på hjulene, således at det er det med
det bedste dæk der ender på Seca'en. jeg har haft stor glæde af at have
et ekstra sæt fælge til min tidligere GPZ900R (er der forøvrigt nogen
der kunne bruge dem - De står jo blot og fylder og er ikke ligefrem
omsættelige som chassis-tuningsudstyr ??) - Især ved dækskifte har det
været praktisk at få monteret det friske dæk ved passende lejlighed
(tilbud hhv. tid) og sidenhen kunne skifte hele hjulet uden samme besvær
som hvis man skulle skifte dæk på fælgen selv :-|
Kædehjuls-navet(!) sidder grangiveligt løst påsat med en chock-kobling á
et bundt gummiklodser imellem fælgen og du hár allerede forudset at dét
emne mangler på din reservefælg, så det er blot at flytte over under
arbejdet!
Har du også en forfælg, og er den ifald med skiver monteret?
Det letter samme job i forenden hvis man ikke skal flytte skiverne med
over, dog er to forskellige skiver hårdere overfor bremseklodserne og
klodserne hårde overfor skiverne, så et ekstra sæt klodser der kan følge
skiverne vil være en fordel dér!
> Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
> det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
> ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
> knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
> til det?
Ventiljustering er en af den allerbedste måder at starte op med
hjemmeskrueri!
Erhvervelse af en værkstedsmanual er i den forbindelse langt den
enkleste måde at komme igang på. Ergo: Køb ind og skru løs
> jeg skal have skiftet olie og filter "er indkøbt" dette skal vel
> gøres til sidst ikke?
Det burde være skiftet mes motoren stadig var varm efter den sidste tur,
men desto tidligere motoren kan slippe af med den gamle sodede og
syreopbyggede olie, desto bedre, så skift blot den så tidligt som du kan
komme til det.
Olen er dog ulige lettere at påfylde ved at hælde ud over topstykket når
man alligevel har stillet ventiler, så dét er en udemærket ide at klare
samtidig med ventilservicet :-|
HOTTIP:
Udskru altid(!) bundskruer v.h.a. en skraldenøgle - Derved er man 100%
sikker på ikke at spejlvende omdrejningsretningen og overspænde gevindet
istedet for at løsne!
--
Armand.
(definitions-revser)