Hej!
Hvis du vi have anden udstødning i fht. den org. og få bedre bundtræk, bedre
lyd, men uden omdysning og dikkedarer, så er du oppe mod noget der er
umuligt. I øvrigt kan udgiften til anden udstødning med efterfølgende
omdysning og justering så XTeren kører tilfredsstillende, nemt løbe op i
5-6000 kr.
Jeg har selv en XT600E årgang 2000. ca. 29.000 km. Som jeg har monteret en
laserpotte på. Man plejer at sige at "hjemmetunere" som regel opnår ca. 25%,
men det er i negativ retning. Min XTer havde med org. udstødning en
tophastighed på ca. 145km/h og et fornuftigt bundtræk, men da den ikke sagde
mere end en knallert 45, var det en anden lyd jeg gik efter.
Da jeg havde fået tilpasset laseren og svejset et andet mellemrør op i ø35
mm. var jeg da lidt spændt på hvordan den sagde, og hvor meget effekttab der
varkommet ud af denne operation.
Lyden var fed, måske i den høje ende af det acceptable. Ud på motorvejen i
stille vejr.Lufttemperatur ca. +6 grader. Kørte en strækning på 2x8 km.
Tophastigheden var nu kun ca.125 km/h og bundtrækket var der heller ikke
noget at skrive hjem om. Hastigheden i 4. gear var en smule højere end i 5.
gear.
Jeg måtte så have fat i Carsten som tidligere har omdyset en XV1100 for mig.
Op på rullefeltet, som bekræftede hvad jeg godt vidste i forvejen. Al for
mager blanding. Af med tanken og sadlen, så man kan få carburatorerne lirket
ud.Først blev nålet i gasspjældet hævet et hak, dernæst blev der dyset om.
Bemærk, at hvis svømmerhuset ikke har være adskilt i de fire år XTeren har
kørt, så er der stor sansynlighed for at den tynde gummipakning er blevet
for lang og dermed ikke lader sig placere i rillen. Vi måtte klippe ca. 6-7
mm. af og lægge den i med flydende pakning. En ny koster ca. 80 kr.
Delene blev samlet og en tur mere på rullefeltet viste at vi var på rette
vej. Derefter ud på motorvejen igen. Momentet op gennem gearne var ok, men
tophastigheden var kun ca.135 km/h. Samme operation blev foretaget nogle
dage senere, da lufttemperaturen nu var oppe på + 10 grader. Vi gik en
dysestørrelse op. en nu svømmerhuspakning blev sat i. Endnu en tur på
rullefeltet viste nu en for fed blanding, men jeg tog atter ud på
motorvejen. Momentet var blevet bedre, men tophastigheden var den samme.
Moment og tophastighed er ofte et valg man må gå efter, da et godt moment
ofte går ud over tophastigheden.
Jeg skal en tur i "bænken" igen efter nytår.
Hører gerne hvilket resultat du opnår.
Mvh
Boye
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41cebf50$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG!
>
> Jeg vil have en anden udstødning til min xt600E i standardtrim årgang 2000
> km stand 15000.
>
> Hvad kan i anbefale - helst noget hvor der ikke umiddelbart skal dyssse om
> osv.
>
> Jeg har tænkt på denne her:
>
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=216_225&products_id=183
>
> Vil gerne have mere bundtræk, mindre vægt og lidt mere lyd - lyden er ikke
> så vigtig for mig.
>
> Er der nogen der har erfaringer med ovennævte model eller skal jeg købe
> noget andet.
>
> Den må også godt se bare lidt lækker ud
>
> --
> Med venlig hilsen Per!
>
>
>