Maling af forgaffel
Fra : Studen

Dato : 23-12-04 20:44

Hej alle,

Hvordan får jeg malet nedre del af en forgaffel? Kender desværre ikke de
rigtige ord, men jeg taler selvfølgelig ikke om selve rørene. Jeg ville jo
allerhelst slippe for at skille benene ad, og har tænkt på om det ikke kan
lade sig gøre, hvis jeg dækker resten ordentligt af? Jeg er meget i tvivl
mht. om jeg skal lade en pro om sagerne, eller om det kan klares med en
spraydåse fra farvehandleren? Hva' siger I til det - er det til at have at
gøre med, eller må jeg bide i det sure æble?

Glædelig jul til alle

Studen

Fra : Hekto

Dato : 23-12-04 21:02

In article <41cb200b$0$33682$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
StudenFJERN@gmail.com says...
> [...]
> spraydåse fra farvehandleren? Hva' siger I til det - er det til at have at
> gøre med, eller må jeg bide i det sure æble?

Det kan sagtens lade sig gøre, bare du dækker af. Det svære er at få
renset den gamle maling ordentligt af. Matsort er nemt at male med.
Hammerite er holdbart og fås i sølv. Fælgmaling er også OK.
Endelig kan man også plere dem med Brasso, hvis de ikke er for ru.

Da det er en gammel cykel, kunne det være en ide at skille dem ad, og
få renset dem ordentligt og set bøsningerne efter.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Studen

Dato : 23-12-04 21:19

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> [...]
>
> Da det er en gammel cykel, kunne det være en ide at skille dem ad, og
> få renset dem ordentligt og set bøsningerne efter.

Tak for det hurtige svar... Sagen er, at jeg er ved at smække en CBR600F3
forgaffel (+fælge bremser osv.) på den gamle kat. Den nye forgaffel er grå
og skulle gerne "sortnes" som den gamle. Om den lige skal være matsort kan
jeg ikke se for mig, men i første omgang skal jeg altså gå efter hammerite?
Skal jeg afrense, grunde eller andre specielle procedurer inden jeg maler?

Studen

Fra : Hekto

Dato : 23-12-04 21:44

In article <41cb2831$0$33656$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
StudenFJERN@gmail.com says...

> [...]
> Skal jeg afrense, grunde eller andre specielle procedurer inden jeg maler?

Afrens og mal (helst spray) direkte uden grunder. Varm det godt op med
en varmepistol bagefter. Så flyder det pænt og bliver hårdt.

Fra : Carsten

Dato : 23-12-04 21:04

Studen wrote:

> [...]
> lade sig gøre, hvis jeg dækker resten ordentligt af? Jeg er meget i tvivl
> mht. om jeg skal lade en pro om sagerne, eller om det kan klares med en

Jeg gjorde lige netop det foreslåede på min gl. CBR 600 F2 (tilbage i 99).
Det holdte dog ikke særlig godt. Bare et lille slag med en skruenøgle
eller et stenslag så røg både maling og grunder helt af. Det skete ikke
med den originale grunder/maling, så jeg formoder at de kan nogle trick
fra fabrikken som vi ikke kan klare med spraydåser. Selve bemalingen og
afdækning var ikke noget problem. Adskillelse er ikke nødvendig, blot dæk
af med malertape de nødvendige steder.

Carsten

Fra : Studen

Dato : 23-12-04 21:20

"Carsten" <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> [...]
> fra fabrikken som vi ikke kan klare med spraydåser. Selve bemalingen og
> afdækning var ikke noget problem. Adskillelse er ikke nødvendig, blot dæk

OK - ja det lyder jo lidt keligt, men hvilken type maling havde du brugt?

Studen

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-12-04 16:01

Studen wrote:

> OK - ja det lyder jo lidt keligt, men hvilken type maling havde du
> brugt?

Alm. spray hærder ikke rigtigt igennem - nogle typer er dog bedre end andre.
Nogle bliver relativt hårde ved varmepåvirkning, men IMHO får du kun et
rigtig godt resultat med 2-komponent autolak. Det er en større omgang, men
du kan jo forsøge dig med en kasse pilsnere hos den lokale autolakerer -
hvis du selv renser af, overfladesliber og dækker af, kan han nemt give dem
en byge næste gang han har sort i malersprøjten.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 25-12-04 16:19

In article <cqjv61$ou6$1@news.cybercity.dk>, torben_scheel@hotmail.com
says...
> [...]
> hvis du selv renser af, overfladesliber og dækker af, kan han nemt give dem
> en byge næste gang han har sort i malersprøjten.

Ovn (varme) hærdning er en forudsætning for ordentlig vedhæftning og
hårdhed.
2K lak er en mulighed, og skal blandes korrekt for at opnå det ønskede.
Igen, Hammerite er IMHO det bedste at anvende DIY, men kræver også
varme for at hærde og blive pænt.

Min bagsvinger fik alm autolak på spray og flere lag klar lak. Så fik
den 1 time under grillen i ovnen!!!! (lågen kunne ikke lukke)
Resultatet er både blankt og hårdt.
Bagsvingeren på min RD350 blev malet sølv med Hammerite og det ser da
ud til at holde fint 3 år efter.

Fra : Studen

Dato : 25-12-04 19:58

torben_scheel@hotmail.com
> says...

OK - ølkasseløsning noteret. Nok en overvejelse værd, da jeg ikke er nogen
ørn med malergrejet, men selvfølgelig er "gørdetselv-løsningen" fristende.
Sørger en autolakerer for at varmehærde sin lakering, eller det er måske
overflødigt?

> [...]
> Resultatet er både blankt og hårdt.
> Bagsvingeren på min RD350 blev malet sølv med Hammerite og det ser da

Tjaa, det lyder jo overskueligt. Desværre er ovnløsningen nok ikke så god,
når nu jeg helst ikke vil skille benene ad... Måske kan jeg bare nøjes med
varmepistol?

Tak for hjælpen - god jul og godt nytår

Studen

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-12-04 08:04

Studen wrote:
> [...]
> nogen ørn med malergrejet, men selvfølgelig er "gørdetselv-løsningen"
> fristende. Sørger en autolakerer for at varmehærde sin lakering,

Det er ikke strengt nødvendigt, da det hærder kemisk. Professionelle gør det
for at blive hurtigt færdige. De ting jeg har malet med 2K i garagen er
hærdet fint op.

Gør det selv er sjovt, men man køber sig hurtigt fatig hos farvehandleren -
nogen gange kan ølkassemetoden godt konkurere prismæssigt også.

--
vh
Torben

Fra : Studen

Dato : 28-12-04 00:12

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Gør det selv er sjovt, men man køber sig hurtigt fatig hos
> farvehandleren - nogen gange kan ølkassemetoden godt konkurere prismæssigt

Point taken :) Jeg har efterhånden mange gange hørt om denne fremgangsmåde
med ølkasser og sixpacks, men nu bliver jeg altså nødt til at spørge; er det
noget I/man har konkrete erfaringer med eller bare "en oplagt løsning" udfra
forestillingen om at alle håndværkere står og bæller øl hele dagen? Jeg ved
godt jeg måske skulle poste i dk.psykologi - men jeg ville faktisk ikke
rigtigt bryde mig om at troppe op med bajere i stedet for cool cash. Måske
også et spørgsmål om at jeg ikke rigtigt kan gennemskue hvad en
"håndværks-ydelse" egentligt er værd hverken i penge eller øl.... Hmm bare
mine overvejelser angående noget helt "elementært".

Godt nytår

Studen

Fra : Hekto

Dato : 28-12-04 01:13

In article <41d096c9$0$33714$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
StudenFJERN@gmail.com says...
> [...]
> "håndværks-ydelse" egentligt er værd hverken i penge eller øl.... Hmm bare
> mine overvejelser angående noget helt "elementært".

Personligt bruger jeg den ikke. Jeg ville føle mig stødt hvis een eller
anden stod og svingede med en flok bajere, og troede det kunne få mig
til at gøre ham en tjeneste.
Det samme ville gøre sig gældende hvis det drejede sig om en 100
kr.seddel.
Jeg har IKKE noget imod at gøre andre en tjeneste - helt gratis - men,
forventer så også at den bvender den anden vej, hvis de en dag kan
hjælpe med et eller andet.

Helst foretrækker jeg dog at gøre det selv, fordi det er sjovt, og
fordi man ikke skal rende rundt til alle andre med små-problemer man
selv kunne løse. ( - det er ikke dig jeg mener!)
Enten betaler man sig fra det, hvad enten det er 'Gadaffi' eller med
regning, eller også er det en 'vennetjeneste'

Fra : Armand

Dato : 28-12-04 02:02

Hekto wrote:
> [...]
>
> Jeg har IKKE noget imod at gøre andre en tjeneste - helt gratis - men,
> forventer så også at den bvender den anden vej, hvis de en dag kan

Det er lige efter min opfattelse: Blandt bekendte skifter oenge ikke hænder!

> [...]
> til at gøre ham en tjeneste.
> Det samme ville gøre sig gældende hvis det drejede sig om en 100

Det at man føle sig stødt over ikke at måtte gøre en tjeneste kender jeg
fint: For nyligt så jeg en af min barndoms legekammerater, som jeg kun
sjældent ser/hilser på, stå på indfaldsvejen og rode med en ØV'ert. Da
jeg kørte i modsat retning tog det mig lige et par minutter at få vendt
bilen og komme hen til ham, hvor han glad over at jeg ikke kørte forbi
spurgte til en telefon eller at blive kørt til den nærmeste
telefonmulighed, da lortet var brændt sammen og skulle transporteres
hjem (á et par km uden for bygrænsen). Jeg tilbød ham at køre hjem efter
DFM-redningstjenesten(*) og køre ham+ØV'ert hjem hvilket kom sådan bag
på ham at han ikke vidste hvilket ben han skulle stå på.
Efter at have fået læsset ØV'erten af hjemme ved hans ejendom trak han
sq en hund op af lommen - For fanden da! Han fattede da heller ikke en
skid: Her fik jeg lejlighed til at hjælpe en (endda gammel) bekendt og
samtidig få set hvor og hvorledes han boede samt hilst på familie og
husdyr. Skide hyggeligt, og jeg havde endda masser af tid til det og så
gør han sagen til et "job"

Men noget andet er fremmede, og når jeg ind i mellem har stået i den
situation på min arbejdsplads har det passet mig bedst om pågældende har
været så forudseende at tage øl/sodavand/wienerbrød med som man bedre
kan deles om på værkstedet frem for $$ som dels er sværere delelige
(hvem og hvor meget?) og på en måde egentligt hører hjemme i mesters
srivebordsskuffe!
Et sted hvor jeg stod i situationen efter få ugers ansættelse et lille
sted fik jeg en 50'er for ulejlighed+materialer og klarede mig ud af
usikkerheden ved at hænge den op på opslagstavlen til videre brug
(mesters kofiskation?) og da der i løbet af ugen ikke var sket noget med
den købte jeg hotdogs for den fredag eftermiddag til min kollega og
lærlingens store tilfredshed (mester kendte godt til 50'er og brug og
kommenterede intet)

Senest betalte en mand en 50'er for den håndfuld kvadratiske
støttebens-underlægsplader jeg lige kunne få ud af nærmeste (og eneste)
alu-dørkplade rest, og da jeg sendte lærlingen, der måtte afbryde sit
job ved saksen og omstille den for mig, hen efter fælles grill-føde for
pengene (hurtigst muligt før kollegerne på denne(!) arbejdsplads skulle
nå at misunde pengesedlen i lommen på mig ) fattede han umiddelbart
ikke systemet med fordeling af goderne i naturalier der er svært
angribelige og havde købt ind til sig selv af egen lomme ved samme
lejlighed

Summa summarum:
En six-pack/lign. er et udemærket anonymt og forøvrigt diffust
betalingsmiddel overfor håndværkere der ikke umiddelbart har slynget en
pris ud. Men er allerbedst overfor folk man kender (á har benyttet før)!

--
Armand.
(ikke øldrikkende håndværker)

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-01-05 12:15

Studen wrote:
> [...]
> egentligt er værd hverken i penge eller øl.... Hmm bare mine
> overvejelser angående noget helt "elementært".

Der er som regel et begreb der hedder "kaffekassen" hvor småbeløb eller
naturalier hører til. Hvis du spørger efter at betale til dén fornærmer du
ingen. Spørg bare om de foretrækker kontanter eller en stribe øl/whatever.

Hvis du som mig er nærig / ikke vil betale fuld pris, miljøomkostninger,
gulvfejning, kørsel, told og moms hvis du kan blive fri - så gør det klart
fra starten. Det fungerer naturligvis bedst med småjobs der ikke haster, og
som derfor kan puttes ind mellem de "rigtige" arbejder - et autolakereri vil
sjældent gide lave en specifik regning på lakering af 2 forgaffelben eller
lign. Mød op personligt med stumperne klargjort og snak med en af
håndværkerne om det kan ordne sig - det nytter sjældent at ringe og spørge
om de vil lave noget uden regning . Det kræver lidt benarbejde til at
starte med, men når først de første kontakter er på plads, kan det blive
starten på et langt og smukt samarbejde - din håndværker kender miljøet, og
kan nok henvise dig til bedste/billigste sted at få et givet job lavet der
ikke er hans område. Tag de små steder først - gerne med 2-3 ansatte - de
store steder er de ansatte nok mindre fri.

vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 23-12-04 22:17

Carsten wrote:

> [...]
> skete ikke med den originale grunder/maling, så jeg formoder at de kan
> nogle trick fra fabrikken som vi ikke kan klare med spraydåser.

Ordentlig affedtning og mellem-slibning måske??

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 24-12-04 02:02

"Studen" <StudenFJERN@gmail.com> wrote in message
> [...]
> spraydåse fra farvehandleren? Hva' siger I til det - er det til at have at
> gøre med, eller må jeg bide i det sure æble?

Jeg har nu i 5 år kørt med de nedre forgaffelben malet (røde som stellet)
med VHT typen af spray købt hos Biltema for 30 kr. (i Sverige).
Disse blev malet da de var adskilt, og renset med noget som benzin eller
sprit,og derefter hærdet med varmluftblæser.
Men jeg har også tidligere kørt glimrende med forgaffelbene blot malet med
spray som ikke bagefter fik varmlufthærdningen. Men VHT malingen har jo
fordelen at - hvis hærdet - så sidder den bagefter så fast/og er så solid at
den kun kan fjernes med stålbørste eller sandblæsning

Mvh.Gert