kondenstørrer tørretrumler ER DE GODE?
Fra : Jan Arentoft

Dato : 13-02-05 21:22

Jeg overvejer at købe en kondenstørretrumler og derved slippe
for at lave "hul" i vægen i min kælder når nu jeg skal have tørretrumler.

Erfaring med kondenstørrer ??

jan

Fra : Heidi

Dato : 13-02-05 22:12

Jan Arentoft wrote:
> Jeg overvejer at købe en kondenstørretrumler og derved slippe
> for at lave "hul" i vægen i min kælder når nu jeg skal have
> tørretrumler.
> Erfaring med kondenstørrer ??

Vi købte en da vi flyttede i hus sidste sommer, også for at slippe for
at lave hul i væggen, og vi har indtil nu ikke haft noget at klage over.
Vi har en vaskemaskine der centrifugerer godt, og tørretumbleren skulle
også være rimelig god mht. restfugtighed osv., og selvom begge står i et
uopvarmet bryggers, så har vi ingen problemer med fugt i rummet.
Tørretumbleren samler vand i en plasticbeholder, og vi bruger det
afkølede vand til at vande blomster med, og sparer derved en lille bitte
smule på vandet.
Det er muligt at kondenstumblere bruger mere strøm end dem med aftræk,
men vi kører som regel kun en enkelt maskine om ugen, så det er nok
begrænset hvad det kan mærkes i det samlede el-budget.
Så herfra kun gode erfaringer!

--
Heidi

Fra : Bergs.dk

Dato : 14-02-05 05:51

Normalt er det spild af penge at købe en kondenstumbler, med mindre man ikke
kan el. vil lave hul til en aftræks..

Mvh
Henrik
www.avantix.dk
www.bergs.dk

Fra : Steen

Dato : 14-02-05 09:43

Bergs.dk wrote:

> Normalt er det spild af penge at købe en kondenstumbler, med mindre
> man ikke kan el. vil lave hul til en aftræks..

Hvorfor siger du dog det? En aftrækstørretumbler lukker en hulens masse
varme ud til gråspurvene, mens en kondenstørretumbler bidraget til
opvarmningen af boligen.

Jeg har haft en kondenstørretumbler i tre år (Siemens WTXL2300EU) og kan
varmt anbefale det. Den kan endog omstilles, så vandet ikke havner i
skuffen, men ryger direkte i afløbet.

/steen

Fra : Jacky Hansen

Dato : 13-02-05 22:53

"Jan Arentoft" <jaSLET@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at købe en kondenstørretrumler og derved slippe
> for at lave "hul" i vægen i min kælder når nu jeg skal have tørretrumler.
>
> Erfaring med kondenstørrer ??
>
> jan

Hej Jan...
Vi har lige købt en lige inden jul. En Blomberg, og den har vi været meget
tilfreds med indtil videre. Den var lidt dyre end dem med aftræk, men vi
havde ikke mulighed for at lave aftræk der hvor vi bor. Vi har i modsætning
til Heidi i et andet svar til dig, valgt at lade vandet løbe ud i afløbet,
så der ikke samler sig noget i beholderen, så slipper vi for at skulle holde
øje med den. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har den mulighed. Men den vi
har tørre tøjet godt og der er en masse forskellige programmer at vælge
imellem, så den opfylder vores behov.

Med venlig hilsen

Jacky

Fra : Heidi

Dato : 14-02-05 06:49

> Vi har i modsætning til Heidi i et andet svar til dig, valgt at
> lade vandet løbe ud i afløbet, så der ikke samler sig noget i
> beholderen, så slipper vi for at skulle holde øje med den.

Jeg synes ikke det er noget problem at skulle tømme vandbeholderen. Jeg
tømmer den hver gang efter tørring, men har endnu aldrig oplevet at den
er gået i stå midt i et program fordi den er fuld - og det selvom jeg
fylder maskinen helt op næsten hver gang (der kan som regel godt være
tøj fra tre vaske i den - altså det af det der må tumbles!)

--
Heidi

Fra : Holst

Dato : 13-02-05 22:53

Jan Arentoft wrote:

> Jeg overvejer at købe en kondenstørretrumler og derved slippe
> for at lave "hul" i vægen i min kælder når nu jeg skal have tørretrumler.
>
> Erfaring med kondenstørrer ??

Min bror fik en for nylig, og da min egen vaskemaskine i den periode var
lidt i udu, vaskede jeg hos ham. Hans kondenstørretumbler syntes jeg
ikke var særlig god. Jeg syntes, den var længe om at tørre tøjet.

Han havde lige fået den, så den var ikke endeligt tilsluttet. Derfor
skulle bakken med vand tømmes lidt for ofte, synes jeg. Derfor, tror
jeg, er det vigtigt at få den tilsluttet et afløb, så man ikke hele
tiden skal tømme vandbakken. Med hele hans mere eller mindre gør det
selv renovering af bryggerset havde han ikke fået den tilsluttet afløbet
endnu.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-02-05 23:14

"Jan Arentoft" <jaSLET@edb.dk> skrev i en meddelelse

> Erfaring med kondenstørrer ??

Jep.. har en Miele. Er 100% tilfreds med den.

Tømmer den vist hver 4.-5. gang den er brugt. Oplever det ikke som ret tit
og oplever det derfor heller ikke som et problem. Tømmer når jeg selv husker
det eller når tumbleren med en rød lampe forlanger at jeg gør det.

Hvorvidt tumbleren er hurtig eller langsom tror jeg ikke er et spørgsmål om,
hvorvidt det er en kondens eller andet - det handler mere om tumblerens
kvalitet. Jeg tror med andre ord ikke, at min Miele kondens er et minut
langsommere end den tilsvarende model til aftræk.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-02-05 01:01

"Jan Arentoft" <jaSLET@edb.dk> wrote in message
> Jeg overvejer at købe en kondenstørretrumler og derved slippe
> for at lave "hul" i vægen i min kælder når nu jeg skal have tørretrumler.
>
> Erfaring med kondenstørrer ??
>
> jan
Hej Jan
Vi købte en tørre tumble i efteråret som også skulle stå i en kælder. De
overvejelser vi gjorde var at en kondens tumbler ofte vil øge fugtigheden i
kælderen (måske ikke hvis du har en meget fugtug kælder, men så skal kondens
maskinen jo også tørre din kælder først)( det er jo derfor de skriver at man
skal åbne et vindue), hvorimod hvis du bruger en aftræks maskine for du
faktisk luftet din kælder gratis ud, da det en aftrækmaskine ca. bruger
50-100 kubikmeter luft ( så vidt jeg husker). For mig betyder det at jeg
laver et undertryk i kælderen som derfor trækker varm/tør luft ned fra stue
etagen(vi har brændeovn) og er på den måde med til at holde kælderen tør.
Desuden er en aftræks tumbler billiger i el, specielt hvis det er fugitg
luft den trække ind af den også skal kondensere denne for at få tørr effekt.
også er en aftræksmaskine billiger
Så konklusion for mig ville være om det ikke var muligt at lave et hul ( lån
en bore hammer i bauhaus også tager det forhåbelig ikke mere end et par
timer at lave

mvh

Peter

Fra : Armand

Dato : 14-02-05 02:57

Peter Andersen wrote:

> Desuden er en aftræks tumbler billiger i el, specielt hvis det er fugitg
> luft den trække ind af den også skal kondensere denne for at få tørr effekt.
> også er en aftræksmaskine billiger

En aftræks-model skal varme kælderkold luft op til pågældende
tørretemperatur, og hælder derefter den opvarmede luft ud til spurvene.
En kondens-model del-opvarmer den kælder/bryggers -kolde luft v.h.a. den
udblæsende luft hvorved at vamelegemet spares for meget af arbejdet, og
den resttemperatur der er i udblæsningen hjælper temperaturen på
kælder/bryggerset op hvrved at indsugningsluften i den sidste ende er en
anelse større. Selve kondenseringen foregår helt af sig selv, som dug på
badeværelsesruden, og behøver ikke en mer-mængde af strøm!

Så det er kondens-typen der er mest økonomisk!
Alene varmelegemets størrelse (á behov for opvarmning) burde afsløre dette!

--
Armand.

Fra : Jan Arentoft

Dato : 14-02-05 09:57

Ja nu bliver det svært... Men sådan er det jo altid.
Der er modsigne argumenter, men det virker som om at
det stadevæk er en kondenstørrer jeg vil gå efter.

min kælder er lidt fugtig, og fugtigheden bør ikke stige. Jeg har
en affugter til at stå og kører når fugtigheden bliver 40-50% (efter om det
er sommer eller vinter)
NB: for tiden tørrer vi jo tøj i kælderen på tørresnor og det hæver
jo også fugtigheden lidt..

JAn

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-02-05 11:31

> [...]
>
> Så det er kondens-typen der er mest økonomisk!
> Alene varmelegemets størrelse (á behov for opvarmning) burde afsløre

Hej Armand

Skal ikke udlukke du har ret, generelt har konden tumblere et større energi
behov ca 10% en en aftræksmaskine. Men tilgengæld for du så en opvarmning af
rummet med en kondedens maskine som så gør det mere økonomisk at have en
kondens maskine, så langt er vi enige.
Men hvis den er med til at opfugte rummet, og man så skal ha en affugter
kørende så er den fordel hurtig væk. Det jeg skrev var at vi har brændeovn
og derfor meget varm/tør luft i stueetagen og jeg på den måde kan trække det
ned i kælderen.
Alle der har brugt affugter i deres kælder effekten af at få varm fugtig
luft ud i deres kælder, ( eks en varm fugtig sommer dag kan få en kælder til
at drive). Dette skyldes jo at varm luft relativt kan indeholde mere vand
end kold luft så når det varmeluft kommer ud i kælderen kondensere den eller
øger luftfugtigheden.
Der er vel en grund til at man anbefaler at en konden mskine skal stå i et
stort rum og vinduet skal stå åbent.

Ovenstående er blot mine tanker uden at være fagmand, jeg kan sagtes tage
fejl på området

Peter

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-02-05 11:47

> [...]
>
> Så det er kondens-typen der er mest økonomisk!
> Alene varmelegemets størrelse (á behov for opvarmning) burde afsløre

Hej Armand
Fik ikke den pointe med at det jo ikke er temperaturen af tørre luften der
gør om tøjet tørre i maksine, men luftigtighed af det luft der tørre tøjet.
Hvis kold luft varmes meget op vil det få en meget lav fugtighed, hvorimod
at hvis den indtager varm fugtig luft( retur luft) og kun opvarmer det få
grader har den ingen tørre effekt

Ved du egentlig hvad fugtigheden af det luft der kommer ud af en
kondensmaskine er, hvis det kondens processen ikke kræver energi må den jo
være tæt på 100 %. ?

Kan egentlig ikke forstå at det ikke er en energi krævende proces, hvorfor
bruger en kondens maskine så mere strøm end en aftræks for at tørre et kg.
tøj?

Peter

Fra : Armand

Dato : 14-02-05 17:41

Peter Andersen wrote:

> [...]
> at hvis den indtager varm fugtig luft( retur luft) og kun opvarmer det få

Begge maskiner henter luft til opvarmning i lokalet de står i!
Kondens-modellen del-opvarmer indsugningen v.h.a. udblæsningen (hvorved
at udblæsningen afkøles og fugten kondenseres ud); men de to sider er
adskilt fra hinanden således at det ikke er genbrug af opvarmet luft der
er tale om

> Ved du egentlig hvad fugtigheden af det luft der kommer ud af en
> kondensmaskine er, hvis det kondens processen ikke kræver energi må den jo
> være tæt på 100 %. ?

Ikke forstået!

> Kan egentlig ikke forstå at det ikke er en energi krævende proces, hvorfor
> bruger en kondens maskine så mere strøm end en aftræks for at tørre et kg.
> tøj?

Det er dig der regner dét for fakta :-|

--
Armand.

Fra : Martin

Dato : 14-02-05 12:36

> [...]
> Jeg overvejer at købe en kondenstørretrumler og derved slippe
> for at lave "hul" i vægen i min kælder når nu jeg skal have tørretrumler.

Der er to overvejelser: Økonomi og fugt.

Mht. økonomien er kondens-maskinerne ca. 2.000 kr dyrere end
aftræksmaskiner. Til gengæld er aftræksmaskiner dyrere at installere -
specielt hvis man ikke selv kan gøre det, kan det hurtigt gå hen at blive en
dyr besparelse. Forskellen i driftsøkonomi her jeg ikke helt overblik over,
men aftræksmaskinen lukker en masse varm luft ud til naturen, mens
kondensmaskinen lukker varmen ud inde i huset. Til gengæld bruger
kondensmaskinen mere energi til kondensering af vandet. Der er en lille
smule mere vedligeholdelse af kondensmaskinen, idet kondensatoren skal
renses en gang imellem.

En vigtig detalje for økonomien er at have en vaskemaskine, som kan
centrifugere ordentligt - gerne med 16-1800 omdrejninger.

Mht. fugt skal man naturligvis købe en kondens-maskine, som virker
ordentligt - dvs. ikke afgiver for megen fugt til omgivelserne. De findes -
men der findes også kondens-maskiner, som ikke er imponerer. Tænk og Test
testede det på et tidspunkt.

Min erfaring med vores AEG maskine er, at der ikke afgives mærkbar fugt til
omgivelserne. Tørring af 5 skjorter på snor giver dug på vinduerne i
kælderen, mens tørretumbleren ingen dug giver - mit fattigmands hygrometer

/Martin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-02-05 16:03

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Min erfaring med vores AEG maskine er, at der ikke afgives mærkbar fugt
> til omgivelserne.

Det er også min erfaring med dem, jeg har prøvet (Miele). Der vil jeg sige,
at der afgives mere fugt ved at flytte det våde tøj fra vskemaskine til
tumbler, end der afgives fra tumbleren.
I øvrigt har jeg fået at vide, at der kan laves noget med en slange til et
afløb, så man er fri for at tømme vandbakken - og det ville jeg se som en
klar fordel.

Hilsen Inger

Fra : Martin

Dato : 15-02-05 14:29

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I øvrigt har jeg fået at vide, at der kan laves noget med en slange til et
> afløb, så man er fri for at tømme vandbakken - og det ville jeg se som en
> klar fordel.

Jeg har lavet det på vores maskine, og det er ganske smart. Dog syntes fruen
i huset (som står for den daglige drift af maskinen) at det var noget
overvurderet - noget med at argument om at de 10 sekunder det tog at tømme
vandet ikke helt stod mål med den tid jeg havde brugt på det. Hvis det
endelig skulle være, ville hun hellere have en automatisk rensning af
filteret

/Martin

Fra : Jan Arentoft

Dato : 16-02-05 08:35

> [...]
> vandet ikke helt stod mål med den tid jeg havde brugt på det. Hvis det
> endelig skulle være, ville hun hellere have en automatisk rensning af

Ha Ha Ha
humor har hun da....

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-02-05 09:31

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

- noget med at argument om at de 10 sekunder det tog at tømme
> vandet ikke helt stod mål med den tid jeg havde brugt på det.

Nja... plus den tid, det tager at tørre spildt vand op

Hvis det
> endelig skulle være, ville hun hellere have en automatisk rensning af
> filteret

DET tager til gengæld kun 4 sek., alt inclusive, så jeg forstår ikke helt
argumentet.
Men nogle mennesker forstår altså ikke at skønne på det de får.

Hilsen Inger

Fra : Thomas H.A.

Dato : 15-02-05 09:53

> En vigtig detalje for økonomien er at have en vaskemaskine, som kan
> centrifugere ordentligt - gerne med 16-1800 omdrejninger.

Hej Gruppe,

Sludder, det der er vigtigt er restfugtigheden, og der er
omdrejningerne kun er del af ligningen. Samtidig skal man tage andre
faktorer til regnskab. En maskine med 16-1800 omdrejninger er som
regel en del dyrerer end maskiner med ex. 1200 omdrejninger, det der
så er vigtigt er hvor meget fugtighed du får ud med de xtra 4-600
omdrejn, får du kun 1-2 % mere ud er det en dyr løsning med med 1800
omdr. Samtidig er er det i 9 ud af 10 gange de samme motorer der
sidder i maskinen og hvad mon der holder længst 1200 eller 1800
omdrejninger. En 3. faktor er hvor længe holder den de 1800
omdrejninger i centrifugeringen.

Mit råd til alle der skal købe ny maskine er derfor, spørg ikke om
omdrejninger men om restfugtighed.

Hilsen
Thomas