Træ tæt på skel
Fra : Ulrik

Dato : 13-02-05 13:45

Hejsa

Hvor kan jeg finde noget om reglerne for træer tæt på skel ? Hvor høje må de
være osv. og er det mig eller naboen selv der skal skære de grene af, der
når ind over hans grund ?

Træet står i min have ca. 1,5 - 2 meter fra skel.

Jeg har undersøgt kommunens hjemmeside, men kunne ikke finde noget konkret.

Mvh Ulrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-02-05 14:02

"Ulrik" <Ulrik@00nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når ind over hans grund ?
>
> Træet står i min have ca. 1,5 - 2 meter fra skel.

Der er ingen der skal, og du må ikke skære i naboens uanset. Men kan
forlange direkte generende grene fjernet, f.eks. hvis der mangler frihøjde i
en indkørsel, eller at hækken ødelægges(skygges). Udover at det heller ikke
må tage for meget sol fra nabogrunden er det altså i dagens Danmark tilladt
at genere naboen på det grusomste. En ting der kunne fjernes, og burde
fjernes straks, med et pennestrøg. For selvfølgelig er det urimeligt og
unødvendigt at man inddrager naboens areal i sin skovdrift på de små klatter
jord der er tildelt os gennemsnitsdanskere.

Jeg tager saven i egen hånd, og så må det koste hvad det vil af både penge
og nabovenskab. 'Sjovt' nok kunne de naboer man snakker godt med, ikke
drømme om at lade noget genere, så her er problemet slet ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ulrik

Dato : 13-02-05 16:42

> Jeg tager saven i egen hånd, og så må det koste hvad det vil af både penge
> og nabovenskab. 'Sjovt' nok kunne de naboer man snakker godt med, ikke
> drømme om at lade noget genere, så her er problemet slet ikke.

Det er nu ikke fordi vi har dårligt naboskab, og jeg ville også gerne hjælpe
naboen med at beskære mit træ, så det genere ham mindst muligt. Han mente
bare at han havde lovhjemmel til at forlange træet helt fældet, og det kunne
jeg ikke lige give ham ret i. Så han må "bøde" 2n kasse øl, og så kan vi
kigge på grenene til foråret. Det bliver ihvertfald ikke i dette snevejr

Mvh Ulrik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-02-05 17:02

I news:sqKPd.99945$Vf.3886394@news000.worldonline.dk <Ulrik>
<Ulrik@00nrdc.dk> skrev:

> Det er nu ikke fordi vi har dårligt naboskab, og jeg ville også gerne
> hjælpe naboen med at beskære mit træ, så det genere ham mindst
> muligt.

En blød landing kunne være en opstamning (fjerne de nederste grene og
lade toppen være), eller det modsatte en styning.

> Så han må "bøde" 2n kasse øl, og så kan vi kigge på grenene til
foråret. > Mvh Ulrik

Det lyder som et godt forum at debattere i :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-02-05 14:17

"Ulrik" <Ulrik@00nrdc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Træet står i min have ca. 1,5 - 2 meter fra skel.
>
> Jeg har undersøgt kommunens hjemmeside, men kunne ikke finde noget

informationer du skla bruge står i hegnsloven. se evt.
http://www.hegnsloven.dk/

Peter

Fra : Aksel

Dato : 13-02-05 16:05

> [...]
>
> Træet står i min have ca. 1,5 - 2 meter fra skel.
>
> Jeg har undersøgt kommunens hjemmeside, men kunne ikke finde noget

For godt naboskabs skyld, snak med naboerne og prøv at blive enige, stræk
dig langt, hegnsstridigheder er en af de få ting der kan få almindekige
danskere til at myrde hinanden.

Prøv at se problemet fra naborenes side, hvis du ville føle dig den mindste
smule generet, så tilbyd at fælde træet.

Egentlig burde der gælde samme regler for større træer som for bygninger,
1.80 meter i skel, 45 graders linie derfra.

Hilsen Aksel

Fra : Ulrik

Dato : 13-02-05 16:46

> [...]
>
> Egentlig burde der gælde samme regler for større træer som for bygninger,
> 1.80 meter i skel, 45 graders linie derfra.

Hej

Jeg kan kun give dig ret, men det er svært at forklare træerne det

Spøg til side, vi flyttede hertil for 2½ år siden, og der var ingen snak om
at naboerne gerne vil have fældet træerne. De kunne have været hurtige og
"tilbudt" den tidligere ejer at fjerne dem. Nu har vi anlagt have og bygget
et lille brændeskur mellem skellet og træerne (2 stk) (Før var der en
hønsegård). Derfor vil vi nødigt til at fælde træerne og køre haven op, for
at komme af med rødderne.

Mvh Ulrik

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-02-05 17:05

> hønsegård). Derfor vil vi nødigt til at fælde træerne og køre haven op,
> for at komme af med rødderne.
>
> Mvh Ulrik

Hej Ulrik

De fleste træer kan topkappes uden at det ødelægger noget ned i haven, og
stødet kan rodfræses, så alt er muligt

Peter

Fra : Helene og Lars

Dato : 19-02-05 10:52