Gulvvarme under trægulv
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 13:48

Vi har krybekælder - og skal have nyt gulv, delvist fliser delvist
træparket, begge dele med gulvvarme.

Flisegulvet kræver opfyldning af krybekælderen, er alle håndværkerne enige
om, så her bliver det med varmerør støbt i beton.

Men hvad med trægulvet? Nogle foreslår varmeførende plader med isolering
under. Det tager meget højde af krybekælderen og er vist ret dyrt. Andre
fastholder, at det stadig er bedst at mure/fylde det relevante område af
krybekælderen op og lægge varmerør i beton.

Jeg kunne forestille mig, at sidstnævnte også mindsker risikoen for
knirkende gulve (som vi har i dag) - men at det er en del hårdere at gå på?

Mvh
Søren

Fra : HKN

Dato : 10-02-05 14:24

"S Hansen" <-> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kunne forestille mig, at sidstnævnte også mindsker risikoen for
> knirkende gulve (som vi har i dag) - men at det er en del hårdere at gå

Hvis du alligevel skal lave løsningen på det område hvor du vil have fliser,
så er der jo ikke grund til at lave det anderledes der hvor du vil have
trægulv? På den måde slipper du jo også af med krybekælderen, som ikke
længere har nogen funktion?

Jeg har selv lavet det med beton, og derefter lagt strøer (50x50mm) oven på,
og derefter trægulvet - det fungerer fint. I køkkenet er der så fliser, så
jeg forhøjede blot pexrørenes placering i den afdeling, for at have
nogenlunde lige lang afstand ned til rørene. Man kan jo også lave et
flydende trægulv i stedet.

Jeg fandt ihvertfald ud af at det ikke kunne svare sig at begynde med disse
varmefordelingsplader imellem de eksisterende strøer, så jeg rev hele det
gamle gulv op og gravede ud, lagde ny terrændækisolering, og støbte oven på
det - hurtigt, nemt og jeg får aldrig mus i krybekælderne igen.

Mvh

Henrik (der ikke har nogle knirkende gulve!)

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 11-02-05 21:45

"S Hansen" <-> wrote in message
> [...]
>
> Flisegulvet kræver opfyldning af krybekælderen, er alle håndværkerne enige
> om, så her bliver det med varmerør støbt i beton.

Det er ikke alle der er enige om det. Har selv en bror som har fliser på
trægulv. Ingen fliser er knækket endnu!

> [...]
> fastholder, at det stadig er bedst at mure/fylde det relevante område af
> krybekælderen op og lægge varmerør i beton.

Hvis varmerørene kører på langs af af gulvbjælkerne tager det ikke mere
højde end varmepladen. (ca. 1 mm)?

Men det kræver en del strøer på tværs af bjælkerne for at bære pladerne.

> Jeg kunne forestille mig, at sidstnævnte også mindsker risikoen for
> knirkende gulve (som vi har i dag) - men at det er en del hårdere at gå
på?

Jeg tror ikke det er noget problem hvis det nye guld skrues i med
galvaniserede skruer.

> Mvh
> Søren

Jeg synes du skal overveje at bruge varmefordelingspladerne. Det gør at dit
varmesystem reagerer hurtigere på skiftende varmebelastninger. Et betongulv
har en lang tidskonstant. De ulemper har varmefordelingspladerne ikke og jeg
mener du får et bedre indeklima.

mvh Ole

Fra : Leonard

Dato : 12-02-05 09:58

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> wrote:

>Jeg tror ikke det er noget problem hvis det nye guld skrues i med
>galvaniserede skruer.

Men vil det ikke se lidt billigt ud at skrue guldet fast med
galvaniserede skruer?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 12-02-05 14:06

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> "Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> wrote:
>
> Men vil det ikke se lidt billigt ud at skrue guldet fast med
> galvaniserede skruer?

Nu skal jeg selvfølgelig passe på med hvad jeg skriver - jeg har aldrig selv
lagt et gulv. Men plejer gulvbrædder ikke at være skruet fast nede i noten
så skruehovedet er skjult?

I så fald så gælder det jo blot om at få fat i nogle skruer med et passende
lag zink, sådan at de kan klare de næste 100 år uden at ruste over...

Ole

Fra : Leonard

Dato : 12-02-05 14:12

>I så fald så gælder det jo blot om at få fat i nogle skruer med et passende
>lag zink, sådan at de kan klare de næste 100 år uden at ruste over...

Ja, du har helt sikkert ret, jeg forsøgte at spøge over din tastefejl,
hvor du har skrevet guld i stedet for gulv ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 12-02-05 19:42

> Ja, du har helt sikkert ret, jeg forsøgte at spøge over din tastefejl,
> hvor du har skrevet guld i stedet for gulv ...

Nå - så forstår jeg bedre..

Fra : Bjørn S

Dato : 13-02-05 12:24

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad med trægulvet? Nogle foreslår varmeførende plader med isolering
> under. Det tager meget højde af krybekælderen og er vist ret dyrt. Andre

Prøv at kig i sidste nummer af Gør Det Selv, de har en artikkel om
nedlægning af varme i køkkengulve, og hvordan man kan sænke og isolere
gulvet, og bibeholde loftshøjden nedenunder.
Bladet burde være at finde på dit lokale bibliotek.

--
/Bjørn