kompressor
Fra : S.B.

Dato : 09-02-05 23:11

Hej

Har købt en af de der 2 hk. kompressorer der har været på tilbud, og den
fungere som sådan fint nok
den stopper ved 8 bar og starter igen når trykket er 4 bar
men ... kan man ikke på en eller naden måde justere den så den starter ved 5
bar?
de klammer jeg bruger kniber det at slå ind når den kommer under dette tryk
formoder at de alle er bygget op over samme princip, selv om de har hver
deres farve og navn

Steen

Fra : John Smith

Dato : 09-02-05 23:59

S.B. wrote:
> [...]
> den stopper ved 8 bar og starter igen når trykket er 4 bar
> men ... kan man ikke på en eller naden måde justere den så den starter ved 5

Det kommer lidt an på hvilken pressostat der sidder på den, det er den
automatiske trykafhængige kontakt der tænder og slukker for motoren. Du
kan lokalicere den ved at der er en ledning til stikproppen og en til
motoren der kommer ud af den.
Inden i den sidder der for uden de elektriske kontakter en stor fjeder
som er referancen for hvornår kontakten skal udløse. I nogle tilfælde er
det muligt at justere på et par skruer eller møtrikker hvornår kontakten
skal tænde og slukke.
Ved at hive stikket ud og lade trykket falde skulle det være muligt at
justere trykket hvorved kontakten sluttes, sådan at det sker ved 5 bar.

John Smith

Fra : René Hansen

Dato : 16-02-05 11:40

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev:

>Det kommer lidt an på hvilken
>pressostat der sidder på den, det er den
>automatiske trykafhængige kontakt der
>tænder og slukker for

(SNIP)

Det er bare ikke den "store" fjeder-dims du skal justere...
Der er som regel en mulighed for at justere tolerancen, eller det
nedre tryk hvor maskinen skal starte igen.
Det er mange gange en justereskrue som har forbindelse med en
væsentlig mindre fjeder.
Det kan sagtens lade sig gøre at justere på en pressostat (i de
fleste tilfælde) selv om man ikke lige er fagmand, det tager bare
noget tid, for man skal eksperimentere lidt med det, men samtidig
lærer man jo også lidt om indmaden....
Husk lige at trække stikket ud hver gang du piller.
Og som et godt råd, prøv også at lave et lille notat om hvordan
skruen stod da du startede; hvis det går helt galt kan du altid
sætte den tilbage til det oprindelige.

Go' fornøjelse med projektet

Ren

Fra : N/A

Dato : 21-02-05 11:02

Fra : René Hansen

Dato : 21-02-05 11:02

(SNIP)

>fandt jeg også ud af, justere man
>fjederen, kommer max trykket bare højrere
>op
>og har trukket stikket ud, helt ud af
>væggen endda
>
>Steen

Hej Steen,
Som skrevet, er det den lille skrue (som regel er den mærket "+ -
") du skal have fat i.
Nu er min erfaring i dette spændende område husvandværk (hydrofor-
anlæg) og en enkelt eller to kompressorer, og det er måske 10 års
tid siden jeg sidst har fusket med det, så jeg tager det efter
hukommelsen...
Det er altså den lille skrue som justerer tolerancen, eller det
trykområde som pressosttaten skal holde sig inden for.
Nu er det jo sjældent at træerne vokser helt ind i himlen, så når
du justerer på tolerancen kan det mange gange påvirke
maksimaltrykket enten op eller ned, så du er nok nød til at afse
lidt tid til at eksperimentere.
Samtidig kan du jo glæde dig over at for en gangs skyld kan man
skrue i noget maski-mekanisk næsten uden at skulle være bange for
at noget går i stykker....

God fornøjelse
Ren