Regler for lægning af gulvvarme ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 09-02-05 10:20

Hej med Jer

Jeg er lige flyttet ind i et nybygget hus, med gulvvarme i. Det er
lækkert.
Men, vi har et lille problem, som vi ikke ved om vi kan klage over.

Vi har en karnap i køkkenet, dvs væggen "buler" lidt ud der. Og gulvet
er MEGET koldt. Desværre så har vi sat vasken der, så når man står og
vasker op, så er det lige før man får frost om tæerne

VVS manden som har lagt gulvvarmen, siger at det er der ikke noget at
gøre ved. Det er pga fundamentet osv osv at der ikke er varmere der.
Men at vi da bare kan skrue mere op for varmen, og det så vil løse
problemet.

Kan det være rigtigt ? Vi syntes at det lyder som en dårlig
undskyldning for en måske dårlig lægning af varmerør

Vi har en rumtemperatur på ca 21 grader. Jeg har nu lagt et termometer
på gulvet hvor der er koldt. Der viser det 14 grader.

Så spørgsmålet er nu. Er der noget at gøre ved det ? Findes der nogen
regler for hvordan gulvvarme skal lægges ? eller kan vi ikke gøre
noget ved det, ud over at have et par sutsko stående ved vasken

Mvh
Lene og Tim

Fra : HKN

Dato : 09-02-05 13:06

> Så spørgsmålet er nu. Er der noget at gøre ved det ? Findes der nogen
> regler for hvordan gulvvarme skal lægges ? eller kan vi ikke gøre
> noget ved det, ud over at have et par sutsko stående ved vasken

Hej,

Det var da ubehageligt Slangerne (pex-rør) lægger man ud over det
aktuelle område m. ca 30 cm's mellemrum, og de ligger typisk med et 80 -
120mm betonlag ovenpå, så det bliver nok svært at lave det om, medmindre du
er interesseret i at brække hele gulvet op.

Er det kun lige der, eller strækker det kolde område sig længere ud i
rummet - en kuldebro? Det kan evt være fordi fundamentet er stivet af, pga
ustabil undergrund (en billigere løsning end at pilotere, hvis man er
usikker på undergrunden).

Du kan jo, som foreslået, prøve at skrue op for varmen i den zone, og se om
varmen spreder sig. Alternativet er at få lagt en el-løsning ind der, men
det er absolut kun en nødløsning, og ikke særlig hensigtsmæssigt, når det nu
er en centralvarmeløsning man gik efter.
Prøv at gå VVS'eren lidt på klingen - måske er det ikke ham selv, men
lærlingen der har lagt slangerne ud, og lavet en fejl?

Der findes også et instrument, som kan lokalisere rørene, men jeg er ikke
sikker på at det virker hvis de ligger i den rigtige dybde. På den måde
kunne man få et overblik og slangeføringen.

Held og lykke.

Mvh

Henrik

Mvh
Henrik

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 09-02-05 13:36

> [...]
>120mm betonlag ovenpå, så det bliver nok svært at lave det om, medmindre du
>er interesseret i at brække hele gulvet op.
Ja, jeg har også kunne finde lign oplysninger om hvordan man skal
lægge dem. Men hvad hvis VVS manden ikke har gjort det ? Hvad ka man
så gøre ?

Han nævnte også noget med at det var pga at han ikke kunne lægge dem
under skabe osv.. Men for mig lyder det nu som en dårlig undskyldning.
Jeg kan vel være ligeglad med om gulvet osv skal brækkes op. Men jeg
er er klar over at det nok ikke noget jeg bare lige får byggefirmaet
til. Da det jo vil være en enorm omkostning.

Jeg er nu ved at vride armen om på vores byggefirma, så må de tage
sagen med VVS manden. Det kan ikke være rigtigt jeg skal det.

> [...]
>rummet - en kuldebro? Det kan evt være fordi fundamentet er stivet af, pga
>ustabil undergrund (en billigere løsning end at pilotere, hvis man er
Det er kun den yderste halve meter. Lige præcis der hvor man står når
man bruger køkkenvasken.
Aha.. Det med grunden kan godt være det spiller ind. Grunden er meget
blød, og vi har betalt 50.000kr for at afstive huset/grunden så det
ikke "synker".. Men om det er noget i fundamentet eller om det er
noget pilotering, det ved jeg faktisk ikke.

> [...]
>det er absolut kun en nødløsning, og ikke særlig hensigtsmæssigt, når det nu
>er en centralvarmeløsning man gik efter.
vi har nu skruet op for varmen. Det er ikke en holdbar løsning da der
så vil blive så varmt i rummet at vi ikke kan være der Men som et
forsøg så ka vi da mærke om varmen kommer derud.
El-gulvvarmen vil vi heller ikke have. Så kommer de til at stille en
vindmølle op ude i haven

>Prøv at gå VVS'eren lidt på klingen - måske er det ikke ham selv, men
>lærlingen der har lagt slangerne ud, og lavet en fejl?
Jeg var så heldig at jeg har boet lige ved siden af mit hus, så jeg
har 8-10 billeder af hvordan rørerne er lagt. Desværre er der lige
præcis ikke et særlig godt billede af karnappen. Men så vidt jeg kan
se, så er de IKKE lagt længere ud på fundamentet, der hvor karnappen
"buler" ud.

>Held og lykke.
Jow tak

Tak for hjælpen

Tim - Med de kolde fødder

Fra : HKN

Dato : 09-02-05 18:19

> [...]
> er er klar over at det nok ikke noget jeg bare lige får byggefirmaet
> til. Da det jo vil være en enorm omkostning.

Ok - så han har ikke lagt slanger der hvor han troede/mente der skulle være
skabe?? Og for at være helt sikker, så har han holdt en god afstand til det
område formentlig?

Ja, det er jo en fejl af dimensioner. Det er korrekt at man oftest ikke
lægger slanger der hvor der skal være faste installationer (=spild af
varme), men det lyder som en dårlig undskylning i dette tilfælde. Jeg ville
under alle omstændigheder lægge slanger under køkkenskabe o.lign. da man jo
indimellem finder ud af at bygge f.eks køkkenet om. Omvendt ville jeg typisk
ikke lægge slanger der hvor jeg ved at der skal være vaske og afløb, men jeg
ville nok ikke have en afstand på mere end 30cm til disse områder, for at
være sikker på at man ikke kommer i den situation du er i nu.

Gå til byggefirmaet og lad dem tage den med VVS'eren - det er ikke noget du
skal spilde din tid med. Og hvis man har betalt for at få gulvvarme, så skal
der ikke være kuldebroer medmindre der er en teknisk velbegrundet årsag til
det (f.eks det med fundamentet).

Mvh
Henrik

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-02-05 15:22

> [...]
>der ikke være kuldebroer medmindre der er en teknisk velbegrundet årsag til
Yup. Jeg brokker mig skriftligt til byggefirmaet så må vi se hvad der
sker.

Nu har vi målt lidt mere. Gulvtemperaturen midt på gulvet er nu 24
grader, ved 22 graders rumtemperatur.

Gulvet i karnapen siger stadig 14-16 grader (morgen/aften)

Mvh
Tim

Fra : John Smith

Dato : 09-02-05 16:07

Tim Hoffmann wrote:

> Vi har en rumtemperatur på ca 21 grader. Jeg har nu lagt et termometer
> på gulvet hvor der er koldt. Der viser det 14 grader.

For mig lyder det som om der er noget fundamentalt galt med det gulv.
Normalt lægger man slangerne med halv afstand langs ydermurene for netop
at undgå at der er fodkoldt der. Og en temperatur på 14 grader tyder på
at der også er noget helt galt med isoleringen af gulvet under kanappen
og ind mod fundamentet.
Normalt ville man måle en lidt højere temperatur langs væggene, måske et
par grader eller deromkring. Hvor varmt er der henholdsvis midt på
gulvet og i kanappen?

John Smith

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 10-02-05 15:23