Indboringshænglser
Fra : Pipeline

Dato : 07-02-05 05:27

Pyha, nu lykkedes det mig endelig at finde ud af hvad de hængsler der sidder
på mine gamle køkkenlåger, hedder.
Jeg er i gang med at male mie låger, og ønsker at skifte de sorte hænglser
til hvide. Men hvor kan man få sådanne?
Carl F har dem, men ikke i hvid:
http://www.carlf.dk/katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=../Produkt.03/0311
18.HTM

Og lige et tillægsspørgsmål: Hvorledes monterer man det 2-benede hængsel? Og
hvordan afmonterer jeg de gamle?

--
MVH/Regards
Pipeline (Remove XXXXXX to reply)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-02-05 13:48

Pipeline wrote:

http://www.carlf.dk/katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=../Produkt.03/031118.HTM

Det ligner umiskendeligt almindelige hamborghængsler.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens U. K.

Dato : 10-02-05 11:42

"Pipeline" <ng2XXXXXX@odeu.dk> wrote in message
> [...]
> 18.HTM
>
> Og lige et tillægsspørgsmål: Hvorledes monterer man det 2-benede

2-benet hængsel? hvad snakker du om?
Hvordan du afmonterer de gamle?
Hmmm... det lyder som om du snakker om gammeldags indstikshængsler (mener
jeg det hedder, eller er det indslagshængsler?). Det er i hvertfald sådan
nogen hvor selve fastgørelsen af hængslet er lavet ved at "stikke" det ind
i forrammen og derefter slå nogen søm (eller skrue) ind fra siden igennem
træet og igennem den del af hængslet der sidder inde i forrammen. Før man
stikker hængslerne ind stemmer man træet ud ved hjælp af et specielt
stemmejern (meget smalt og ålegaffelformet eller lign. med samme effekt),
ellers flækker rammen... det er noget af et pillearbejde og jeg har
faktisk selv prøvet det

Hængslerne er ikke rigtigt beregnet til at tage ud igen (medmindre de er
skruet i) - så jeg tror jeg du skal male hængslerne i stedet for at prøve
at skifte dem.

/Jens Ulrik