kan rør `svede´
Fra : lhs

Dato : 06-02-05 20:38

Hej

Jeg har nogle rør (vand/varme) der går fra kælder til 1. sal, nu kommer der
lidt vand fra rørne det er som om der driver kondens af dem og de drypper
engang imellem i kælderen. Jeg er lidt i tvivl om jeg skal have fat i en
vvser der skal kikke efter et brud, eller slå lidt koldt vand i blodet og
vente lidt.

Mit spørgsmål er kan rør danne kondens i denne tid hvor vi skifter mellem
varme og kulde.

Lars HS

Fra : Chriz

Dato : 06-02-05 20:49

Hvis det er dit kolde brugsvand er det helt naturligt. Hvis ikke er der vel et
læk....

Fra : lhs

Dato : 06-02-05 21:04

Hej

Ja det er de kolde rør der `sveder´ det virker det som om, jeg bare ikke
set det sådan før - er det bestemte perioder de drypper lidt mere (jeg
tænker her hvor vi går fra kulde til varme) de er uisolerede så vidt jeg kan
se..

Lars HS

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 21:15

Den Sun, 6 Feb 2005 21:03:49 +0100, "lhs" <shane(fjern)@get2net.dk>
skrev:

> [...]
>tænker her hvor vi går fra kulde til varme) de er uisolerede så vidt jeg kan

Der vil dannes mest kondensvand når der er stort vandforbrug fordi
røret så køles mere ned.

Hvis det også drypper når der ikke har været brugt vand længe kan det
tyde på en lille læk.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Don't talk unless you can improve the silence.

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 23:34

Jens Petersen wrote:

> Der vil dannes mest kondensvand når der er stort vandforbrug fordi
> røret så køles mere ned.

Men hænger også sammen med omgivelsernes fugtighed!
Mon ikke at kælderen er mere tillukket på denne årstid, og at der
tillige tørres mere tøj indendøre end om sommeren :-/

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-02-05 23:35

<Jens Petersen> skrev i en meddelelse

> Der vil dannes mest kondensvand når der er stort vandforbrug fordi
> røret så køles mere ned.
>
> Hvis det også drypper når der ikke har været brugt vand længe kan det
> tyde på en lille læk.

Og hvis det ikke bliver isoleret, så kondensen kommer væk, bliver det
hurtigt alvorlig tæret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Smith

Dato : 07-02-05 01:00

Preben Riis Sørensen wrote:

> Og hvis det ikke bliver isoleret, så kondensen kommer væk, bliver det
> hurtigt alvorlig tæret.

Uden at være ekspert i lige netop rør, så kan jeg ikke se at isolering
hjælper på andet end at lukke kondensen inde, hvis ikke isoleringen er
lufttætover alt hvor røret er koldt.
Jeg ville mene at maling af rørene var en bedre løsning, da det vil
rustbeskytte rørene og tillade kondensen at fordampe/bortledes.

John Smith

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-02-05 01:23

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ville mene at maling af rørene var en bedre løsning, da det vil
> rustbeskytte rørene og tillade kondensen at fordampe/bortledes.

Korrekt isolering = lufttæt= ingen kondens.

Maling er næppe bedre end galvaniseringen, og den holder heller ikke.
Endvidere kan røret give fugt til træværk/isolering hvis det er sat helt
uautoriseret op. Så det skal isoleres.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-02-05 17:25

John Smith wrote:

> Uden at være ekspert i lige netop rør, så kan jeg ikke se at isolering
> hjælper på andet end at lukke kondensen inde, hvis ikke isoleringen er
> lufttætover alt hvor røret er koldt.

Korrekt kondensisolering forhindrer den varme, fugtige rumluft i at nå
ind til den kolde røroverflade.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen