varmt vand i kold vandhane?
Fra : Peter T.

Dato : 06-02-05 12:23

Inden jeg belemrer min udlejer...

Jeg er fornyligt flyttet til en lejlighed i et etagebyggeri, hvor der er 2
stk erhverv og en anden beboer. Når jeg skal have koldt vand, skal jeg
lade vandhanen løbe i 4-5 minutter, da vandet inden da ligger omkring 25-30
grader (jeg har ikke målt temperaturen, men det er næsten varmt nok til at
tage bad i det).

Hvordan kan det være?

Kan det være et defekt blandingsbatteri et eller andet sted i huset, så der
kommer varmt vand i rørene med koldt vand?

Hvis der kommer varmt vand i rørene med koldt vand, kan det da give skader
i rørsystemet på lang sigt?

Min viden omkring VVS kan ligge på spidsen af en lillefingernegl, så eh. :)

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-02-05 12:47

On Sun, 06 Feb 2005 11:22:52 +0000, Peter T. wrote:

> [...]
> grader (jeg har ikke målt temperaturen, men det er næsten varmt nok til at

Det kan være noget så simpelt som at der ikke er nok forbrug af koldt
vand så det bliver varmet op fra indgangen i bygningen og op til din
lejlighed. Da rørerne sandsynligvis løber et sted hvor der nok er 20-25
grader så vil vandet i rørerne blive varmet op. Jeg har samme "problem"
i mit hus om morgenen da det kolde vand løber igennem mit varmerum. Der
går så kun 10-20sek så er det dejlig koldt

> Kan det være et defekt blandingsbatteri et eller andet sted i huset, så der
> kommer varmt vand i rørene med koldt vand?

Hvis vandet på et tidspunkt bliver koldt (rigtigt koldt) så nej, du skal
tænke på at der jo er tryk på både det varme og kolde vand så skal
der rimelig meget til for at det varme vand "vinder" over det kolde, men
om det kan ske, det ved jeg ikke.

> Hvis der kommer varmt vand i rørene med koldt vand, kan det da give skader
> i rørsystemet på lang sigt?

Der kan være det problem at det varme vand _kan_ indeholde bakterier og
lign, men decideret give skader tvivler jeg på da de varme og kolde rør
er lavet på samme måde.

Men hvis det er et så stort problem som 4-5 mins (ved fuld tryk) så
ville jeg kontakte udlejer og beskrive dit problem. Er det altid det er et
problem eller fx. kun om morgenen (hvor det kolde vand har stået 'stille'
i mange timer). Prøv også at måle temp. på vandet, hvis det 'kun' er
18-20 grader tror jeg det er simpel opvarmning fra omgivelserne af
vandrørerne.

Thomas

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 06-02-05 13:49

Vi har problemet med at det kolde er længe om at blive varmt, men vi bruger
bruseren og lader de første "ubrugelige" liter vand komme i en spand. Vi
bruger så vandet til at skylle ud med i toilettet, eller andet. Vores vand
er (u)rimeligt dyrt.

VH BA

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 16:58

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> lejlighed. Da rørerne sandsynligvis løber et sted hvor der nok er 20-25
> grader så vil vandet i rørerne blive varmet op.

Fra de af mine bekendte der bor i en af byens store boligmasser
genkender jeg problemet: De har altid koldt vand i en kande i køleskabet
fordi det nærmest er umuligt at trække rigtig kold vand ud af hanen
p.g.a. opvarmning af rørene m. indhold undervejs i bygningen!

Næppe!
Du har sikkert samme problem med det varme vand: At vandet skal løbe et
stykke tid før det er varmt, og det varmt-vand du tror kan trænge ind i
koldvands-systemet må formodes at være afkølet på samme måde, hvorved at
dét ikke vil kunne udgøre en opvarmning af betydning :-/

Nej!
Hvis der kommer varmt vand i koldtvandsrørene ER der en skade et sted!

Har du varmemåler på dine vandhaner?
I så fald bør du være tilfreds med at den lunkne koldtvandsforsyning
sparer dig varmt vand, og så ellers leve med en kande vand i køleskabet
som 100.000-vis af andre danskere.

--
Armand.

Fra : Martin G. Berg

Dato : 06-02-05 14:57

Vi har samme problem. Grunden her er at den tidligere ejer af huset selv har
leget vvs mand og lagt røret med koldt vand ind under toilet gulvet ved
siden af gulvvarmen. Ikke så smart, men nu skal toilettet alligevel
renoveres, så vi får det lavet om.

Fra : Calle.

Dato : 06-02-05 15:41

Martin G. Berg wrote:
> [...]
> gulvet ved siden af gulvvarmen. Ikke så smart, men nu skal toilettet
> alligevel renoveres, så vi får det lavet om.

Ja, der bør man lægge koldt under flamingoen, og varmt over.

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 06-02-05 15:39

Peter T. wrote:
> [...]
> ligger omkring 25-30 grader (jeg har ikke målt temperaturen, men det
> er næsten varmt nok til at tage bad i det).

rørene er sikker ikke isolerede, og får varmen fra omgivelserne. Måske går
de igennem et gulv med gulvvarme, eller frit igennem et rum med varme på.
--
Calle.

Fra : Helene og Lars

Dato : 06-02-05 19:10

Hej

Det skyldes efter al sandsynlighed at det kolde vandrør ligger for tæt på
det (uisolerede) varme rør, så det varme rør varmer det kolde op...

MVH Lars

Fra : CC

Dato : 06-02-05 21:44

Det kan være et defekt termostat blandingsbatteri i ejendommen.

Fra : Peter T.

Dato : 07-02-05 23:04

Peter T. leverede følgende historie fra de varme lande:

> Inden jeg belemrer min udlejer...

Jeg siger tak for alle svar. :)