Indvendige vinduer - tips og tricks søges
Fra : Morten DH

Dato : 06-02-05 11:33

Jeg går og pusler med planer om at sætte nogle vinduer i et par lette
skillevægge i min lejlighed for at få lidt mere lys ind igennem; men er der
noget jeg skal være opmærksom på?

Skal de kunne åbnes, kan nogen anbefale glasmursten i stedet for, hvilke
vinduer skal jeg købe etc.? - lad mig høre fra nogen som har prøvet turen

Fra : John Smith

Dato : 06-02-05 13:30

Morten DH wrote:
> [...]
> vinduer skal jeg købe etc.? - lad mig høre fra nogen som har prøvet turen

Når det drejer sig om indvendige vinduer, skal du være en ualmindelig
klodset gør-det-selv mand for ikke at kunne lave dem selv på et par timer.
Du kan købe høvlet træ til rammen i samme bredde som væggen og behøver
blot at skære det til som en simpel ramme uden tapsamlinger eller andet.
Bare lad sidestykkerne gå igennem på mål, så du får det rigtige
udseende. Skru sammen med et par skruer i hjørnerne.

Glasset skal helst være rigtigt glas, plexiglas bliver ridset.
Du sætter en liste på 5mm fra midten af rammen og køre glasbånd på,
sætter glasset i og lister med glasbånd på fra den anden side. Færdigt
arbejde. Listerne kan du selv vælge, bare bagsiden danner en 90 graders
vinkel imellem glas og ramme. Der kan fås lister fra en simpel kvartstaf
til overdrevne almuelister, så du kan give vinduerne lige den stil du
lyster.
Vil du have sprosser i vinduet, laves det bare som lister der sidder
udenpå glasset på begge sider overfor hinanden, sat fast i en stribe
acrylfug. Brug ikke glaslister her, da de presser så meget på listen at
den vil bue ud af.

--
God fornøjelse
John Smith