Brusekabine mål
Fra : Chriz

Dato : 03-02-05 20:46

Hej NG

Jeg vil opmure en brusekabine i vores badeværelse.

Hvilke mål bør grundfladen min. have (invendigt) for at den har en
passende størrelse?

Er f.eks. 80x80 cm nok / for meget ?

mvh

Chriz

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-02-05 21:10

Chriz wrote:

> Er f.eks. 80x80 cm nok / for meget ?

Det kommer svært an på, hvor store de fremtidige brugere af kabinen er. For
mit eget vedkommende - 180 cm. høj og 92 kg. - vil det være passende, men
for en sumobryder vil det vist være lidt knebent. ;)

Mindre bør du i hvert fald ikke gøre kabinen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-05 21:34

> Er f.eks. 80x80 cm nok / for meget ?

For lidt. Den skal helst være 90x90 og endnu bedre 100x100. Så er den også
til at få gjort rent i uden at man skal være akrobat.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-02-05 01:41

> For lidt. Den skal helst være 90x90 og endnu bedre 100x100. Så er den også
> til at få gjort rent i uden at man skal være akrobat.

Enig.
Hilsen Inger

Fra : John Smith

Dato : 03-02-05 23:01

Chriz wrote:

> Er f.eks. 80x80 cm nok / for meget ?

Jeg ville sige at det er i underkanten, 90x90 bør være minimum.

Den bedste kabine jeg har prøvet indtil nu, var lavet 1x2 meter hvor der
sad to brudehoveder i sidevæggene inderst i kabinen. Det var totalt
lækkert at kunne bevæge sig helt frit og ikke være afhængig af at skulle
tage hensyn til ikke at vride sig rundt for at blive under strålen og
undgå at skrabe op ad væggene.
Yderligere var der den fordel ved den at vandet ikke kunne nå at pjaske
ud af kabinen, så der var ikke noget forhæng eller behov for det.

En anden ting er afløbet... Jeg ved ikke hvorfor, men af en eller anden
grund sætter man dem altid een flise ude fra væggen, gerne i midten af
kabinen.
I langt de fleste tilfælde passer det med at man delvist står ovenpå
risten og da den sjældent er særligt godt tilpasset til gulvet bliver
det hurtigt ubehageligt i takt med at huden bliver fugtet under fødderne.
Hvorfor ikke bruge en mindre rist et sted på gulvet hvor man ikke kommer
til at stå på den?
Hele kabinen bliver alligevel våd...

John Smith

Fra : Morten DH

Dato : 04-02-05 11:18

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigt ubehageligt i takt med at huden bliver fugtet under fødderne.
> Hvorfor ikke bruge en mindre rist et sted på gulvet hvor man ikke kommer

Der er faktisk kommet nogle nye lækre nogen som er aflange og placeres langs
væggen - det gør det meget nemmere at lave fald i kabinen og løser de
problemer du nævner... desværre opdagede jeg dem først ugen efter jeg havde
lavet min nye brusekabine

Fra : Chriz

Dato : 04-02-05 21:12

Tak for diverse gode svar og ideer

Go weekend

Chriz

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 04-02-05 17:17

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message
> Chriz wrote:
> Hvorfor ikke bruge en mindre rist et sted på gulvet hvor man ikke kommer
> til at stå på den?
> Hele kabinen bliver alligevel våd...
> John Smith

Hvad med risten fra http://www.unidrain.dk jeg jår og overvejer om det ville
være smart at placere en 800mm rist forest i åbningen istedet for som anvist
ved bag væggen.
Jeg tænker at det vil være muligt at lave en niche uden "kant" og så lade
faldet inde i nichen være udad og gulvet uden for vende indad, selv skal der
være et alm. forhæng henover risten.
Hvad mener i om det ?

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Mureren

Dato : 04-02-05 18:32

> [...]
> faldet inde i nichen være udad og gulvet uden for vende indad, selv skal

Godt tænkt, men lidt af ideen bag Unidrain går tabt

Jeg har netop lagt 2 af den type i mit eget hus.
Du skal være opmærksom på at få den rigtige type udløb, afløbet skal
afsættes ret præcist, og afsætningen af renden er lidt sværere end hvis den
sad på en væg. Jeg kan ikke huske om man overhovedet kan få den uden "krave"
til montering, da det jo er en del af ideen at man fører sit vådrumssikring
ned over stålkraven, og dermed ikke har den kritiske samling mellem gulv og
væg inde i hjørnet af brusenichen.
Men ideen med at lægge den i overgangen mellem brusenichen og resten af
gulvet er ellers fin synes jeg, og man KAN jo skære kraven af hvis man vil.
Vær også opmærksom på at sådan et afløb ender op i over 3.000 kroner pr.
stk.!
(Blücher er begyndt at lave dem også, tjek evt. deres priser)

Mvh.
Mureren
(der iøvrigt IKKE laver vådrumssikring i sit hus!)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-02-05 18:37

> [...]
> faldet inde i nichen være udad og gulvet uden for vende indad, selv skal

Det bliver nemt noget klamp i samlingen mellem væg og gulv. Har du bare
nogle få mm, hvor risten ikke dækker, så har du vand i hele badeværelset.
Jeg lavede vores med korrekt fald (virker fint) og vandret gulv (virker ikke
fint). Den mindste smule vand uden for brusenichen bliver liggende i stedet
for at løbe tilbage, så lær af min erfaring: Der skal fald på, også uden for
nichen.

Mvh Maria

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 05-02-05 19:57

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
stedet
> for at løbe tilbage, så lær af min erfaring: Der skal fald på, også uden

Det er gogt at høre at der en nogen med samme ide som har ført den ud i
livet, jeg havde eller regnet med at skulle kontakte Unidrain på et
tidspunkt for at høre om det kunne anbefales.
Jeg er godt klar over at et vellykket resultat sikkert vil kræve
omhyggelighed ud over det sædvanlige.
Min niche vil blive 800mm bred og 1100-1200 mm dyb. selve bruse pladsen er
kvadratisk med et fald på ca.1% ud mod risten, uden for risten og hentil
enden af muren vil der være et tilsvarende fald på den første række fliser
inden det planer ud til det almindelig badeværelses gulv, Jeg ved endnu ikke
om det kommer til at se mærkeligt ud med et sådan knæk men jeg vil jo gerne
have et tilnærmelsesvis plant gulv uden kanter, Og det er jo klart at der
skal tages højde for at vand kan rende henover risten. Evt. må den udvendige
række fliser være kant fliser som ligger lidt højere.
Som Mureren skriver er det et dyrt afløb så resultatet skulle gerne blive
godt, jeg har undret mig over at der ikke var andre som producerede
tilsvarende og det er altså nu kommet fra http://www.blucher.dk, jeg synes
desværre bare at det ser lidt kedeligt ud, men prisen spiller selvfølgelig
også en rolle.
Blandingbatteri/brusestang bliver iøvrigt hængt på siden, og der er bevidst
gået efter forhæng da jeg synes at glas/alu osv. ofte ender med at kræve
mere rengøring.
Mvh Peter A. Jensen