Nemt gulv i kælder - på beton
Fra : Dennis

Dato : 28-01-05 13:02

Hejsa..

Igangværende projekt:
Sammenlægning af 2 kælderrum med henblik på at lave gildesal/festrum/nørdrum
eller hvad man vil kalde det..

Det ene rum var gammelt værksted, og har relativt jævne betingulv..
Det andet var et værelse og har trægulv (som vi ikke har set under endnu)..
Jeg kan ser der en nogle ujævnheder omkring hvor muren var, og muligvis er
der lidt lavere i værelset..

Det er vigtig at vi ikke får hævet gulvet.. Hvis det kan undgåes

En murer anbefalede at jeg bankede slidlaget op, og lagde nyt jævnt slidlag
på hele det samlede rum..
Dette er jo ret meget arbejde, så jeg efterlyser gode ideer der er nemme og
ok at bruge?

Vi ved endnu ikke hvilken gulvbelægning vi vil have, men fliser eller beton
er nok ikke smart, da der nok kan være småfulde mennesker indimellem, og
glas er kede af sådan et gulv ;)
Jeg satser på et gulvtæppe af en art, men det skal være noget gulvet kan
ånde gennem så det ikke lukker af ligesom f.eks linolium.. Hvad hedder det,
og hvor kan man få det.. (Alle steder?)

Hvor grundig skal man være med at jævne gulvet.. Kan man ikke lave en 50%
løsning, som man vil være tilfreds med..

Håber på forståelse for min fusk-ønske..
Jeg er ret newbie med gør det selv ;)

Mvh Dennis

Fra : Stefan

Dato : 28-01-05 13:24

"Dennis" <Dennis@Fjern.Bilinfo.ogDette.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> løsning, som man vil være tilfreds med..
> Håber på forståelse for min fusk-ønske..

Hej Dennis

Jeg ville ikke anbefale gulvtæppe. Det kommer med tiden til at lugte af
kælder, da der altid vil være en smule fugt fra gulvet. Desuden trænger
væskerne også godt ned i tæppet oppefra, fx saftevand
Hvis det "bare" skal være en nem og halvfusket løsning, så kan du købe noget
selvnivelerende masse, som du hælder ud på gulvet. Det sørger så selv i
løbet af kort tid at løbe ud og fylde alle huller og ujævnheder, så du får
et glat og jævnt underlag.
Herefter kan du gå ned i Bilka og købe et klik-sammen-gulv. De siger godtnok
at det er træ - men det har vist aldrig været i nærheden af noget jord. Det
er uhyre billigt (40 kr/m2), og det tager ikke særligt lang tid at lægge. Du
bør dog overveje at lægge et lag skumfolie ud først - både for at fugten
ikke trænger op i "træet", og af hensyn til støjdæmpning når du
går/hopper/fester på det.
Det kan godt ses at der ikke er tale om en 1mill. kr gulv - men til gengæld
er det billigt og nemt at holde - og så kan du med god samvittighed skifte
det ud om nogle år (der er vist 5 års garanti mod slid)

God fornøjelse
Stefan

Fra : John Smith

Dato : 28-01-05 15:25

Dennis wrote:
> Hejsa..
>
> Igangværende projekt:
> Sammenlægning af 2 kælderrum med henblik på at lave gildesal/festrum/nørdrum
> eller hvad man vil kalde det..

Selvnivelerende gulvspartel er sagen...

Mht. tæppe, så er det eneste jeg lige kan komme på, der ikke har en
gummibagside og derfor kan ånde, kokustæppe eller sisaltæppe. Det er
uhyre slidstærkt og kan fås i mange farver idag - ikke kun den
lysebæbrune variant

Mvh
John Smith

Fra : DeBoss

Dato : 30-01-05 00:16

> Selvnivelerende gulvspartel er sagen...

Nu må jeg lige spørge..

HVOR selvnivellerende er selvnivellerende gulvspartel?
Jeg skal nok strække med sand kan jeg se, der der nogen steder er over 10 mm
og enkelte huller efter musten der jo så er 5-7cm...

Men er det så flydende, at man bare hælder ud, og snupper en øl mens det
finder et sted at hvile?

Mvh Dennis

Fra : Aksel

Dato : 30-01-05 19:07

"DeBoss" <Dennis@Flyt_næsehornet_Bitnisse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mm og enkelte huller efter musten der jo så er 5-7cm...
>
> Men er det så flydende, at man bare hælder ud, og snupper en øl mens det

Du skal nok fylde de værste huller med almindelig beton før du bruger den
selvnivellerende, men 10 mm kan let jævnes med gulvspartel.

Du skal blande en spand fuld ad gangen og jævne det ud med en tandspartel,
så flyder det selv sammen.

Hvis du bor i Jylland bør du overveje at købe materialerne i Tyskland,
selvnivellerende gulvspartel står til ? 16,95 for 20 kg i Bauhaus kataloget,
det er ca. 125 kr.

http://www.bauhaus.info/index.php?id=3

Laminatgulv er tit på tilbud, de har et tilbud på ?5,95 i denne måned.

Hilsen Aksel

Fra : Chriz

Dato : 30-01-05 22:21

Blot til info:

125 kr for 20 kg er 6,25 kr / kg

I hjem og fix ligger gulvspartel masse til ca 6,70 kr/kg, så der er ikke meget
tjent ved turen til tyskland.......
mvh

chriz

Fra : lille-bror

Dato : 28-01-05 16:18

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad Dennis skal lave af gulv...

Men i tillæg til hans kommende opgave, har jeg selv nogle spørgsmål:

Kæresten og jeg køber på mandag et hus med fuld kælder. Denne er
ikke sat i stand, men er tør og reel - bl.a. er der dræn under hele
kælderen. Vi skal have indrettet 2 børneværelser og et
soveværelse...

Jeg har fået fortalt, at der er flere måder, at isolere en kælder
på.

Gulv:
En måde er, at man kan ligge et trægulv - med isolering og dampspær
under?? - og en eller anden form for ventilation under gulvet... I
følge en tømremester, er det en skidt løsning - vist noget med
stillestående luft og fugtproblemer... Han vil klart anbefale, at man
banker det gamle betongulv op, isolerer det (hvordan isolerer man et
betongulv??) og så lægger tæppe/trægulv ovenpå.

Ydervægge:
Laver et skellet af metalprofiler - med lidt luft indtil den
oprindelige væg - sætter gibsplader op og isolation mellem
gipspladerne...

Er der nogle af jer glade menesker, der har erfarring med sådanne
kælderprojekter?

Undskyld Dennis. Jeg vil ikke forstyrrer dine spørgsmål, men tænkte,
at det her er i samme skuffe

Mvh

c",) Bjarne

Fra : John Smith

Dato : 28-01-05 23:13

lille-bror wrote:

> [...]
> banker det gamle betongulv op, isolerer det (hvordan isolerer man et
> betongulv??) og så lægger tæppe/trægulv ovenpå.

Det er helt klart også den bedste måde at gøre det på hvis man har tid
og penge til det.
Man isolere et betongulv ved f.eks. at lægge 22 cm flamingo plader ud på
gulvet og sætte 5 cm flamingo plader på højkant op ad væggene, sådan at
overkanten af pladen passer med tykkelsen af betonen når der er støbt.
Så støber man minimum 8 cm beton ud og gulvet er færdigt.
Skal der andet end klinker på betonen bagefter, skal der en dampspærre
under betonen før man støber.
Skal der laves et gulv på mere end 6x6 meter, skal der indstøbs rivenet
2 cm fra bunden af betonen (klodses op).
Skal der gulvvarme i betonen, fastgøres slangerne til rivenet og
tykkelsen skal minimum være 10 cm.

> Ydervægge:
> Laver et skellet af metalprofiler - med lidt luft indtil den
> oprindelige væg - sætter gibsplader op og isolation mellem
> gipspladerne...

Gibsplader rådner som intet andet, hvis jeg forstår dig ret, så vil du
sætte en plade op ud imod den kolde og fugtige kældervæg... Det lyder
som en ringe ide i mine øre...
Jeg ville sætte skelet op i stål, isolere og opsætte dampspærre.
Derefter skrue gibs op. Evt. vådrumsgibs - bare for at være på den sikre
side.
Jf. ovenstående om dampspærre. Er der dampspærre i gulvet føres den med
op og forbindes med dampspærren i væggen. Dampspærre i gulvet er under
alle omstændigheder en god ide i en kælder.

Mvh
John Smith

Fra : DeBoss

Dato : 29-01-05 00:01

Undskyld Dennis. Jeg vil ikke forstyrrer dine spørgsmål, men tænkte,
at det her er i samme skuffe

-
Det er sku bare i orden Bjarne..

Jeg suger jo lystigt viden til mig, og glæder mig bare over de nemme og gode
svar jeg allerede har fået ;)

Jeg er personligt lidt imod tanken med at lægge dampspær.. Jeg har en syg
ide om at alt i kælderen skal kunne ånde frit, men har dog ikke mod på den
store "bræk op og isoler øvelse" - Det tror jeg slet ikke jeg magter, eller
ville komme igennem inden for overskuelig fremtid..

Idag (snart igår) har jeg hentet en facadefræser, så nu skal den gamle hhv
pudsede og tjære "malede" ydervæg have sig en omgang, og så slutteligt
vandskures.. En affugter er fremskaffet, for at se hvor stort problemet
reelt er, når vi er kommet "i bund" med fugten..
En masonitklædt væg er revet ned, og det gjorde bestemt ikke lugten bedre
*GGGGG*
- Men vi kommer da fremad

Held og lykke med købet..
Og vær forberedt på overraskelser - ligegyldigt hvad..

Mvh Dennis

Fra : lille-bror

Dato : 29-01-05 12:32

Til John Smith

NAVRA! Det er dælme en beskrivelse, man kan bruge til noget! .
Rigtig mange tak for dit svar

Lige et par spørgsmål :
Den kælder vi får, er min 220 cm høj som den er nu. Hvis vi ønsker
at bibeholde lofthøjden, skal der graves min 30 cm ned i det
eksisterende gulv. Hvor tykt plejer et betongulv at være i en kælder?
Jeg tænker, at man ikke graver helt ned til jordlaget, eller..?
Bliver huset mere ustabilt, når en del af gulvet er flamingo?
Skal der ikke være dampspær under flamingolaget? - Eller sker der
ikke noget med flamingoen?

Til Dennis
Tak, tak... og pøj-pøj til dig selv

Mvh

c",) Bjarne

Fra : anders majland

Dato : 02-02-05 18:18

Jeg tænker, at man ikke graver helt ned til jordlaget, eller..?

Jo lige præcist - men der ligger nu nok noget sand under huset og ikke bare
stampet jord (afhængigt af alder)

De forrige ejere brugte en minigraver til at grave ud i vores hus - men
sådan en er nok ikke nem at få op af en kælder igen

>Bliver huset mere ustabilt, når en del af gulvet er flamingo?

Du støber jo et nyt gulv over dette

>Skal der ikke være dampspær under flamingolaget? - Eller sker der
>ikke noget med flamingoen?

Nej - over- Flamingoen skal nok holde "evigt"

/A