Musikken i Braveheart/Cast Away
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-05-01 13:23

Jeg har lige fået fingre i Braveheart, og må indrømme, at jeg fik et chok
(eller i hvert en overraskelse), da jeg hørte soundtracket...

Et af temaerne i musikken (bl.a. spillet på sækkepibe) er jo nøjagtigt magen
til hovedtemaet i Tom Hanks' Cast Away!! Hvad går det ud på? Det kan man da
ikke?! Er der mon en naturlig forklaring...? Et hurtigt opslag på IMDB
viser, at det ikke er Silvestri (fra Cast Away), der har lavet musikken i
Braveheart.

Er det en sag for musikpolitiet?

Mvh.
Peter

--
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse
"The simulacrum is never what hides the truth -

Fra : Jan Richardy

Dato : 23-05-01 13:38

"Peter Bjerre Rosa" <Peter@filmsvar.dk> wrote in message
> [...]
> ikke?! Er der mon en naturlig forklaring...? Et hurtigt opslag på IMDB
> viser, at det ikke er Silvestri (fra Cast Away), der har lavet musikken i

Hvis det er nøjagtigt magen til er det vel ikke helt lovligt (med mindre de
har fået lov), men hvis det bare minder om det er det jo en anden sag. Jeg
kender ikke reglerne for sidstnævnte og hvor grænsen går.

Jeg synes faktisk også at temaet til Enemy at the Gates var LIGE LOVLIGT
meget Schindlers Liste (99% sikker) inspireret, men det var dog ikke det
samme ... sååå ...

---

JanR

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-01 14:19

"Peter Bjerre Rosa" <Peter@filmsvar.dk> writes:

> Et af temaerne i musikken (bl.a. spillet på sækkepibe) er jo nøjagtigt magen
> til hovedtemaet i Tom Hanks' Cast Away!!

Nej, jeg tror du lader dig narre...

Det er korrekt, at musikken i _traileren_ til Cast Away er musikken
fra Braveheart.

Det er meget almindeligt at man tager musik fra andre film til musik i
traileren, da musikken typisk er noget af det allersidste der bliver
klar.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-05-01 15:12

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:
> Det er meget almindeligt at man tager musik fra andre film til musik i
> traileren, da musikken typisk er noget af det allersidste der bliver
> klar.

Hey - du har ret. Det er kun i traileren, den er med. Det forklarer en hel
del.

Jeg synes dog stadig, det er lidt mystisk. Traileren er vel også fra omkring
1995 som Braveheart, ikke? Det vil sige, at Silvestri har haft hovedtemaet
til Cast Away liggende i skuffen i fem år eller hvad? Eller har han set
traileren til Braveheart og tænkt "Fedt tema, det snupper jeg sgu!" (Det
sidste ved jeg nu godt, at han ikke har.)

Mvh.
Peter

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-01 15:26

> [...]

> del.
>
> Jeg synes dog stadig, det er lidt mystisk. Traileren er vel også fra omkring

Hvaba? Troller du eller sådan noget? Cast Away-traileren er fra sidste
år.

> [...]
> traileren til Braveheart og tænkt "Fedt tema, det snupper jeg sgu!" (Det
> sidste ved jeg nu godt, at han ikke har.)

JEps. Du troller. Det _må_ du gøre. Det _skal_ du gøre.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 23-05-01 18:48

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev:

> Hvaba? Troller du eller sådan noget? Cast Away-traileren er fra sidste
> år.

Næ, jeg troller ikke, men fik læst dit indlæg forkert. Eftersom min
trailer - til Braveheart (!) - indeholder det famøse nummer, troede jeg, du
mente, at det var Cast Aways hovedtema, der indgik i Bravehearts trailer.
Beklager. Nu forstår jeg.

Mvh.
Peter

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 23-05-01 18:18

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Det er meget almindeligt at man tager musik fra andre film til musik i
> traileren, da musikken typisk er noget af det allersidste der bliver
> klar.

Ligesom at musik og lydeffekter på forfilm til "T2" er taget direkte fra
"Aliens".
Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise

Fra : J.O.H.

Dato : 23-05-01 21:04

"Rene Eske Jensen" <renenews@eskejensen.dk> wrote in message
> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ligesom at musik og lydeffekter på forfilm til "T2" er taget direkte fra
> "Aliens".
> --

Aliens soundtrack (1986) : Det fedeste action/gyser soundtrack - nogensinde!
Hvor mange gange har jeg ikke hørt noget fra enten "Ripley's rescue",
"Futile escape" eller >uh!< "Bishop's countdown" i diverse film-trailers.
Hvis du mener James Horner her har været en copycat - så vil jeg gerne vide
hvorfra.

JOH

Fra : GIZMO

Dato : 24-05-01 07:56

J.O.H. <johaarup@inet.uni2.dk> skrev:

> [...]
> Hvor mange gange har jeg ikke hørt noget fra enten "Ripley's rescue",
> "Futile escape" eller >uh!< "Bishop's countdown" i diverse film-trailers.

ALIENS-soundtracket udkom 1. maj i en ny forlænget udgave fra Varese
Sarabande. Der er 19 tracks og 5 bonus-tracks. Den samlede spilletid er
75:44. Absolut et must for soundtrack/Horner/Aliens-fans.

--
Gizmo

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-05-01 10:23

GIZMO <NoSpam@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:NoSpam-2405010855530001@ip87.boanxr11.ras.tele.dk...

> ALIENS-soundtracket udkom 1. maj i en ny forlænget udgave fra Varese
> Sarabande. Der er 19 tracks og 5 bonus-tracks. Den samlede spilletid er
> 75:44. Absolut et must for soundtrack/Horner/Aliens-fans.

Det må jeg da have fat i. Kan du anbefale gode steder at købe soundtracks?

MVH
Jens

Fra : GIZMO

Dato : 24-05-01 13:09

Jens Thomsen <v1707@groenjord.dk> skrev

> GIZMO <NoSpam@post6.tele.dk> skrev i en

> Det må jeg da have fat i. Kan du anbefale gode steder at købe soundtracks?

Her i Danmark bliver Varese Sarabande-soundtracks distribueret af firmaet
Danacord, så den burde være til at bestille gennem større
pladeforretninger eller evt. boghandlere, der handler med musik. Ellers er
der jo nogle online-muligheder:

I Danmark:

www.dvdoo.dk

I udlandet:

www.varesesarabande.com
www.amazon.com
www.intrada.com
www.screenarchives.com
www.footlight.com
www.tarantula-records.com

....og mange mange andre.

--
Gizmo

Fra : J.O.H.

Dato : 24-05-01 10:56

> [...]
> Sarabande. Der er 19 tracks og 5 bonus-tracks. Den samlede spilletid er
> 75:44. Absolut et must for soundtrack/Horner/Aliens-fans.

...>mmmmmhar< Gizmo, jeg må kysse dine fødder. Tak for dagens bedste info.
...de nuværende 41 minutter er jo ikke meget. Håber så bare de har sat dem i
den rigtige rækkefølge.

Tak igen.

(http://www.varesesarabande.com/ kan man bl.a. købe den. 15$)

Fra : David Schjelde

Dato : 25-05-01 08:29

> [...]
> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ligesom at musik og lydeffekter på forfilm til "T2" er taget direkte fra

Ja og i "Pearl Harbor" traileren bruger man et musikstykke fra "The Crow"

Mvh
David

Fra : Henrik Hambak

Dato : 23-05-01 18:39

Det kan også have noget at gøre med, at filmselskaberne EJER rettigheder i
langt de fleste tilfælde.
Det er nemlig ikke helt unormalt at bruge musikscore fra en film flerer
gange.
Samme måde bruge man også tit visse filmklip fra nogle film i andre film.

Om det er korrekt af selskaberne at gøre sådan kan diskuteres, men det sker
nu ret tit.

Ak ja ... man må spare hvor man kan med de lønninger skuespillere får nu om
stunder hehe

Henrik Hambak