Højbede, hvilke materialer
Fra : Lars

Dato : 24-01-05 16:38

Hej med Jer.

Vi påtænker at lave nogle høj-bede i vores køkkenhave.
Hvilken type træ bør vi anvende ?

Jeg kunne ikke forestille mig at det er så godt med trykimpræneret træ, da
det er til køkkenhaven, men har evt. lærketræ i tankerne, er et godt valg,
eller findes der andre alternativer, hvis pris/kvalitet skal have en
sammenhæng.

Hvor høje bør høj-bede være for at de er nemme at arbejde i ?

MVH Lars

Fra : Holst

Dato : 24-01-05 16:46

Lars wrote:

> Hvor høje bør høj-bede være for at de er nemme at arbejde i ?

Mon ikke samme højde som dit køkkenbord vil være en god højde at arbejde i?

Fra : John Smith

Dato : 24-01-05 17:15

Lars wrote:
> [...]
> sammenhæng.
>
> Hvor høje bør høj-bede være for at de er nemme at arbejde i ?

Jeg ville bruge tagplader indvendigt i bedet og beklæde med træ efter
eget valg.
Hvis du køber ståltrapetz-plader, vil du kunne få dem for imellem
40-70Kr/kvm.
Jeg har det det lavet ved at stille pladerne lodret skruet på en
udvendig ramme af vandrette regler og reglerne var så beklædt med
to-på-en brædder udvendigt. Øverst var der så et brædt som
lønningsliste, der skjulte pladen og afsluttede pænt.

Du kan sådan set lave bedet i den højde du ønsker, men jo højere du
laver dem, jo mere skal du regne med at komme til at vande.
Jeg vil anbefale en højde på 50-60cm som max. Og en bredde på 60 cm hvis
du kun kan komme til fra den ene side, 100cm hvis du kan komme til fra
begge sider - men det er jo afhængigt af hvor lange arme man har

Mvh
John Smith

Fra : Lars

Dato : 25-01-05 07:38

> Jeg ville bruge tagplader indvendigt i bedet og beklæde med træ efter eget
> valg.
> Hvis du køber ståltrapetz-plader, vil du kunne få dem for imellem
> 40-70Kr/kvm.

Lyder meget godt, men lige et spørgsmål til pladerne,
vil de ikke ret hurtigt begynde at ruste/tære da de er i konstant kontakt
med jorden, og dermed også altid meget fugtig.

> [...]
> ramme af vandrette regler og reglerne var så beklædt med to-på-en brædder
> udvendigt. Øverst var der så et brædt som lønningsliste, der skjulte

Hvilken type træ anvender du til beklædningen/reglarne ?

> [...]
> du kun kan komme til fra den ene side, 100cm hvis du kan komme til fra
> begge sider - men det er jo afhængigt af hvor lange arme man har

Bredde ca. 100cm, da vi kan komme til fra begge sider, men havde regnet med
ca. 25-30 cm i højden.

MVH Lars

Fra : John Smith

Dato : 25-01-05 10:15

Lars wrote:

> Lyder meget godt, men lige et spørgsmål til pladerne,
> vil de ikke ret hurtigt begynde at ruste/tære da de er i konstant kontakt
> med jorden, og dermed også altid meget fugtig.

De fleste plader er galvaniserede under maling/plast-laget.
Galvanisering holder 30 år når man bruger det til ting på en båd. Jeg
regner med at de også holder til højbedene også. Ståltrapez plader
bestilles i den længde man skal bruge dem i (nemt ikke) og så er de
skåret med det rigtige værktøj og enderne er behandlet også, så de ikke
ruster. De fleste plader er 90-100 cm brede - hvilket jo også passer ind
i vores kram her...
De monteres med specielle "farmerskruer" som er en kort galvaniseret
tagskrue med gummiskive. Og man skruer dem i med en akkumaskine og en
specialbit uden at bore for, da de er selvskærende.

> Hvilken type træ anvender du til beklædningen/reglarne.

Ganske almindelige gran-regler til 10Kr/meteren. Så længe træet ikke er
i kontakt med jorden holder det også meget længe.
Beklædningen kan også være hvad som helst. Men her ville jeg hæve bunden
10 cm op fra jorden, ligeledes for at holde dem fra fugten. (Det var
de ikke på det bed jeg har set.)
Beklæder du udvendigt med vejrbestandigt træ som lærk/eg/cedertræ, vil
du også få en meget lang levetid. Her er det selv ved brug af grantræ
oftest være sømmene der ruster væk først. Derfor vil jeg anbefale
"ringede rustfri søm", de fås specielt til beklædning.

Mvh
John Smith

Fra : Armand

Dato : 25-01-05 16:54

Lars wrote:

> [...]
>>

> Hvilken type træ anvender du til beklædningen/reglarne ?

> Bredde ca. 100cm, da vi kan komme til fra begge sider, men havde regnet med

Kan gode gammeldags fortovsfliser á 60X60 så ikke udgøre det for kanter
ved at blive gravet halvt ned :-/
For at modgå at de vælter udaf med tiden p.g.a. indholdets pres, kunne
man sikre dem ved at binde en snor/wire/stålbånd omkring dem øverst -
Som smed ville jeg måske endda ligefrm lave en U-jerns ramme der passede
ned over flisernes overkant!

--
Armand.

Fra : jones_net

Dato : 25-01-05 09:03

"Lars" <hovvej1@mail.dkNEJ_TIL_SPAM> wrote in message
> [...]
> sammenhæng.
>
> Hvor høje bør høj-bede være for at de er nemme at arbejde i ?

Sikkert ikke den lette løsning I går efter, men til andre der følger med i
denne tråd:
Smut forbi den nærmeste byggeplads/murerfirma eller lign., som får varer
hjem på Europa-paller med pallerammer på. Disse rammer kan som regel
erhverves for ca. 30-40,- stykket, og de er meget lette at arbejde med - de
skal bare stables, ikke skæres, hamres eller graves ned
Jeg lavede en køkkenhave med bede der var 2-3 rammer høje, og da vi flyttede
efter 3 år, var der ikke råd i nogen af dem overhovedet

Det er helt klart noget jeg vil fortsætte med i vores nye have!

/J

Fra : Wagner

Dato : 25-01-05 22:23

Har du tid og kræfter, så kan følgende anbefales. For 5 år siden fik jeg 75
stk. kørefliser, 60x80cm. De vejer som bare pokker, men efter slid og slæb
fik jeg dem gravet ned. De står på den høje kant, ca 30 cm nede i jorden og
der er altså ca ½ meter over jorden. Jeg har verdens mest stabile højbed og
jeg har dyrket fantastisk og intensivt i dette højbed. Klø på og glæd dig.
vh
Wagner

Fra : Lars

Dato : 26-01-05 21:50

"Lars" <hovvej1@mail.dkNEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammenhæng.
>
> Hvor høje bør høj-bede være for at de er nemme at arbejde i ?

Tak for alle svarene.
Vil gemme dem i tænke-tanken, og forhåbentligt komme frem til en god
løsning.

MVH Lars

Fra : Ole Jensen

Dato : 27-01-05 20:09

Lars <hovvej1@mail.dkNEJ_TIL_SPAM> wrote:

> Tak for alle svarene.
> Vil gemme dem i tænke-tanken, og forhåbentligt komme frem til en god
> løsning.

Jeg vil da også lige komme med et input.

Jeg skal selv have lavet nogle højbede, og regner med at lave dem af
jernplader, samlet i hjørnerne med et V-jern. Derudover et enkelt støtte
midt på hver langside.

Jeg regner med at de skal være ret høje, så jeg ikke skal bukke mig.

Derudover har jeg en idé om at svejse nogle rør på siderne, så jeg kan
have bøjler med net over grøntsagerne, så jeg kan begrænse skadedyrene.

Hvis jeg skulle blive træt af at se på jernet efter en periode, så kan
jeg jo altid sætte træ udenpå.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Armand

Dato : 28-01-05 22:35

Ole Jensen wrote:

> Jeg skal selv have lavet nogle højbede, og regner med at lave dem af
> jernplader, samlet i hjørnerne med et V-jern. Derudover et enkelt støtte
> midt på hver langside.

Runde højbede - Af valset (galvaniseret?) plade!!
Et sådant "svøb" kan stå selv, uden yderligere forstærkninger og vil
kunne fås til småpenge ved den lokale smed!

Alternativt overskårne store rør eller beholdere fra en produkthandler :-/

--
Armand.

Fra : Ole Jensen

Dato : 29-01-05 18:19

Armand <armand@mcchaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> kunne fås til småpenge ved den lokale smed!
>
> Alternativt overskårne store rør eller beholdere fra en produkthandler :-/

Det var selvfølgelig en idé. Det kan jeg måske bruge et andet sted i
haven hvor jeg skal have lavet en krydderurtehave.

Fra : Armand

Dato : 29-01-05 22:32

Måske kan man ved samme produkthandler, eller på smedeværkstedet ved
nærmeste relevante industri, komme til et brugt transportbånd !?
Fordel:
- I modsætning til pladen der skal en smed og valse tuil at formgive, er
det ligetil selv at skære over gummi-transportbåndet over i given længde
og efterfølgende bolte sammen á en simpel overlapning!
- Kanterne vil ikke være så skarpe at de kræver en form for "karm"

--
Armand.