File kædesav
Fra : Kim

Dato : 24-01-05 12:28

Er det normalt, at en kædefil ikke holder til mere end
2-3 kæder inden filen er færdig ?

Mvh, Kim

Fra : Niels Peder

Dato : 24-01-05 13:50

Kim wrote:
> Er det normalt, at en kædefil ikke holder til mere end
> 2-3 kæder inden filen er færdig ?
>
> Mvh, Kim

ja, hvis du har brugt den fra kæderne var nye og til de ikke kunne mere,
så er det meget normalt.

MVH

Niels Peder Sørensen
Skov og Landskabsfagtekniker

Fra : Lars K.

Dato : 24-01-05 16:42

"Niels Peder" <npsNOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> ja, hvis du har brugt den fra kæderne var nye og til de ikke kunne mere,
> så er det meget normalt.
>
> MVH
>
> Niels Peder Sørensen
> Skov og Landskabsfagtekniker

Hmmm. nu saver jeg også professionelt, og vi bruger i snit 2 file pr. kæde,
du kan ret hurtigt mærke at den ikke filer så godt, og husk nu at bruge den
rigtige størrelse fil, og husk at file rytterne engang imellem, og hvis du
er ny i faget, så er det en ide at købe en lille rytter lære og så er du
godt kørende.

Fra : Kim

Dato : 25-01-05 11:51

"Lars K." <Ingen@adgang.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og hvis du er ny i faget, så er det en ide at købe en lille rytter lære og
Jeg mente, at jeg kun kan file én kæde ca. 2-3 gange før filen
føles "færdig". Den tager ikke noget mere efter de par gange...

Mvh, Kim

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-01-05 06:00

Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1410&n=10&KundeID=pDvVwm4155789Rm6Uv4OTIHsv6gB3vX

Fra : Gert

Dato : 24-01-05 17:11

"Stefan Jacobsen" <notforreal@email.dk> skrev i en meddelelse
> Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1410&n=10&KundeID=pDvVwm41557
89Rm6Uv4OTIHsv6gB3vX

tjae jeg købte en magen til for et godt stykke tid siden,
og det er vel brugt 2 gange, det er efter min mening besværligt at bruge.
men jeg mistede os tålmodigheden med det efter kort tid og gik tilbage til
en fil.

MVH
Gert Møller

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-01-05 08:08

> [...]
> men jeg mistede os tålmodigheden med det efter kort tid og gik tilbage til

Det tænkte jeg nok, men dovenskaben....

Fra : Kim

Dato : 25-01-05 11:53

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men jeg mistede os tålmodigheden med det efter kort tid og gik tilbage til

Plejer at slibe kæderne hjemme med en mage til, dog med indb.
motor. Skifter så kæderne når jeg er "ude", efter at have filet dem
et par gange. Kæderne files efter hver benzinpåfyldning med et par
strøg.

Mvh,Kim

Fra : Lars K.

Dato : 24-01-05 17:29

"Stefan Jacobsen" <notforreal@email.dk> skrev i en meddelelse
> Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
> [...]
Det er spild af penge, når du først har lært at file din kæde manuelt, er
det lige så hurtigt, og betydeligt bedre, jeg kan fortælle dig at det første
vi gør når vi skifter kæde, er at file den op, ca 3 strøg. og så giver vi
lige rytterne et lille strøg også, men det kræver lidt mere erfaring, for
hvis du filer for meget af Rytterne, kan du ikke styre saven, da den så
rykker for hårdt i træet.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-01-05 08:09

> [...]
> lige rytterne et lille strøg også, men det kræver lidt mere erfaring, for
> hvis du filer for meget af Rytterne, kan du ikke styre saven, da den så

Jeg har lært det på den manuelle måde, det var mere "Dovenskaben.... og med
akku maskine i skoven "

Stef

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-01-05 10:45

"Stefan Jacobsen" <notforreal@email.dk> skrev i en meddelelse
> Nu hvor vi har fat i emnet, er sådanne et anlæg her noget værd?
> [...]
Jeg har købt det, og det virker fint. Men den daglige slibning er nemmere
med en fil, jeg bruger det kun når kæden _trænger_ til en slibning.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 25-01-05 10:20

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 25-01-05 07:42

> [...]
> tror jeg den tager for hårdt fat, så du får langt færre timer ud af kæden
> inden tænderne er slebet for små.
>
> Køb et sæt med fundfil, fladfil og en file-lære med indbygget rytter-mål.
> File-læren har 2 ruller, der styrer rundfilen, og sørger for du ikke filer
> ned i kæden.
> Rytter-mål/læren sørger for at du kan file dine ryttere ned med fladfilen
> så de passer til tandhøjden.
>
> Det er bedre, hurtigere, nemmere, og mere økonomisk, du får langt mere ud
> af dine kæder, og bedre føling med med hvad der betyder noget for at få

Filelærden er da noget fanden har skabt Ja undskyld mig, men det er da
mere til besvær end gavn!

Stef

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 26-01-05 09:10

Fra : Lars K.

Dato : 26-01-05 16:32

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smule ekstra tid at flytte den fra tand til tand, er det i hvertfald langt
> hurtigere end at skulle have afmonteret kæden for at bruge HN modellen.
>
> Man kan også få en fil-lære som sidder på filen, hvor man skal flugte
> fil-vinklen efter nogle linier, men den har jeg ikke prøvet, den har vist
> eksisteret i meget lang tid, mens modellen med ruller er af nyere dato.
> Anyway, man må prøve sig frem, og holde sig til det man kan lide og som
> virker for en selv. God fornøjelse.
>
> PS. File-læren hedder vist et kombimål, set på husqvarnas hjemmeside, hvor

Det har du fuldstændigt ret i, vi bruger ikke alle disse ting, men det er en
rigtig god hjælp til begyndere, da en sav der er filet korrekt både holder
længere + sikkerheden er større, der er desværre mange der tror at så snart
de har købt en sav, er de verdensmestre til at fælde træer, men der ligger
en lang uddannelse med teori og praktik bag, og sjovt nok kan små træer være
meget mere vanskelige at fælde end store, så derfor opfordre jeg også folk
til at sørge for det nødvendige udstyr, såsom skære bukser, skære støvler og
hjelm med visir, jeg kan huske da jeg gik på skov skolen at vi så en film,
der var taget på en skade stue, hvor folk havde været ved at lege med sav,
resultatet var skræmmende jeg mener også at forhandlere af motorsave burde
være forpligtiget til at oplyse om sikkerheds udstyr.