Hviket levende hegn?
Fra : Mads Madsen

Dato : 23-01-05 23:34

Vi har et langt åbent stykke ind mod naboerne, som vi gerne vil have lukket
af. Der er ca. 50 meter. Naboerne er ikke så glade for ideen om en hæk, der
skal klippes, og vi er ikke så glade for ideen om et plankeværk. Vi har
derfor tænkt på at lave en slags vildtvoksende levende hegn.

Vi har forestillet os at hegnet skal bestå af flere forskellige typer træer
og buske. Slutresultatet skal gerne blive tæt og være et par meter højt og
en meter bredt. Det vil være bedst, hvis hegnet kan få en god højde inden
for et par år. Desuden skal bunden under hegnet gerne holdes ukrudtsfri uden
for meget besvær. Hegnet må heller ikke blive alt for dyrt.

Vi er ikke de store gartnere så vi har brug nogle gode råd.

Hvilke planter vil egne sig bedst til formålet? De valgte planter skal helst
ikke tiltrække for mange hvepse.

Hvornår skal de plantes? Er det f.eks. muligt her i foråret?

Hvad koster det og hvor skal vi købe ind? (Sjælland)

Hvad har vi ikke tænkt på?

På forhånd tak for en kæmpe bunke kvalificerede råd

Mvh,
Mads og Astrid

Fra : Hans B.

Dato : 24-01-05 13:18

Hej Mads

Jeg ville lave et Belgisk pilehegn, altså et harlekinflettet, levende hegn
af pil. Indenfor 4 år er pilene groet helt sammen og det bliver KANON flot.

Fordele:

Let at "opsætte" man stikker pilene i jorden når frosten er væk

Let at vedligeholde

Billigt, ca. kr. 300,- for 10 meter

Når det er groet vældet det ikke i stormen

Bliver KUN flottere med tiden nær stammerne gror sammen om hinanden.

Er levende og let at se på

Kan blive 100 år eller mere.

Ulemper:

Kan ikke flyttes.

Der er hjemmeside - med en forhandler nær Haslev:
http://www.frejanatur.dk/pilside.htm#pilearter

Held og lykke

Hans

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-01-05 19:43

> Jeg ville lave et Belgisk pilehegn, altså et harlekinflettet, levende hegn
> af pil. Indenfor 4 år er pilene groet helt sammen og det bliver KANON
> [...]

Ulempe:
Skal klippes hårdt hvert år for at se nogenlunde ud.

Jeg ville vælge et plantebælte bestående at hybenroser, fjeldribes og
vinterkornel. Det har vi, og det filtrer tilpas sammen til at det er tæt
også om vinteren. Vi går en tur i løbet af foråret med en almindelig
grensaks og lige tager, hvis der stikker noget ud, men ellers passer de sig
selv. Køber du dem fra helt små, så ligger prisen på 5-6 kr stykket. Det
skal passes det første år - rigtigt luges flere gange i løbet af sommeren,
men det er det værd.

Plantes om efteråret.

Mvh Maria

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 24-01-05 20:50

Maria Frederiksen wrote:

> Ulempe:
> Skal klippes hårdt hvert år for at se nogenlunde ud.
>
> Jeg ville vælge et plantebælte bestående at hybenroser, fjeldribes og
> vinterkornel.

Kunne aldrig drømme om at plante hybenrose i en have, det breder sig som
skvaderkål og er ikke til nogen pynt, her på vestkysten er man begyndt
fra officiel side at forbyde hybenrose da det breder sig for meget og
fortrænger andet vegatation.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Anita

Dato : 25-01-05 12:16

Tommy Hjorth wrote:
> [...]
> som skvaderkål og er ikke til nogen pynt, her på vestkysten er man
> begyndt fra officiel side at forbyde hybenrose da det breder sig for

Enig. Vi har overtaget en have med en hel del af denne skabning. Og det er
da nok det mest genstridige ukrudt man kan tænke sig. På 2 sider af grunden
har vi stor grantræer og lidt buskads ind i mellem. På ydersiden er der
hyben, men hybenrødderne skyder små skud helt inde i græsset i haven. Så
kunne jeg, ville jeg fjerne dem, men det bliver svært pga. træerne. Nårh
ja - og så stikker de af H til.

Man har helt klart plantet dem i sin tid, fordi de voksede hurtigt og
lukkede rimeligt tæt. Og det betaler vi så prisen for nu.

Venligst Anita

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-01-05 13:49

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Man har helt klart plantet dem i sin tid, fordi de voksede hurtigt og
> lukkede rimeligt tæt. Og det betaler vi så prisen for nu.

Enig.
De burde være miljøafgift på dem i planteskolen; det skulle så betale for at
bortskaffe skidtet

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-05 22:18

> Enig.
> De burde være miljøafgift på dem i planteskolen; det skulle så betale for
> at bortskaffe skidtet

Nu står vores i 2. række og kun en pr 2 m. De er sat for 10 år siden, og det
går fint - jeg er heller ikke vild med dem, men nu er de der, og det
fungerer fint.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-01-05 21:35

> [...]

> Vi har forestillet os at hegnet skal bestå af flere forskellige typer
> træer og buske. Slutresultatet skal gerne blive tæt og være et par meter

Det er svært at opnå denne størrelse uden klipning; men jeg ville plante
syren og sargentsæble - hvis altså det passer ind i resten af beplantningen.
Det bliver godt nok bredere end en meter, men det gør det meste, hvis der
skal højde på, og det ikke skal blive bart forneden.

Hilsen Inger

Fra : Mads Madsen

Dato : 25-01-05 18:01

Inger Pedersen wrote:
> [...]
> beplantningen. Det bliver godt nok bredere end en meter, men det gør
> det meste, hvis der skal højde på, og det ikke skal blive bart

Det lyder som et udemærket bud. Haven er en gammel have med et stort
staudebed og en del mindre buske og træer. Ville det passe ind her synes du?

Er der andre der har nogen gode ideer? Jeg ved at der er et par gartnere der
huserer herinde - nogen bud fra jer?

Mvh,
Mads & Astrid.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-01-05 18:40

> [...]
>
> Det lyder som et udemærket bud. Haven er en gammel have med et stort
> staudebed og en del mindre buske og træer. Ville det passe ind her synes

Perfekt.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-01-05 19:12

On Tue, 25 Jan 2005 18:01:09 +0100, "Mads Madsen"
<fotograf@SLETmadsmadsen.dk> wrote:

>Er der andre der har nogen gode ideer? Jeg ved at der er et par gartnere der
>huserer herinde - nogen bud fra jer?

Nu føler jeg mig truffen - igen

Jeg tænkte lidt over dine krav, men kunne ikke komme med nogle helt gode
bud - så jeg holdt mund i første omgang

"Et par meter højt og en meter bredt" - det passer ikke helt godt
sammen.

Jeg tænkte lidt på surbær, den er rimelig opret og bliver næppe over en
meter bred. Men den bliver til gengæld heller ikke mere end ca. 1,5
meter høj.

Jeg har ikke rigtig andre gode ideer lige nu ....

Men jeg vil da gerne lige skyde ind, at i skal passe på ikke at blande
for meget forskelligt. Så smalt et stykke bliver meget nemt noget
forfærdeligt rodet noget på den måde.

Hvad der vil være godt kommer jo også an på stedet - hvad der er i
forvejen, hvilken jord der er, hvor meget plads til bygninger, hvor
meget lys osv.

Det er rimelig svært at komme med gode, kvalificerede bud, uden at have
set det. Hvis du kunne fikse et billede af stedet ville det måske være
lettere.

Ligegyldigt hvad i vælger,så vil det heller ikke være 100%
vedligeholdelsesfrit. Den med pilehegnet lyder i mine ører som en god
mulighed. Det er smalt, det er flot, det er relativt billigt. Men så
vidt jeg har forstået bør man klippe alle sidegrene af en gang om året,
i vintertiden, for at bevare det ternede mønster. (Det er muligvis noget
jeg har misforstået). Men selv en gang beskæring om vinteren er i mine
øjne ikke slemt, hvis man da ikke er bange for at bruge en beskæresaks
og man derved bliver ved med at have noget der ser ordentligt ud.

Fra : Mads Madsen

Dato : 25-01-05 21:54

Mads Lie Jensen wrote:
> "Et par meter højt og en meter bredt" - det passer ikke helt godt
> sammen.

Det gør nu heller ikke noget hvis det bliver 1½ m bredt.

> Jeg tænkte lidt på surbær, den er rimelig opret og bliver næppe over
> en meter bred. Men den bliver til gengæld heller ikke mere end ca. 1,5
> meter høj.

Det er lige i underkanten. Mellem 1,8 og 2 meter skal det altså blive.

> Men jeg vil da gerne lige skyde ind, at i skal passe på ikke at blande
> for meget forskelligt. Så smalt et stykke bliver meget nemt noget
> forfærdeligt rodet noget på den måde.

Det vil vi tænke på.

> Hvad der vil være godt kommer jo også an på stedet - hvad der er i
> forvejen, hvilken jord der er, hvor meget plads til bygninger, hvor
> meget lys osv.

God fed muldjord. Der er ingen bygninger tættere end fire-fem på skellet, så
der skulle være lys nok.

> Det er rimelig svært at komme med gode, kvalificerede bud, uden at
> have set det. Hvis du kunne fikse et billede af stedet ville det
> måske være lettere.

Det kan først blive i weekenden. I øjeblikket er det mørkt når jeg kører og
mørkt når jeg kommer hjem ;-(

> Ligegyldigt hvad i vælger,så vil det heller ikke være 100%
> vedligeholdelsesfrit.

Det er heller ikke nødvendigt, bare det ikke skal klippes som en hæk. Vi
forstiller os noget der kan beskæres sådan lidt groft ind i mellem og så det
beholder et naturligt udseende. Det der med en liguster der skal klippes
efter en snor er altså lidt træls

Men faktisk er det mest naboerne der er kede af klippe- og beskære-arbejdet.
De er ved at være lidt ældre og har ikke kræfter til det.

> [...]
> vinteren er i mine øjne ikke slemt, hvis man da ikke er bange for at
> bruge en beskæresaks og man derved bliver ved med at have noget der

Vi overvejer pilehegnet, men vil hellere have noget med et lidt
vildere/naturligt udseende.

Mvh,
Mads & Astrid.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-05 22:17

Syrener bliver 4-5 m høje medmindre man holder dem nede - hvert år. Vores
syrenhæk er i hvert fald et monstrom uden lige, og skal klippes godt ned for
at se nogenlunde ud, og for at være tæt i bunden.

Mvh Maria