Fjerne ridser fra køleskab i rustfri stål?
Fra : HKN

Dato : 22-01-05 11:58

Hej,

Jeg har - som så mange andre - købt et køleskab i rustfrit stål. Desværre
har jeg haft ungernes skoleskemaer og lign. hængende på det vha magneter,
hvilket har medført en del ridser.
Stålet er børstet på den lodrette led.

Hvordan kan man fjerne disse ridser?

Mvh
Henrik

Fra : Leonard

Dato : 22-01-05 12:12

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote:

>købt et køleskab i rustfrit stål. Desværre
>har jeg haft ungernes skoleskemaer og lign. hængende på det vha magneter,

Så er du blevet snydt, rustfrit stål er ikke magnetisk så hvis det er
lavet i 100% rustfrit så kan der ikke hænge magneter på det.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-05 12:31

> Så er du blevet snydt, rustfrit stål er ikke magnetisk så hvis det er
> lavet i 100% rustfrit så kan der ikke hænge magneter på det.

Der er mange slags rustfrit, der er magnetisk. De ringeste er kun rustfaste,
dvs. bliver røde udendørs uden at de nogensinde får holdbarhedsproblemer.
Derimellem er der utallige varianter. Køleskabe er nok kun 99,9 % rustfri,
men 100% rustfri indendørs. Så han er ikke blevet snydt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : HKN

Dato : 22-01-05 12:41

> Så er du blevet snydt, rustfrit stål er ikke magnetisk så hvis det er
> lavet i 100% rustfrit så kan der ikke hænge magneter på det.

Undskyld mig lige engang - var det det mit spørgsmål gik på?? Desuden findes
der magneter specielt til rustfrit stål, så tøv lige en kende, tak!

-Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-05 13:41

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig lige engang - var det det mit spørgsmål gik på??

I nyhedsgrupper må man lære at leve med at man kommer vidt omkring det
oprindelige emne.
Det bliver først irriterende, når sidesporene bliver for lange og tager
karakter af Walkietalkie-snak.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-01-05 13:42

In news:41f23bc1$0$33640$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,

> Undskyld mig lige engang - var det det mit spørgsmål gik på??

Nej, men tråde tager ofte en drejning

> Desuden
> findes der magneter specielt til rustfrit stål, så tøv lige en kende,
> tak!

Nå, køber du dem samme sted som messingmagneter?
(Jeg har aldrig hørt om magneter specielt til rustfaststål)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-01-05 13:41

In news:75d4v0195tqh9eqmg2v33anof8b1nbts48@4ax.com,
Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> Så er du blevet snydt, rustfrit stål er ikke magnetisk så hvis det er
> lavet i 100% rustfrit så kan der ikke hænge magneter på det.

Vås, flere typer af rustfaststål, er ferritisk, og dermed magnetisk.

Se fx. på Global knivene, der er banket ud i rustfast stål, sørme om de
ikke hænger fast på en magnet skinne..

Fra : Leonard

Dato : 22-01-05 13:55

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
wrote:

>Vås, flere typer af rustfaststål, er ferritisk, og dermed magnetisk.

Er der så ikke forskel på at kalde noget rustfast og så ægte rustfrit
stål?
Da jeg arbejdede i et smedefirma var det netop kendetegnet ved det
rustfrie, at der kunne vi ikke bruge de almindelige hjælpemidler, som
fx magnetholderen til udsugning, magnetboremaskinen osv. da det
rustfrie ikke var magnetsik.
De gange jeg har været hos en produkthandler har han også altid brugt
en magnet til at afgøre om det nu også var rustfrit eller om det bare
var jern der lignede.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-05 14:03

Leonard wrote:

> Er der så ikke forskel på at kalde noget rustfast og så ægte rustfrit
> stål?

Nej, proffessionelt bruges betegnelserne "rustfast" "korrosionsfast" og
"syrefast". "Rustfri" er en betegnelsen som de fleste lægfolk bruger.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-01-05 14:38

In news:cstihl$r3q$1@news.net.uni-c.dk,
Erik Olsen <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

> Nej, proffessionelt bruges betegnelserne "rustfast" "korrosionsfast"
> og "syrefast". "Rustfri" er en betegnelsen som de fleste lægfolk
> bruger.

Så slap jeg for at sige det..
Rustfri / rustfritstål er nok blevet "daglig dansk" pga. det tyske
rustfrei..

Fra : Armand

Dato : 22-01-05 15:29

Petersen_Michael wrote:

> Rustfri / rustfritstål er nok blevet "daglig dansk" pga. det tyske
> rustfrei..

Bortset fra at den tyske betegnelse er "Edelstahl" :-|

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-01-05 15:48

Armand wrote:

> Bortset fra at den tyske betegnelse er "Edelstahl" :-|

Nej, "Edelstahl" er en fællesbetegnelse for fuldt beroligede kulstof- og
lavtlegerede stål med lave fosfor- og svovlindhold.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-05 12:17

> [...]
> har jeg haft ungernes skoleskemaer og lign. hængende på det vha magneter,

Ved først at slibe ridserne væk så stedet fremtræder blankt, og derefter
børste det blanke på præcis samme måde som resten, uden at påvirke kanterne
af stedet til at blive anderledes. Om det er gørligt ved jeg ikke, men det
er da let at efterprøve. Det kan også være at det er nok at børste henover
ubehandlede ridser, man så 'rids'ikerer man at skulle børste hele køleskabet
om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hans B.

Dato : 22-01-05 15:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en > Ved først at slibe
> [...]
> er da let at efterprøve. Det kan også være at det er nok at børste henover
> ubehandlede ridser, man så 'rids'ikerer man at skulle børste hele

I Tv2´s "Huset", ødelagde den ene deltager en rustfri plade i Køkkenet,
fordi hun ville rengøre den med en grydesvamp! Måske kunne man ridse riserne
på den måde. Jeg ville prøve på en kant der ikke ses.

Hans