Glatte klinker i frostvejr
Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-01-05 22:46

Hej Folkens

I sommers fik vi lagt klinker på trappen op til hoveddøren på vores hus. Før
det havde vi en pudset betontrappe der ikke rigtig kunne tåle at blive
saltet når det var glat.

Det kan trappen nu - men det er dæleme også nødvendigt for der skal bare
være en halv millimeter rim på klinkerne for at de bliver p****glatte. Det
var der i morges og min kone faldt på vej ned ad trappen og slog sig ret
meget for anden gang i denne vinter.

Er der noget man kan lægge på for at gøre trappen mere skridsikker?

Ebbe

Fra : Mads

Dato : 20-01-05 00:32

On Wed, 19 Jan 2005 22:45:34 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

>Er der noget man kan lægge på for at gøre trappen mere skridsikker?

Groft sand på trappen og en god måtte indenfor.

Det bliver ikke skyllet væk ligesom salt, det er billigt og det
skader hverken trappe, miljø eller fodtøj.

Smid en håndfuld en gang eller to hver uge og så har du en
sikker trappe hele vinteren. Til foråret tager det to minutter
med en kost at få sandet væk igen.

mvh Mads

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-01-05 00:33

Ebbe Kristensen wrote:

> Er der noget man kan lægge på for at gøre trappen mere skridsikker?

Grus.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Søren

Dato : 20-01-05 15:41

Har samme problem og har købt et kraftig gummimåtte
som lige dækker gangarealet.
Den har jeg sat fast med 2 skruer i fliserne.
Den sidder der nu hele året og det ser ikke så galt ud.
Jeg brugei ikke salt pga. hunden og ej heller grus,
som jo slæbes med ind.

--
Venlig hilsen Søren

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-01-05 08:16

Ebbe Kristensen wrote:

> Er der noget man kan lægge på for at gøre trappen mere
skridsikker?

Tak for svarene. Jeg skaffer mig noget grus og nogle gode måtter
(Metro har faktisk nogen på tilbud i morgen .

Og til Søren: En af årsagerne til at vi fik klinker på var for at
undgå nedsivning af vand. Så jeg er ikke meget for at bore huller i
dem. Men når man har hund ser det selvfølgelig ikke så smart med
grus for slet ikke at tale om salt.

Ebbe

Fra : Søren

Dato : 22-01-05 15:50

[...]

Måske er der et eller andet hvormed man kan lime eller
klister gummi til klinker.
Vådrumssilikone, Silkaflex eller andet, som kan tørre i
det kolde og våde vejr det pt. er.

--
Venlig hilsen Søren

Fra : John Bennetzen

Dato : 20-01-05 19:16

Beton/puds holder idet lange løb (som alt andet) ikke til vejsalt... Klinker
holder nok en del flere år... Men... ;-(

Den dyre/bedste løsning ville være, at have lagt slanger (som i gulv varme)
ind i trappen, En temperatur-styret termostat og trappen bliver aldrig
glat!!!

Alternativt kan man jo bruge "golfsko" når man går ud... LOL

John