Pudsemiddel til messing
Fra : T.K

Dato : 19-01-05 16:12

Hejsa. Har ofte læst om mange forskkellige gode råd i forbindelse med
pudsning af kobber og messing. Står nu med et par meget meget store emner i
messing. Gode råd til let, men holdbar pudsning modtages med kyshånd.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-05 16:47

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa. Har ofte læst om mange forskkellige gode råd i forbindelse med
> pudsning af kobber og messing. Står nu med et par meget meget store emner
> messing. Gode råd til let, men holdbar pudsning modtages med kyshånd.

Hvor store?
Jeg bruger den sædvanlige med citron- eller eddikesyre, opvaskemiddel og
varmt vand til min kobbergruekedel - jeg tager den bare med i brusekabinen
(Guud - DER var jo mit nye badekar!

Hilsen Inger

Fra : T.K

Dato : 20-01-05 08:36

Temmelig store stager - fra en kirke. Og så den syvarmede, som har et
anseligt vingefang. Hvilke blandingsforhold bruges til ingredienserne? Er
det klogt at bruge eddikesyre i et badekar?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-05 09:50

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Temmelig store stager - fra en kirke. Og så den syvarmede, som har et
> anseligt vingefang. Hvilke blandingsforhold bruges til ingredienserne?

Jeg plejer at bruge "en sjat af dit og en smule af dat" men det kan du ikke
bruge til så meget

Fra Borup Kemi:
Rensning af kobber og messing: I en balje opløses 1 spsk. Citronsyre og lidt
opvaskemiddel i ½ - 1 liter kogende vand(blandingsforholdet er ikke så
vigtigt). Sæt derefter emnet i blød i opløsningen et par minutter (eller
fem) og vask derefter af med en blød børste. Skyl efter med rent vand og tør
af.

> Er
> det klogt at bruge eddikesyre i et badekar?

NEJ!
Kan stagerne i stedet kommes f.eks. i en solid affaldssæk sammen med
blandingen og så skylles med bruseren?

Hilsen Inger

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-01-05 19:02

> [...]
> pudsning af kobber og messing. Står nu med et par meget meget store emner
> messing. Gode råd til let, men holdbar pudsning modtages med kyshånd.

Har du prøvet noget så simpelt som grundrengøring?

Effekten er kolosal, selv gamle malede dele bliver som nye på ingen tid.
Det er bedst hvis delene ligger i Grundrengøring noget tid.
Har kun prøvet med messing.