Spørgsmål ang. sortglaseret tegl !
Fra : frankbirch@email.dk

Dato : 17-01-05 17:13

Hej.

Vi skal have lagt nyt tag og har besluttet os for sortglasret tegl.
Vi er ved at tegne og regne på det men det bliver et ret højt tag for
de skal jo ligge med min. 22 - 25 graders hældning. Har så lige set at
Egernsund teglværk også har sortglaserede der må ligge med 12 grader.
Er der nogen der har erfaringer med sortglaserede tegl, skidt / godt ?
og hvilke fabrikater skal man købe og evt. holde sig langt fra.

På forhånd tak
Frank Birch

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-01-05 18:14

<frankbirch@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har erfaringer med sortglaserede tegl, skidt / godt ?
> og hvilke fabrikater skal man købe og evt. holde sig langt fra.

Øhh 22-25 er da ikke meget, tværtimod, det er jo et ret lavt tag, vores er
55 det er et højt tag En kommentar herfra ang. sortglaseret tegl er de
er utrolig pæne til det rigtige hus, men ellers er jeg ikke meget for
"skinnende tag". Ang. tegl generelt er nyt tegl langt fra den kvalitet det
var i gl. dage, det er mere porøst og holder ikke nær så længe, jeg har set
tegltage der er grønne efter 3-4 år uden der er et træ i miles omkreds. Hvis
jeg selv skulle have rigtig tegl en dag, vil jeg finde et brugt tag, som jeg
selv tager ned.

Stef

--
---
Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-01-05 21:06

On Mon, 17 Jan 2005 18:14:26 +0100, Stefan Jacobsen wrote:

> Hvis
> jeg selv skulle have rigtig tegl en dag, vil jeg finde et brugt tag, som jeg
> selv tager ned.

Husk nu at spørge om lov først
--
MVH
osv...

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-01-05 19:53

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Husk nu at spørge om lov først

Hvis det er en offentlig bygning sker der ikke noget ved det, der kan gå
årevis inden de opdager det er væk ))

Fra : frankbirch@email.dk

Dato : 17-01-05 21:42

Jeg glemte måske en væsentlig ting ang. højden.
Huset har i dag fladt tag, er på 193 m2 og næsten kvadratisk 17 x 15
m, derfor bliver taget meget højt selv med 22 graders stigning.

Hilsen Frank

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-01-05 21:48

> Jeg glemte måske en væsentlig ting ang. højden.
> Huset har i dag fladt tag, er på 193 m2 og næsten kvadratisk 17 x 15
> m, derfor bliver taget meget højt selv med 22 graders stigning.

Man kunne jo satse på at det flade tag er tæt og derfor ligge det i en
lavere vinkel, jeg lagte på et tidspunkt et betontegl tag på et 8 graders
tag, manden havde lige fået nyt pap på, men havde set et tag vi gik og lagde
og syntes det var så flot, så vi knaldede klaplister og lægter oven på hans
paptag og lagde beton oven på Spild af penge men manden var glad og vi
fik vores penge

Stef

--
---

Fra : anders majland

Dato : 17-01-05 21:43

> Vi skal have lagt nyt tag og har besluttet os for sortglasret tegl.

Og det er i helt sikre på ?

Det er bestemt ikke alle huse det klæder med glaserede tegl, og der kan være
problemer for naboerne med genskin. Det er så grelt at flere kommuner
medtager det i lokalplanerne - altså deciderede forbud mod glaserede
tegl.....

Hvis det bare er for at få et sort tag så kig også på sort engoberede tegl
(f.eks fra randers tegl)

/A

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-01-05 20:15

'> Hvis det bare er for at få et sort tag så kig også på sort engoberede
tegl
> (f.eks fra randers tegl)

Enig det er fandenme et flot tegl!

Stef

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 08:34

>'> Hvis det bare er for at få et sort tag så kig også på sort engoberede
> tegl
>>
> Enig det er fandenme et flot tegl!

Yep - det er min "drøm" at det skal på huset når det gamle ikke kan mere
(men der må gerne gå 10-15 år inden

Huset er et klassisk murermesterhus, med let valmede ender, og der er idag
skiffer-eternit på med ukendt alder. Når taget skal skiftes skal der også
lige en kvist på sydsiden der får udsigt over rødsø .....

/A

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-05 15:12

> Yep - det er min "drøm" at det skal på huset når det gamle ikke kan mere
> (men der må gerne gå 10-15 år inden

Kender det godt men det bliver vist inde da, da der røg omkring 600 m2
eternit her i stormen

> Huset er et klassisk murermesterhus, med let valmede ender, og der er idag
> skiffer-eternit på med ukendt alder. Når taget skal skiftes skal der også
> lige en kvist på sydsiden der får udsigt over rødsø .....

Jeg får forhåbeligt udsigt over lidt kuperet terræn med skov, når vi bliver
færdige

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 18:58

> Kender det godt men det bliver vist inde da, da der røg omkring 600 m2
> eternit her i stormen

Det var vel så udhus(e) og ikke boligen ?

Vi lagde i 2002 300m2 nyt ståltag på udhuset - og det bestod

/A

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-05 19:59

meddelelse news:41ed53c7$0$48322$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var vel så udhus(e) og ikke boligen ?
>
> Vi lagde i 2002 300m2 nyt ståltag på udhuset - og det bestod

Største delen var laden men der røg også 15-20 stk på huset, jeg ville ønske
vi havde haft stål, det er så meget nemmere at samle op Men når vi får
noget nyt op kommer der tegl på hele lortet!

Stef

Fra : anders majland

Dato : 18-01-05 20:28

> Største delen var laden men der røg også 15-20 stk på huset, jeg ville
> ønske
> vi havde haft stål, det er så meget nemmere at samle op

Hvis det ikke er fløjet helt væk... Jeg samlede en panneplade op der var
kommet med vinden. Vi har over 500meter til nærmeste hus med sådanne på
taget ....

Men kan de ikke bare skovles op ...

> Men når vi får
> noget nyt op kommer der tegl på hele lortet!

De skal også gøres ordenligt fast ...

/A

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-05 20:58

> Hvis det ikke er fløjet helt væk... Jeg samlede en panneplade op der var
> kommet med vinden. Vi har over 500meter til nærmeste hus med sådanne på
> [...]

I know har lagt omkring 8000-10000 m2 i dyskeland

--
---

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-01-05 12:06

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
>'> Hvis det bare er for at få et sort tag så kig også på sort engoberede
> tegl
>>
> Enig det er fandenme et flot tegl!
>
> Stef

Det bras ville jeg ikke lægge på min værste fjendes hus!
Randers bruger rødler, og det har aldrig været egnet til tegl da det
indeholder kalk der giver problemer med frostsprængninger. Rødler er egnet
til mursten o.lign. ikke til tegltage. Problemet er at alt det gode rødler
er brugt op, så der er kun det "dårlige" kalkholdige ler tilbage.
Køb hellere tegl lavet lavet af skifferler, det holder bedre.
Købt det rigtige sted (tyskland) er det også billigere, inkl. fragt. Jeg har
selv lagt et Röben tag, det giver producenten 30 års frost garanti på. Du
kan finde firmaer der importerer tegl fra udlandet. Jeg brugte www.isodek.dk
til at sørge for importen og transporten, det var nemmere.

Men ellers er jeg enig, engoberede tegl er flotte, og holder godt

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Kathrine

Dato : 17-01-05 22:20

<frankbirch@email.dk> wrote in message

> Er der nogen der har erfaringer med sortglaserede tegl, skidt / godt ?

Vi havde det på vores første hus.
Det var smadder flot til huset men hold da op, hvor det strålede og
skinnede i solskin. Det var næsten for meget af det gode. Man blev
blændet af det.
Og så synes jeg, at det virkede som et meget varmesugende tag. 1. salen
var altid ulidelig varm om sommeren.
--
Kathrine

Fra : frankbirch@email.dk

Dato : 17-01-05 22:57

Huset er i hvidmalede kalksand sten, så der står sort jo flot til.
Jeg har tænkt på halvblanke så skinner de ikke så meget.

Hilsen Frank.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 18-01-05 00:47

On Mon, 17 Jan 2005 22:57:27 +0100, frankbirch@email.dk wrote:

>Huset er i hvidmalede kalksand sten, så der står sort jo flot til.

Det er, efter min mening, ikke nok med at huset er hvidt.
Det er også noget med byggestil.
Sortglaseret tegl passer en del bedre til en hvid patriciervilla i 2½
plan end til et hvidt hus i gasbeton i 1 plan.

/Henrik

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-01-05 20:32

> [...]
> Er der nogen der har erfaringer med sortglaserede tegl, skidt / godt ?
> og hvilke fabrikater skal man købe og evt. holde sig langt fra.

Vi fik lige en pressemeddelse fra BMC idag på avisen om deres nye tagsten
det var måske noget du kan se dem på www.bmc-danmark.com

--
---

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 18-01-05 22:50

Gå til nærmeste trælast og bestil vejledning i oplægning af tegltage og læs
den grundigt.