At lakere et fyrretræsbord
Fra : Morten Guldager

Dato : 15-01-05 22:07

Hejsa,

Jeg vil omlakere mit spisebord. Datteren har efterhånden tegnet
og malet lidt for meget på det.

Det er model "under 500 kroner i IKEA". Altså en rimelig
blød fyrretræsplade.

Jeg regner med at slibe den gamle lak af. Evt med hjælp af
noget fortynder....

Men når jeg så står med en slebet plade, hvordan griber jeg bedst
sagen an? Jeg ønsker mig en meget glat overflade.

Hvad skal jeg bruge og hvordan?

/Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-01-05 22:41

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Det er model "under 500 kroner i IKEA". Altså en rimelig
> blød fyrretræsplade.

Hvis DU synes bordet er umagen værd, så er det

> Jeg regner med at slibe den gamle lak af. Evt med hjælp af
> noget fortynder....

NEEEEEEJJJJJ!
Ikke fortynder, eller lignende.
Det eneste du opnår er at det bliver værre at slibe.
Jeg ville starte med at høvle.
Tag en meget tynd spån, gerne ad flere gange.
Slib så når du har AL lakken af.

> Men når jeg så står med en slebet plade, hvordan griber jeg bedst
> sagen an? Jeg ønsker mig en meget glat overflade.

Laker, slib, laker, slib, laker, slib.......
Gentag dette til du er tilfreds med resultatet.

Btw. med slib, så mener jeg vandslibning, med meget finkornet papir.

> Hvad skal jeg bruge og hvordan?

Det vigtigste?
Knofedt! og masser af det!

--
mvh Uffe

Fra : Per H

Dato : 15-01-05 22:56

On Sat, 15 Jan 2005 22:40:36 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev:

>Laker, slib, laker, slib, laker, slib.......
>Gentag dette til du er tilfreds med resultatet.
>
>Btw. med slib, så mener jeg vandslibning, med meget finkornet papir.

har du tænkt dig at vandslibe et fyrtræsbord?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-01-05 10:24

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> har du tænkt dig at vandslibe et fyrtræsbord?

Efter lakering?
Ja!

Du får en bedre overflade, til næste lag lak.

--
mvh Uffe

Fra : Per H

Dato : 15-01-05 23:06

On Sat, 15 Jan 2005 21:07:18 GMT, Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk>
skrev:

>Det er model "under 500 kroner i IKEA". Altså en rimelig
>blød fyrretræsplade.

så er det jo begrænset hvor meget du skal ofre, for lakken alene
koster ca 100 kr. dertil kommer en god lakpensel.

>Jeg regner med at slibe den gamle lak af. Evt med hjælp af
>noget fortynder....

Drop det. brug groft sandpapir, gerne på en excentersliper, eller
båndpusser. Har du ingen af delene, så er der kun din håndkræft
tilbage.

Jeg kunne også forslå en zieklinge, eller en høvl, men en zieklinge
skal man kunne "bruge" og en høvl der ikke er knivskarp, og står
nøjagtigt, kan rive hele pladen i stykker.

>Men når jeg så står med en slebet plade, hvordan griber jeg bedst
>sagen an? Jeg ønsker mig en meget glat overflade.

Så skal du til farvehandleren, og finde dig en lak. Pladen skal have
mindst 2-3 gange,-- og lak lægger man på.

husk at mellemslibe med fint sandpapir.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-01-05 23:14

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> så er det jo begrænset hvor meget du skal ofre, for lakken alene
> koster ca 100 kr. dertil kommer en god lakpensel.

Enig!
Hvad med at "dekorere" det noget mere i en kunstnerisk udformning sammen med
lillepigen?

Hilsen Inger

Fra : Jack

Dato : 16-01-05 01:19

Den Sat, 15 Jan 2005 21:07:18 GMT, Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk>
skrev:

>Jeg regner med at slibe den gamle lak af. Evt med hjælp af
>noget fortynder....

Hold fortynderen langt væk indtil du er helt færdig med slibningen og
brug den først når du skal lakere igen.
Er pladen meget skadet, så skal du nok lige høvle en mm. eller to af.

>Men når jeg så står med en slebet plade, hvordan griber jeg bedst
>sagen an? Jeg ønsker mig en meget glat overflade.
>
>Hvad skal jeg bruge og hvordan?

Brug en god "skibslak" (spørg din farvehandler).
Her er en opskrift som jeg har brugt adskillige gange og den er super:

Gør træet fuldstændig rent og tørt. Bruger du skibslak til lakeringen
skal første lag bestå af 50% lak og 50% fortynder (eller hvad
opløsningsmidlet i lakken nu er), derefter slibes der igen let. Næste
lag består af 80% lak og 20% opløsningsmiddel og derefter slibes der
let. Alle senere lag (gerne op til 8-10 stykker) er ren lak som påføres
i et jævnt lag. Der skal gå 24 timer mellem hvert påstrygning og der må
ikke gå mere end 48 timer (pga. hærdningen binder lakken dårligt til det
underliggende lag). Der skal slibes let mellem hvert lag.
Bruger du ovenstående opskrift er dit træ nærmest forseglet og vand kan
simpelthen kun trænge igennem evt. opståede skader. Disse skader
repareres når de opstår ved en let slibning og et lag lak.

mvh Jack

Fra : Aksel

Dato : 16-01-05 12:05

> [...]
> simpelthen kun trænge igennem evt. opståede skader. Disse skader
> repareres når de opstår ved en let slibning og et lag lak.

Helt rigtigt, du må ikke bruge en vandbaseret lak, de fleste bliver klæbrige
på steder hvor man tit rører dem så der afsættes hudfedt, brug en terpentin
eller bedst en fortynderlak, og husk at udlufte for det er ikke sundt at
indånde.

Hilsen Aksel

Fra : Jack

Dato : 16-01-05 13:43

Den Sun, 16 Jan 2005 12:05:21 +0100, "Aksel"
<akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev:

> [...]
>eller bedst en fortynderlak, og husk at udlufte for det er ikke sundt at

Net op og man skal huske at lade det nylakerede bord stå et godt
udluftet sted indtil lakken er hærdet. det tager ca. 48 timer.
Bagefter har man et fantastisk resultat. Det sidste bord jeg lakerede
efter metoden blev færdigt i 1994 og det eneste der er gjort ved det
siden er afvaskning. Det står som den dag det blev lakeret.
Et kahytstag på en gammel træbåd jeg var med til at renovere, fik samme
tur. Ejerne sejlede derefrter i mere end to år i brændende sol i
Middelhavet og der var intet at se på lakeringen bagefter.

mvh Jack