Teakborde, er det mon olie eller lak?
Fra : RC

Dato : 15-01-05 16:55

(Jeg har læst de øvrige indlæg ang. dette emne, men...)

Jeg har et stort teak spisebord og nogle mindre indskudsborde som står
for tur. Først og fremmest er jeg faktisk ikke helt sikker på om de
tidligere har fået olie eller om de rent faktisk er lakerede og så
bare er blevet hærget siden hen? Hvordan finder jeg ud af det? Træets
struktur mærkes tydeligt på overfladen.

Nå jeg så har pudset dem helt i bund, er spørgsmålet så, om de skal
have lak eller olie. Hvad er mest bestandigt over for fuget pletter
(glas mm.) og småridser og slid (tonstunge lærebøger). Umiddelbart har
jeg ikke noget imod at vedligeholde det ofte. Helst vil jeg give dem
olie da jeg synes det er pænest, men jeg har læst i en andet tråd i
denne gruppe, at olien evt kan trænge ud på overfladen og fedte mine
papirer og bøger til - true or false?

MVH

Rune.

Fra : John Smith

Dato : 15-01-05 21:11

RC wrote:

> [...]
> olie da jeg synes det er pænest, men jeg har læst i en andet tråd i
> denne gruppe, at olien evt kan trænge ud på overfladen og fedte mine

Det er jo sådan set ligegyldigt hvad bordet har fået i forvejen hvis du
helst vil give det olie. Een ting er dog sikkert. Det er meget svært at
få lak til at binde på træet hvis det tidligere har været olieret fordi
teakolien så er trængt meget langt ind i træet og nærmest har
gennemvædet det.

Teakolie er kendt for at fedte i meget lang tid efter det er påført og
det er heller ikke særligt modstandsdygtigt overfor vandskjolder osv.

Jeg har aldrig prøvet det. Men jeg ville foreslå at du prøver at give
det gulv eller bordplade-olie. Man kan få det farvet ligesom teakolien,
eller det kan farves hos farveehandleren du køber det af.
Fidusen er at du kan polere pladen op til den er helt skinnende på samme
måde som en tobakspibe. Denne type olie er hærdende og efter den er tør
vil den ikke smitte af. Bordpladeolie bruges jo på køkkenborde og der er
der ikke problemer med vand mm.
Skulle det gå helt galt, kan du jo tage olien af med ståluld igen og
give det teakolie... Men jeg ville ikke tøve.

Mvh
John Smith

PS: Hvis det er en sucess, vil jeg gerne have du smider et indlæg om det :D

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-01-05 22:58

"RC" <runelundsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligere har fået olie eller om de rent faktisk er lakerede og så
> bare er blevet hærget siden hen? Hvordan finder jeg ud af det? Træets

Som en fra 60'ernes teaktræsgeneration kan jeg fortælle dig, at jeg aldrig
har set lakeret teaktræ - og når du kan mærke træets struktur, er jeg helt
sikker på, at det har fået olie.

> Nå jeg så har pudset dem helt i bund,

Hvorfor vil du pudse dem i bund?
Hvis det er teaktræ fra "dengang", er det netop meningen, at strukturen skal
kunne mærkes. Det skal ikke være helt glat.
Og hvis det er finer, risikerer du at pudse igennem til den underliggende
møbelplade.

Hvis det er hærget for meget, kan du rense det af med vegetabislk terpentin
og bagefter slibe med fint ståluld og teakolie i årernes retning. Tør
overflødig olie af - det skal ikke syltes ind.
Resten af møblerne tørres bare af med en klud med lidt teakolie på.

> med er spørgsmålet så, om de skal
> have lak eller olie.

Hvis de har fået olie før, er det valg truffet. Så kan du ikke lakere.

> Hvad er mest bestandigt over for fuget pletter
> (glas mm.) og småridser og slid (tonstunge lærebøger). Umiddelbart har
> jeg ikke noget imod at vedligeholde det ofte.

Det skal ikke behandles særlig tit.
Min spisebordsplade fik vel rense-ståluldskuren et par gange i løbet af de
30 år, jeg havde det, og blev frisket op med olie-kluden en gang hvert eller
hvert andet år på pladen.
Bordben, andre møbler og reolhylder blev aldrig slebet af, men blev
opfrisket en gang imellem - vel hvert 5. år.
Det har aldrig været noget problem med slid. på hverken bordplader eller
reoler.

> Helst vil jeg give dem
> olie da jeg synes det er pænest,

Helt enig.

> men jeg har læst i en andet tråd i
> denne gruppe, at olien evt kan trænge ud på overfladen og fedte mine
> papirer og bøger til - true or false?

Det kommer vel an på, hvor meget, man smører på - men som sagt skal teaktræ
ikke syltes ind i olie.
Indendørs møbler skal jo ikke beskyttes mod vejr og vind, det er kun for
udseendets skyld, og der SKAL ikke ret meget til.
Jeg har aldrig været ude for, at hverken bøger eller papirer blev fedtet -
men har dog lige ventet til dagen efter med at stille på plads, når reoler
m.v. havde fået olie.

Hilsen Inger

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 16-01-05 11:15

Inger Pedersen skrev:

> Som en fra 60'ernes teaktræsgeneration kan jeg fortælle dig, at jeg aldrig
> har set lakeret teaktræ ...

Jeg har været bygningssnedker siden 1967, og jeg kan oplyse dig, at
der blev lakeret en del teaktræ. Det kunne være godt være specialmøbler.
Men især når vi lavede inventar, blev lågerne lakeret med syrehærdende
lak. Det kunne bedre modstå fedtede fingre.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 16-01-05 00:14

On 15 Jan 2005 07:55:11 -0800, runelundsgaard@hotmail.com (RC) skrev:

> [...]
>tidligere har fået olie eller om de rent faktisk er lakerede og så
>bare er blevet hærget siden hen? Hvordan finder jeg ud af det? Træets

du fortæller ikke hvor gammelt bordet er, en har du prøvet at dufte
til det, med lidt held kan du lugte teaktræet igennem hvis det er
olie.

Men umiddelbart vil jeg sige at det har fået olie, hvis du kan mærke
strukturen.

> [...]
>olie da jeg synes det er pænest, men jeg har læst i en andet tråd i
>denne gruppe, at olien evt kan trænge ud på overfladen og fedte mine

det er rigtigt det hele, for olien skal hærde af.

et teak bord, skal fremhæves i strukturen. og det gøres bedst med
olie. Du får varmen frem med olie. men det skal hærde af, og
efterbehandles, for ellers er det lidt sart over for pletter.

Det er også nemmere at repere pladen senere for ridser, hvis den får
olie.

Der findes mange gode olier, men jeg har faktisk haft god held med en
fra harald nyborg. 2 l for under 100 kr. det var en de forslog til
havemøbler.

Normalt er det sikkert ikke det man ville bruge til møbler indendøres.
men det er faktisk ikke så ringe endda.

--
Vh Per

icq 8212837