220 Volt halogen
Fra : jones_net

Dato : 11-01-05 14:47

Hejsa

Efter at have set nogle løsninger med indbygning af halogen spots (og
tilhørende problemer med trfoer), kom jeg til at tænke på, om det ikke er
muligt at få halogen spots til 220 Volt? Jeg mindes at have læst, at der
findes halogen lamper til 220 volt, men hvad med spots?

Nu jeg er ved lamperne - kender i nogle steder/fabrikater af lamper med 220
volt halogen?

/J

Fra : Morten DH

Dato : 11-01-05 16:30

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt at få halogen spots til 220 Volt? Jeg mindes at have læst, at der
> findes halogen lamper til 220 volt, men hvad med spots?

De findes skam og de er dejligt nemme at have med at gøre og man slipper for
trafo - jeg købte mine i Bauhaus; men har også set dem i stort set alle
andre butikker som handler med belysning - incl. Bilka

Fra : Tom Mathiesen

Dato : 11-01-05 16:47

Ja de er dejlige nemme at´installere...
men så holder det dejlige også op.

de bruger mere strøm (typisk 35W - 50W)
lyser mindre (en 35W 230V spot, giver betydelig mindre lys end 12V spot
20W)
springer tit ( pga. den meget tynde tråd i spoten)
Hvor er det dejlige?

problemer med trafo er tit, at de sidder et sted hvor de ikke kan komme af
med varmen.

Tom

Fra : Morten DH

Dato : 12-01-05 16:04

"Tom Mathiesen" <coijn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> de bruger mere strøm (typisk 35W - 50W)
> lyser mindre (en 35W 230V spot, giver betydelig mindre lys end 12V spot
> 20W)

Jeg kender ikke lys/watt forholdet på de forskellige pærer; men det er også
en del tab i trafoen på lavvolt udgaverne (derfor den bliver varm)... men
det kan da godt være det er noget man skal kigge nærmere på hvis man har
planer om at sætte 15-20 spots op - ellers tvivler jeg på der er den store
forskel

> springer tit ( pga. den meget tynde tråd i spoten)

Jeg har sæt et sæt med 3 230V spots op og 2 sæt med 12V stort set samtidig
og de 230V's spots tænder noget oftere end den på 12V... De har begge kørt i
et par år nu og har ikke haft nogen problemer med nogen af dem

> Hvor er det dejlige?
>
> problemer med trafo er tit, at de sidder et sted hvor de ikke kan komme af
> med varmen.

Præcis og de skal sidde så man kan komme til dem og kønne er de jo ikke

Fra : KL

Dato : 11-01-05 21:50

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> findes halogen lamper til 220 volt, men hvad med spots?
>
> Nu jeg er ved lamperne - kender i nogle steder/fabrikater af lamper med

Bauhaus er fyldt med forskellige spots med GU10 halogener.

/K

Fra : jones_net

Dato : 12-01-05 13:49

"KL" <John@doe.com.invalid> wrote in message

> Bauhaus er fyldt med forskellige spots med GU10 halogener.

GU10 - det er jo godt at vide, når man søger

Den lokale Råd og Dåd var lidt uforstående over for påstanden om 220 V
halogen - troede derfor ikke de var så normale...

/J

Fra : Aksel

Dato : 12-01-05 16:13

> [...]
> findes halogen lamper til 220 volt, men hvad med spots?
>
> Nu jeg er ved lamperne - kender i nogle steder/fabrikater af lamper med

Stark har 3 for 70 kr i den nyeste reklame.

Hilsen Aksel