Motorsav
Fra : anders majland

Dato : 09-01-05 19:29

Hvis nogen ser et godt tilbud de kommende dage må i gerne poste det her ...

Der her i løbet af efteråre vinter flere gange været nogle benzinsave
reklamerne til 1000kr

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-01-05 23:57

> Der her i løbet af efteråre vinter flere gange været nogle benzinsave
> reklamerne til 1000kr
>
> --
> Anders DOT Majland AT jyde DOT dk

Våd og Kåd har en Partner 351 til 999,.- Den har min far haft i en del år og
vi har da fældet hen af 150 rm med den nu.

Stef

Fra : anders majland

Dato : 15-01-05 08:58

> Våd og Kåd har en Partner 351 til 999,.- Den har min far haft i en del år
> og
> vi har da fældet hen af 150 rm med den nu.

Kunne være et godt valg.

/A

Fra : Aksel Petersen

Dato : 15-01-05 00:26

anders majland wrote:
> Hvis nogen ser et godt tilbud de kommende dage må i gerne poste det her ...
>
> Der her i løbet af efteråre vinter flere gange været nogle benzinsave
> reklamerne til 1000kr

Køb en el-sav! Ingen støj - ingen startproblemer - godt forhold til
naboerne.
Aksel

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-01-05 01:31

On Sat, 15 Jan 2005 00:25:33 +0100, Aksel Petersen wrote:

> Køb en el-sav! Ingen støj - ingen startproblemer - godt forhold til
> naboerne.

Hvordan er de egentlig effektmæssigt?
--
MVH
osv...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-05 10:20

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev

> Hvordan er de egentlig effektmæssigt?

De er op til i nærheden af det maksimale du kan trække ud af en
stikkontakt. Husk at der er tab på en lang ledning, og at en kabeltromle
skal rulles helt ud af hensyn til varmen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Smith

Dato : 15-01-05 16:13

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvordan er de egentlig effektmæssigt?

Elendige - efter min mening. De fleste ligger på en optagen effekt på
1500 - 2000 Watt. Det svare til 2-3 HK. Men det er den optagne effekt.
En benzinsav med 3 HK "bider" betydeligt bedre.

Det skulle dog ikke undre mig at save fra f.eks. Makita, Hitatchi ol.
yder betydeligt bedre - Men de koster jo også fra 2500Kr og op efter...

Statistisk hopper jeg på limpinden og køber en elsav hvert 10. år - der
er endnu ikke en der har holdt mere end 2 år i min varetægt. Enten
rasler de fra hinanden eller også brænder motoren sammen. Det har alle
sammen været save til imellem 1 og 2000Kr. Rent spild af penge!
Selv de ringste benzinsave jeg har haft har holdt op imod 5 år og savet
adskellige hundrede rummeter brænde hver.
Den vel nok ringeste el-sav jeg hoppede på var den sidste. En Partner
sav fra Bauhaus. Efter at have savet to almindelige birketræer på ca 25
cm i diameter, gik motoren ud. Efter tre ugers repartionsventen savede
jeg i ca en halv time og så var den gal igen...

Mvh
John Smith

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-01-05 16:47

On Sat, 15 Jan 2005 16:12:57 +0100, John Smith wrote:

> Elendige - efter min mening. De fleste ligger på en optagen effekt på
> 1500 - 2000 Watt. Det svare til 2-3 HK. Men det er den optagne effekt.
> En benzinsav med 3 HK "bider" betydeligt bedre.

Ja, det var det jeg havde lidt på fornemmelsen - selvom en elsav har
teorien på sin side.

> Det skulle dog ikke undre mig at save fra f.eks. Makita, Hitatchi ol.
> yder betydeligt bedre - Men de koster jo også fra 2500Kr og op efter...

Jeg tror jeg kigger efter en billig benzinsav til mit formål - så
slipper jeg også for at save en ledning til over

--
MVH
osv...

Fra : Nick

Dato : 15-01-05 20:09

Hej
Du skriver
" Jeg tror jeg kigger efter en billig benzinsav til mit formål - så
> slipper jeg også for at save en ledning til over "
Ja gid det var så let og billigt. Skal du have noget der dur, så kan du
altså ikke købe en billig benzindrevet sav. Hvis du blot er privat bruger
men engang imellem har brug for noget kan lave noget, så lej en ordentlig
sav. Det andet vil i mange tilfælde være spild af penge. Skal du fjerne
træer er det dog noget andet. Her bør du efter min mening hyre en person der
ved hvad han har med at gøre. Ellers kan du få mange ubehagelig
"overraskelser" , ja endog ende på hospitalet.

mvh

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-01-05 21:32

On Sat, 15 Jan 2005 20:08:50 +0100, Nick wrote:

> Du skriver

Ja, og det ville du være fri for at gentage hvis du gad overholde
netiketten og skrive dit svar nedenunder det du svarer på.

> [...]
> men engang imellem har brug for noget kan lave noget, så lej en ordentlig
> sav. Det andet vil i mange tilfælde være spild af penge.

Problemet er så jeg er nødt til at leje det alt for mange dage, for at
kunne nå at levere det tilbage.

> [...]
> ved hvad han har med at gøre. Ellers kan du få mange ubehagelig
> "overraskelser" , ja endog ende på hospitalet.

Jeg skal ikke fælde træer, men snitte dem lidt til og evt save lidt
brænde. Det ene træ jeg har, der skal helt væk, får jeg en til at
fælde for mig. Det er et 20-25 m højt fyrretræ og det står tæt nok
på mit hus (og en andens) til at det kan lande på det, så det tør jeg
ikke gøre selv.
Er der forresten nogen der ved hvad det koster at få en prof til at
fælde sådan et træ? Det skal nok ned i to dele.

--
MVH
osv...

Fra : Aksel Petersen

Dato : 16-01-05 20:25

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvordan er de egentlig effektmæssigt?

Smaddergod!
Fuldt ud hvad der er brug for i en alm have - eller større grund. Ingen
startproblemer, ikke tung at arbejde med.
Jeg ved godt, at der sikkert vil komme en storm af protester fra
benzin-motor-fans, men det skal du bare blæse på!
Aksel

Fra : anders majland

Dato : 15-01-05 20:31

> Køb en el-sav!

Jeg har overvejet det, en mærkevare elssav ligger under 1000kr

> Ingen støj

Yep - det vil jo være rart

- ingen startproblemer

Min partner buskrydder har nu aldrig givet problemer.

> godt forhold til naboerne.

Ikke noget problem - der er så langt at det ikke generer dem...

Men problemer med en elssav der tager små 2kw er at der skal en god tyk
forlængerledning til. Jeg er endda ikke sikker på at 2,5mm2 er nok på
50meter - og en sådan er dyrere end saven hvis det skal være med jord - og
det skal det .....

/A

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-01-05 23:26

meddelelse news:41e97138$0$48318

> [...]
> forlængerledning til. Jeg er endda ikke sikker på at 2,5mm2 er nok på
> 50meter - og en sådan er dyrere end saven hvis det skal være med jord - og

Har du 2,5mm2 ud til stikket?
Normalt er der kun 1,5mm2.

--
mvh Uffe

Fra : anders majland

Dato : 16-01-05 21:04

> Har du 2,5mm2 ud til stikket?

Kun til nogle få - og pt ikke i udhuset. Der har jeg kun 1 13A gruppe til
"forbrug".

Der er det dog afsluttet 16A 3faset i et af de runde cee stik - men kablet
går lige igennem den lokale tavle. På et tidspunkt skal jeg nok have den
udvidet ned med 3x13A automatsikringer og alm 3benede stik.

> Normalt er der kun 1,5mm2.

Yep, men det gør ikke så meget. Ved ~10meter 1,5mm2 og så 50meter 2,5mm2 er
det ikke over de 10meter i den faste installation jeg får noget betydende
spændingsfald...

/A