Tagskade (endnu en efter orkanen)
Fra : KL

Dato : 09-01-05 16:24

Hejsa,

Jeg er også en af dem der har mistet nogle tagsten efter orkanen

Nogle er blæst helt af og andre er knækkede. (ca 16 ialt)

Jeg har masser af nye tagsten liggende så det er ikke noget problem.

Det der bare undrer mig er at tagstenene tilsyneladene ikke er fastgjort med
clips eller lgn.

Derimod ser det ud til at de er punktlimede med store klatter gummiagtig
substans. og jeg kan også se at nogle er skruet fast i spærerne.

Er det normalt og hvad er det for en substans der er benyttet her?

Der er plastic undertag som ender i tagrenden som er intakt så jeg behøver
vel ikke at sikre taget yderligere? (Tør ikke kravle på taget med den vind
der er nu)

Lidt billeder her:

http://www.626.dk/tag/tag1.jpg
http://www.626.dk/tag/tag2.jpg
http://www.626.dk/tag/klat.jpg

/K

Fra : KL

Dato : 09-01-05 21:00

Hejsa,

Fandt selv ud af at substansen må være byggesilicone.

/K

Fra : Anders Lund

Dato : 10-01-05 00:47

"KL" <John@doe.com.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.626.dk/tag/klat.jpg
>

> /K
>

> Normalt skal ca. hver 3, sten fastgøres med skrue eller binder.....flere
hvor stenene er udsatte for vind.
Byggesilikonen er vel kun brugt ved skotrenden, hvor det er vanskeligt at
fastgøre...!?

Anders Lund

NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,
så slet _FJERN_ i adressen!

Fra : KL

Dato : 10-01-05 08:59

"Anders Lund" <anders.lp_FJERN_@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> hvor stenene er udsatte for vind.
> Byggesilikonen er vel kun brugt ved skotrenden, hvor det er vanskeligt at

Hejsa,

Jeg kan ikke se at der er brugt bindere nogen steder men byggesilicone.

Hvis du kigger nærmere på tag2.jpg kan du se siliconen i nederste række
længst til højre. Stenen til venstre for den (nederst i midten) har stadig
en flig siddende som kun sad i en stor klat (klat.jpg) . Nu bliver jeg da
bange for at taget slet ikke er forankret korrekt!

/K

Fra : Anders Lund

Dato : 10-01-05 17:29

> [...]
> en flig siddende som kun sad i en stor klat (klat.jpg) . Nu bliver jeg da
> bange for at taget slet ikke er forankret korrekt!

Ja, det kan jeg godt forstå, at du bliver bange for.....!
Et tegl-/betontag skal fastgøres med bindere eller skruer. Hvis dette ikke
er gjort, så bør du få lagt hele taget om igen, desværre....
Men hvis du ikke selv har lagt (eller fået taget lagt), så er der vel en
anden, som er ansvarlig for dette.....måske er der tegnet en
ejerskifteforsikring da du købte?
Få det undersøgt ordentligt.....d.v.s. at afmontere et større felt og
undersøg forankringen, og så tag det derfra.....forhåbentlig er der
fastgørelse andre steder!

Fra : KL

Dato : 10-01-05 22:43

> [...]
> Med venlig hilsen
>
> Anders Lund
>
> NB. Ved besvarelser direkte til min e-mail,

Hej Anders,

Det finder jeg ud af i morgen hvor der kommer en tømrer som skal ligge nye
sten på.

Vi har haft huset i knap 2 1/2 år nu. Taget er fra 1997 hvor hele 1'ste
salen samtidig blev gjort beboelig.

Og ja. Vi har ejerskifteforsikring.

Jeg har dog ikke tænkt mig mig at involvere forsikringen til denne skade.
Jeg har allerede stenene og tømreren er en nevø så udgifterne begrænser sig
til et par tuber byggesilicone, nogle skruer specielt til tagsten, et nyt
friskt 5mm murbor og 4-5 dåsecola'er hvilket ialt er langt under min
selvrisiko på kr 1700.

Jeg har været oppe og kigge nærmere på de revnede tagsten og kan i det hele
taget kun få øje på 1 sølle skrue helt ude ved vindskeden.

Men i en anden tråd kan jeg læse at det er normalt at skuerne er dækket af
den næste tagsten så jeg er ikke i panik (endnu)

I samme tråd blev det også nævnt at stenene kan være forborede men de ca 10
bundter a' 5 sten som vi fik med har hverken skrue huller eller øjne på
undersiden til en binder.

/K

Fra : Anders Lund

Dato : 11-01-05 13:04

> [...]
10
> bundter a' 5 sten som vi fik med har hverken skrue huller eller øjne på

Ja, skruerne eller binderne er naturligvis skjult af den næste række, så du
kan jo ikke umiddelbart se om taget er fastgjort korrekt.
Der behøver ikke at være forboret til sidefalsbindere.....de bliver, som
navnet antyder, fastgjort i sidefalsen, hvor binderen "griber" om 3 sten!

Mvh
Anders Lund

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 18-01-05 17:44

Det er en betontagsten du har skal være bundet med bindere 5pr. kvm
udsatte steder hver anden, langs tagrende og vindskeder. der er nok brugt
Tagkit