PEX rør og frost
Fra : Aksel

Dato : 06-01-05 21:20

Hvordan holder PEX rør med vand i til frost?

Jeg vil have vandinstallation i min garage som er sammenbygget med huset,
der er to muligheder:

1. Banke hul i en mur til et badeværelse der ligger nær garagen, problemet
ved den løsning er at der så skal repareres fliser, de er 20 år gamle og er
svære at finde.

2. Trække PEX rør i rør fra bryggers, ca 15 meter på loftet, røret kan
placeres med 100 mm isolering under og 200 mm over, der er et stykke på ca 2
meter der ikke kan dækkes, men der kan man vel isolere udenpå yderrøret og
eventuelt varme op med et varmebændel.

Hvis jeg vælger loftsløsningen vil jeg montere en stophane med aftapning
(jeg kan ikke huske hvad den hedder, den man bruger til udendørs vandhaner)
hvor røret starter, så kan jeg tømme om vinteren.

Vil det være helt tåbeligt at vælge rør på loft?

Hilsen Aksel

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-01-05 22:53

> [...]
vandhaner)
> hvor røret starter, så kan jeg tømme om vinteren.
>
> Vil det være helt tåbeligt at vælge rør på loft?

Jeg ved ikke om det er lovligt, men du kunne jo hælde noget antifrost vædske
i, noget ala det man bruger til solvarme anlæg, så kan de jo ikke fryse til

Ang rør på loftet, så siger min VVS mand det dur ikke, ikke så meget pga
frost, men hvis der går noget galt, så er der meget som bliver vandskadet.

Mvh Jesper

Fra : Søren

Dato : 06-01-05 23:55

"Jesper Pedersen" <duval@fjerntele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> er

> 2

Du kan også købe pex røret rør i rør med isolering med inbygget varmetråd så
fryser den aldrig lidt dyere men meget bedere

> vandhaner)

Nej go ide.

> Jeg ved ikke om det er lovligt, men du kunne jo hælde noget antifrost
> vædske
> i, noget ala det man bruger til solvarme anlæg, så kan de jo ikke fryse
> til

nej nej nej det er brugsvand du snakker om,den er jo helt gal absolut nej.

> Ang rør på loftet, så siger min VVS mand det dur ikke, ikke så meget pga
> frost, men hvis der går noget galt, så er der meget som bliver vandskadet.

Det syntes jeg godt nok er en meget dårlig vejledning, er det måske bedere
at det ligger i væggen og laver skade i den og evt. gulv hvis det ligger
under det ?
pex røret ligger i rir (rør i rør) det vil sige at hvis pex røret frost
sprænger bliver det i yderrøret og kommer ud af en af enderne.

Spørger skriver jo også at han vil tappe det af om vinteren

MVH

Søren

Fra : TG4600

Dato : 07-01-05 08:00

"Søren" <sjus@hotmail.com> wrote in message

> Du kan også købe pex røret rør i rør med isolering med inbygget varmetråd

> fryser den aldrig lidt dyere men meget bedere

Hvor kan man købe det?
Link?
Priser??

/TG

Fra : Søren

Dato : 07-01-05 15:55

Hvor mange tapsteder skal der tappes fra pexrøret ?

Det ligger hos vores grossist, jeg skal lige se om det er på nettet

Fra : Aksel

Dato : 07-01-05 17:18

"Søren" <sjus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor mange tapsteder skal der tappes fra pexrøret ?
>
> Det ligger hos vores grossist, jeg skal lige se om det er på nettet
>

> "TG4600" <no @ where . dk> skrev i en meddelelse

Der skal være tre tapsteder, men de ligger i frostfrie rum.

Hilsen Aksel

Fra : Søren

Dato : 07-01-05 22:41

> Der skal være tre tapsteder, men de ligger i frostfrie rum.
>
> Hilsen Aksel

Ok men det er mere dim af pex som skal give vand til de 3 tapsteder ellers
får du tryktap.

/Søren

Fra : Aksel

Dato : 08-01-05 00:05

> Ok men det er mere dim af pex som skal give vand til de 3 tapsteder ellers
> får du tryktap.
>
> /Søren

Der er tale om en vandhane til håndvask, en til bilvask og en til
drypvanding i drivhus så der er ikke nogen samtidhedsfaktor, jeg tror 15 mm
er rigeligt.

Hilsen Aksel

Fra : Søren

Dato : 08-01-05 15:21

> Der er tale om en vandhane til håndvask, en til bilvask og en til
> drypvanding i drivhus så der er ikke nogen samtidhedsfaktor, jeg tror 15
> mm er rigeligt.
>
> Hilsen Aksel
du skal også tænke på længeden af røret 18mm ville jeg føre ud til det .

/Søren

Fra : Aksel

Dato : 08-01-05 20:49

> du skal også tænke på længeden af røret 18mm ville jeg føre ud til det .
>

> /Søren

Tak for hjælpen, ved du om PEX rør tager skade hvis der står en rest vand og
det så fryser?

Hilsen Aksel

Fra : Søren

Dato : 09-01-05 17:19

> Tak for hjælpen, ved du om PEX rør tager skade hvis der står en rest vand
> og det så fryser?
>
> Hilsen Aksel

Ja det vil det ,det er lige meget om det er galv.rør,pex rør , kobberrør

/søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-01-05 10:29

"Søren" <sjus@hotmail.com> wrote in message
> Hvor mange tapsteder skal der tappes fra pexrøret ?
>
> Det ligger hos vores grossist, jeg skal lige se om det er på nettet

3-4 steder.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-01-05 08:52

> [...]
>
> Du kan også købe pex røret rør i rør med isolering med inbygget varmetråd

> fryser den aldrig lidt dyere men meget bedere

Har du links til dem ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-01-05 18:00

In news:crkfji$2d6e$1@news.cybercity.dk,
> [...]

> pex røret ligger i rir (rør i rør) det vil sige at hvis pex røret
> frost sprænger bliver det i yderrøret og kommer ud af en af enderne.

Man bruger normalt kun rør i rør til varmt vand.
Men spørgsmålet er vel, om ikke loftet som sådan er frostfrit?
Jeg læser det som at det er loftet over beboelsen?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Aksel

Dato : 07-01-05 20:32

> [...]
> Men spørgsmålet er vel, om ikke loftet som sådan er frostfrit?
> Jeg læser det som at det er loftet over beboelsen?

Jeg mener at alle PEX rør til brugsvand skal være udskiftelige.

Hilsen Aksel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-01-05 21:38

In news:41dee38c$0$33664$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Aksel <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> wrote:

> Jeg mener at alle PEX rør til brugsvand skal være udskiftelige.

Ok, jeg vil ikke udtale mig skråsikkert.

Fra : Søren

Dato : 07-01-05 22:40

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41dec024$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Man bruger normalt kun rør i rør til varmt vand.
Hvorfor dog det ? håber kun at det er en formodning du har og ikke en
holdning som pro.

/Søren

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-01-05 22:44

In news:crmvjj$12e9$1@news.cybercity.dk,
Søren <sjus@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor dog det ? håber kun at det er en formodning du har og ikke en
> holdning som pro.

Det redegjorde jeg for ca. 1 time for din post..
Det er kun en formodning..
Efterfølgende kiggede jeg efter hvorledes det er konstrueret her i
hytten, og hvor rørene er ført delvist skjulte er der anvendt rør i rør,
til både koldt og varmt brusvand..

Fra : Søren

Dato : 07-01-05 23:02

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41df029e$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Efterfølgende kiggede jeg efter hvorledes det er konstrueret her i
> hytten, og hvor rørene er ført delvist skjulte er der anvendt rør i rør,
bare iorden den er bare ikke kommet igennem til min nyhedsgruppe.. typisk
cubercity engang imellem syntes des mutte

/Søren