Træbeklædning af hus
Fra : Puk

Dato : 06-01-05 17:56

Hej alle sammen

Kæresten og jeg har fået et tilbud på efterisolering og beklædning af vores
gasbeton hus med træ.

I tilbuddet står der bland andet:

"Huset x-forskalles med 2x2'' pr. 60 cm, samt 2x50mm mineraluld, vindspærre
og klemmelister. Huset beklædes med 1x6'' Kvinta k33 og 1x2'' Seksta k33
udført som en på to."

Jeg ved hvad "en på to" er og det er den beklædning, vi har bedt om og
ønsker os.
Men jeg aner ikke hvad Kvinta og Seksta er, og kan altså ikke gennemskue om
det materiale og de mål der er angivet, er anbefalelsesværdigt til
beklædningen.

Er der nogen, som kan give et kvalificeret svar på dette?

Mange hilsner
Puk

Fra : John Smith

Dato : 06-01-05 19:24

Puk wrote:

> [...]
> beklædningen.
>
> Er der nogen, som kan give et kvalificeret svar på dette?

Det er kvalitetsbetegnelsen eller sorteringen for træet.

De mest brugte sorteringer er (øverst er bedst):
Usorteret.
Kvinta.
Seksta.

Usorteret er typisk det man vælger til vinduer, døre og andre finere
tømre/snedker opgaver. Træet har få eller ingen knaster, der må ikke
være døde knaster eller huller i træet.

Kvinta har en del knaster, og der kan forekomme døde knaster.

Seksta er svjv. den ringeste sortering man operere med - køber man det,
må man regne med at der skal kasseres en del pga. knaster, fiberbrud mv.
i træet.

Hvad k33 står for aner jeg ikke. Det er ikke noget man (jeg) har hørt
brugt i faget. Men spørg tømmren, han må jo vide det...

Jeg mener at betegnelserne stammer fra gamle dage, hvor man selv måtte
sortere sit træ på tømmerhandelen. Usorteret var en bunke brædder der
ikke var andre der havde taget af - altså den bedste mulighed for at få
de gode brædder
Jo flere gange bunken var rodet i gennem jo lavere sortering - seksta:
sjette gang en havde taget de bedste brædder...
I dag sortere savværket træet vha. foto og computere efter ISO-normer,
så man kan være ret sikker på en ensartet kvalitet, når man bestiller.

På de fleste tømmerhandler, er det stadig sådan at man kan få lov til
selv at udvælge sine brædder - heldigvis.

Mvh
John Smith

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-01-05 19:51

On Thu, 6 Jan 2005 17:56:28 +0100, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>Men jeg aner ikke hvad Kvinta og Seksta er, og kan altså ikke gennemskue om
>det materiale og de mål der er angivet, er anbefalelsesværdigt til

citat fra Kulturarvestyrelsen:

"Brædder og planker af nåletræ sorteres i 6 klasser (I til VI), men
forhandles normalt kun i 3 klasser, hvor I-IV sorteringen er slået
sammen som de bedste under handelsbetegnelsen usorteret (U/S); V
sortering kaldes kvinta og VI sortering betegnes som udskud og sælges
ofte som forskalling. På bestilling kan man få tømmerhandleren til at
sortere og levere de bedste brædder og planker, altså klasse I og II
af de usorterede. Savfalden vare indeholder både U/S og kvinta."

http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/14/201189-14/teksten.htm

Det kunne være en god ide at spørge om materialeprisen (der som regel
er den mindste post i sådan en omgang). Måske kan det betale sig at gå
en kvalitet op, uden det har den store indvirkning på den samlede pris
(forholdsmæssigt).

Lars

Fra : Puk

Dato : 06-01-05 21:16

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> er den mindste post i sådan en omgang). Måske kan det betale sig at gå
> en kvalitet op, uden det har den store indvirkning på den samlede pris

Tak for tippet. Det vil vi bestemt gøre.

Er der nogen der ved noget om, hvad man sædvaneligvis vælger til beklædning
af et hus?
Man kan jo sikkert vælge frit, men det kunne jo være, at der var nogle
anbefalinger til, hvad man som minimum bør vælge for at få et godt resultat.

Mange hilsner
Puk