Trappestige til loftslem
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-01-05 12:40

Hejsa

Vi skal til at flytte ind i vores nye hus (nybyg) og har planer om at
sætte en trappestige ind til loftslemmen. Der er dog ikke meget plads
at gøre med på loftet, da vi har saksespær.

Loftslemmen er pt. monteret med hængsler på den ene side, og den åbner
i øvrigt opad på loftet istedet for nedad mod gulvet.

Normalt kan man købe en lem, hvor stigen er monteret fast på lemmen.
Jeg vil høre, om der findes alternativer til dette, da lemmen med
garanti ikke fåes med brædder som vores listeloft, men derimod som
plade - rent visuelt vil det ikke være kønt med listeloft i bryggers
og så en flad plade midt i det hele!

Altså, jeg er ude efter en løsning, hvor jeg kan bibeholde min
loftslem, der åbner opad, og så - som følge heraf - få en stige, som
f.eks. bliver monteret på loftet og kan trækkes ned med en snor.

Anyone?

Billede:
http://www.bodudek.dk/billeder/displayimage.php?album=4&pos=16

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-01-05 13:32

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudekFJERN.dk> skrev i en meddelelse

- rent visuelt vil det ikke være kønt med listeloft i bryggers
> og så en flad plade midt i det hele!

Nu ved jeg ikke, om listeloftet er malet, ludet eller i rent træ - men hvis
du maler pladen i samme farve som dørpladen, kan det faktisk se helt pænt
ud, især hvis loftet er malet eller ludet.
Under alle omstændigheder bliver du jo nødt til at lave en afdækning af det
hul, der nødvendigvis skal være der, og så kan en "efterligning" af resten
af loftet nemmere komme til at ligne noget, der skal skjules med en
lappeløsning.
Jeg ville gøre en dyd af nødvendigheden og fremhæve pladen i stedet for at
forsøge at skjule.

Hilsen Inger

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-01-05 15:20

[...]

>Nu ved jeg ikke, om listeloftet er malet, ludet eller i rent træ - men hvis
>du maler pladen i samme farve som dørpladen, kan det faktisk se helt pænt
>ud, især hvis loftet er malet eller ludet.

loftet er ludbehandlet og fremstår derfor næsten hvidt..

> [...]
>hul, der nødvendigvis skal være der, og så kan en "efterligning" af resten
>af loftet nemmere komme til at ligne noget, der skal skjules med en

både og.. det er lavet på den måde, at der først er sat loft op
overalt, derefter er der skåret hul til lemmen, og de brædder, der
dermed blev skåret 'af' er brugt til selve lemmen.. dernæst er
skærerillen blevet dækket af lister..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-01-05 15:48

On Thu, 06 Jan 2005 15:20:14 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

> både og.. det er lavet på den måde, at der først er sat loft op
> overalt, derefter er der skåret hul til lemmen, og de brædder, der
> dermed blev skåret 'af' er brugt til selve lemmen.

Kan du ikke pille de brædder at og sætte dem fast på en nedadgående
loftslem med indbygget trappe?

--
MVH
osv...

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-01-05 08:14

[...]

>Kan du ikke pille de brædder at og sætte dem fast på en nedadgående
>loftslem med indbygget trappe?

har overvejet det, men får at de afpillede/genmonterede brædder skal
hænge i samme højde som resten af loftet, så skal selve lemmen ligge
et niveau højere op.. ved dog ikke, om det er umuligt..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-01-05 20:25

On Fri, 07 Jan 2005 08:14:00 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

> har overvejet det, men får at de afpillede/genmonterede brædder skal
> hænge i samme højde som resten af loftet, så skal selve lemmen ligge
> et niveau højere op.. ved dog ikke, om det er umuligt..

Næh, det kommer jo lidt an på hvordan hængslerne er konstrueret og hvor
de sidder. Hvis det er almindelige hængsler og de sidder i kanten, er det
nok ret umuligt. Du kan nok ikke få en lige så usynlig samling med en
nedadgåede lem, som med en opadgående, med mindre du kan få fat i nogen
hængsler, der løfter bagkanten af lemmen lidt ned inden den bliver
åbnet.

Jeg kunne nok godt konstruere en løsning, hvor lemmen glider lige ned via
et par styr og så tager trappen med sig. Lukningen kunne så foregå på
samme måde som de der låger, hvor man åbner dem ved at trykke dem et
stykke ind og de så "springer ud". Det ville da være elegant, men
kræver så også lidt plads på loftet.

--
MVH
osv...

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-01-05 12:21

[...]

> [...]
>samme måde som de der låger, hvor man åbner dem ved at trykke dem et
>stykke ind og de så "springer ud". Det ville da være elegant, men

med "Jeg kunne nok godt konstruere en løsning", mener du så, at du kan
hjælpe mig med dette, eller at du - til dig selv - ville kunne lave
det?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-01-05 20:47

On Mon, 10 Jan 2005 12:20:54 +0100, Bo Kamp Dudek wrote:

> med "Jeg kunne nok godt konstruere en løsning", mener du så, at du kan
> hjælpe mig med dette, eller at du - til dig selv - ville kunne lave
> det?

Hvis jeg havde en masse tid til overs, ville jeg mægtigt gerne hjælpe
dig med det. Desværre er jeg ret ophængt* for tiden, så selvom jeg selv
synes at ideen er så interessant, at jeg kunne finde på at konstruere
den for sjov, ville jeg ikke kunne love noget som helst om hvornår jeg
kunne have et resultat færdig.

* 3 små børn, en kone der arbejder skiftevagt, renovering af 2
værelser, renovering af bryggersgulv, slå hul i væg til køkken til
hvælving, lukke et (andet) dørhul i køkken, ommøblere køkken og så
lidt andre småting (der i blandt et arbejde).

--
MVH
osv...

Fra : Ped

Dato : 06-01-05 15:00

Bo Kamp Dudek wrote:

<snip>

Jeg har også en loftslem der lukker opad, og jeg har lavet et rigtigt
Storm P system til det - men det virker.

Loftslemmen og stigen er uafhængige af hinanden - de er ikke skruet
sammen på nogen måde.

Via en trisse på spæret, et stykke tøjsnor og en gardinring har jeg
lavet så loftslemmen kan åbnes ved at trække i gardinringen. Tøjsnoren
går igennem et hul i loftet ved siden af loftslemmen, og ser ganske
diskret ud. Ved at trække lidt rask i ringen åbner loftslemmen, går
forbi lodret og hviler på et spær når den er åben. Jeg kan lukke den
igen ved et rask lille træk så den kommer forbi lodret, og så holder jeg
bare i snoren, så den lukker lidt gelinde. Snorens længde er afpasset så
gardinringen sidder helt oppe ved loftet. Med dette arrangement behøver
jeg ikke en taburet el.l. for at åbne lemmen.

Nu er jeg så heldig, at min loftslem sidder nøjagtig midt i huset - ud
for gangbroen på loftet. Her ligger stigen. Dens nederste ben - lige ved
loftslemmen er styret af et par lister, så den ikke kan flytte sig
sideværts. Via en trisse på et andet spær, et længere stykke snor og
endnu en gardinring under loftet kan jeg - når loftslemmen er åbnet -
trække den forreste ende af stigen op og tilbage, så stigens ben glider
ned mod mig. Her snupper jeg den når den kommer, og sætter den så på
gulvet. Stigens forreste ende er nu styret af føromtalte lister, der
stikker en smule ud fra gangbroen. Via en anden trisse og et stykke
tøjsnor, som følger med stigen ned, kan jeg trække den tilbage på plads
på gangbroen med den ene gånd, mens jeg med den anden hjælper stigen op
gennem lugen. Snoren, som kom med ned, smider jeg op på stigen, og så
kan loftslemmen lukkes.

Som sagt et værre Storm P system, der har forårsagen en del hævede
øjenbryn, men det virker!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-01-05 15:22

[...]

> [...]
>gardinringen sidder helt oppe ved loftet. Med dette arrangement behøver
>jeg ikke en taburet el.l. for at åbne lemmen.

skidegenialt.. lyder som en smuk idé..

> [...]
>på gangbroen med den ene gånd, mens jeg med den anden hjælper stigen op
>gennem lugen. Snoren, som kom med ned, smider jeg op på stigen, og så

lidt kompliceret, men kan sagtens se idéen.. det var lige før jeg
skulle komme på visit og se løsningen i funktion.. lyder fedt :)

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 07-01-05 11:45

> [...]
> loftslem, der åbner opad, og så - som følge heraf - få en stige, som
> f.eks. bliver monteret på loftet og kan trækkes ned med en snor.

Min far har også en loftlem der åbner op på loftet. Han har monteret en
stige fra harald nyborg og det virker fint. Stigen er monteret i modsatte
side af hængslerne der holder loftlemmen. Kig på vare Nr.: 3445

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 10-01-05 12:22

[...]

>Min far har også en loftlem der åbner op på loftet. Han har monteret en
>stige fra harald nyborg og det virker fint. Stigen er monteret i modsatte
>side af hængslerne der holder loftlemmen. Kig på vare Nr.: 3445

man skal nok se stien i virkeligheden for at kunne forstå, hvordan den
kan monteres sammen med en lem, der åbner op på loftet.. kan du evt.
forklare det lidt nærmere.. ?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-01-05 19:01

> [...]
>
> man skal nok se stien i virkeligheden for at kunne forstå, hvordan den
> kan monteres sammen med en lem, der åbner op på loftet.. kan du evt.

Min fars loftslem åbner op på loftet, men stigen er beregnet til at montere
sammen med en loftslem der lukker ned i rummet. Så efter vi havde grublet
lidt over det droppede vi "integrationen" og monterede stigen uden det
beslag der gør at den følger med lemmen ned, HVIS nu lemmen altså havde
lukket ned i rummet.
Så når man skal på loftet åbner man lemmen op på loftet som man plejer.
Stigen "ligger" så sammenfoldet lige ovenfor lemmen (skruet fast i gulvet)
og kan nemt trækkes ned med den medfølgende "stang/krog" fidusen er at
stigen kun fylder 1/3 af længden (den er 3-delt) da den skydes sammen.
Derved tager den ikke ret meget plads på loftet.
Så det du køber er måske nok en smart stige der kan monteres på en loftslem,
men den kan også monteres så den bare er en alm. skydestige

Det hele lyder lidt indviklet, men er faktisk ret simpelt når man står med
stigen i hånden og skal til at sætte den op giver det hele sig selv....

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 11-01-05 10:41

[...]

>Det hele lyder lidt indviklet, men er faktisk ret simpelt når man står med
>stigen i hånden og skal til at sætte den op giver det hele sig selv....

det har du nok ret i.. jeg drøner i HN og køber den omtalte stige.. så
skal jeg bare have lavet en lem->trisse->øje-løsning til at kunne
hejse lemmen op på loftet, idet den er umulig at skubbe op, når man
står på jorden..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk