isolering
Fra : Vibeke Hansen

Dato : 05-01-05 15:43

Hej gruppe.

Vi har et gammelt gulstens stuehus fra 1871.
Udvendigt er det blevet sandblæst og pudset med kuglekalkmørtel,
Indvendigt på 1. sal er der i gavlene en helstensmur på ca 20cm.
Hvordan mon vi kan isolere gavlene indvendigt uden at risikere
frostsprængninger, skal vi bruge dampspærre eller ej ?
Gavlværelserne bruges til stue og til soveværelse.
P.t er der ½ cm flamingo under tapetet, det er alt..

mvh
Vibeke

Fra : John Smith

Dato : 05-01-05 18:15

Vibeke Hansen wrote:
> [...]
> Gavlværelserne bruges til stue og til soveværelse.
> P.t er der ½ cm flamingo under tapetet, det er alt..

Skulle jeg lave den helt store forkromede løsning, ville jeg ventilere
murens inderside og isolere derfra.
Dvs: Bore huller på ca Ø20 med 30-50 cm mellemrum i en række foroven og
forneden til ventilation, hældende den "rigtige vej" så det ikke kan
regne ind.
Derefter vil jeg sætte lister af flækkede forskallingsbrædder op på
højkant og klampe vindpap på for at lukke for træk til isoleringen -
vindpappet skal føres helt igennem ud under tag og tagfod.
Så ville jeg slutte af med passende skelet og isolering. F.eks. et
regelskelet med 100 mm isolering og dampspærre, efterfulgt af en
krydsende forskalling med 2x2" regler og 50 mm isolering.
Til slut beklædning.

Mvh
John Smith

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 05-01-05 20:05

> [...]
> regelskelet med 100 mm isolering og dampspærre, efterfulgt af en krydsende
> forskalling med 2x2" regler og 50 mm isolering.

Det lyder som en meget kompetent løsning,
hvordan ser din " husmandsløsning " så ud ?

mvh
Vibeke

Fra : John Smith

Dato : 05-01-05 20:40

Vibeke Hansen wrote:

> Det lyder som en meget kompetent løsning,
> hvordan ser din " husmandsløsning " så ud ?

Hehe - Drop udluftningen og træk skelettet et par cm tilbage fra væggen
så der lige en en sprække bagved.

Hvis du med husmandsløsning også mener den billigste, så hold fast i
regelskelletet. Hvis det skal være så nemt som muligt, så brug brædder
der er 15 cm brede og lav skelettet i een omgang, eller køb
"stål-lægter". Sæt dampspærren direkte under beklædningen.

Mvh
John Smith

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 05-01-05 21:00

> [...]
> er 15 cm brede og lav skelettet i een omgang, eller køb "stål-lægter". Sæt

Tak for hjælpen
mvh
Vibeke