Løsning til indbygget ovn
Fra : Heidi

Dato : 03-01-05 21:20

Når engang pengepungen tillader det her til foråret/sommer, er planen at
vi skal have udskiftet det nuværende 30-40 år gamle Husqvarna komfur med
et nyt.
Komfuret er 70 cm bredt, og køkkenet er mere eller mindre bygget op
rundt omkring det - dvs. det står mellem to skabe, krydderihylden er
også 70 cm bred, og emhætten, som godt nok kun er 60, sidder i midten.
Så konklusionen er at det af flere årsager vil se lidt fjollet ud "bare"
at putte et 60 cm komfur ind og flytte det ene skab.

Det vi overvejer er at lægge en ny bordplade på (henover de to
omkringstående skabe og hullet efter komfuret), nedfælde en keramisk
kogeplade i midten, og så vil vi gerne have en indbygningsovn nedenunder
(ja nogle vil måske tænke at ideen med en indbygningsovn går lidt
fløjten når ikke den kommer højere op, men det er den eneste løsning pt.
indtil vi får råd til at skifte hele køkkenet ud - og hvis ellers
kogeplade og ovn stadig virker til den tid, kan det jo sagtens genbruges
i et nyt køkken).

Problemet er så hvordan vi får det fikset med en indbygningsovn som
formodentlig er 60 cm bred, når hullet er 70 cm. Vi har et eller andet i
tankerne med at sætte en plade ind foran, med et hul til ovnen, som jo
så nok skal klodses op på en eller anden måde. Men er der nogen derude
der har forsøgt sig med noget lignende, som evt. har nogle gode råd,
eller forslag til hvordan det kan gøres?

Et billede af den nuværende løsning kan ses her
http://www.hejdi.dk/haar.htm

--
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-05 22:02

> Det vi overvejer er at lægge en ny bordplade på (henover de to
> omkringstående skabe og hullet efter komfuret), nedfælde en keramisk
> kogeplade i midten,

Og den kan du sagtens får i 70 cm. bredde. F.eks en Voss DEK 2445 AL (set
(og købt) hos Fleggaard til 5000,-)
Ja, jeg er rigtig glad for den...

>og så vil vi gerne have en indbygningsovn nedenunder

Jeg har set at der findes brede indbygningsovne, men mærke, pris og kvalitet
har jeg ikke lagt mærke til (vi genbrugte nemlig ovnen)

> [...]
> der har forsøgt sig med noget lignende, som evt. har nogle gode råd,
> eller forslag til hvordan det kan gøres?

Alternativt kan I jo købe et alm. 60 cm. komfur + en ny bordplade. De 10 cm.
der "bliver til overs" (5 cm. til hver side) må kunne dækkes med noget træ i
samme farve som skabene, evt. med en "pynteliste" i samme farve/træsort som
lågerne, hvis det kan skaffes ?

Mvh. Per Olsen.

Fra : Heidi

Dato : 03-01-05 22:13

Per Olsen wrote:

> Og den kan du sagtens får i 70 cm. bredde. F.eks en Voss DEK 2445 AL
> (set (og købt) hos Fleggaard til 5000,-)
> Ja, jeg er rigtig glad for den...

Det har ikke så stor betydning hvor bred kogepladen bliver, bortset fra
at den skal kunne være der for sideskabene (jeg ved ikke om sådan en
fætter fylder nedad i hele bredden..?)

> Jeg har set at der findes brede indbygningsovne, men mærke, pris og
> kvalitet har jeg ikke lagt mærke til (vi genbrugte nemlig ovnen)

Uha, vi har kigget, og jeg har også fundet op til flere jeg gerne ville
eje, men det kræver enten en større gevinst i lotto, eller en uforudset
arv - og selvom der nok er større "chance" for sidstnævnte, så er det
ikke noget jeg går og håber på

> [...]
> med noget træ i samme farve som skabene, evt. med en "pynteliste" i
> samme farve/træsort som lågerne, hvis det kan skaffes ?

Ja det har også været med i overvejelserne, men nu har vi besluttet os
for kogeplade + separat ovn - bla. fordi vi så kan adskille dem på
normal vis med ovnen i en bedre arbejdshøjde, hvis vi engang får råd til
at bygge køkkenet helt om.
Så spørgsmålet er nok mere hvordan vi får indbygningsovnen installeret
på en forsvarlig og pæn måde.

--
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-05 17:14

> Det har ikke så stor betydning hvor bred kogepladen bliver, bortset fra
> at den skal kunne være der for sideskabene (jeg ved ikke om sådan en
> fætter fylder nedad i hele bredden..?)

Der er bedre plads på en bred kogezone (det er nemmere at stille store
gryder/pander ved siden af hinanden)
De fleste (alle ?) 70 cm. kogezoner passer i et 60 cm. skab, dvs. at det
selvfølgelig skal have et 70 cm. hul i bordpladen men de yderste 10 cm. er
ikke dybere end bordpladen er tykl (ca. 3 cm)

> [...]
> for kogeplade + separat ovn - bla. fordi vi så kan adskille dem på
> normal vis med ovnen i en bedre arbejdshøjde, hvis vi engang får råd til

Jeg er enig i at det er det bedste og desværre også det dyreste, typisk
dobbelt så dyrt som et komfur.

> Så spørgsmålet er nok mere hvordan vi får indbygningsovnen installeret
> på en forsvarlig og pæn måde.

Evt. på samme måde som hvis det havde været et komfur. Byg en hylde ovnen
kan stå på, så kan der blive et skab eller måske en skuffe nederst.
Nr. 1 ville jo være hvis I kunne finde noget træværk der lignede lågerne,
nødløsningen kunne være at male dem allesammen.
En klat maling, nye håndtag og ny bordplade kan også gøre underværker,
selvom det jo ikke er det samme som et nyt køkken (men det er meget
billigere....)

Hilsen Per.