Vin skud
Fra : Jens Jensen

Dato : 01-01-05 23:45

Hej.
Jeg har været ved at klippe min vinplante og kunne tænke mig at se om jeg
kan lave ny små vinplanter af affaldet.
Hvordan gør jeg det
Hilsen Jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-01-05 00:37

"Jens Jensen" <blaaregnvej@pc.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har været ved at klippe min vinplante og kunne tænke mig at se om jeg
> kan lave ny små vinplanter af affaldet.
> Hvordan gør jeg det

De skal være fingertykke, vistnok tommel-, men det er da gratis at prøve. Og
så ved jeg ikke rigtigt hvordan de har det med 'det grønne opad', men du kan
jo vende dem forskelligt/tilfældigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nick

Dato : 02-01-05 01:16

Hej
Det er min erfaring at vin er temmelig taknemmelig m.h.t. stikning. Jeg kan
dog ikke forestille mig at det skulle være specielt godt med tykke
stiklinger som Preben anfører. Jeg har lavet en hel del, primært eksotiske,
planter ved stiklingemetoden. Der er mange forhold der influerer på om du
får succes og herom kan der skrives ganske meget. Personligt ville jeg dog
vente med at forsøge mig, især når det er første gang. Vent til foråret og
klip så nogle tynde ca. 0,5 cm tykkelses smågrene af. Længde ca. 10 - 15 cm.
Stik dem i stiklingejord med den side op som de oprindeligt havde på
planten. Hold jorden fugtig og gerne lun (går stærkere).

mvh
www.tjenesteydelser.dk

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 02-01-05 16:01

Det skal være grene der har dannet ved, altså ikke de nyeste. Du klipper dem
i 25 cm længde, således at der er en knop 1 cm under toppen. Dem sætter du i
fugtigt sand vinteren over og når foråret kommer planter du dem i et
velgravet hul. I jorden blander du en håndfuld havekalk og evt lidt npk
eller møj. Det virker. God fornøjelse og godt nytår.
Mvh Thomas Strandvig