Hvilken slags mursten er det?
Fra : Froggy

Dato : 26-12-04 13:58

Håber nogen kan hjælpe med at se om det er kalksandsten, cementsten
eller noget helt tredje.

Stenene er meget hårde og smuldrer ikke umiddelbart ved vask - men
afvaskning med grunrens har ikke løst problemet, væggen har stadig
tydelige lyse firkanter efter de billeder, den forrige ejer havde
klasket op i vild forvirring.
- og gi' et godt råd til overfladebehandling, så væggen kan blive pæn
igen.

En form for vandskuring eller en tynd, ikke helt dækkende maling som
evt. kan duppes på med en svamp, da stenene er meget ujævne, og sidder i
en stue med væg til væg gulvtæppe, så det skal helst ikke svine alt for
meget?

Hvad er bedst?

se foto af stenene på:
http://home.no/sjov/mursten-i-stue.jpg

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Thomas Jensen

Dato : 26-12-04 19:07

hejsa,

Det ligner kløvede kalksandsten som er meget beskidte, ved ikke rigtig hvad
du skal gøre det rent i, men spørg en murer - han må vide det.

MVH Thomas.

Fra : Froggy

Dato : 27-12-04 09:23

In news:Thomas Jensen <Thomas-jensen@tdcadsl.dk> typed:
> hejsa,
>
> Det ligner kløvede kalksandsten som er meget beskidte, ved ikke
> rigtig hvad du skal gøre det rent i, men spørg en murer - han må vide
> det.

Jeg tror du har ret i at det er kløvede kalksandsten, men beskidte -
efter 2 gange afvaskning med grundrens, hmmm ...

Huset er bygget i '71 - og jeg gætter på, at den tidligere ejer, som røg
både cerutter og store cigarer har 'givet' stenene den nuværende
"nicotin-patina", som p.g.a. stenenes porøsitet er trængt helt ind i
stenene og er umulig at vaske væk.
Jeg regner med at en form for let pudsning, vandskuring eller tynd
maling er nødvendig. Man må dog gerne stadig kunne ane de rustikke sten,
hvis det er muligt.
Jeg har spurgt i "Byggekrams" brevkasse - og venter spændt på svar.

Håbede bare, at nogen herinde måske havde den 'geniale' løsning.

Fra : news

Dato : 27-12-04 11:26

> Håbede bare, at nogen herinde måske havde den 'geniale' løsning.
Prøv at ringe til jydsk kalksandsten....

det er dem der laver dem.

VH Henrik

Fra : Hans B.

Dato : 01-01-05 11:44

Googlede lige lidt og fandt detteher:

AFRENSER, KONCENTRERET
BORUP Afrenser, koncentreret. Baseret på Benzalkoniumchloridopløsning og har
en fortræffelig desinficerende virkning.

Anvendelsesmuligheder:

Borup Afrenser anvendes til utallige formål: Desinficering, rensning og
rengøring af f.eks. træværk, hegn, tagplader, murværk, fliser, sokler og
kældertrapper. Produktet er specielt virksomt mod begroninger.

Brugsanvisning:

Borup Afrenser virker bedst på fugtige overflader. Produktet påføres med
pensel, børste eller med vandkande med spreder. Kan også bruges i
højtryksspuler.

Et per dage efter påføringen kan resterne fjernes med stiv børste eller
kost. Når rengjort træværk er tørret, bør det efterbehandles med
træbeskyttelse.

Borup Afrenser fortyndes med vand i forholdet 1:10 - 1:20 til begroninger, -
og i forholdet 1:50 til desinficering.Se
:http://www.svendaage.dk/borupkemi1.htm

mvh

Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-12-04 16:42

"Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Håber nogen kan hjælpe med at se om det er kalksandsten, cementsten
> eller noget helt tredje.

Vil gætte på, at det blot er flækkede teglsten.
De er så muret op, med flækket ind mod rummet.

> [...]
> klasket op i vild forvirring.
> - og gi' et godt råd til overfladebehandling, så væggen kan blive pæn

Pas, tænkte først på noget med brintoverilte,
men tror ikke det er nogen brugbar løsning.

--
mvh Uffe