Alarm på nybyg?
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 22-12-04 11:39

Hejsa

Vi er næsten færdige med vores nye hus, og regner med at flytte ind på
få uger. Jeg har tankerne lidt på, om vi skal have alarm i huset. Det
er klart, at en forsikring gør, at man ikke lider økonomisk tab ved
indbrud, men det økonomiske KAN være det mindste.

Men lad mig høre nogle holdninger til tyverialarmer.

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : John Smith

Dato : 22-12-04 11:59

Bo Kamp Dudek wrote:

> Men lad mig høre nogle holdninger til tyverialarmer.

Har selv tænkt de samme tanker, men vi bor på landet og en alarm vil
højest genere katten...
Så derfor har jeg tænkt på at installere nogle webkameraer koblet til en
gammel PC. De fleste webcam's kommer med software til brug for
overvågning med "bevægelses sensor" og kan indstilles til at være aktive
inden for et bestemt tidsinterval eller kobles ind efter ønske.
Selvfølgeligt skal harddisk gemmes af vejen så tyve ikke bare render med
beviserne, men det kan man jo nemt med et netværksdrev.
Min holdning til alarmer er at de som regel hjælper lige så meget som en
forsikring. Det sker næsten aldrig at man kan overrumple tyvene, der
tager flugten hurtigt efter at alarmen er gået. Derimod har man video at
vise politiet, er der en god chance for at det er nogen de kender.
Er man ikke hjemme men har web adgang kan man logge ind på sit hus og
checke at alt er ok via kameraene, hvis de er sat op til det. Tilføjer
man en sms tjeneste, kan man få en sms hvis kameraene aktiveres. Der er
utallige muligheder til en overkommelig pris, hvis man er lidt kreativ.

Mvh
John Smith

Fra : Leonard

Dato : 22-12-04 12:25

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote:

>Så derfor har jeg tænkt på at installere nogle webkameraer koblet til en

Husk at placere kameraerne i normal øjenhøjde.
Det er meget svært at genkende folk der er fotograferet ovenfra.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : John Smith

Dato : 22-12-04 12:37

Leonard wrote:

> Husk at placere kameraerne i normal øjenhøjde.
> Det er meget svært at genkende folk der er fotograferet ovenfra.

Hmm - det er vigtigt. Jeg så også i fjernsynet at mange af de
overvågningsvideoer der er i butikker er ubruglige pga. for dårlig
kvalitet/opløsning. Så det må være bedre at have en lav framerate med en
god opløsning end omvendt. Der er også systemer baseret på alm. kameraer
der virker i mørke vha. infarøde dioder. Men så skal systemet kobles op
med en framegrabber på PC'en og det komplicere straks sagen lidt mht.
bevægelsessensorer.

Mvh
John Smith

Fra : anders majland

Dato : 22-12-04 12:34

> Så derfor har jeg tænkt på at installere nogle webkameraer koblet til en
> gammel PC.

Man kan ikke forhindre indbrud - men man kan forsøge at stresse tyven til at
skynde sig. Dvs højt hylende alarmer med opkald til naboer og/eller
vagcentral. Så nøjes tyven måske med at tage de nemme ting frem for at at
rode alt igennem eller lave hærværk, skide på gulvet osv ...

Mhs til overvågningskameraer er ideen god nok - men det kræver nok nogle
officielt udseende skilte for at de bil virke afskrækkende på en tyv. I den
forbindelse er det nok en god ide med et kamera der dækker indkørslen, så
man med lidt held for nummerpladen på den (stjålne) bil der anvendes ...
Hvis man selv får alarmen over mobilen og via internettet har adgang til
kameraerne kan man nok hurtigt danne sig et indtryk af om der er falsk alarm
eller ej ...

Der fåes også kameraer er direkte kan sende mms'er med billeder.

/A

Fra : Christian

Dato : 22-12-04 18:07

> [...]
> Selvfølgeligt skal harddisk gemmes af vejen så tyve ikke bare render med
> beviserne, men det kan man jo nemt med et netværksdrev.

[snip]

> [...]
> man en sms tjeneste, kan man få en sms hvis kameraene aktiveres. Der er
> utallige muligheder til en overkommelig pris, hvis man er lidt kreativ.

Også jeg har tænkt de tanker. Er der nogen der har links til noget 'gør
det selv, selv' som nogenlunde dækker ovenstående ?
Evt. til lidt hardware/software som også skal anskaffes til formålet ?

Så vidt jeg ved har Nokia et cam som kan benyttes men kræver det ikke
nokia telefoner?
Det mest interessante var nok også hvad der kræves af sin 'alarm-server'
og opsætning af samme.

Glædelig jul herfra også

--
/Christian

Fra : Leonard

Dato : 22-12-04 18:28

Christian <Nothing@Here> wrote:

>Evt. til lidt hardware/software som også skal anskaffes til formålet ?

Mon ikke der er bedre hjælp i en passende dk.edb.gruppe ?
- som jeg ser det er problemet at have flere kameraer til det samme
software på samme tid ... og så at trække en pokkers masse kabel rundt
i hytten (trådløst er for dyrt).

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 22-12-04 12:34

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudekFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indbrud, men det økonomiske KAN være det mindste.
> Men lad mig høre nogle holdninger til tyverialarmer.

Min umiddelbare holdning er, at det er selve alarmskiltet som er effektivt -
selve alarmen er nok ligemeget, da skurkene er over alle bjerge når et
vagtselskab dukker op. Du kan så selv blive vækket om natten af alarmen, og
så derfra tage stilling til om du vil stå op og hilse på gæsterne...

Så et hjemmefabrikeret skilt kan være ligeså effektivt som et autoriseret
skilt fra "de store". Hvis du tager et labelark og printer på det med en
farvelaser, og så laminerer det bagefter, så har du et klistermærke der er
lamineret på den ene side, og har klæb på den anden side. Udfordringen er så
at få det til at se "ægte" ud, men det har jeg en idé om ikke er noget
problem for dig

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Thomas

Dato : 22-12-04 11:43

> [...]
> indbrud, men det økonomiske KAN være det mindste.
>
> Men lad mig høre nogle holdninger til tyverialarmer.

Pas på med en tuverialarm, hvis du samtidigt får en billigere forsikring,
når du installerer en alarm. Hvis du glemmer at slå den til - og der er
indbrud - så dækker forsikringen ikke fuldt ud! Det har været en
overraskelse for flere. Og kan du sige dig fri for, at du en gang imellem
glemmer at slå en alarm til?
Gem i stedet dine værdipapirer og billeder mm. i en bankboks! Resten kan i
reglen erstattes ved tyveri. Og hvem gider bo i et fængsel?

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 13:17

> [...]
> indbrud, men det økonomiske KAN være det mindste.
>
> Men lad mig høre nogle holdninger til tyverialarmer.

Den bedste alarm er en schæferhund som gør når der kommer nogle. Der er
ingen indbrudstyv med respekt for sig selv som tør gå ind til en stor hund
som står og gør.

VH Lasse.

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 23-12-04 10:53

> Den bedste alarm er en schæferhund som gør når der kommer nogle. Der er
> ingen indbrudstyv med respekt for sig selv som tør gå ind til en stor hund

Hvorfor nu lige en schæfer he he. En rott alarm er sjover.
http://home.tiscali.dk/8x044752/

Med venlig julehilsen
Jens

Fra : Sanand

Dato : 26-12-04 23:19

hejsa!
Har nogle set programmet på tv danmark - der var en gård ude på landet hvor
de fik instaleret alarm - først sagde tyven "at det var han faktisk ligeglad
med" - men da så naboen pludseligt stod der efter kort tid blev han noget
overrasket
En god ide at få alarmen til at ringe op til venners/ naboers
telefon/mobil - så de evt kan kører ud og tjekke om der er noget galt - og
hvis der er at de kan kontakte politiet, mens man selv er på ferie.
Der udovre er der jo en vis tryghed i en alarm - hvor man kan slå
forskellige zoner til også når man er hjemme - feks slå stue etagen til hvis
man bor på første - ved ikke om det for nogen syntes at være vigtigt, men
hvis man er alene i et stort hus er det bestemt.
Ang. 4 benede alarmer - joee de er skam også effektive, man har jo hørt om
adskillige historier :) -man kunne jo også sætte et lille skilt på have
lågen eller døren om "pas på hunden" ikke noget med billed af en farlig
hund , men bare et skilt med tekst - så ved man jo aldrig hvad der venter
rundt om hjørnet eller på den anden side.
Men ellers kig på www.stopindbrud.dk - der står rigtigt mange ting, som man
kan starte med at gøre - for uanset hvad man gør for at sikre sit hus -skal
tyven nok komme ind hvis han vil - men vi skal bare gøre det så besværligt
for ham som overhovedet muligt - så han giver op i tide

susanne

Fra : Henrik Madsen

Dato : 27-12-04 17:42

On Sun, 26 Dec 2004 23:19:01 +0100, "Sanand" <sanand@netguard.dk>
wrote:

> [...]
>tyven nok komme ind hvis han vil - men vi skal bare gøre det så besværligt
>for ham som overhovedet muligt - så han giver op i tide

Det er nemlig rigtigt..

Du kan ikke forhindre indbrud men det gælder om at gøre det så
besværligt at han vælger naboens hus..

På den måde er en alarm lidt en egoistisk ting..

Har selv alarm og hjalp engang et par venner med at få installeret en.
De var mest interesseret i en alarm fordi konen fik fri fra arbejde
omkring 22.00 og kom hjem til et hus hvor manden ikke var hjemme fordi
han arbejdede nat ..

Hun skulle bruge alarmen som en tryghed, hun vidste at hvis den ikke
larmede så var der ikke en eller anden narkoman der blev overrasket
over hun kom hjem og så risikerede at tyven gjorde noget uovervejet..

Henrik

Fra : asap

Dato : 28-12-04 23:40

Jeg arbejder indenfor vagt og sikkerhed. Vær opmærksom på der er ved at
komme nye regler og sikringsbetegnelser på området. Og lad være med at købe
en billig løsning. Hvis man vil have sikring skal det gøres ordentligt med
gitter på evt. kældervinduer, nøglelås på begge sidder af døre, tilmelding
til kontrolcentral osv. Og det koster altså lidt...

http://www.kcmaerkning.dk/Produkter/Manualer/Skafor/skafor.html

http://www.jsa.dk/html/skafor.html

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 31-12-04 12:14

[...]

tak for alle besvarelser.. det har givet lidt at tænke over..

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk