Glasvæv - støde eller skære?
Fra : Peter Sindrup

Dato : 20-12-04 18:24

Hej gruppe,

Jeg skal til at opsætte glasvæv med en meget fin vævning, men er lidt i
tvivl om jeg skal støde banerne sammen, eller sætte dem op med overlap, og
så skære den sammen, som man gør med glasfilt.

Normalt har jeg lært at man støder væv og skærer filt, men farvehandleren
anbefalede at jeg også skulle skære den fine væv, da kanterne ikke er "fine"
nok til at støde dem, med et pænt resultat. Der er ikke mønster, som sådan,
i vævet - kun selve vævningen.

Min betænkning går på, at hvis man vælger at skære banerne sammen (som jo er
klart det nemmeste), så kan det blive svært at få vævningen på de to baner
til at "passe sammen"

Hvad vil I anbefale?

På forhånd tak

Peter

Fra : Marco

Dato : 20-12-04 21:18

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev:

> Jeg skal til at opsætte glasvæv med en meget fin vævning, men er lidt i
> tvivl om jeg skal støde banerne sammen, eller sætte dem op med overlap, og
> så skære den sammen, som man gør med glasfilt.

SNIP

> Hvad vil I anbefale?

Jeg vil anbefale at støde banerne sammen.
Du har ret i fremgangsmåden med filt og væv, bortset fra det også er bedst
at støde fiberfilt sammen :)

Marco / Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 20-12-04 21:07

> Jeg vil anbefale at støde banerne sammen.
> Du har ret i fremgangsmåden med filt og væv, bortset fra det også er bedst
> at støde fiberfilt sammen :)

Det kan du da ikke mene?

Det bliver da super-flot hvis man skærer filt sammen, og så er det jo også
utroligt meget nemmere - det kan simpelthen ikke gå galt. Det er bare at
sætte den næste bane op, med et "valgfrit" overlap, og så sørge for at
man skærer indenfor overlappet, så ligger de to baner millimeter presist
op mod hinanden, når man har fjernet den underste strimmel.

Peter

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-12-04 22:09

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man skærer indenfor overlappet, så ligger de to baner millimeter presist
> op mod hinanden, når man har fjernet den underste strimmel.

Filt stødes ikke, væv stødes (alle typer).

--
John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Marco

Dato : 23-12-04 20:19

> Det kan du da ikke mene?

Jamen der er forskel på fiberfilt og glasfilt.
Fiberfilt er en papiragtig filt som ikke er til at skære i - bortset fra man
holder cutterkniven rigtig skarp hele tiden. Derfor anbefales det at støde
netop denne type sammen.

Men ellers har du ret.

Marco / Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 23-12-04 20:17

> Jamen der er forskel på fiberfilt og glasfilt.

OG, den detaile havde jeg overset.

> [...]
man
> holder cutterkniven rigtig skarp hele tiden. Derfor anbefales det at støde

Men du ville stadig anbefale at støde selv det fine glas*væv*?
Og også selv om jeg har været nødt til at købe 2 sortering,
da prisforskellen var alt for stor mellem første- og andensortering.
5kr/m for 2 sortering og 30kr/m for første. !!

Har hørt at kanterne på andensortering kan være lidt skæve og "flossede"

På forhånd tak

Peter